Ринок праці в епоху глобалізації
В Інституті підготовки
кадрів державної служби зайнятості України 14–15 грудня відбулася Міжнародна тристороння
науково-практична конференція на тему «Ринок праці і державна служба зайнятості
в епоху глобальних змін і новітніх викликів». У чому сьогодні полягають особливості
формування ринку праці? Які шляхи реформування механізмів зайнятості населення і
роль у цих процесах профспілок? Про це кореспондентові
«ПВ» розповіла заступник генерального секретаря Загальної конфедерації профспілок
(ЗКП), кандидат економічних наук Наталія Подшибякіна.
Наталіє Дмитрівно, країни СНД, у тому числі й Україна, переживають
післякризовий період. Один із найбільш болісних моментів кризи - це
безробіття. Яких заходів уживають задля захисту трудящих профспілки?
- Сьогодні перед багатьма країнами постало завдання модернізації
економіки. Проте застосування нових технологій може призвести до скорочення
працівників. На ринку праці відбудеться додатковий «викид» безробітних.
Тож перед профспілками постала дилема: підтримати науково-технічні впровадження
чи зберегти робочі місця такими, як вони є? Профспілки розуміють, що в
сучасних умовах не можна бути ретроградами. Адже якщо економіка країн СНД, у
тому числі й України, не вийде на новий рівень, вона не буде конкурентоспроможною.
Тому профспілки мають підтримати всі технічні нововведення й одночасно вживати
заходів для захисту прав трудящих. Як в цих умовах підтримати людей?
Насамперед підвищити розмір допомоги із безробіття в системі соцстрахування.
Необхідно також наполягати на розумному збільшенні терміну виплати допомоги
із безробіття.
Найголовніше - упровадження нових програм навчання. Маємо активно залучати
людей до різних освітніх проектів, спрямованих на профперепідготовку або
підвищення кваліфікації, пропонувати претендентам набути «нових умінь для
нової роботи». Це потребує збільшення фінансування програм підтримки
безробітних і їхнього перенавчання. Домогтися цього профспілкам буде
нелегко. Але якщо модернізація здійснюється для людей, то це необхідно робити.
- Сьогодні завдяки використанню запозиченої праці компанії виводять
працівників із сфери дії галузевих угод і колдоговорів. Зарплата у такого
персоналу нижча, йому не надаються відпуски й пільги. Виникає загроза
звільнення постійних працівників.
- Ще однією із особливостей, пов'язаних із глобалізацією, є забезпечення
гнучкості ринку праці. На жаль, роботодавці в окремих країнах СНД під гнучкістю
ринку праці мають на увазі погіршення становища трудящих. Нещодавно від
Російського союзу промисловців і підприємців надійшла пропозиція щодо зміни
трудового законодавства в частині введення 60-годинного робочого тижня,
розширення сфери термінових трудових договорів, скасування низки соцгарантій,
упровадження гнучких форм зайнятості. Це спричинило обурення в профспілковому
середовищі, і профспілки таким ініціативам даватимуть рішучу відсіч.
Відносини, які виникають під час застосування запозиченої праці, включають
трьох учасників: приватне агентство зайнятості (ПАЗ), або іншу юридичну,
фізичну особу, працівника й підприємство-користувача. Такі відносини відрізняються
від звичайних трудових як за суб'єктним складом, так і за змістом. Звичайні
трудові відносини охоплюють двох суб'єктів - працівника й роботодавця. При
запозиченій праці працівник укладає трудовий договір із ПАЗ, яке передає
працівника третьому суб'єктові для використання. У трудових відносинах зазвичай
не виникає сумніву щодо особи роботодавця, якщо працівники мають справу з
однією людиною. Проте в рамках тристоронніх трудових відносин ситуація і шия.
Втрачається зв'язок між працівником, роботодавцем і місцем, де він працює.
Працівник не знає, хто його справжній роботодавець, не знає, приміром, від
кого конкретно вимагати виплати заробітної плати або компенсації у разі
нещасного випадку на виробництві, чи має він право звернутися з позовом до
підприємства-користувача, якщо безпосередній роботодавець зник або став
банкрутом. До того ж зростання гнучкості робочої сили й розширення сфери
використання запозиченої праці призводять до погіршення умов зайнятості й
зростання бідності. Підприємство-користувач робочої сили уникає виконання
передбачених трудовим законодавством обов'язків у відносинах із цими
працівниками, виводить їх із сфери дії угод і колдоговорів. Порушувати права
працівників підприємство-користувач має змогу завдяки тому, що в трудові
відносини воно формально не вступає. Як результат, відповідальності за
працівника не несе ні формальний, ні фактичний роботодавець.
Нові форми зайнятості-різноманітні й можуть означати певні види відносин
із точки зору правових наслідків, тому на нинішньому етапі слід на законодавчому
рівні їх чітко розділити. Форми, які не виходять за рамки трудових відносин,
мають набути широкого розвитку, сприяти гнучкості ринку праці й одночасно
забезпечувати захист найманих робітників.
- У більшості країн СНД мінімальна зарплата нижча за прожитковий мінімум.
Яким чином за нинішніх умов профспілки домагатимуться значного підвищення
зарплати і на яких умовах вести переговори з роботодавцями?
- Загальна конфедерація профспілок, яка об'єднує профспілки країн СНД,
шість років провадить солідарну кампанію щодо збільшення мінімальної зарплати
й доведення її до рівня не нижче за прожитковий мінімум. За ці роки
«мінімалка» в країнах СНД зросла в 11 разів. Але на прожитковий рівень вона
вийшла лише в трьох державах - Білорусі, Казахстані, Україні.
З огляду на те, що ЗКП так і не домоглася підвищення мінімальної зарплати в
усіх країнах, 23 листопада ц. р. виконком ЗКП прийняв звернення до глав
держав, в якому вказав на існування трьох завдань. Перше - мінімальна зарплата
має бути не нижче за прожитковий мінімум. Друге - своєчасна індексація цієї
суми, з огляду на зростання цін. Третя - неприпустимість перегляду Трудового
кодексу в частині зміни мінімального розміру оплати праці. На жаль, сьогодні
в Росії вносяться пропозиції про включення в розмір мінімальної зарплати всіх
компенсаційних, соціальних, стимулюючих виплат, районних коефіцієнтів, понаднормової
роботи, роботи в тяжких умовах. Це принципово помилковий підхід, тому що
мінімальна зарплата - це робота найнижчої кваліфікації за нормальної
тривалості робочого дня. Там, де з'являються зміни, - коефіцієнт вищий.
- Для вирішення найгостріших трудових конфліктів та їх протидії
профспілкам необхідна професійна команда...
- Бізнес завжди відзначався більш грамотним підходом. Там люди наймають
фахівців найвищого рівня. І, безумовно, щоб грамотно вести переговори й соціальний
діалог, профспілки повинні мати підготовлені кадри, їм необхідно залучити до
роботи досвідчених економістів, юристів, аби бути гідно представленими на
переговорах, уміти переконати, змусити бізнес почути свої вимоги.
30.12.2010
ТЕТЯНА РУБАН,«ПВ»
|