Об’єднати зусилля для вирішення нагальних проблем
На початку лютого
відбувся черговий пленум Профспілки працівників житлово-комунального
господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення, на
якому підбито підсумки роботи в 2011 році. Про те, чого вдалося досягти і над
чим ще доведеться працювати, розповідає голова Центрального комітету
профспілки Олексій Романюк.
– Сьогодні важко
назвати якусь іншу галузь економіки, яка викликала б стільки суперечок,
суджень, ніж житлово-комунальне господарство. Яким був 2011 рік для галузі та
профспілки?
– Минулий рік був
для більшості наших трудових колективів непростим і несприятливим як в
фінансово-економічному, так і в соціальному плані. Залишається фактом: ЖКГ
поки що не має належної підтримки держави і змушене наодинці долати свої
проблеми, а фінансові негаразди – основна причина соціального напруження та
трудових конфліктів між найманими працівниками та керівниками (власниками) галузевих
підприємств.
Початок 2011 року
вселяв більшості з нас певний оптимізм і надію на краще, оскільки житлово-комунальна
сфера офіційно була визнана одним із пріоритетів Програми економічних реформ
Президента України В. Януковича. Водночас у багатьох керівників підприємств і
профактивістів ставлення владних структур до цієї стратегічної,
життєзабезпечуючої галузі, а також реальні дії щодо її підтримки викликали
велике розчарування, оскільки сума коштів, виділена на 2011–2012 роки,
виявилася меншою за необхідну.
– Які проблеми
галузі найбільше турбують профспілку?
– Насамперед незадовільне
виконання Загальнодержавної програми реформування і розвитку
житлово-комунального господарства й інших програм, особливо в частині виділення
бюджетних коштів.
Як результат –
високий рівень зношеності технологічного обладнання. Понад 37% мереж перебувають
у аварійному стані та потребують негайної заміни. Втрати питної води з цієї
причини перевищують 40%. Така зношеність мереж сприяє також вторинному
забрудненню питної води. Понад 750 каналізаційних очисних споруд потребують
реконструкції, а 250 необхідно побудувати заново. Більш як 20% котлів комунальних
теплопостачальних підприємств експлуатуються понад 25 років, а 38% є
застарілими і малоефективними. Майже 7,5 тис. км тепломереж (або 32%) в
аварійному стані.
На сьогодні не
вирішене остаточно жодне з гострих питань міського електротранспорту.
Чергове рішення
влади про заборону підвищення тарифів теж чимало коштує колективам
підприємств. У нашому спільному з об’єднанням роботодавців листі на ім’я
Прем’єр-міністра України зазначено, що ми повністю підтримуємо вимоги уряду
щодо прозорості в системі тарифоутворення, але вважаємо за необхідне рахуватися
і з нашими трудовими колективами і встановлювати лише економічно обґрунтовані
тарифи з дотриманням усіх гарантій щодо оплати праці. Якщо ми керуватимемося
лише політичними інтересами, то реформи й надалі залишаться тільки на папері,
а руйнування інженерних мереж комунальних підприємств триватиме.
Адже сьогодні
капітальні вкладення в інфраструктуру міст становлять близько 2,5 млрд грн на
рік за наявності основних фондів у 500 млрд грн. Це означає, що оновити їх
можна лише через 200 років!
Ті, хто зволікає
зі встановленням обґрунтованих тарифів, наражають мешканців міст на небезпеку
залишитися без води, каналізації та тепла, без послуг міського
електротранспорту, а житлові будинки – без ліфтів і проведення ремонту.
Не менш важливою
є проблема кадрового забезпечення. Непрестижність роботи, фінансова
нестабільність підприємств і низька оплата праці – три основні причини
кадрового дефіциту.
Щоб хоч трохи
підтягнути рівень оплати праці, ЦК профспілки в 2010 році при укладенні
галузевої угоди зумів переконати керівництво колишнього Мінжитлокомунгоспу й
об’єднання роботодавців зберегти коефіцієнт підвищення для всіх професій на
рівні 1,2 до законодавчо встановленого розміру мінімальної зарплати.
Проте далеко не
всюди власники підприємств, а це переважно органи місцевого самоврядування, з
належною увагою ставляться до своїх колективів, які сумлінною працею нерідко
покривають їхні серйозні управлінські прорахунки. Окремі керівники місцевих
органів влади єдиний шлях реформування нашої галузі вбачають лише в скороченні
штатів, установленні режиму неповної занятості та зменшенні до мінімуму зарплати
працівників.
Ганебне явище та
суттєвий недолік у роботі всіх сторін соцдіалогу – це наявність заборгованості
із зарплати. На початок цього року зарплатні борги по галузі склали 40,5 млн
грн.
Одним із важливих
і водночас проблемним є питання охорони праці на виробництві. У процесі
реформування галузі, реорганізації підприємств центральні та місцеві
виконавчі органи влади поступово усунулись від обов’язків щодо створення
безпечних умов праці та профілактики виробничого травматизму. І хоча статистика
говорить про певне зниження нещасних випадків у галузі, реальне життя показує,
що травматизм та рівень захворюваності залишаються високими. Навіть за
неповними даними, на підприємствах ЖКГ працюють в умовах, що не відповідають
санітарним нормам, понад 25% робітників. У 2011 році сталося майже 300
нещасних випадків, у тому числі 20 зі смертельним наслідком.
– Що особливо
заважає у профспілковій роботі?
– Окремі закони,
які прийняті останніми роками і дозволяють державним органам усе більше
втручатися у внутрішні справи профспілок.
Головний біль для
профспілок, особливо для первинок, постійні нововведення різних держустанов
щодо звітності та довідок. Майже звична справа для багатьох роботодавців – це
затримка перерахування профспілці внесків спілчан і використання цих коштів на
свій розсуд. Щорічно наша профспілка з цієї причини недоотримує понад 3 млн
грн. Це та сума, яка могла б спрямовуватися на посилення соціального захисту
спілчан.
Варто зазначити,
що окремі власники підприємств, роботодавці дозволяють собі брутально порушувати
трудове законодавство та закон про профспілки.
– Якісь успіхи
все ж таки можна згадати?
– У ситуації, що
склалася в галузі, більшість проблемних питань ЦК та інші виборні органи
профспілки намагалися вирішувати шляхом узгодження позицій зі своїми
соцпартнерами. Про це йшлося на нещодавньому пленумі ЦК профспілки, присвяченому
соціальному діалогу як основному інструменту в розв’язанні проблемних питань
стабільної і безперебійної роботи підприємств галузі та забезпечення
соцгарантій спілчан.
За пропозицією
міністра регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства
України А. Близнюка, до складу колегії міністерства включено голову ЦК профспілки.
У Мінрегіоні підтримано пропозицію ЦК профспілки щодо відновлення системи охорони
праці в галузі та визнано чинними положення галузевої угоди на 2010–2012 роки.
У 2011 році налагоджено контакти з новим соцпартнером – Міністерством
інфраструктури України. Це пов’язане з підпорядкуванням цьому міністерству
міськелектротранспорту.
Позитивні
зрушення в становленні соцдіалогу відбуваються останнім часом і на рівні облдержадміністрацій
і тероб’єднань профспілок і роботодавців. Завдяки цілеспрямованій і
наполегливій роботі профорганів усіх рівнів у 2011 році колдоговорами було
охоплено понад 90% підприємств ЖКГ і майже 100% працівників системи УТОС та
УТОГ.
На початку 2011
року ЦК профспілки вийшов з ініціативою до членських організацій ФПУ про
підтримання й участь у кампанії за якісне та доступне громадське обслуговування,
започаткованій Радою глобальних профспілок у Женеві. Цю ініціативу було
підтримано керівництвом ФПУ і на VI з’їзді профспілок визначено пріоритетним
напрямом роботи. У травні 2011 року Рада ФПУ затвердила і відповідну Цільову
програму.
– Чи можна говорити
про найближчу перспективу сталого розвитку галузі?
– Ми реальні
оптимісти, тому говорити про таку перспективу доволі складно. Для нас немає
нічого важливішого, ніж зберегти галузь, забезпечити беззбитковість наших
підприємств, якість послуг ЖКГ і на цій основі домогтися гідних умов праці та
соціальних гарантій для наших спілчан.
Я впевнений, що й
інші сторони соцдіалогу цілковито солідарні з нами. І тому на пленумі профспілка
закликала об’єднати зусилля для подолання нагальних проблем. Адже в єдності
трьох сторін соцдіалогу прихована могутня сила.
Підготувала
Тетяна
РУБАН, «ПВ»
26.02.2012
|