Вікторія КОВАЛЬ: «Медики, які завжди перші у списку мобілізованих на вирішення життєво важливих проблем суспільства, виявляються останніми у списку тих, кого держава реально заохочує»
Соціальний захист працівників охорони здоров’я, підвищення їхнього
життєвого рівня – це питання, що заслуговують нині на особливу увагу, надто в
умовах системних перетворень у галузі. Профспілка працівників охорони здоров’я України,
використовуючи передусім інструмент соціального діалогу, послідовно й наполегливо
обстоює законні права та гарантії українських медпрацівників.
Докладніше про це – у розмові з головою профспілки Вікторією
Коваль.
– Вікторіє Миколаївно, чим профспілка опікується нині найбільше?
– Головне для нас сьогодні – встановлення соціальної справедливості
для нашої галузі та її працівників. Це зайнятість, зарплата, забезпечення житлом.
Тобто критерії мотивації, за допомогою яких, на наш погляд, можна спонукати молодь
до роботи в галузі, подолати кадровий дефіцит, забезпечити збереження висококваліфікованих
фахівців та успіх реформи системи охорони здоров’я. Та, на жаль, досі відсутній
механізм прозорого й справедливого розподілу суспільних благ, а «залишковий принцип»
стосовно медичної галузі змушує її роками балансувати на межі виживання.
На спільну вимогу профспілки й міністерства прийняті відповідні
постанови Кабінету Міністрів України. За Постановою № 1418, скажімо, з 1 січня
2010 року медпрацівники (за розширеним переліком) знову отримують, після довгої
перерви, надбавку за вислугу років; завдяки минулорічній Постанові Кабміну №
524 зменшено розрив між розміром мінімальної заробітної плати й тарифною ставкою
працівника І розряду за ЄТС – із 350 до 300 грн; з 01.07.2011 року забезпечено міжкваліфікаційні
(міжпосадові) співвідношення в оплаті праці працівників перших шести тарифних розрядів;
передбачено збереження середньої зарплати для медичних і фармацевтичних працівників
закладів охорони здоров’я на час навчання для підвищення кваліфікації, виплату
допомоги на оздоровлення, «підйомні» випускникам-медикам (на жаль, досі не затверджено
наказ МОЗ, який регулює Порядок здійснення цих виплат: проект документа вкотре
перебуває на погодженні); з 01.07.2011 року підвищено посадові оклади та встановлено
надбавки за стаж безперервної роботи працівникам фтизіатричної служби.
Але навіть ці, вочевидь прогресивні, зрушення не можуть суттєво
позначитися на добробуті наших працівників. Якщо українські лікарі ще на початку
90-х років мали середні, тобто задовільні, доходи, то сьогодні вони здебільшого
поповнюють лави «нових бідних» (співвідношення середньої зарплати лікаря до прожиткового
мінімуму 1990 року становило 5,95, а 2011-го – 2,8). Тим часом 2011 року розмір
середньої зарплати у промисловості зріс, порівняно з 2010-м, на 539 грн (з 2584
до 3123 грн), а в охороні здоров’я – лише на 147 грн. А крім того, цього року розрив
між мінімальною зарплатою й тарифом I розряду за ЄТС суттєво не зменшиться (з
300 до 295 грн), унаслідок чого медпрацівники недоотримають понад 37% річної зарплати.
Приміром, головний лікар – до 19 300 грн, лікар-хірург І категорії – 15 125 грн,
дільничний лікар-терапевт без категорії – 7802 грн, медсестра без категорії –
7347 гривень.
Занижений розмір зарплати поширює бідність серед медпрацівників,
а надалі – бідність серед пенсіонерів через низький рівень пенсійного забезпечення.
Приміром, медсестра зі стажем понад 30 років отримує пенсію 848 грн.
– Чи всі бюджетні галузі перебувають в однаковому становищі?
– Ні. В охороні здоров’я – найнижчі темпи зростання зарплати.
Тож виходить, що медики, які завжди перші у списку мобілізованих на вирішення життєво
важливих проблем суспільства, виявляються останніми у списку тих, кого держава
реально заохочує. Галузева профспілка неодноразово зверталася до Президента України,
Верховної Ради, Кабінету Міністрів, Уповноваженого Верховної Ради України з прав
людини та інших інституцій із вимогою встановити єдині підходи для галузей бюджетної
сфери у фінансуванні, оплаті праці та соцзахисті. Проте питання залишається відкритим.
Більше того, Закон про Держбюджет України на 2012 рік фактично
позбавив медичних і фармацевтичних працівників України всіх професійних прав і
пільг, передбачених ст. 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я. Ідеться
про заплановане «ручне управління» виплатою соціальних пільг у 2012 році – «у порядку
та розмірах, встановлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових
ресурсів». Профспілка вважає, що надання такого права Уряду суперечить ст.
22, 36, 43, 45, 46, 55, 64, 92 Конституції України та поглиблює несправедливість
і дискримінацію медпрацівників.
Через відсутність єдиних підходів держави в оплаті праці та соцзахисті
працівників бюджетної сфери медичним і фармпрацівникам досі не встановлено виплат
щодо щорічної грошової винагороди за сумлінну працю та зразкове виконання службових
обов’язків, допомоги для вирішення соціально-побутових питань. Окрім того, не передбачено
встановлення надбавки медпрацівникам за престижність праці, яку мають педагоги.
Відкритими залишаються питання соцзахисту медпрацівників на
селі.
– Як медики сприймають реформування системи охорони здоров’я,
що відбувається нині?
– Оскільки серед усіх бюджетних галузей медпрацівники досі
найменше соціально захищені, то, мабуть, зрозуміло їхнє несприйняття реформування.
Профспілка з розумінням ставиться до необхідності системних змін,
наші представники входять до складу робочих груп, які напрацьовують проекти наказів
МОЗ стосовно пілотних областей. Саме на вимогу профспілки до прикінцевих положень
проекту Закону про реформування системи охорони здоров’я у пілотних областях було
внесено заходи щодо соціального захисту медичних працівників.
Проте маємо й низку зауважень до того, як відбувається власне
процес реформування. Приміром, останнім часом у всіх регіонах України розпочато
реформування первинного й вторинного рівнів надання медичної допомоги, під час
якого, на жаль, спостерігаються численні порушення норм законодавства та прав
працівників. Без погодження із профспілкою 2011 року Уряд ухвалив постанову щодо
реорганізації Державної санітарно-епідеміологічної служби, якою передбачається
скорочення впродовж 2012 року 24 тис. працівників СЕС. До того ж ця реорганізація
істотно погіршує умови роботи майже 30 тис. працівників служби, які залишаються
працювати. Бо, приміром, той, хто набуде статусу держслужбовця (зрозуміло, найнижчого
рангу), втратить у зарплаті, оскільки не отримуватиме доплат за стаж, передбачений
для медпрацівників, також втратить право виходу на дострокову пенсію, інші пільги
й надбавки. Тож з ініціативи профспілки та за підтримки ФПУ й МОЗ України це рішення
Уряду має бути переглянуте.
Профспілка вважає, що масштабне реформування системи охорони
здоров’я можливе лише після отримання позитивних результатів експерименту в пілотних
областях. Адже запровадження реформи по всій території країни без відповідного
фінансового й правового забезпечення, без належних заходів із соціального захисту
медпрацівників лише поглибить несправедливість і погіршить і без того складну
соціально-економічну ситуацію в галузі.
Поза сумнівом, за свої права слід боротися. Тому обстоювання
трудових, соціально-економічних прав працівників галузі є головним завданням профспілки.
Розмову вела
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
22.05.2012
Коментарі
#1 06.04.2013 21:45 добавил: ріта | додати коментарзгідно яких нормативних документів зарплату медпрацівників у березні 2013 року зменшили?тобто повернули оклади такі, як були у грудні 2012 року?
|
|
|