Микола СТАРОДУБ: «Основне надбання – наші люди, їх працьовитість, високий професіоналізм та відданість справі»
Про те, як зв’язківці
завжди високо тримають марку своєї професії, а також про законодавчі ініціативи,
реформи і реорганізації у галузі – розмова з головою Профспілки працівників зв’язку
України Миколою Стародубом.
– 17 травня відбудеться V з’їзд Профспілки, на якому підбиватимуться
підсумки її діяльності за останні шість років. У контексті цієї події розкажіть
про ситуацію в галузі.
– Галузь зв’язку як складова інфраструктури економіки України
перебуває під впливом адміністративної реформи і програми приватизації майна України.
Галузь сьогодні є привабливою, активно розвивається, а працювати в ній вважається
престижним. Близько 30% її працівників – молоді люди віком до 35 років. Тут присутній
корпоративний дух, багато трудових династій, люди цінують власну роботу, пишаються
нею.
Щодо проблеми галузі загалом, то вона полягає у відсутності
єдиного центрального органу управління виробничими процесами та науково-технічним
розвитком зв’язку: «Укрпошта» підпорядковується Мінінфраструктури, «Укртелеком»
приватизовано тощо. Навчальними закладами де-факто сьогодні керує Державна служба
спеціального зв’язку та захисту інформації, проте де-юре їх уже передано Міносвіти.
ЦК дуже складно об’єднати всі зусилля для вирішення соціальних питань галузі.
Скорочується кількість працівників на підприємствах і, відповідно,
кількість членів профспілок. Насамперед це пов’язано з реорганізацією. За останні
5–10 років неодноразово оновлювалися технології та обладнання і, як наслідок, змінювалися
вимоги до рівня фахової підготовки. Тому не обійшлося без перекваліфікації і набору
спеціалістів нового покоління. Однак слід наголосити, що без профспілкових органів
не відбувається жодної реорганізації, тим більше скорочення. Ми до цього питання
ставимося дуже скрупульозно. Приміром, скоротивши нерентабельні поштові відділення
в сільській місцевості, перевели їх на мобільні. У зазначений час пересувне поштове
відділення прибуває до селища, люди можуть придбати свіжу пресу, скористатися засобами
зв’язку, тобто отримати весь спектр послуг, як і в стаціонарному відділенні.
Варто зазначити, що робота в первинках ведеться на «відмінно»,
адже кожен, хто приходить на роботу, стає членом профспілки. Однак проблема в тому,
що приватні компанії приваблюють добре підготовлених спеціалістів вищими зарплатами.
Скажімо, оператори поштових відділень надають усі банківські послуги. Попрацювали
рік-два – переманили до банку. Оплата праці – головний чинник плинності кадрів.
Хоча тут варто наголосити, що рівень заробітної плати в галузі зв’язку динамічно
зростає. Однак, якщо у 2008–2009 роках її ріст становив більше 20%, то минулоріч
– лише 12%.
– Як відомо, ви (маю на увазі «Укртелеком» спільно з Профспілкою)
вже багато років поспіль намагаєтеся «провести» у Верховній Раді питання створення
Фонду універсальних послуг. На якому етапі наразі цей процес?
– Оператори мобільного зв’язку соціальних послуг не надають.
Їх не цікавить, працює радіоточка чи ні, чи є в селі телефон. В усіх цивілізованих
країнах ця проблема вирішується в один спосіб – створенням Фонду універсальних послуг,
до якого всі оператори зв’язку роблять невеликі відрахування від своїх валових
доходів, а держава спрямовує кошти на компенсацію різниці між тарифами та собівартістю.
Створення такого механізму визначено відповідними директивами ЄС, регуляторів
ринку зв’язку в США, Канаді, Великобританії, Росії. Фонд універсальних послуг
діє сьогодні в понад 160 країнах світу. «Укртелеком» не може більше нести на власних
плечах усі витрати, пов’язані з наданням універсальних послуг, адже тарифи нижче
собівартості. Варіант вирішення проблеми – простий та зрозумілий: створення Фонду
універсальних послуг та подальше надання соціальних послуг із компенсацією витрат
фондом. Відповідні зміни до Закону України «Про телекомунікації» за нашої ініціативи
у Верховній Раді розглядалися тричі, починаючи з 2007 року. Проте й досі це питання
залишається невирішеним. Держава має бути зацікавлена в тому, щоб соціальні послуги
надавалися громадянам, які потребують підтримки.
Ще одне нагальне питання – наявність таксофонів на наших вулицях.
Цього вимагає Закон «Про телекомунікації». Як правило, ними користуються саме
ті люди, які потребують соціального захисту. Місцева влада вимагає плату за оренду
землі в місці встановлення таксофону та його технічне обслуговування. Ми пропонуємо,
щоб таксофон вважали соціальною послугою – це звільнило б від податку на землю,
що значно скорочує витрати на його утримання. Звичайно, прибутковим таксофон від
цього не стане, але й не буде настільки збитковим.
Збитковими є також послуги з приймання та доставки вітчизняних
періодичних друкованих видань за передплатою. Відповідно до Закону «Про державну
підтримку ЗМІ та соціальний захист журналістів» їх надає «Укрпошта», якій держава
зобов’язана компенсувати різницю. Однак витрати відшкодовуються далеко не в повному
обсязі, лише 7–8%. Зазвичай збитки коливаються в межах 42–50 млн гривень.
Щодо законодавчих змін, тут ми маємо пишатися перемогою: нарешті
грошові перекази, які здійснюються через відділення зв’язку, не обкладаються ПДВ.
Нарешті ми можемо працювати на рівних із банками умовах. Протягом п’яти років
ми виборювали це право, і лише минулоріч отримали його завдяки внесенню змін до
Закону «Про банки та банківську діяльність».
– В Україні почастішали напади на листонош. Як убезпечити працівників?
Що для цього робить «Укрпошта» та Профспілка?
– Дійсно, листоноші є ласою здобиччю для злодіїв, адже розносять
пенсії та грошові перекази. Сумна статистика свідчить, що за останні 5 років
19 листонош були смертельно травмовані під час виконання службових обов’язків. Ми
двічі, в 2010 та 2011 роках, зверталися з пропозицією внесення змін до Кримінального
кодексу для того, щоб нападники на листонош несли таку ж відповідальність, як і
нападники на працівників органів внутрішніх справ під час виконання ними службових
обов’язків. Однак, Верховна Рада аргументувала відмову тим, що не може вносити
зміни стосовно окремої професії.
Тому керівництво «Укрпошти» змушене дбати про листонош самостійно.
Наразі в Миколаївській області апробується оснащення їх електронними засобами,
за допомогою яких можна відслідковувати маршрут пересування об’єкта, а в разі
виникнення загрози (про що може свідчити, наприклад, відхилення від маршруту) вчасно
забити тривогу. У разі успішного завершення експерименту такими електронними приладами
будуть забезпечені всі 40 тис. листонош України. І хоча це потребує великих витрат,
людські життя того варті.
Доречно зазначити, що 2009 року листоноші внесені до переліку
професій, що мають забезпечуватися житлом. Відповідно до цього положення п’ять листонош
уже одержали трикімнатні квартири.
РОЗМОВУ ВЕЛА
ОЛЕНА ОВЕРЧУК, «ПВ»
13.05.2012
|