Освіта – пріоритетний сектор розвитку міста
Інтерв’ю доктора
філософських наук, професора, академіка НАПН України, ректора Київського університету
імені Бориса Грінченка Віктора ОГНЕВ’ЮКА після підсумкового громадського
обговорення стратегії розвитку міста Києва до 2025 року
Як відомо,
охоплення освітою є другим завданням з-поміж восьми цілей розвитку тисячоліття
до 2015 року. Декларацію тисячоліття ООН, яка й подає згадані глобальні цілі
розвитку, було ухвалено у вересні 2000-го главами держав та урядів 189 країн,
у тому числі України. Все це свідчить про надзвичайну важливість якісної освіти
у сучасному житті. Україна своє завдання у цьому контексті сформулювала так:
«Забезпечення якісної освіти впродовж життя». Кожне з цих п’яти слів по-своєму
є окремим завданням. Отже, слід гадати, керівники нашої держави, а в світлі
Стратегії розвитку Києва й очільники столиці, розуміють, що для виконання
поставленого завдання, окрім залучення значних матеріальних, людських і
фінансових ресурсів, необхідно широко мислити, добре відчувати виклик часу,
вміти поєднувати раціональний і творчий підходи. Саме на це й покладає великі
надії армія українських освітян.
– Вікторе Олександровичу,
чи правильно я зрозуміла: науковці вашого університету дійшли висновку, що
стратегічні накреслення лише частково стосуються освітянських завдань
київських вишів?
– На нашу думку,
під час розроблення документів такого рівня слід брати до уваги низку
вихідних положень. Почну з того, що столиця має міцні підвалини для розбудови
сучасної освітньої галузі: сформовано потужну мережу із понад півтори тисячі
навчальних закладів дошкільної, загальної середньої, позашкільної,
професійно-технічної та вищої освіти; забезпечено розвиток кадрового потенціалу;
запроваджено програмний підхід до розвитку столичної освіти – маю на увазі
програму «Освіта столиці 2010–2015 рр.».
Нині у Києві
навчається й виховується понад 900 тисяч осіб. Кожен третій киянин залучений
до освітнього процесу, а кожний сотий – має науковий ступінь. У Києві створено
унікальне науково-освітнє, культурне й духовне середовище. Освіта
виокремлюється тут як стратегічний пріоритет, оскільки це єдина сфера
діяльності, що концентрує таку кількість людей. Плюс майже 121 тисяча
педагогів.
Київ зберігає
лідерські позиції у загальнонаціональному масштабі, що, зокрема, засвідчують
результати зовнішнього незалежного оцінювання випускників столичних шкіл.
Але без включення до стратегічних накреслень донині не використовуваного
потенціалу розвитку, сконцентрованого у сфері освіти та в інституціях
громадянського суспільства, проблеми можуть бути серйозною перешкодою на шляху
модернізації Києва як міста сталого розвитку.
Але зі стратегії
наразі незрозуміло, як використовуватиметься потенціал державних і приватних
університетів, наукових установ.
– А як стосовно
вашого університету?
– Переважна
більшість вищих навчальних закладів Києва належать до державної форми
власності. Мабуть, тому і в документі пріоритет надано навчальним закладам
територіальної громади столиці: дошкільним і загальноосвітнім, а також
професійно-технічним. Разом із тим невизначеною залишається роль вищих навчальних
закладів, які є комунальною власністю. Йдеться про наш університет і шість навчальних
закладів I–II рівнів акредитації. Тим часом саме вони посідають ключове місце
у підготовці кадрів для закладів освіти, культури, охорони здоров’я,
місцевого самоврядування та управління – бюджетної сфери загалом. Гадаємо, що
інтеграція цих закладів в один потужний університет може стати запорукою
розвитку освіти та втілення стратегії у життя.
Загалом маємо
диспропорції у використанні коштів на утримання мережі навчальних закладів і
власне на освіту громадян. До прикладу, ресурсомістку мережу навчальних
закладів створено без урахування витрат на її утримання, тож маємо значний
відсоток морально застарілих основних фондів, унаслідок чого неефективно використовуються
ресурси. Київ, на чому наголошував Олександр Попов, має виробити власний
освітній стандарт, який забезпечить розв’язання зазначеної проблеми і створить
умови для рівного доступу до якісної освіти.
На це має бути
спрямовано перехід від процесно-орієнтованого управління до управління
розвитком освіти. Основним пріоритетом має бути освіта й наука, оскільки саме
вони визначають вектори суспільно-економічних і духовних трансформацій
суспільства.
Столична освіта
потребує переходу від моделі підтримки функціонування системи навчальних
закладів до моделі випереджального розвитку на засадах стратегічного планування,
проектного менеджменту та лідерства. Це сучасний підхід. Про важливість
модернізації освіти давно й багато пишуть, на цьому наполягають прогресивні
науковці та освітяни. Забезпечення такого переходу й мала б передбачати
стратегія.
– Ви також
висловилися на підтримку автономізації вишів, у тому числі Київського
університету імені Бориса Грінченка...
– Діяльність
вищого навчального закладу не може залежати від суб’єктивних чинників. Робота
університету, незалежно від форми власності, має регулюватися лише законом, а
автономія має бути інструментом, який забезпечує його розвиток. Університет не
мусить щодня питати дозволу, чи можна здати в оренду вільні приміщення,
списати майно, термін використання якого давно минув, тощо. Одне слово,
автономія стосується раціонального використання матеріально-технічної бази, що
може дати додатковий ресурс розвитку, свободи у впровадженні та поєднанні гнучких
форм організації навчального процесу, різноманіття та погодинного розподілення
дисциплінарних курсів і багато іншого. Врешті-решт усе зводиться до одного – і
головного! – завдання: забезпечити якісну сучасну освіту, рівний доступ до
неї, підготувати висококваліфікованого, культурного, всебічно розвиненого
фахівця-лідера.
Найперша й
головна помилка: у нас до освіти ставляться як до бюджетозатратної сфери.
Проте як можна недооцінювати величезний потенціал для формування людського,
соціального капіталу?! Ще наприкінці 80-х років минулого століття нобелівський
лауреат Г. Беккер довів велику окупність витрат на освіту. Щонайменше кожна
вкладена в освіту грошова одиниця приростає чотирма. Як справедливо вважають
провідні українські експерти-економісти, зміна статусу вишів – із бюджетного
закладу, фінансування якого є власне засобом його утримання, на заклад, котрий
одержує бюджетні кошти як плату за конкретні освітні послуги, – дасть змогу
підвищити ефективність використання фінансів, самостійно, керуючись здоровим
глуздом, ними розпоряджатися. У тому числі провадити й економічну діяльність,
без якої сьогодні не можна уявити повноцінного університету.
Оскільки цього
поки що не маємо, то хоч Київ, порівняно з багатьма столицями світу, має один
із найвищих освітніх рівнів населення (47% дорослих киян мають або здобувають
вищу освіту; 48% – середню або спеціальну середню; 57% мешканців зайняті
діяльністю, котра передбачає наявність вищої освіти), проте у місті
спостерігається невідповідність між високими показниками в освіті та не дуже
високими – в економіці. Тому вся освітянська галузь уже не просто промовляє, а
волає про необхідність модернізації. Так що річ навіть не в тому, аби держава
виділяла більше коштів на розвиток освіти, а в тому, аби вона була
реформована розумно й далекоглядно. Навіть за наявного фінансування освіта
може поступово розвиватися. Слід долати стереотипи.
Я сказав би так:
слова «стратегія розвитку» мають передусім стосуватися сфери освіти. А тут
головне – напрямок руху. Адже ми сповідуємо філософію розвитку людського
потенціалу, прагнемо виховати духовно розвинених, розумних, діяльних людей,
гарних фахівців, які не лише добре мислять, а й спроможні ефективно діяти за
будь-яких, у тому числі кризових, ситуацій. Ми покликані виховувати не
напівграмотних споживачів, а класних науковців і практиків, орієнтованих на
інновації та високі інформаційні технології, здатних піднести національну
економіку, вивести її на передові рубежі у світі. І в цьому сенсі реформування
освіти, її висока якість є практично засадничим принципом і запорукою нашого
економічного зростання, зрештою – формування нового цивілізаційного іміджу
України як європейської держави. А Київ – її столиця!
Підготувала
Тетяна МОРГУН, «ПВ»
02.11.2011
|