– Ваша Профспілка раніше
представляла лише авіабудівників, а тепер і машинобудівників. Що змінилося?
– У радянські часи
невід’ємною складовою авіаційної промисловості завжди було виробництво іншої
техніки (не тільки літаків). А сьогодні ми впевнено говоримо про здобутки не
лише в літако- та двигунобудуванні. Нові види озброєння, ракетна техніка,
нові українські вертольоти – наші підприємства вже впевнено їх освоюють. Відповідно,
там діють наші первинні профспілкові організації.
Триває процес
реформування управління підприємствами галузі на державному рівні та створення
окремих холдингів, що може призвести до поділу підприємств між ними зовсім не
за нашою сьогоднішньою галузевою ознакою. Враховуючи зазначене, було прийнято
рішення про зміну назви Профспілки для збереження своїх організацій.
– Ще про
реструктуризацію. Останнім часом відбулися значні зміни в системі
Укроборонпрому. Чи досягнуто сьогодні оптимального структурного балансу для
підприємств галузі?
– Звісно, що ні.
Укрпрофавіа мала чітку позицію стосовно реформування галузі. Тому законопроєкт
№ 3822 щодо реформування Укроборонпрому для нас був неприйнятним, оскільки не
враховував ні думки трудових колективів, ні позиції Профспілки. Але на жаль,
до нас не дослухалися і прийняли цей закон (в якості закону проєкт отримав №
1630 – ред.).
Наша позиція щодо цього
Закону наступна: реформування Укроборонпрому, яке практично здійснюється
людьми, частина з яких раніше не мали досвіду роботи в ОПК, не може
відбуватись без профкомів. ЦК профспілки разом з фахівцями галузі, зокрема
Державного Київського конструкторського бюро «Луч», тож ми детально
відпрацювали свої позиції і надали відповідні пропозиції «нагору».
І певний результат є.
Кабміном схвалено План заходів з імплементації Закону 1630, є Галузева
угода, де передбачено участь ЦК та профспілкових комітетів Укрпрофавіа у таких
процесах. Ми постійно моніторимо хід реформування підприємств галузі. Наразі
розпочали свою роботу комісії підприємств із реорганізації та інвентаризації.
Ми контро- люємо, щоб до складу всіх комісій було включено голів профкомів
Укрпрофавіа як представників трудових колективів. Головне, що на кожному
етапі реформування представники Профспілки будуть послідовно відстоювати
інтереси своїх членів.
– Нещодавно Глава держави
підписав довгоочікуваний Закон про локалізацію. Які можливості він відкриває
для національного виробника?
– О, це дійсно результат довготривалої
роботи і профспілок, і роботодавців! І цей документ має вищий статус Закону
України.
Слід зазначити, що проєкт цього закону
на всіх етапах його просування активно підтримувався галузевими профспілками
виробничої сфери і ФПУ. Зусиллями нашої профспілки, ФПУ та об’єднань
організацій роботодавців у трудових колективах було зібрано 150 тис. підписів
робітників промислових підприємств та організацій на підтримку відповідного
законопроєкту.
Також після схвалення даного проєкту в першому
читанні за запитом Профспілки фахівцями АТ «МОТОР СІЧ» було сформовано
пропозиції щодо доповнення проєкту визначенням ступенів локалізації виробництва
для товарів, які виготовляються підприємствами вітчизняного військово-промислового
комплексу та авіаційної промисловості. Профспілка підтримала цю ініціативу та
направила відповідні листи до профільного Комітету Верховної Ради й окремих
народних депутатів. Як результат, доопрацьований законопроєкт було доповнено
переліком продукції авіаційної і космічної галузей.
Закон про локалізацію сприяє створенню
передумов для сталого розвитку та модернізації вітчизняної промисловості,
надаючи перевагу вітчизняному виробнику. Якщо держава планує купувати
вертольоти, літаки, космічні та інші літальні апарати, двигуни для літальних
апаратів тощо, то має враховувати ступінь локалізації їхнього виробництва в
Україні. З кожним наступним роком ступінь має бути вищим.
Але хочу звернути увагу, що наявність
такого закону ще не гарантує успіх українських виробників. У наших реаліях
багато залежить від виконавців… Тому ми будемо відстежувати, вчасно втручатися
і «підказувати» деяким працівникам ЦОВВ про їх обов’язки і наші права згідно з
цим законом.
– Державне замовлення –
це важливе питання для галузі, які є зрушення?
– Щороку Профспілка надає Федерації
профспілок України свої пропозиції для включення до проєкту держбюджету на наступний
рік, зокрема державного замовлення для підприємств галузі, і разом з
кваліфікованими спеціалістами ФПУ (яких оцінюю як кращих професіоналів у
профспілковому середовищі) потім відстоює їх у різних органах державної влади.
Нам прикро, що більшість наших пропозицій не враховуються. Навіть затверджена
«Державна цільова науково-технічна програма розвитку авіаційної промисловості
України на 2021–2030 роки» поки не отримала бюджетного фінансування.
Без фінансової підтримки на
підприємствах галузі продовжує зростати заборгованість з виплати заробітної
плати. За підсумками 9 місяців 2021 року ця заборгованість на шести
підприємствах галузі склала понад 340 млн грн.
Нас тішить, що держзамовлення отримали
декілька підприємств, що пов’язані тісними коопераційними зв’язками з іншими
підприємствами, й тому можна вважати, що це замовлення для всієї галузі. Але
обсяги замовлень явно не відповідають нашим можливостям.
Слід також зазначити, що за особистого
сприяння Президента України наприкінці 2020 року галузь уперше отримала держзамовлення
на виготовлення трьох літаків! Для нас це зрушення, хоча й, на мій погляд, маленьке.
Знаючи ситуацію з держзамовленням в інших галузях ОПК, я впевнено заявляю, що
цього явно недостатньо. А враховуючи, що Україна уже 8 років перебуває фактично
в умовах війни, це ще й неприпустимо. Сподіваюсь, що посадовці, які допустили
таку халатність, з часом отримають належну оцінку своєї роботи.
Не можу не наголосити, що галузь
завдяки діалогу керівників підприємств із головами профкомів, навіть без
державного замовлення і фінансування, сьогодні є найбільш збереженою і
працюючою! ЦК Профспілки активно співпрацює з Асоціацією «Укравіапром» і
галузевою організацією роботодавців. Це дозволяє нам разом краще представляти
і захищати права й інтереси членів профспілки і трудових колективів.
А з реальною державною підтримкою стан
справ у галузі буде ще кращим.
– Для всіх працівників
важливим лишається питання реформування трудових відносин. Що, на Вашу
думку, потрібно зробити, аби досягти компромісу між інтересами працівника та
роботодавця?
– У нас є чинна Галузева угода, яка в
умовах реформування ОПК, зокрема Укравіапрому, виявилась особливо актуальною,
а тому й украй затребуваною. В Укрпрофавіа на всіх підприємствах укладено
колективні договори (нещодавно один з них, укладений на ДП «Антонов», ФПУ
визнала кращим, а керівника і голову первинної організації відзначила
нагородами, які вручив Голова ФПУ Григорій Осовий). Це є основним засобом для
досягнення компромісу інтересів сторін і реальним механізмом, який допомагає
працівнику з допомогою профкому забезпечити собі додаткові гарантії та
інтереси на робочому місці, а роботодавцю – посилити мотивацію й підвищити
ефективність праці.