80 років: старі традиції та нові завдання
Цього року
Профспілка працівників державних установ України відзначає своє 80-річчя. Про
традиції, напрацьовані роками, сучасний стан справ і плани на майбутнє півмільйонної
організації «ПВ» дізнавалися у голови профспілки Тетяни Нікітіної.
– Цього року
Профспілка працівників державних установ України святкує своє 80-річчя. Тож
принципи роботи й завдання давно сформовано – над чим працюєте нині?
– Справді, в усі
часи і в усіх країнах профспілки завжди об’єднують спільні принципи й завдання:
захист соціально-економічних інтересів працюючих. Їх реалізація завжди великою
мірою залежить від історичних обставин. За радянських часів профспілки
виконували швидше допоміжну роль, а за стабільність і рівень життя громадян
відповідала «керівна та спрямовуюча сила» – комуністична партія.
Нині профспілки в
Україні, і наша в тому числі, проходять важку «школу капіталізму». Права
трудящих утискаються, і захистити їх можуть лише вони самі за допомогою
профспілок.
Тож ми з гордістю
згадуємо 80-річний шлях, який пройшла профспілка працівників державних
установ, її історію, але при цьому добре розуміємо, що сьогодення ставить
перед нами нові складні завдання.
– Тетяно
Василівно, розкажіть про основні проблеми, з якими стикається нині профспілка.
Хто чи що заважає досягти достойного рівня оплати праці працівників органів
державної влади та місцевого самоврядування, змінити зневажливе ставлення до
них із боку держави?
– Найсерйозніша і
найважча проблема нашої профспілки, всієї державної служби – це вкрай низький
рівень оплати праці переважної більшості працівників, недостатні
соціально-економічні стандарти. Як результат – неможливість утримати
кваліфікованих спеціалістів, плинність кадрів, низький соціальний статус держслужби.
І все це множиться на зростання неприязні до «бюрократів» у суспільстві.
Уряд, призначивши
жебрацькі ставки держслужбовцям нижчої та середньої ланки, щоразу посилається
на важку соціально-економічну ситуацію. Але в жодній країні світу, мабуть, немає
такого, щоб люди, які працюють над втіленням державної політики у життя,
перебували у такому гіркому становищі. Приміром, середня зарплата спеціалістів
державного управління зі стажем роботи понад 10 років нині становить 1376 грн,
після вирахування податків – 1127 грн, тоді як середня зарплата по Україні
сягає 2550 грн. При збільшенні розміру мінімальної зарплати в Україні, що є
дуже позитивним кроком, розмір окладу спеціалістів 5–7 категорій залишається
таким самим, як і некваліфікованого працівника. Але ж такі спеціалісти
становлять 73,4% загальної кількості держслужбовців України.
На тлі жорсткого
заощадження на держслужбовцях у суспільстві активно поширюється міф про
«глитаїв-чиновників», які одержують величезні зарплати, пенсії, пільги та ще й
беруть мільйонні хабарі. Але ці міфи не мають нічого спільного з реальним
життям сотень тисяч добросовісних працівників держустанов і місцевого
самоврядування. Нинішній підхід до формування зарплати бюджетників є
дискримінаційним, ставка працівника першого тарифного розряду становить 67%
розміру мінімальної зарплати, при цьому при зростанні мінімальної зарплати
фонд оплати праці для працівників держуправління, як правило, зменшується. В
результаті рівень зростання середньої зарплати працівників окремих галузей
бюджетної сфери за період 2009–2011 років у 13,8 раза більший, ніж у сфері державного
управління.
Порівняно з 2008
роком мінімальна заробітна плата в Україні зросла на 177,5%, середня зарплата
– на 142,3%, зокрема в державному управлінні – на 113,2%. Хочу зазначити, що
ці 113,2% – це підвищення окладів держслужбовцям нижчої та середньої ланок до
рівня мінімальної заробітної плати й індексація їх на рівень інфляції. А якщо
взяти середню заробітну плату спеціалістів державного управління, то вона
порівняно з 2008 роком навіть зменшилася на 21,3% (у 2008-му – 1750 грн, у
2011-му – 1376 грн). До того ж державним службовцям заборонено займатися
будь-якою діяльністю, крім викладацької та наукової.
Оце такі багатії!
Але з міфом про неймовірні статки держслужбовців дуже важко боротися.
Суспільству весь час здається, що управлінців дуже багато. Їх скорочують,
паплюжать, але чи приносить це позитивні результати? Ні, якість державного
управління не покращується. Можливо, потрібно змінити тактику і зрозуміти, що
скупий платить двічі і що державний службовець та посадова особа місцевого
самоврядування – це обличчя громади й держави!!!
– 23 листопада
цього року відбудеться пленум ЦК. Чого вдалося досягти за останній рік?
Розкажіть про результати роботи.
– Завершується
робота над новою редакцією Закону України «Про державну службу». Проект пройшов
перше читання у Верховній Раді і буде розглядатися в другому читанні у листопаді.
Більшість пропозицій профспілки враховано, в тому числі щодо реформи зарплати,
але непокоять строки введення закону в дію.
Триває робота над
проектом бюджету на 2012 рік. Внесено пропозиції до 24 законопроектів, які
стосуються трудових і соціально-економічних прав та інтересів спілчан.
Удосконалюється
соціальний діалог з органами держуправління. Профспілка однією з перших
отримала свідоцтво про відповідність критеріям репрезентативності. Як
результат, укладено 11 галузевих та 12674 колективних договори.
У першому
півріччі 2011 року профспілка провела 591 перевірку, під час яких виявлено 379
випадків порушень трудового законодавства. Це, зокрема, стосується питань
звільнення, оплати праці, порушення норм робочого часу та відпочинку,
незаконного переведення працівників на неповний робочий день, зміни умов
праці, гарантій і компенсацій тощо. За результатами перевірок було направлено
144 подання про усунення порушень прав працівників, зокрема роботодавцям – 133,
територіальним державним інспекціям праці – 1, органам виконавчої влади та
місцевого самоврядування – 7, іншим органам – 3.
Організаціями
профспілки всіх рівнів оздоровлено 15 806 дітей спілчан, проведено низку
конкурсів.
– Які питання
плануєте вирішувати найближчим часом, що найбільше непокоїть держслужбовців?
– Ми не втрачаємо
надії на зміну ситуації з оплатою праці. Саме тому представники ЦК профспілки
ввійшли до складу Міжвідомчої робочої групи для підготовки пропозицій щодо
розміру посадового окладу (тарифної ставки) працівника першого тарифного
розряду Єдиної тарифної сітки, відновлення міжкваліфікаційних (міжпосадових)
співвідношень в оплаті праці працівників окремих галузей бюджетної сфери.
Успіху в цьому
напрямі можна досягти лише розбудовою цілісної системи соціального діалогу.
І насамкінець,
якщо дозволите, я хочу привітати всіх членів профспілки з ювілеєм. Бажаю вам
віри в свої сили та прагнення зробити цей світ кращим. Єднаймося, бо в єдності
– наша сила!
Бесіду вела
Анна РЄПІЧ,
«ПВ»
24.11.2011
|