Соціальний діалог - це коли сторони одна одну чують
Під завершення року на тлі
уваги суспільства, прикутої до соціально-економічних реформ, оголошених владою,
досить скромно, «без фанфар» і офіційних заходів, зустріла своє п’ятиріччя
Національна тристороння соціально-економічна рада (НТСЕР), - головний «атрибут»
соціального діалогу і найважливіший орган соціального партнерства в Україні.
Щоправда, ідея створення
такого органу народилася раніше і за надзвичайно критичних обставин. У 1992
році, коли інфляція підскочила на тисячі відсотків і Україна занурилася у
масові страйки і всеохоплюючу конфронтацію, профспілки і тодішній Президент
Леонід Кравчук взялися шукати виходу із ситуації за столом переговорів.
Наслідком домовленостей стало утворення Національної ради соціального
партнерства. Згодом соціальне партнерство було розширене економічним
компонентом. Уже три сторони - Уряд,
профспілки, роботодавці – звернулися до Президента з поданням про перетворення
Національної ради соціального партнерства у Національну тристоронню
соціально-економічну раду. Згідно з Президентським указом від 29 грудня 2005 року і народилася НТСЕР, постійно
діючий консультативно-дорадчий орган при Президентові України, утворений з
представників Кабінету Міністрів, об'єднань роботодавців та професійних спілок, компетенцією якого є
узгодження питань економіки і соціально-трудової сфери. «Однак, цей інститут соціального діалогу може знову «змінити
формулу»», - вважає заступник Голови ФПУ
Григорій Осовий і пояснює, - адже соціальний діалог живий – і
відповідно до умов постійно розвивається».
Це інтерв’ю про його розвиток в Україні.
- Як складалися діалогові
відносини з появою НТСЕР?
- Якщо до 2006 року діалог з виконавчою владою будувався на договірних
засадах, прописаних у Генеральній угоді, то за останні 2-3 роки вибудувано
правову основу взаємодії з органами влади на тристоронній основі. На додаток до
базових законів України «Про професійні спілки, їх права та
гарантії діяльності», «Про організації роботодавців», «Про колективні договори і
угоди», «Про порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)», у
2008 році прийнято Закон «Про Кабінет Міністрів України» і затверджено регламент Кабінету
Міністрів, якими Уряд фактично визнав себе і учасником діалогового процесу, і
відповідальним за взаємодію з організаціями профспілок і роботодавців у
питаннях вироблення і реалізації соціально-економічної політики. Уповноважені
представники Спільних представницьких органів профспілок і роботодавців почали
брати участь у роботі урядових комітетів й засіданнях Кабінету Міністрів. А 23
грудня Верховна Рада ухвалила Закон «Про соціальний діалог в Україні».
- Наскільки профспілкова
думка дійсно є затребуваною?
- За тиждень на урядових комітетах розглядається до 50-60 проектів законів,
постанов і розпоряджень, які передаються на розгляд Кабінету Міністрів.
Приблизно четверта частина з них тісно пов’язана зі сферою праці, або із
соціальним захистом. Минулого року фахівці ФПУ опрацювали більш як 1700
різноманітних нормативно-правових документів, у тому числі у рамках Генеральної
угоди, звернень міністерств і профільного комітету ВР. Це величезне
навантаження на Федерацію профспілок, але необхідно «бути напоготові».
Більшість з документів потребує експрес-аналізу або детального обговорення, а
часом і негайного реагування членських організацій ФПУ чи Спільного
представницького органу профспілок, аби не допустити погіршення
соціально-економічних умов працівників чи повноважень профспілок на
представництво і захист їхніх прав та інтересів спілчан.. Прикладом може бути
те, що сталося 29 грудня, коли на засіданні Кабінету Міністрів розглядалося
питання щодо функції міністерств.
- Йдеться про Указ Президента від 24 грудня 2010
р. «Деякі питання організації роботи міністерств, інших центральних органів
виконавчої влади»?
- Проект цього указу не
направлявся на обговорення профспілкам. А коли ми з ним ознайомилися, виявили,
що в типових положеннях про засади діяльності міністерств та інших центральних
органів виконавчої влади відсутнє питання соціального діалогу, необхідності
взаємодії з роботодавцями та профспілками. Зрозуміло, ми одразу забили тривогу.
Було підготовлено звернення до Президента за підписом голови ФПУ і голів
всеукраїнських профспілок, що входять до складу Федерації. А на черговому
засіданні Кабінету Міністрів я привернув увагу Прем’єр-міністра до цієї
проблеми: чи це технічна помилка команди, що працювала над документом, чи
відбувається зміна ідеології у підходах до засад соціального діалогу. Після
мого виступу Микола Азаров оперативно доручив доопрацювати положення про
міністерства з урахуванням зауваження від профспілок. Думаю, і реакція
Президента буде позитивною, адже Віктор
Янукович на зустрічі з профспілками 19 березня 2010 запевнив: «широкий
соціальний діалог має стати частиною світогляду влади, інструментом політики
держави». Але, якби ми не спрацювали на упередження, можливо, і зламалася би
роками вироблена цілісна система соціального діалогу.
- Як часто профспілкам доводиться упереджувати чи виправляти «помилки
Уряду»?
- Таке періодично трапляється. Тому ми встановили чіткий контрольний
механізм, аби проект, що має важливе значення для трудящих, проходив попереднє
обговорення у профспілках. Якщо цього немає, ми ставимо питання про повернення
документу на повторний розгляд чи проведення додаткових консультацій. Іноді
приймається пропозиція профспілок, іноді - компромісні варіанти. Так, коли
розроблялося положення про участь громадськості в обговоренні і прийнятті
державних рішень, я двічі на засіданнях урядового комітету образно кажучи блокував
подальше проходження проекту постанови Кабінету Міністрів, розробленого
Міністерством юстиції. Урешті решт ми домоглися певних коригувань. Так,
постановою Кабінету Міністрів від 3 листопада 2010 р. № 996 доручено
міністерствам, іншим органам виконавчої влади та державним адміністраціям
«забезпечити урахування позицій професійних спілок та їх об’єднань, організацій
роботодавців під час прийняття рішень з питань, що стосуються формування та
реалізації соціально-економічної політики і регулювання соціально-трудових
відносин».
На жаль, є і такі випадки, коли пропозиції профспілок не враховуються. Так
було на останньому у минулому році засіданні Кабінету Міністрів, коли
встановлювався розмір тарифної ставки працівника першого розряду бюджетної
сфери у 2011році на рівні 613 грн. Відповідно до законодавства України, він має
рівнятися розміру мінімальної заробітної плати. Цього не відбувається з огляду
на економічну кризу. На засіданні Кабінету Міністрів я нагадав, що під час
підписання Генеральної угоди сторони соціального діалогу домовилися, що із
зростанням економіки і збільшенням доходної частини Держбюджету тарифна ставка
має наближатися до розміру мінімальної заробітної плати. Однак, ми змушені
констатувати (відповідні розрахунки профспілкові фахівці надали Уряду), що з 1
січня цього року відбудеться збільшення розриву мінімальної ставки відносно
розміру мінімальної зарплати на 6 гривень, тобто, Уряд не виконує свої
зобов’язання за Генеральною угодою. Це не такі значні кошти, що не могли би
бути мобілізовані у більш як 300-мільярдному Держбюджеті. Проте, ми не зуміли
переконати, або заставити Уряд рахуватися з пропозиціями профспілок, - якщо
просто звернення, просто листи – це чомусь не сприймається, очевидно, потрібні
більш активні дії спілчан.
- Соціальний діалог і
протестні акції можуть уживатися?
- Вони повинні уживатися, коли вже випробувані усі інші варіанти вирішення
проблеми. Соціальний діалог - це коли сторони одна одну чують. Якщо
домовленості досягаються, позиції узгоджені, враховані інтереси однієї й іншої
сторони, - рух відбувається в одному напрямку. А коли переговори не завершилися
домовленостями, коли економіко-правові, реальні розрахунки не сприймаються, але
профспілки і трудівники абсолютно переконані, що влада помиляється або ігнорує
голос «народу», необхідно її «підштовхувати» до розуміння проблеми. Адже це
позиція не профспілкової номенклатури, а мільйонів громадян України. Якщо влада
дійсно народна, дослухається до народу, який, власне, наділив її повноваженнями
здійснювати від свого імені управлінські функції, вона буде реагувати,
відходити від містечкових підходів, і вузького мислення посадових осіб, які
недооцінили суспільні загрози або суспільні потреби. Адже, конфлікти
відбуваються частіше не з причини політики держави взагалі, а в силу бачення
окремих осіб, щоправда, буває, й через ситуативну позицію влади чи
роботодавців.
- Хто більше зацікавлений у
соціальному діалозі?
- Зацікавленість є обопільною. Соціальні домовленості дають змогу країні
розвиватися без потрясінь. За стабільного розвитку влада має змогу дивитися на
роки уперед, бізнес планувати економічну діяльність, профспілки зацікавлені у
робочих місцях і гарантіях зайнятості. Нестабільність, у свою чергу, – це
втрати для всіх. Я би сказав, є лише два варіанти: виграють усі чи програють
усі. Налагоджений інструмент соціального діалогу максимально враховує позиції і
пропозиції трьох сторін і це є цивілізаційний стандарт для Європи, куди ми
прагнемо увійти.
- Яка країна є «зразком для наслідування»?
- Зразком може бути Франція, де соціально-економічну раду було утворено ще
у 1925 році. Її повноваження, навіть, визначено Конституцією. Орган
відрізняється від української моделі. До складу його, окрім профспілок, входять
представники різних громадських організацій, і немає представників уряду. Саме
вони готують пропозиції, а парламент, уряд їх розглядає, якщо погоджується,
втілює в життя. Або входить у дискусії з представниками громадянського
суспільства з метою коригування пропозицій у тій частині де вони не
узгоджуються з політикою Уряду, проводиться широкий суспільний діалог. Рада у
Франції є надзвичайно важливою інституцією. Свідченням того є приїзд
новообраного Президента Ніколя Сарказі вже на 7 день своєї каденції до цієї
установи, аби попросити підтримки у проведенні реформ. Рада Франції відтворює
усі суспільні проблеми. Ми поки що маємо модель «класичного трипартизму», і
діяльність органу звужується до проблем відтворення і використання праці в
Україні. У Росії також існує «Трехсторонняя комиссия регулирования
социально-экономических отношений». Однак, є і новація – Общественная палата -
інститут громадянського суспільства, до якого входять 42 представника різних
громадських організацій. У нас поки що цього немає.
- А буде? Це питання
обговорюється?
- Ми, дійсно, сьогодні на шляху змін формату соціального діалогу, а,
точніше, на роздоріжжі: розширювати повноваження вже іонізуючої Національної ради
чи зробити її за новою формулою - «3+1»,
тобто окрім профспілок, Уряду і роботодавців, ввести асоційованими членами до
неї інші громадські організації. Їх надзвичайно багато в Україні – лише на
національному рівні близько 2,5 тисяч. І якраз це є проблемою, передусім,
технічною: як провести, скажімо, їхнє делегування до Ради, і як виділити, хто з
них більш «значущий». З іншого боку, серед колег-профспілковців є побоювання,
що розширення формату Національної ради і заповнення її різними
представницькими структурами громадянського суспільства призведе до
«розмивання» представництва в Раді самих профспілок, адже проблем у суспільстві
надто багато, і кожна соціальна, професійна чи група інтересів буде намагатися
ставити на передній план свої. Наслідком цього може бути зниження впливу
профспілок на Уряд і рівень вирішення трудових питань.
Дехто з колег висловлюється за поетапне розширення Національної ради.
Наприклад, ціни на споживчі товари, тарифи на житлово-комунальні послуги є, швидше, не сферою праці і прерогативою
профспілок, а сферою відносин громадянина з надавачами послуг. Організації з
захисту прав споживачів мають слідкувати, аби і комунальні послуги були
відповідно якісними, і споживачі були спроможні їх оплачувати. Деякі аспекти
діяльності, які традиційно перебували у сфері профспілок, можуть і мають
передаватися іншим інституціям. Такі пропозиції містив перший варіант
Національної доповіді профспілок Президенту «Стан соціального діалогу і
перспективи розвитку». Однак згодом, мені як одному з розробників документу,
довелося коригувати положення з огляду на те, що більшість членів НТСЕР не
підтримало розширення формату, вважаючи це передчасним. Однак, я упевнений,
наша модель соціального діалогу буде еволюціонувати, чи як в Росії, де
інституції діють паралельно: сфера праці та інші сфери життєдіяльності людини і
громадянина, чи як у Франції, коли в соціально-економічній раді функціонують різні
секції, які розглядають актуальні питання для громадян країни і виробляють
відповідні пропозиції органам влади, у тому числі проводять попередню
громадську експертизу законодавчих актів, що ініціюються депутатами чи урядом.
11.01.2011
Лілія Соколова, Медіа-центр ФПУ
Коментарі
#1 17.01.2011 12:37 добавил: Народ | додати коментарЗабагато тексту, мало суті
|
|
|