Реформа трудового законодавства у Франції
Співробітник міжнародного відділу
Загальної конфедерації праці Франції Рената Третьякова дала ексклюзивне інтерв’ю
газеті «Профспілкові вісті».
– Р
енато, що Вас привело до Києва?
– Я приїхала в складі міжнародної громадської делегації
подивитися, які процеси проходять в суспільному житті Украни. Наш візит не тільки
до столиці, ми побуваємо і в східних регіонах країни, щоб своїми очима побачити
стан тих територій, які розташовані близько до зони конфлікту.
– Сьогодні в Україні гостро постало питання реформування
трудового законодавства – КЗпП, який діє ще з 1971 року і з різними змінами та
доповненнями дійшов до наших днів. За період незалежної України, в умовах змін
на ринку праці було підготовлено кілька проектів нового Трудового кодексу, але
жоден з них не отримав схвалення українського парламенту. Нова влада заблокувала
останній варіант Трудового кодексу, який був відносним компромісом між роботодавцями
і профспілками і який пройшов перше читання у Верховній Раді. Наразі профільний
парламентський комітет працює над власним варіантом ліберального Трудового кодексу.
У зв’язку з цим хотілося б дізнатися про ситуацію
у Франції в цій сфері. Ми знаємо з інформаційних повідомлень в пресі і на телебаченні,
що у вас ішла серйозна боротьба в період реформування трудового законодавства.
Розкажіть, як це відбувалося. На чому наполягали французькі профспілки, і який
результат цієї боротьби?
– Насамперед потрібно сказати, що система соціально-трудових
відносин у Франції, частиною якої є і Трудовий кодекс, складалася протягом двох
століть. Це тривалий історичний процес, який в результаті боротьби трудящих привів
до встановлення досить прийнятних умов праці в країні.
З моменту кризи 2008 року керівництво країни прискорило
перебудову всієї сформованої системи, а фактично організувало підрив її основ.
Причому в тому, що стосується Трудового кодексу, підійшли досить хитро, але це
стає класичним підходом в Євросоюзі. Якщо раніше Трудовий кодекс був обов’язковим
мінімумом для роботодавців, а соціальний діалог в галузі або на підприємстві міг
його тільки покращувати, то тепер ключова роль відводиться колективній угоді на
підприємстві. Це дозволяє знизити рівень соціальної захищеності. Фактично, з таких
основних питань, як співвідношення оплати праці і реальної тривалості робочого
дня Трудовий кодекс носить тепер рекомендаційний характер.
– Простіше кажучи, можна платити менше і не дотримуватися
соціальних стандартів?
– Саме для цього і запущено нову систему соціально-трудових
відносин у Франції. І крім того, ще введений механізм референдуму, коли роботодавець
може безпосередньо запитати думку трудового колективу в обхід позиції профспілок.
Поки перший такий референдум, у сфері торгівлі, з тріском провалився.
Профспілки чинили величезний опір закону про реформу
Трудового кодексу. Французькі профспілки дуже активні і інформують населення, яке
розуміє, що якщо профспілка кличе, то потрібно виходити. Були великі демонстрації
в Парижі і по всій країні. Ми вивели близько 2 млн людей. Демонстрації було дуже
жорстко придушено. У нас після серії терористичних актів 2015 року було внесено
поправки до законодавства, які розширюють можливості поліції, і влада їх відразу
ж і застосувала щодо демонстрантів, які вийшли захищати свої трудові права. Тобто
не за призначенням, не проти терористів.
– Ви виходили самі або вас підтримували якісь політичні
сили?
– Ні. За традицією, профспілка виходить окремо від
політичних партій. Деякі політичні партії були проти реформи, але у Франції, з
часів генерала де Голля і війни в Алжирі, тобто надзвичайної ситуації, в законодавстві
є можливість вводити якісь важливі заходи декретом, оминаючи парламент. Реформа
трудових відносин була прийнята саме таким чином, тобто фактично все це сталося
недемократично.
– Ренато, скажіть, після всіх змін, що залишилося від
трудового законодавства на сьогодні у Франції? Яка роль профспілок у процесі регулювання
трудових відносин, що конкретно змінилося, в чому вас обмежили як профспілки?
– Ці реформи проходили під прапором посилення соціального
діалогу. При цьому були реорганізовані ради трудового колективу і, за найнижчими
оцінками, число обраних в них скоротилося на 30%. Природно, що в ці ради масово
обиралися профспілкові працівники. Тобто в реальності відбувається процес згортання
робітничої демократії на підприємствах.
Реформа робить ключовим елементом переговорний процес
між профспілками і роботодавцями на рівні підприємства, з прийняттям прямого волевиявлення
трудящих через референдум трудового колективу, і при цьому різко скорочує реальні
можливості профспілок на місцях.
– У тому трудовому законодавстві, яке існувало до
реформи Макрона, було, наприклад, одне. Відбулася реформа. Все те саме і залишилося,
на що профспілки мали право, або їм звузили в новому трудовому законодавстві їх
права? Ось я Вам уже наводив приклад, що в Україні не можна звільнити члена профспілки
без згоди профкому. Я думаю, що і у Франції трудове законодавство визначало права
профспілок?
– Членство в профспілці не захищає від звільнення. На підприємствах
є профспілкові представники, яких можна звільнити лише за згодою міністерства праці.
Раніше це було політично не дуже прийнятним, а тепер міністерство вільніше дає свою
згоду на такі речі.
А взагалі профспілка у Франції – це дуже живий механізм, тобто профспілковий
рух побудовано, у всякому разі в нашій профспілці, від низу до верху. І уряди, які
змінювали один одного в останні роки, завдали нам багато поразок, тож проблема
в тому, що люди втратили віру в ефективність профспілкової форми боротьби.
– Що конкретно втрачено профспілками? Було і стало. Або ж просто
змінився їхній імідж в очах трудящих.
– Процес підступний. Це навіть не імідж. Трудящі розуміють, що ми боролися,
і вони самі виходили на вулицю, але – не вийшло. У Франції вступити до профспілки
– це не опинитись під захистом чи під чиїмсь крилом. Це насправді оголосити, що
я і себе, й інших не дозволю скривдити.
– Тобто йдеться про усвідомлене членство в профспілках? Людина розуміє,
що вона вступає до профспілки не для того, щоб отримати якісь преференції, а для
того, щоб самій захистити себе і свої права?
– Так. Але послаблення трудового законодавства призводить до нестабільної
зайнятості. Стало легше звільнити людину. Ну, а кого звільнятимуть у першу чергу?
Тих, кому потрібно більше або взагалі щось потрібно.
– А що раніше заважало роботодавцю звільнити працівника?
– Процес звільнення був складнішим, і простіше було його опротестувати
в суді. У вересні п.р. омбусмен Франції і МОП опублікували спільне дослідження,
в якому чітко й офіційно визнано, що члени профспілки зазнають значної дискримінації,
і люди не вступають у профспілку, бо їм це зашкодить як у просуванні по службі,
так і збереженні своєї зайнятості. Люди сумніваються, чи йти їм у профспілку, бо
роботодавець це відстежує і просто так не вибачає.
– Одна з «фішок» нового ліберального трудового законодавства, щодо
якого відбуваються дебати в Україні, це перехід на індивідуальні трудові договори
(контракти). Інша справа, коли є колективний захист і профспілка, яка веде переговори
з роботодавцем і захищає права своїх членів, забезпечуючи визначений законодавством
рівень соціального захисту. Я хочу зрозуміти, що наразі змінилося в трудовому законодавстві
Франції. Якою була роль профспілки і якою вона стала тепер?
– Права 90% зайнятих у Франції захищені колективними договорами, які,
як я вже говорила вище, до реформи могли тільки покращувати положення трудового
кодексу. Роботодавець не зобов’язаний надавати контракт. А якщо він все ж укладається,
то в ньому вказується мінімальна інформація (термін, дата початку).
– І все ж французькі профспілки після цього не підняли руки і не здалися.
Вони продовжують боротьбу. Якщо люди почали боротися, то вони будуть боротися
до останнього. Чи є в планах французьких профспілок на найближчу перспективу нові
акції, що вони будуть робити на захист трудящих?
– Є, тому що порядок денний диктує уряд, а у нього завжди є, що зруйнувати.
Зараз вони передбачають реформу пенсійної системи, і на 5 грудня профспілки запланували
міжпрофесійний страйк, який обіцяє бути дуже потужним.
– А ми можемо сказати, що уряд Франції іде шляхом лібералізації?
– Ще й як. У нас ультраліберальний уряд.
– Це, напевно, світовий тренд, тому що у нас теж.
– Ну, трудящим від цього легше не стає.
– Є така нова протестна течія «жовті жилети». Вони виходять спонтанно,
самоорганізовуючись?
– «Жовті жилети» – результат загальноєвропейської політики жорсткої
економії і нехтування владою таким каналом спілкування з населенням, як профспілки.
Відразу після кризи 2008 року Франція була однією з країн, яка в соціальному
плані відносно безболісно сприйняла цей шок. Оскільки спрацювали соціальні амортизатори:
захист зайнятості, соціальні трансферти. За 10 років влада осушила цю систему, що
діяла за принципом соціальної справедливості. Вони прибрали з-під неї податкову
базу, вимили її ресурси. Коли Макрон прийшов до влади в 2017 році, його першим
рішенням було скасувати податок на багатство, введений ще на початку 1980-х як
елемент соціальної справедливості, який відіграв і символічну роль, і гроші приносив
до бюджету.
– В Україні теж є такий податок.
– Макрон його прибирає і, природно, здобуває в очах населення імідж
президента багатих, що спочатку йому навіть подобалося. Рік по тому, аби звести
кінці з кінцями в державному бюджеті, уряд вирішує різко підвищити податок на
дизельне пальне. Слід нагадати, що свого часу держава фінансово заохочувала купівлю
дизельних автівок, і їх купував середній клас. А уряд раптом заявляє, що такі машини
забруднюють нам атмосферу і несприятливо впливають на довкілля. Збори, які вони
очікували від цього податку, дорівнювали втратам від скасування податку на багатство.
Це й стало тією краплею, яка переповнила чашу терпіння. Народ почав спонтанно
виходити на протестні акції по суботах. На цій обставині важливо наголосити, тому
що профспілкові акції проводяться по буднях, тобто це страйк, а під час страйку
зарплату не платять. Цього населення собі дозволити вже не може, тому воно виходить
по суботах ось уже скоро як рік.
– Коли у Франції в останній раз був масштабний національний страйк?
– Був масштабний страйк залізничників навесні 2017 року, у вчителів
– цього літа, зараз в енергетиків, оскільки їх збираються приватизувати.
– Наскільки важко у вас розпочати страйк? В Україні для цього потрібно
здолати довгий шлях, а у Франції?
– У Франції в приватному секторі на страйк можна вийти спонтанно, а
в державному секторі, де рівень захисту працівника вище і страйки були частіше,
ввели систему повідомлення за 5 днів, а роботодавцю надали можливість організувати
мінімальний рівень послуг. Тому нині деякі страйки споживач послуг може і не відчути
на собі.
Але насправді ліберальні ідеологи все ж таки не можуть усвідомити,
що гнів народний є, і він знайде собі вихід. Наведу приклад. У середині жовтня в
нас сталося зіткнення пасажирського і товарного потягів. Було поранено машиніста
і кількох пасажирів. Таких подій не було ніколи, а тепер це сталося через спрощення
системи безпеки і контролю. За законом працівник може відмовитися вийти на роботу,
якщо існує загроза його безпеці. З юридичної точки зору, це не страйк. І залізничники
масово скористалися цією можливістю, і рух зупинився на кілька днів. Роботодавець
і уряд почали погрожувати переслідуванням у суді, кваліфікуючи це як нелегальний
страйк. Але рівень невдоволення був таким потужним, що вони відступили і відмовилися
від ідеї судових репресій.
Тактика влади – придушити і не бачити, а це небезпечна річ, адже в
якийсь момент у щось виллється. Демократія, в тому числі робітнича, вона для чого?
Щоб домовлятися. Щоб гострі кути згладжувати, шукати компроміс, своєчасно вирішувати
проблему. І руйнування оцих механізмів, придушення активності населення і профспілок
– недалекоглядна політика. Може бути, що іноді нам видніше, ніж десяти державним
діячам, навіть якщо вони обрані.
ДИСКУСІЮ
ВІВ
ЮРІЙ РАБОТА
|