Олександр ОКІС: «Підтверджувати репрезентативність – в інтересах профспілок»
У Національній
службі посередництва і примирення кипить робота. Співробітники розглядають
документи, що надходять від профспілок та об’єднань роботодавців, необхідні
для підтвердження їхньої репрезентативності. В інтерв’ю «ПВ» голова Служби
Олександр Окіс розвіяв деякі міфи щодо репрезентативності, а також розповів
про діяльність своєї організації.
– Олександре
Ярославовичу, судячи з назви, функція Служби миротворча...
– Дійсно. Але
крім сприяння врегулюванню колективних трудових спорів, ми також займаємося
прогнозуванням соціально-трудових відносин, у процесі яких можуть виникнути
конфліктні ситуації. Якщо коротко, то наше завдання – допомагати в здійсненні
конструктивного соціального діалогу між роботодавцями та працівниками. Я б це
назвав «медіацією відносин». Ми не лише маємо бути посередниками та сприяти
залагодженню конфліктів, а й готувати фахових арбітрів, які за столом
переговорів, за участю обох сторін вирішать конфлікт законним та цивілізованим
шляхом.
– Де навчають
таких арбітрів? Адже ця робота потребує не лише освіти, а й досвіду та певних
рис характеру…
– Давайте
подивимося на досвід інших країн. Адже в західних державах аналогічні служби
існують вже понад 100 років. А в нас – лише 12. Головна мета таких служб на Заході
– не доводити конфлікт до крайньої точки, тобто виникнення страйку. Адже в
такому разі обидві сторони понесуть вагомі втрати. Тому там готують відповідних
спеціалістів, думка яких є авторитетною для обох сторін. Наведу приклад
Великобританії. Без розгляду справи аналогічною структурою – Службою
посередництва і арбітражу – жоден суд не візьметься за неї. Більше того:
близько 80% рішень, ухвалених цією службою, потім підтверджується в суді.
– Складається
враження, що без вашої допомоги жодне підприємство не може вирішити свої трудові
конфлікти…
– Звичайно,
роботодавець не завжди охоче йде на задоволення вимог. Але практика останніх
років показує, що за 3–5 місяців питання все одно вирішується. Хоча бувало, що
спори тривали й півтора року. Але я ставлю питання так: головне – динаміка у
взаємовідносинах. Роботодавець має зрозуміти, що без його поступок проблему з
місця не зрушити. Зі свого боку, працівники теж мають ставитися до певних
проблем з розумінням.
– Чи є у вас
повноваження, наприклад, не допустити скорочення працівників на
підприємстві?
– На жаль,
заборонити цього ми не можемо. Але ми можемо зробити так, щоб усе відбувалося
в рамках закону. Щоб все було узгоджене з профспілковим комітетом, щоб не
було заборгованості із зарплати, щоб були сплачені всі податки та внески до
Пенсійного фонду тощо.
– Можете навести
реальні приклади розв’язання трудових конфліктів?
– Якщо брати в
процентному відношенні, то в 99% випадків ініціаторами трудових спорів
виступають наймані працівники. Найпоширеніша проблема – заборгованість або
несвоєчасна виплата зарплати. Часто зустрічається і невиконання умов праці
або умов колективних договорів. Незаконні звільнення – менше. Якщо говорити
про реальні випадки, то хочеться згадати такий. Не буду називати підприємство,
але це потужна компанія в Тернопільській області. Працівники висунули вимоги
щодо погашення заборгованості із зарплати. Ми зареєстрували трудовий спір. Не
встигли ще до нас прийти документи, як у мій кабінет зайшов навіть не директор,
а власник підприємства. І почав розповідати, що ми заважаємо їм працювати. Я
йому кажу: виплатіть заборгованість і не буде жодних питань. А потім
з’ясувалися справжні реалії. Роботодавці заходилися серйозно переоснащувати
своє підприємство й тому заборгували зарплату. А це підприємство працювало з
часткою іноземного капіталу. І вони чекали кредит від Європейського банку на
переобладнання. Але щойно іноземні партнери дізналися про те, що
зареєстровано конфлікт, вони заморозили надходження коштів. Коротше кажучи,
роботодавець не менше працівника був зацікавлений у тому, щоб скоріше
виплатити зарплату. Питання було закрите за тиждень, і ми зняли спір із
реєстрації.
Можу навести ще
один приклад, коли ми сприяли вирішенню конфлікту на національному рівні. Це
був спір між Кабінетом Міністрів України і Федерацією профспілок України. Ми
організували роботу арбітражу, залучивши до розгляду справи досвідчених фахівців
із різних областей. 11 із 13 вимог, які висувалися профспілками, були задоволені.
Але Кабмін почав затягувати їх виконання. Більше того: подав позов до
Конституційного Суду, щоб той відповів, чи може уряд бути відповідальною стороною
в такому трудовому спорі. А в нас у законі написано: якщо будь-яка зі сторін
вирішення трудового спору звертається до суду, то всі рішення та дії по цьому
конфлікту призупиняються. За півроку роботи ми все ж таки виграли цю справу в
Конституційному Суді.
– На початку року
ваша Служба потрапила в епіцентр скандалу. Виявилося, що саме ви визначатимете
репрезентативність професійних спілок. Багато хто був незадоволений таким
підходом. Як Ви це прокоментуєте?
– Чесно кажучи,
мені завжди здавалося, що виконання статей 6, 7 Закону України «Про
соціальний діалог», у яких, власне, йдеться про репрезентативність профспілок,
це не зовсім наша функція.
– Вам закидають
заангажованість: мовляв, таким чином можна визнати «нелегальною» будь-яку
профспілку, яка комусь не догодила…
– Запобіжником
заангажованості є чіткі критерії: якщо на підставі поданих документів є
очевидним, що певний профспілковий осередок або організація роботодавців
налічує відповідну кількість представників, чітко передбачену законом,
значить, цей осередок відповідає законодавчим критеріям. Наразі на
національному рівні свою репрезентативність підтвердила ФПУ та Федерація
транспортників України. Але документи від організацій профспілок та
роботодавців продовжують надходити. Люди, схоже, перестали боятися.
– Тобто,
профспілки не зобов’язані проходити тест на репрезентативність?
– Звісно, ні.
Адже це робиться в їхніх інтересах. Ми ж говоримо про взаємну
відповідальність сторін, про соціальний діалог. Отже, роботодавець, що має
відповідний рівень представництва, визначений законом, буде мати справу лише з
профорганізацією, яка, в свою чергу, теж набула відповідного статусу
представництва.
– Що робити тим
профспілковим організаціям, які не пройдуть перевірку? Самознищуватися?
– Навіщо? Ми не
можемо заборонити їм працювати, проводити свої акції чи заходи. Але якщо вони
хочуть дійсно впливати на ситуацію, то мають приєднатися до тих профспілок,
які підтвердили свою репрезентативність. Інша справа, якщо організації
цікавляться не стільки соціальним захистом працівників, скільки політикою.
Тоді, вибачте, це не до нас. Ми займаємося соціально-трудовими відносинами.
15.10.2011
Раїса ЧИРВА, «ПВ»
|