ГРИГОРІЙ ОСОВИЙ: «ПРОФСПІЛКИ НЕ ДОПУСТЯТЬ ДИСКРИМІНАЦІЇ У ПЕНСІЙНІЙ СИСТЕМІ»
3 жовтня 2017 року Верховною Радою прийнято Закон України «Про внесення
змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій». Новий закон
докорінним чином змінює структуру набуття та використання пенсійних прав працівників.
До пенсійних новацій у членів профспілок неоднозначне ставлення. З одного боку,
є низка позитивних змін, з іншого – погіршуються існуючі пенсійні права працівників.
Власною думкою щодо змін у пенсійному
законодавстві поділився Голова Федерації профспілок України Григорій Осовий.
– Г
ригорію Васильовичу, чи можна назвати нову пенсійну
реформу найоптимальнішою для України? Чого варто очікувати від цього
законодавчого рішення, як пенсійне нововведення вплине на добробут пересічної
людини і чи відбудеться такий вплив узагалі?
– Потрібно зазначити, що
питання пенсійного забезпечення є важливим напрямом діяльності профспілок. У
період роботи за працівників сплачуються страхові внески на соціальне
страхування, в тому числі на пенсійне. Профспілки, відповідно до Закону
України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності», законів у
сфері соціального (пенсійного) страхування, є представниками застрахованих
осіб, беруть участь в управлінні фондами соціального страхування, є членами
правління Пенсійного фонду.
Станом на 1 січня 2017 року
понад 400 тис. пенсіонерів продовжують перебувати в лавах профспілок. Тому ФПУ
спрямовує свої зусилля на захист прав та інтересів застрахованих осіб і
водночас виконує функцію громадського контролю за новітнім пенсійним забезпеченням
людей.
Сьогодні пенсійна система в
Україні переживає складний період: мінімальна пенсія вдвічі нижча реального
прожиткового мінімуму, визначеного для осіб, які втратили працездатність, а
середній розмір пенсії лише на 40% перевищує мінімальну пенсію. Пенсії у
розмірі до фактичного прожиткового мінімуму отримують більше 80% пенсіонерів,
що свідчить про те, що більшість з них живуть у бідності. Багато років
Пенсійний фонд України є дефіцитним, щороку зростали дотації з державного
бюджету.
Головна причина цього –
надзвичайно складна демографічна ситуація та вкрай низький рівень зайнятості
працездатного населення. В країні щороку зменшується чисельність населення та
кількість легально працюючих громадян. За даними статистики, на 12 млн
пенсіонерів сьогодні припадають 10,5 млн працівників, за яких сплачується
єдиний соціальний внесок. Тобто, такого негативного співвідношення кількості
платників до кількості отримувачів немає в жодній країні. І це при тому, що
активною діяльністю займаються понад 16 млн осіб.
За окремими даними, на
сьогодні 4–5 млн осіб працюють без оформлення роботодавцем трудових відносин і
без сплати ним єдиного соціального внеску, а отже, звужується база платників
єдиного соціального внеску. Самі працівники здебільшого не можуть змінити
ситуацію через необхідність утримання себе і свої сім’ї, до того ж, не
зацікавлені у легалізації сплати єдиного внеску, оскільки пенсійне
забезпечення є вкрай низьким.
До 2014 року пенсії щорічно підвищувалися лише на
20% щодо темпів зростання середньої зарплати в Україні, а з 2014 року взагалі
припинено індексацію пенсій та їх щорічне підвищення. Як наслідок, утворився
значний, майже триразовий розрив у розмірах пенсій, призначених у різні роки.
Крім того, було введено оподаткування пенсій та обмеження їх виплати (до 15%)
працюючим пенсіонерам.
Тому вирішення цих та інших проблем у пенсійному
забезпеченні є вкрай важливим для нашого суспільства. І про це постійно наголошувала
профспілкова сторона в своїх зверненнях, заявах до Президента України, Верховної
Ради, Уряду, Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості
та пенсійного забезпечення, парламентських фракцій і груп, народних депутатів
України, у вимогах під час всеукраїнських акцій профспілок.
Поданий Урядом 22 червня п. р. до Верховної Ради
України законопроект про пенсійну реформу неодноразово розглядався у
Федерації профспілок України. Було проведено багато робочих зустрічей за
участю представників міністерств і відомств, народних депутатів України,
наукових організацій, експертів, всеукраїнських профспілок. Кілька разів
законопроект розглядався на засіданні Ради ФПУ та Спільного представницького
органу об’єднань профспілок. Відповідні висновки надсилалися до Верховної Ради
та Кабінету Міністрів України.
Також від СПО об’єднань профспілок було надіслано
пропозиції до Комітету Верховної Ради з питань соціальної політики, зайнятості
та пенсійного забезпечення для врахування їх при доопрацюванні законопроекту до
розгляду в другому читанні. Наші пропозиції внесено до парламенту через
народних депутатів, з якими співпрацює Федерація профспілок України.
– Наразі чимало тривоги в населення викликають
новації пенсійного закону. Вихід на пенсію люди пов’язують із суттєвим
падінням рівня свого життя. Чи принесуть зміни покращення?
– Новим законом про пенсійне забезпечення
передбачається багато позитивних змін, на яких раніше наполягала Федерація
профспілок України, зокрема підвищення пенсій, зняття обмежень при виплаті
пенсій, удосконалення порядку обчислення заробітку та перерахунку пенсій,
звільнення Пенсійного фонду від невластивих (соціальних) виплат та ін.
Осучаснення пенсій з 1 жовтня 2017 року дозволить
підтягнути пенсії значній частині пенсіонерів. Уже давно чекають виплати
пенсій у повному розмірі працюючі пенсіонери, і це питання вирішується з 1 жовтня.
Низку профспілкових пропозицій було враховано при
доопрацюванні пенсійного законопроекту до розгляду в другому читанні, а саме:
– потерпілим на виробництві і надалі призначатимуть
та виплачуватимуть дві виплати: пенсію по інвалідності (за втрати годувальника)
і щомісячну страхову виплату;
– збережено право на пенсію за віком на пільгових
умовах жінкам, які працюють у сільськогосподарському виробництві та виховали
п’ятьох і більше дітей;
– знімається граничний вік для призначення пенсій
за вислугу років артистам театрально- концертних та інших видовищних закладів,
підприємств і колективів. Їм пенсії призначатимуться за наявності
спеціального стажу незалежно від віку (до цього ці пенсії призначалися не
раніше досягнення 55 років);
– збережено можливість вийти на пенсію на
пільгових умовах жінкам, які були зайняті протягом повного сезону на вирощуванні,
збиранні та післязбиральній обробці тютюну, і на день набрання чинності
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо
підвищення пенсій» мають стаж роботи, необхідний для призначення пенсії за
віком на пільгових умовах.
Додатково, при доопрацюванні законопроекту у
Верховній Раді України прийнято рішення про застосування при перерахунку пенсій
з 1 жовтня ц. р. мінімальної пенсії на рівні 1452 грн замість 1373 грн.
Важливо, що таке осучаснення пенсій планується проводити в кілька етапів: у
2017 році з урахуванням середньої зарплати в країні 3764 грн, а в 2019 році
перерахувати виходячи із середньої зарплати більше 5000 грн, і таким чином за
3 роки вирівняти розміри пенсій для тих, хто вийшов на пенсію раніше, й тих,
хто виходитиме в майбутньому. З 2021 року пенсії для всіх пенсіонерів
зростатимуть з урахуванням двох факторів: темпів зростання середньої зарплати
та інфляції, проте не менш ніж на 50% від росту середньої зарплати та 50%
індексу споживчих цін.
До позитиву також можна зарахувати пропозицію
Уряду прив’язати розмір пенсії до страхового стажу та забезпечити нарахування
пенсій залежно від кількості років страхового стажу працівника та розміру
сплачених ним внесків до Пенсійного фонду. Маєш більший стаж – отримуєш більшу
пенсію. І це є справедливим, адже в Україні нині склалася ситуація, коли ті,
хто має невеликий стаж роботи (15 років), і ті, хто має великий стаж (35–40),
отримують майже однакову пенсію, що викликає у людей невдоволення. На нашу
думку, саме за таким принципом відновлюється соціальна справедливість при
призначенні пенсій. З іншого боку, це стимулюватиме виведення трудових відносин
з тіні.
– Чи всі пропозиції профспілок були враховані при
опрацюванні зазначеного документа?
– На жаль, ні. У профспілок була низка суттєвих
претензій до розробників закону, на усуненні яких наполягала Федерація
профспілок України. Профспілки не підтримували зниження коефіцієнта страхового
стажу з 1,35 до 1,0 (оскільки, відповідно до положень Конвенції МОП № 102,
ратифікованої Україною у 2016 році, при стажу роботи 30 років пенсія не може
бути менше 40% заробітку), збільшення тривалості стажу до 35 років для
призначення пенсій, скасування пенсій за вислугу років та ін.
– Які кроки слід зробити для забезпечення балансу
позицій профспілок і Уряду щодо соціального захисту людей праці?
– Після підписання та опублікування прийнятого
закону він буде детально опрацьований з наданням фахових висновків та
коментарів щодо внесених змін. Крім того, на основі такого аналізу будуть
готуватися відповідні пропозиції щодо удосконалення пенсійного законодавства,
поліпшення умов і рівня пенсійного забезпечення, напрацьовуватися план дій із
реалізації цих пропозицій. Зокрема, зараз буде розроблятися Генеральна угода
на новий строк, і там обов’язково має бути низка пропозицій щодо вирішення
проблемних пенсійних питань.
Крім того, ФПУ вимагатиме від Уряду вжиття дієвих
заходів, спрямованих на збільшення надходжень до бюджету Пенсійного фонду
України, зокрема через збільшення чисельності легально працюючих громадян і
зростання оплати праці. Це буде впливовим аргументом для зростання рівня
пенсійного забезпечення.
При проведенні пенсійної реформи необхідно знайти
рівновагу у забезпеченні соціальної справедливості, що дозволить врахувати
інтереси пенсіонерів, які отримують пенсію сьогодні та тих, хто отримуватиме
її у майбутньому.
Проблему гідного пенсійного забезпечення може бути
вирішено шляхом кардинального збільшення та розширення ринку зайнятості,
створення нових робочих місць, максимального залучення до праці всього
наявного в країні трудового потенціалу, подальшого економічного зростання,
істотного підвищення заробітної плати.
Розмовляла Тетяна РУБАН,
«ПВ»
16.10.2017
|