ГРИГОРІЙ ОСОВИЙ: «ПРОФСПІЛКИ ПИЛЬНО КОНТРОЛЮЮТЬ СИТУАЦІЮ З ЦІНАМИ І ТАРИФАМИ НА ЕНЕРГОНОСІЇ ТА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ, ЩОБ НЕ ДОПУСТИТИ ПОГІРШЕННЯ СОЦІАЛЬНО-ЕКОНОМІЧНОГО ЗАХИСТУ ПРАЦІВНИКІВ ТА ЧЛЕНІВ ЇХ СІМЕЙ»
О
днією з гострих проблем, що зачіпає інтереси населення України,
є неузгодженість політики доходів з ціновою політикою в енергетичному секторі
та сфері комунальних послуг. Після запровадження повномасштабних ринків електричної
енергії та природного газу відбувається значне підвищення цін на енергоресурси
та тарифів на комунальні послуги. Які кроки здійснюють профспілки, щоб не допустити
погіршення становища працівників у зв’язку з коливанням цін та тарифів? Із цим запитанням
ми звернулися до Голови СПО об’єднань профспілок, Голови Федерації профспілок України
Григорія Осового.
– Це дійсно суспільно важливе та чутливе для людей
питання, – зазначив Григорій Осовий. – І профспілки пильно контролюють ситуацію
з цінами та тарифами на енергоносії, щоб не допустити погіршення соціально
-
економічного захисту працівників
та членів їх сімей. Це питання було й серед цілей, визначених Стратегією діяльності
ФПУ на 2021–2026 роки, затвердженою на VIII з’їзді ФПУ. СПО об’єднань профспілок,
Федерація профспілок України в діалозі із соціальними партнерами в Уряді та роботодавцями
постійно обговорюють його, вносять його в угоди на національному рівні. Зокрема,
це стосується проблем, пов’язаних із субсидіями, пільгами, заборгованістю з оплати
житлово
-
комунальних послуг.
Профспілки, як представники найманих працівників,
активно відстоюють їх інтереси і в цьому питанні. Ситуація з цінами та тарифами
на енергоносії неодноразово розглядалась на засіданнях СПО об’єднань профспілок,
Ради та Президії ФПУ. Варто нагадати постанову Президії ФПУ від 14 січня 2021 року
«Про позицію Федерації професійних спілок України щодо неприпустимості підвищення
цін на природний газ, тарифів на електроенергію та комунальні послуги в умовах
пандемії та низького рівня доходів населення»» та протокольне рішення Ради ФПУ від
30 червня ц.р.
– А що конкретно передбачено цими рішеннями?
– Президія і Рада, проаналізувавши ситуацію, дали
конкретні доручення. Так, після розгляду зазначеного питання на засіданні Ради
ФПУ, було запропоновано Профспілці працівників атомної енергетики та промисловості
України, Профспілці працівників газових господарств України, Профспілці працівників
енергетики та електротехнічної промисловості України, Профспілці працівників
нафтової і газової промисловості України визначитись із кандидатурами для обрання
до Громадської ради при НКРЕКП та підготовки й подання відповідних документів.
Від СПО об’єднань профспілок теж делегуються представники для обстоювання інтересів
споживачів послуг.
Одночасно, з метою недопущення нівелювання зростання
середньої заробітної плати ростом цін на природний газ, електроенергію та житлово-комунальних
тарифів ФПУ було направлено листи до Прем’єр
-
міністра України Дмитра Шмигаля та Голови Верховної
Ради України Дмитра Разумкова з низкою відповідних пропозицій.
Однією з пропозицій профспілок є створення у державних сховищах національного
резерву природного газу власного видобутку для мінімізації негативних впливів ринкових
цінових піків на населення та суб’єктів господарювання, які надають послуги громадянам
з постачання теплової енергії та гарячої води, централізованого водопостачання
та водовідведення.
– А влада реагує на пропозиції профспілок, прислухається до них?
– Ось вам останній приклад, який свідчить, що непохитна та послідовна
позиція профспілок щодо стримання необґрунтованого росту цін та підтримка громадськості
змусила Уряд вжити відповідних кроків. Так, на засіданні Кабінету Міністрів України
11 серпня ц.р. прийнято рішення, за яким з 1 жовтня для населення, що споживає
електроенергії менш ніж 250 кВт/год на місяць, тариф знизиться на 14% – до
1,44 грн. Одночасно компанія «Нафтогаз України» зафіксувала на весь опалювальний
сезон ціну на газ у тарифному плані «Комфортний сезон» на рівні 7,96 грн/куб.
м із ПДВ без вартості розподілу (доставки).
Урядом було також враховано профспілкову пропозицію, яка полягає
в тому, що при наданні житлової субсидії на період карантину збільшені у 2020 році
на 50% соціальні нормативи будуть і надалі діяти в регіонах з «червоним» рівнем
епідемічної небезпеки, де існують певні обмеження на пересування в транспорті, широко
використовується дистанційна робота.
Але на нашу думку, такі заходи не вирішують проблеми. Необхідні більш
ефективні підходи. Тому робота в зазначеному напрямі триває. Є декілька шляхів
стабілізації ситуації на енергетичному ринку. По-перше, це глибока модернізація
виробництва і докорінне зменшення втрат, які потім у платіжках лягають додатковим
тягарем на споживачів. Досить згадати, що втрати електроенергії в мережах сягають
10%, або 20 млрд грн. По-друге, збільшення видобутку газу АТ «Укргазвидобування»,
щоб обійтися без його імпорту за високими цінами. По
-
третє, масштабне впровадження
енергозбереження по всій системі споживання енергоресурсів і кожній домівці. І нарешті,
високим ринковим цінам на енергоносії мають відповідати високі європейські зарплати
і пенсії.
– Григорію Васильовичу, відомо, що зараз, відповідно до Закону
України «Про місцеве самоврядування в Україні», більшість питань цін і тарифів,
регуляції відносин між постачальниками та споживачами електроенергії, газу, житлово-комунальних
послуг передаються на місця. Як, на Вашу думку, мають діяти в цій ситуації територіальні
об’єднання профспілок?
– Це питання особливо актуальне в зв’язку з наближенням опалювального
сезону. На ринку комунальних послуг повноваження щодо встановлення тарифів на теплову
енергію та комунальні послуги (зокрема, на послуги з постачання теплової енергії
та гарячої води, централізованого водопостачання та водовідведення) розподілені
між НКРЕКП та органами місцевого самоврядування. На сьогодні органи місцевого самоврядування
мають повноваження встановлювати тарифи для 1421 підприємства сфери теплопостачання
(98%) та 2495 підприємств сфери водопостачання та водовідведення (98%). Чинне
законодавство дозволяє профспілкам відповідного рівня та їх об’єднанням, що діють
на території відповідної адміністративно
-
територіальної одиниці, співпрацювати з місцевими
органами. На цьому ми акцентуємо увагу обласних профоб’єднань, які є членськими
організаціями ФПУ.
Згідно зі статтею 9 Закону України «Про місцеве самоврядування в
Україні», «члени територіальної громади мають право ініціювати розгляд у раді
(в порядку місцевої ініціативи) будь-якого питання, віднесеного до відання місцевого
самоврядування» і відповідно, «місцева ініціатива, внесена на розгляд ради у встановленому
порядку, підлягає обов’язковому розгляду на відкритому засіданні ради». Крім того,
відповідно до Закону України «Про соціальний діалог в Україні» (статті 4 та
8), профспілки та органи виконавчої влади, що діють на території відповідної адміністративно-територіальної
одиниці, можуть взаємодіяти шляхом укладання колективних договорів і угод.
РОЗМОВЛЯВ ОЛЕКСІЙ ПЕТРУНЯ,
ПРЕС-ЦЕНТР
ФЕДЕРАЦІЇ ПРОФСПІЛОК УКРАЇНИ
29.08.2021
|