Це особливе явище – театр малого міста
У 2019 році Львівський академічний
обласний музично-драматичний театр ім. Юрія Дрогобича, який функціонує в м. Дрогобичі,
відзначає 80-річчя від часу свого заснування. Театр у малому місті, де кожен один
одного знає, явище особливе, із своїми труднощами і своїми подячностями. Він став
рисою аристократичного обличчя колишнього обласного центру, який налічує близько
70 тис. населення. Коли приїхала до нас молода гостя з Іспанії, і ми завітали в
цей театр, вона захоплено сказала: «Такого театру немає у малих містечках Європи...».
Про це та про особливості творчого життя академічного театру в м. Дрогобичі розмовляємо
із заслуженим працівником культури, багаторічним головою профкому, заступником
директора цієї мистецької установи Олегом Борисовичем Загорульком.
– О
леже Борисовичу, скільки
акторів у трупі вашого театру?
– Трупа нараховує 49 акторів
та 16 артистів оркестру.
– А скільки корінних
дрогобичан?
– Ніколи над цим не
задумувався. Трупу формують творчі особистості з різних регіонів України, яких
ми вже давно сприймаємо як дрогобичан. У нашому колективі вони реалізувалися як
митці, як працівники різних підрозділів великого театрального колективу. Щодо
дрогобичан – працівників театру, то можливо хтось і спробує зробити
генеалогічне дослідження складу театру.
– Скажу по секрету, чому так
запитую. Коли в дитинстві сказала матері своєї подруги, що хочу бути артисткою,
вона мало не заборонила їй зі мною спілкуватися. Це були 60-ті роки минулого
століття: богемна професія, відповідне життя акторів у патріархальному
містечку, де всі один одного знають, завжди сприймаються своєрідно...
– Цілком імовірно. Попри те,
даємо в рік 495 вистав, по сім щотижня, в тому числі для дітей, за відсутності
дитячого театру і присутності у нас малої сцени – «Театру в фойє» для
моновистав, ретромузики, читців гумору. Усе це в той час, коли, наприклад,
театри обласних центрів Тернополя, Хмельницького, Луцька мають 2–3 вистави на
тиждень.
– Торкаючись кадрового
питання, скажіть, де «куються» фахівці для вашої театральної сцени?
– У мистецьких навчальних
закладах мм. Львова, Рівного, Тернополя, Дніпра, Києва, музиканти – з нашого
педуніверситету.
– Який і Ви закінчили...
– Так, філологічний
факультет, і за рекомендацією Богдана Стельмаха був прийнятий завідувачем літературної
частини театру.
– І якоюсь мірою завдяки
середовищу, в якому довелося вам зростати – в родині журналіста, популярного
власкора обласної газети Бориса Загорулька?
– Мабуть. Колись ми ходили з
презентаціями театральних професій у наш університет. Маємо в кадровому плані
нині проблему молодого соціального героя.
– При середній зарплаті
актора?
– Це комерційна таємниця.
– І все ж?
– Приблизно 5 тис. грн. Щодо кадрів. Поповнення –
двоє акторів прибули до нас, наприклад, з Луганського театру – народний артист
України Олександр Морозов та заслужена артистка України Ірина Осламенко.
– Якось у розмові Ви сказали, що випускники
Київського театрального вишу ім. Карпенка-Карого краще залишаться без
профільної професії в столиці, ніж поїдуть у провінцію. А інших що все ж приваблює?
– Йдеться і про якість творчого колективу, який,
до прикладу, 70-річчя своєї діяльності зустрів з орденом «Зірка економіки
України» другого ступеня, стилю керівництва. Важливі й умови праці, «антураж»
самого приміщення – сцени, залу для глядачів.
– Які так подивували мою гостю з Європи. Настроєвий
виступ чудового камерного оркестру перед початком вистави, затишне кафе, акваріуми
з дивовижними екзотичними рибками.
– Ви ще не бачили нашої території відпочинку,
створеної теж за ініціативи директора – вольєри з павичами та іншою прегарною
птицею, влітку – дивовижними кущами й квітами. Будемо робити вхід для наших
відвідувачів з вулиці «парадної» – Театральної.
– Це теж особливості діяльності театру малого
міста?
– Певною мірою, а головне – креативність мислення
і дій роботодавця, який вміє засукати рукави, і, крім ідей, фізично докластися
до всіх реформацій. Директор – художній керівник театру Микола Гнатенко,
заслужений діяч мистецтв України, відзначений дипломом «Державний керівник
року», орденом «За заслуги» ІІІ ступеня.
– А фінансово кому завдячуєте такою високою
культурою в театрі Дрогобича, яка, як відомо, починається з вішалки?
– Активній участі у вирішенні наших проблем
обласної ради депутатів, як засновника театру, обласній організації профспілки
працівників культури, районному профлідерові Любі Рубан, місцевій владі, яка в
свій час виділила необхідні кошти для капітального ремонту.
– Чи правда, що важко працювати профлідерові в
творчих колективах, акторських зокрема: конкуренція, суперництво?
– Все залежить від позиції керівника. Микола Григорович
Гнатенко вміє визначити головне і другорядне в кожній людині, і все ставити на
свої місця. Сам пройшов тут шлях від актора до очільника установи, не
розпорошується на дріб’язковість. Кажемо установа, але насправді театр –
немале підприємство з виробничими цехами. Близько 200 робочих місць. Виникла
проблема – на вирішення профкому. Розподіл премій – за участю профспілки, до
колдоговору внесли і розробили положення про внутрішньотеатральний конкурс на
отримання грошових премій у різних номінаціях. Роботи стає всім. Стимули теж
непогані.
– А як працюється в такій обстановці, де є і
технічні, і творчі працівники, голові профкому?
– По-різному. Богема любить, щоб їх обслуговували,
догоджали, не бракує в них ідей. Але… щоб хтось втілював. Коли кажу, що всі
ініціативи реалізовувати має їх автор за участю інших, ентузіазм вщухає.
– На кого в громадській роботі можете покластися?
– Обрано сім членів профкому від різних підрозділів
театру. Активними є Микола Бошлюк, Марія Свіжинська, Ярослав Луцький,
Володимир Левицький.
– Із скількох акторів розпочинався один з найстаріших
в Україні – театр у Дрогобичі?
– Було їх менше, ніж тепер, – 41 і 15 музикантів.
– А щодо репертуару?
– Відносно незмінні, так би мовити, «фірмові», що
репрезентують наших видатних земляків, «Украдене щастя» за Іваном Франком у
постановці різних режисерів. Родзинкою серед понад 390 вистав театру за ці
десятиліття, які переглядали і яким аплодували не лише дрогобичани, мешканці
містечок і сіл Львівщини, різних областей України, міст Білорусії, Прибалтики,
Росії, Канади, США, була і залишається зарубіжна та українська класика,
характерні саме для нашого театру: «Вертеп», який ми першими в Україні
поставили в 1989 році, вистава «Січові стрільці» за архівними документами в
постановці Я. Бабія, «Яничари» за твором Романа Іваничука, «Марія» за романом
Уласа Самчука, «Нескорена» дрогобичанина Тараса Метика. Мистецьким здобутком
стала вистава «Таїна буття» Тетяни Іващенко до 150-річчя нашого земляка,
Великого Каменяра, в якому оригінальний образ коханої Івана Франка Ольги
Хоружинської створила народна артистка України Алла Шкондіна, Іван Франко –
народний артист України Адам Цибульський. Театральні смаки наших глядачів
задовольняють здібні актори трупи, серед яких троє народних, четверо
заслужених артистів України.
– На підмостках вашого театру гартувалися
всеукраїнські знаменитості…
– Серед них народні, які згодом, з тих чи інших
причин, працювали в Києві, Львові, Рівному.
– Можливо, далеко від столиці не завжди легко
вдається поцінувати театральні таланти?
– Є й цей момент. Однак, глядач у нас дуже вдячний,
прискіпливий, ми знані в місті люди.
– Якою виставою зустрічаєте ювілейний 2019-й?
– Прем’єрою за твором Івана Франка «Мойсей».
– Що ж, нехай вона стане черговою візитівкою
вашого непересічного колективу, що гордо несе свою мистецьку місію і
часто-густо вміє давати фору й столичним, і навіть Європі.
РОЗМОВЛЯЛА ОЛЬГА ЛОБАРЧУК
|