Олексій Романюк: «Цільові програми ФПУ реалізуються!»
У березні 2011 року
VI з’їзд ФПУ прийняв окрему резолюцію, а Рада ФПУ – Цільову програму «За якісне
та доступне громадське обслуговування». Що стало підґрунтям створення цього документа,
як він сьогодні виконується? Про це «ПВ» дізнавалися в одного з основоположників
ідеї, голови Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої
промисловості, побутового обслуговування населення України Олексія Романюка.
– Олексію Івановичу,
що стало поштовхом для створення цієї програми?
– Ідея руху за якісне та доступне громадське обслуговування
зародилася в Інтернаціоналі громадського обслуговування (ІГО), до складу якого
наша профспілка ввійшла ще 1994 року. Нині це глобальне об’єднання профспілок
представляє інтереси понад 20 млн працівників сфери громадського обслуговування
150 країн світу.
Заслуга ІГО в тому, що його керівництво зуміло переконати інші
глобальні профспілки в необхідності об’єднати зусилля для захисту та запровадження
якісного громадського обслуговування, адже це є основою побудови сильних, справедливих
і стабільних суспільств. І певною мірою додатковим аргументом для вступу до профспілок.
У січні 2011 року Рада глобальних профспілок ухвалила Женевську
хартію якісного громадського обслуговування, яку й було покладено в основу Цільової
програми ФПУ «За якісне та доступне громадське обслуговування».
Наша профспілка підтримала Женевську хартію ще й тому, що її
мета та основні завдання збігаються з рішеннями нашого з’їзду та пропозиціями,
які ЦК профспілки вносили ще на початку фінансово-економічної кризи.
– А що саме ви пропонували?
– Ми пропонували тоді усім гілкам влади – надати державний пріоритет
розвитку інфраструктури населених пунктів і громадського обслуговування; спрямувати
частину державних фінансових ресурсів, інвестицій приватного й банківського сектору,
зовнішні запозичення на будівництво доріг, шляхопроводів, ремонт, оновлення та
модернізацію житлових будинків, водопроводів і каналізації, котелень, теплотрас,
сміттєпереробних заводів, міського транспорту. Розв’язуючи проблеми поліпшення
обслуговування населення, вагомі замовлення могли б отримати підприємства металургійного
та машинобудівного комплексу, будівельної, хімічної та інших галузей.
Реалізація цих пропозицій сприяла б збільшенню робочих місць,
зростанню зарплати, наповненню держбюджету та соцфондів, а запровадження сучасних
технологій і технічних засобів у процесі модернізації основних фондів ЖКГ зменшило
б енергетичні втрати і негативний вплив на довкілля та екологію, запобігло б техногенним
катастрофам та аваріям.
На жаль, тоді нас не почули. Нині ці пропозиції певною мірою
відображені у різних загальнодержавних програмах, але, на жаль, на практиці вони
реалізуються незадовільно.
– У чому особливість Женевської хартії якісного обслуговування?
– Серед положень цього документа я б виділив насамперед соціальні.
Підписанти Хартії закликали уряди всіх держав визнати право усіх громадян на загальнодоступні
послуги, незалежно від їх соціального статусу та доходів.
Ставлячи перед собою завдання щодо просування ідеї поліпшення
якості громадського обслуговування, глобальні профспілки домовилися про підтримку
законодавчих органів, які будуть забезпечувати належне управління і прийняття
справедливих законів та чесних правил, а також про допомогу виконавчій владі, яка
впроваджуватиме ці законодавчі акти й забезпечить працівникам сфери обслуговування
належний рівень оплати праці та інші соцгарантії.
До речі, нещодавно я вніс пропозиції ІГО про запровадження моніторингу
діяльності законодавчих і виконавчих органів влади щодо підтримки громадського
обслуговування країн, де рівень послуг значно відстає від європейських. Звісно,
що в поле зору цього моніторингу потрапить і Україна.
– Які ще конкретні кроки зроблені профспілкою для реалізації
програми «За якісне та доступне громадське обслуговування»?
– Хочу наголосити, що ми не повинні зводити кампанію за якісне
та доступне громадське обслуговування лише до рівня оцінки якості роботи прибиральниці
та слюсаря-сантехніка. Хоч і ці питання ми не замовчуємо. Для того щоб працівник
сумлінно виконував роботу, та ще й важку, непрестижну і часто небезпечну, йому
треба відповідно платити, а не тримати на мінімальній зарплаті. Проте доходи підприємств
ЖКГ напряму залежать від тарифної політики. А вона в Україні ґрунтується більше
не на економічній основі, а на політичному популізмі. Все це призводить до відтоку
кваліфікованих кадрів, а на їх місце приходять працівники з недостатнім професійним
рівнем і, скажу прямо, менш відповідальні.
Для розв’язання цих та інших нагальних проблем ми маємо спершу
створити сприятливе підґрунтя для переходу до реальних кроків у напрямі забезпечення
якісного обслуговування населення, залучити широке коло фахівців, патріотів галузей,
привернути увагу всіх гілок влади і громадських інституцій.
Те, що на VІ з’їзді ФПУ прийнято окрему резолюцію, а Радою ФПУ
– Цільову програму «За якісне та доступне громадське обслуговування», є першою
перемогою нашої профспілки на цьому шляху.
Нині найгострішою проблемою для ЖКГ є те, що це єдина галузь,
яка досі залишається на узбіччі ринкових перетворень.
2004 року ми із соцпартнерами домоглися прийняття Загальнодержавної
програми реформування та розвитку ЖКГ, у якій визначено конкретні суми асигнувань
на модернізацію основних фондів галузі, що не просто застаріли, а вже є загрозою
національній безпеці держави. Цих коштів, звісно, недостатньо для забезпечення
сталої роботи інженерних комунікацій і належної якості житлокомунпослуг, проте
і ці суми останніми роками держава фінансує менш як на 10%. Понад 14 млрд грн заборгували
нашим підприємствам споживачі та держава за безкоштовне обслуговування мільйонів
громадян.
Фінансові негаразди є основною причиною соціального напруження
та конфліктів у наших трудових колективах. Заборгованість із зарплати нині сягає
близько 40 млн гривень.
Пропозиції, звернення президії, пленуму ЦК профспілки, телеграми
від первинок десятками й сотнями надсилаються усім гілкам влади. Періодично у різних
регіонах виникають акції протесту, страйки.
На сьогодні наші пропозиції щодо поліпшення ситуації в галузі,
згідно із дорученням Прем’єр-міністра, розглядаються в центральних органах влади.
За поданням ЦК профспілки питання критичного стану ЖКГ 16 березня
розглядалися на Президії ФПУ. Ми вдячні своїм колегам за підтримку та сподіваємось,
що питання, порушені Президією перед усіма гілками влади, будуть належним чином
розглянуті та вирішені.
Повертаючись до кампанії якісного обслуговування, хочу зауважити,
що ЦК профспілки запропонував соцпартнерам, профільному Комітету Верховної Ради
України, Асоціації міст приєднатися до цього важливого заходу, а Прем’єр-міністрові
– очолити його.
Підвищенню рівня якості надання житлокомунпослуг сприяє також
проведення конкурсу благоустрою населених пунктів, яким опікується сьогодні Мінрегіон.
Цього року на сайті нашої профспілки періодично висвітлюється
досвід роботи кращих наших колективів і місцевих органів влади, які приділяють належну
увагу розвитку ЖКГ та якості обслуговування населення. Є у нас і багато інших задумів.
24.04.2012
|