У світі має запанувати соціальна справедливість
Порушуючи тему
соціальної справедливості, сторони соціального діалогу досить часто
посилаються на конвенції Міжнародної організації праці. Про те, наскільки для
України є важливими ці конвенції задля забезпечення соціального миру – в
інтерв’ю Національного координатора МОП в Україні Василя Костриці.
– Василю Івановичу,
Україна вперше відзначатиме День соціальної справедливості. Що лежить в
основі цього поняття?
– Поняття
соціальної справедливості закладено в основу діяльності Міжнародної
організації праці, яка була заснована 1919 року. Її фундатори передбачали:
доки не буде рівності в питаннях дотримання прав людини у сфері праці, не
будуть забезпечені гідна зайнятість та оплата праці, гідне соціальне забезпечення,
доти люди будуть незадоволені. Власне кажучи, це спричинятиме порушення
соціального миру в глобальному вимірі. Тому всі складові соцсправедливості
стали особливо актуальними в останні десятиліття.
– Із чим це
пов’язано?
– Насамперед це
пов’язано з економічними глобальними змінами, які спостерігаються у світі
впродовж останніх 20 років. Особливо – глобалізація. Саме тому МОП створила у
2004 році Спеціальну світову комісію з питань глобалізації, до складу якої
увійшли провідні політичні лідери різних країн світу, незалежні експерти,
науковці, економісти, нобелівські лауреати. Вони підготували першу доповідь –
«Справедлива глобалізація», у якій виклали розбіжності в
соціально-економічному розвитку регіонів світу та окремих країн, а також у
внутрішньому розвитку країн світу. Це стосується як високорозвинутих країн,
так і країн із перехідною економікою.
– Соціальна
несправедливість спостерігається тільки в країнах із перехідною економікою
чи у розвинутих країнах також?
– Ні, проблема
соцсправедливості фактично торкається будь-якої країни світу. Насправді, що
таке справедливість? Ми хочемо, щоб реально діяв закон, який захищатиме громадянина,
особливо людей праці. Це по-перше.
По-друге. Людина
має мати право та можливість вибору професії, спеціальності, роботи. Такої
роботи, яка б давала людині дохід, який би задовольняв її потреби, аби могла
розвиватися та створювати відповідні умови членам своєї родини.
По-третє. У
контексті соцсправедливості – це справедливий розподіл глобального,
національного ВВП між громадянами певної країни та в цілому між континентами
або між регіонами. Тому що нині склалася ситуація, коли чимало країн
перебувають у надзвичайно скрутному становищі, де не існує верховенства права,
де дорослі та діти трудяться на умовах примусової праці.
У цьому контексті
розподіл доходів, які створюються не завдяки капіталу, а завдяки трудовій
діяльності, має бути справедливий.
– У контексті
соціальної справедливості сьогодні дуже важливим є питання охоплення системою
соцстраху і соцзабезпечення.
– Система
загальнообов’яз-кового державного соцстрахування від безробіття діє у 60
країнах світу. Під час кризи ця система у більшості країн спрацювала досить
ефективно. З одного боку, люди, які втрачали роботу, зберегли частку доходу, а
з іншого – здобули нову кваліфікацію, професію, підвищили кваліфікацію чи знайшли
нову роботу.
Ця система має
діяти заради соціальної справедливості, бо це солідарна система. Це розподіл
внесків між тими людьми, хто має роботу, хто наймає працівників і тими, хто,
на жаль, втратив роботу.
Аналіз показав,
що під час кризи у багатьох країнах навіть було розширено систему охоплення
соцстрахуванням від безробіття і не припинялися виплати допомоги з
безробіття. Тому дуже важливо, аби люди, які залишилися без роботи, не втрачали
довіру до системи соцстраху та залучалися до заходів, які допоможуть їм інтегруватися
на ринку праці.
Однією з ключових
проблем для багатьох країн світу, у тому числі України, є розширення охоплення
системою соцзабезпечення працівників, які трудяться у неформальних секторах
економіки.
– Якими, з точки
зору МОП, мають бути дії органів влади та громадських організацій щодо досягнення
соцсправедливості?
– Насамперед має
бути політична воля –– на глобальному рівні й на рівні регіональних
об’єднань. І звісно ж, на рівні національних програм дій урядів.
Профспілки й
роботодавці мають вести діалог, тим більше – під час кризи, щоб не допустити
зниження соцстандартів, соціальних рівнів оплати праці та утримати їх на рівні
показників інфляції, які спостерігаються, і, крім того, забезпечувати
підвищення стандартів оплати праці.
– Яку роль можуть
відігравати соцпартнери у «просуванні» повної виробничої зайнятості та гідної
праці?
– Нині більшість
питань перебувають у сфері двосторонніх відносин, домовленостей між
роботодавцями й трудівниками, яких представляють профспілки. Тому соцдіалог –
це реальна оцінка ситуації, реальні цілі. Ми розуміємо, що можна вимагати
збільшити зарплату в десять разів, але це відповідно може призвести до втрати
сотень, тисяч робочих місць. Тому ці кроки мають бути зваженими. Разом із тим
роботодавці мають розуміти, що демпінгування рівня зарплати не стимулює, не
мотивує працівників підвищувати кваліфікацію, більше довіряти роботодавцям. Ці
речі взаємопов’язані.
У свою чергу,
уряд має створювати для реального сектору економіки умови для внутрішніх і
зовнішніх інвестицій, для розвитку бізнесу.
Тому перш ніж
розпочинати переговори щодо нової Генугоди, соцпартнери мають обмінятися інформацією
та макроекономічними прогнозами розвитку держави на наступні роки.
Кожен добре
розуміє, що людей потрібно забезпечувати роботою, зарплатою, соціальним
захистом уже сьогодні. Але слід чітко уявляти, що з цими людьми станеться
завтра, якщо, приміром, погіршуватиметься бізнес-клімат чи умови для
внутрішнього споживання. Серед ключових завдань і стратегій економічного відновлення
зайнятості – забезпечення підвищення внутрішнього споживання.
– Що корисного
може взяти Україна із досвіду МОП щодо забезпечення соціальної
справедливості?
– Насамперед
документи МОП, в основу яких закладено підвалини соціальної справедливості.
Україна активно ратифікує конвенції МОП. Наразі ратифіковано майже 61
конвенцію. Лише 2011 року ратифіковано три конвенції МОП (№ 155, 174, 176) у
сфері охорони праці та безпеки на виробництві.
Конвенції МОП –
це підвалини, які України закладає у своєму законодавстві. Згідно зі статтею 9
Конституції України міжнародні договори, що ратифіковані Верховною Радою, є
складовою частиною національного законодавства.
Проте змушений
констатувати, що, на превеликий жаль, Україна, йдучи шляхом реформ у сфері
соцзабезпечення, пенсійної реформи, не ратифікувала жодної конвенції у сфері
соцзабезпечення, зокрема Конвенцію МОП № 102 про мінімальні норми соцзабезпечення.
Хоча і ця конвенція, і низка інших записані у чинній Генугоді, укладеній між
Урядом, об’єднаннями роботодавців і всеукраїнськими профспілками та
профоб’єднаннями.
Розмову вела
Тетяна
РУБАН, «ПВ»
19.02.2012
|