Василь ХАРА: «Я по-особливому ставлюся до профспілкової преси»
Ще з часів роботи
головою профради Донецької області Василь Хара зберіг тепле ставлення до
профспілкової преси. Про це він зізнався на зустрічі з творчим колективом
видавництва «Профінформ», під час якої Голова ФПУ ознайомився з умовами праці
журналістів і відповів на численні запитання щодо напрямів та пріоритетів діяльності
Федерації профспілок України. Подаємо нашу розмову на суд читачів.
– Закон про
соціальний діалог запроваджує принцип репрезентативності для профспілок. Здоровий
глузд підказує правильність цього курсу: цілком логічно вимагати підтвердження
підтримки тої чи іншої профспілки з боку населення, тобто кого саме, яку
аудиторію представляє організація, що називає себе профспілкою. З іншого боку,
опоненти здіймають ґвалт у пресі та на телебаченні про порушення тим самим
їхніх громадянських свобод та наступ на демократію. Прокоментуйте, будь-ласка,
цю ситуацію.
– Усі добре
розуміють, що мало зняти офіс та зібрати необхідний пакет реєстраційних
документів, аби враз стати профспілкою. Адже представництво чиїхось інтересів
базується принаймні на вивченні цих інтересів, тобто необхідна робота з людьми
та отримання від них своєрідного мандата довіри. Інакше, без проведення
масової роботи, це буде профанацією профспілкової діяльності. Уявіть собі, ми
маємо близько двох десятків роботодавців. Усього. Натомість – понад 160
організацій, які хочуть називатися профспілками і мати репрезентативний
мандат, аби вести переговори на урядовому рівні. Це нонсенс!
Закон про
соціальний діалог регулює ці питання. І, на мій погляд, регулює їх дуже
вдало. Адже потрібно якимось чином відділити «зерно від полови» – реальні
профспілки, що представляють інтереси своїх членів-трудящих, від
фірм-метеликів, що не мають підтримки у суспільстві. Ні, закон повністю не викреслює
нікого, жодну суспільну організацію з процесу соціального діалогу. І про це
лукаво мовчать наші опоненти. Він лише встановлює рівні цього діалогу. Тобто,
якщо ти маєш достатню кількість членів у своїх лавах, – сідай за стіл переговорів
з урядом. Ні – тобі до переговорів на іншому рівні – галузевому, регіональному
тощо. Причому «норми», які потрібно виконати, аби профспілку визнали
всеукраїнською, досить толерантні. Приміром, потрібно зібрати у своїх лавах
лише 3% працівників галузі. Хіба це надмірна норма?!
Суперечки
точаться і навколо визначення – а кого ж можна вважати членом профспілки?
Наразі існує чітке розуміння, що людина є членом профспілки, якщо виконує три
умови: а) визнає статут профспілкової організації; б) веде профспілкову
діяльність; в) сплачує членські внески. Опонентів дуже непокоїть саме останній
пункт, який вони вимагають викреслити з умов визначення члена профспілки.
Правда тут лежить на поверхні: якщо за першими двома пунктами достеменно важко
встановити, чи справляються вони реально, чи тільки на папері, то останній
саме і вносить абсолютну ясність – якщо людина голосує за профспілку власними
грошима, отже, ця профспілка їй необхідна. І надходження таких внесків досить
легко перевірити. Тож і не вдається наразі сфальшувати кількість членів тої чи
іншої профспілки шляхом збирання «мертвих душ». Тому цей пункт – як кістка у
горлі для тих, хто не має представництва та популярності у населення, але хоче
«замовляти музику» на переговорах із роботодавцями чи владою і впливати на
прийняття тих чи інших рішень.
Зрозуміло, що за
такої великої кількості «профспілок» двом іншим сторонам соціального діалогу
досить складно визначитись – з ким же саме необхідно вести перемовини, до кого
ж дослухатися під час прийняття рішень. Отже, робота із захисту прав трудящих
ускладнюється і часто пробуксовує. Тому для забезпечення її ефективності всім
профспілкам необхідно пройти своєрідне очищення та ранжирування. От після
цієї процедури, займатись якою буде Національна служба посередництва та
примирення, і буде чітко зрозуміло – хто чиї інтереси представляє і кому за
який переговорний стіл сідати.
– Нині
спостерігається тенденція блокування профспілкових пропозицій і лобіювання
законів, вигідних її опонентам. Чим це мотивується? Ваша думка з цього
приводу.
– Так, на жаль,
ми маємо певні труднощі в цій роботі. У нас є претензії до уряду щодо
виконання положень Генугоди, яка містить більш високі зобов’язання як
роботодавців, так і Кабінету Міністрів.
Сьогодні не
вирішується низка нагальних питань, і, перш за все, питання погашення
заборгованості, невиплати заробітної плати працівникам бюджетних галузей.
Тобто власник – держава – погано ставиться до своїх найманих працівників. За
п’ять років зруйновано 30% виробництва, втрачено мільйони робочих місць. І коли
ми говоримо про соціальний захист, треба забезпечити право людини мати роботу,
зарплату. Але, на жаль, цього не відбувається.
Попри непогані
стосунки ФПУ з Адміністрацією Президента й Секретаріатом Кабінету Міністрів, у
співпраці з ними маємо певні проблеми. Через те, як ми вважаємо, що вирішенням
питань соціального захисту займаються фахівці, які мало розуміються на
цьому. Як за минулої, так і за нинішньої влади.
Першим
документом, який ми вручили під час зустрічі з Президентом України Віктором
Януковичем, була національна доповідь про соціально-економічний стан країни і
пропозиції профспілок щодо його поліпшення. Незабаром ми отримали відповідь з
Адміністрації, що документ дуже важливий і його буде враховано. На жаль, він
так і залишився документом, який поклали під сукно.
Другою була
аналітична записка щодо створення концепції про поліпшення роботи з охорони
праці. Віктор Янукович підписав доручення уряду, Кабмін дав згоду на розроблення
такої концепції. І на цьому робота припинилася.
Більш як рік тому
ФПУ внесла пропозицію щодо відновлення державної системи
санаторно-курортного оздоровлення. Ми були готові передати для спільного із
державою використання регіональні санаторії для лікування та оздоровлення
хворих із соціальними хворобами. Знову все залишилося на папері.
Свого часу ми
внесли пропозиції щодо боротьби з бідністю. Президент видав указ, у якому
соціальним партнерам пропонувалося розробити проект стратегії з цього питання.
Ми понад двадцять разів зверталися до Адміністрації Президента, надсилали свої
зауваження. Донині так нічого і не зроблено.
Щодо останньої
пропозиції ФПУ із формування соціальної політики країни влада знову
обмежилася черговими відписками.
Украй напруженою
є ситуація у фондах соціального страхування (особливо з тимчасової втрати
працездатності), де урядова сторона, дбаючи про власні інтереси, вставляє
палиці в колеса, блокує їхню роботу.
– Василю
Георгійовичу, в експертному середовищі існує така думка, що необхідно піднести
статус НТСЕР, зробивши її консультативно-дорадчим органом не лише при
Президентові України, а й Верховної Ради та уряду. Це було б правильно?
– Ні, НТСЕР
повинна бути ні при кому. З 1993 року в Україні діяла Національна рада
соціального партнерства, а 2005-го її було формально перетворено на
Національну тристоронню соціально-економічну раду (НТСЕР) з більш широким
спектром діяльності. І саме тоді було домовлено, що НТСЕР діятиме при Президентові
України – задля підвищення її ефективності і реального впливу на
соціально-економічні процеси в країні.
На жаль,
поставленої мети досягнуто не було, оскільки Секретаріат попереднього
Президента фактично позбавив її своєї уваги; в його Указах не відбито жодної
пропозиції чи рекомендації НТСЕР, глава держави не реалізував їх у порядку
законодавчої ініціативи. Так само згадані пропозиції та рекомендації
проігноровано й у рішеннях РНБО. Усе це було пов’язане також із тим, що
діяльність НТСЕР спрямована на оптимізацію
соціально-економічної
політики та соціально-трудових відносин, що, в принципі, за Конституцією, належить
до повноважень Кабінету Міністрів.
Крім усього
іншого, статус НТСЕР як консультативно-дорадчого органу при Президентові,
здається, взагалі поодинокий приклад у світовій практиці подібних інституцій.
Тому я
переконаний, що НТСЕР необхідно надати статус незалежного органу і водночас
розширити його повноваження, щоб забезпечити обов’язковість розгляду
пропозицій Національної тристоронньої соціально-економічної ради як із боку
Верховної Ради, так і уряду. Саме це відповідає міжнародним нормам та практиці
країн Євросоюзу і, до слова, передбачене в Законі «Про соціальний діалог в
Україні».
– Минулоріч на
оздоровчі заходи було виділено 1,5 млрд гривень, у цьому ж році – лише 400
мільйонів. Чи можна щось змінити і що буде з цьогорічним оздоровленням?
– Справді, в
минулому році на дитяче оздоровлення й інші соціальні питання було виділено
понад 1,5 млрд гривень. А через деструктивні дії Василя Надраги, який 7
місяців зривав засідання правління Фонду соціального страхування з тимчасової
втрати працездатності (а саме: не приходив на них, а за відсутності хоча б
однієї зі сторін соціального діалогу не можна не те, що приймати рішення, а й
навіть щось планувати!), цього року ситуація значно гірша. Усе це відбувалося
в ході війни, яка мала вирішити головне питання: хто проштовхне «свого»
директора? А чому? Бо я знав, що існує корупційна схема, яка діє й сьогодні:
продаючи Фонду соцстраху путівки на санаторно-курортне лікування, ти маєш
підписати договір на так зване страхування фінансових ризиків. Це означає, що
«відкат» становитиме 9–18%, тобто десятки мільйонів гривень. І що маємо
сьогодні?
Візьмемо курорт
Миргород, який із фонду мав отримати 18 млн, а отримав лише 1 мільйон. Моршин
замість 15 млн також отримав тільки мільйон. І до чого це призведе? Якщо
перевести на цифри, то понад 200 тис. людей не оздоровляться цього року! А
найстрашніше те, що не працюють навіть реабілітаційні центри, де зазвичай
перебувають люди після складних операцій на нирках, серці, після інфаркту або
інсульту. Це трагедія, адже раніше на виробництво поверталися близько 95%
відсотків таких хворих, а нині? Усі інваліди тягарем лягають на плечі
держави!
І доки Прем’єр-міністр
і влада загалом не збагнуть масштаб цієї проблеми, нічого змінити не можна. Є,
звичайно, ще один варіант вирішення питання – якщо Президент розгнівається і
дасть завдання навести порядок. І цей варіант точно спрацює.
Сьогодні
санаторії простоюють, зарплати їхнім працівникам не виплачуються, люди не
оздоровлюються… Ми це бачимо, ми це розуміємо, а от державна сторона, на
жаль, ні!
– Визначаючи
основні завдання ФПУ на наступну п’ятирічку, як би Ви розставили пріоритети?
– Настав час всерйоз
зайнятися реформуванням економіки. Чим живуть інші країни? Світ розвиває
шостий технологічний уклад – робототехніку, біо- та нанотехнології, системи
штучного інтелекту, глобальні інформаційні мережі, інтегровані високошвидкісні
транспортні системи тощо. Україну ж можна віднести хіба що до третього укладу.
Ситуація навіть гірша, ніж десять років тому. Ми перетворюємося на
стовідсотково сировинну країну. І левова частка продажів – навіть не техніка
або обладнання. Продаємо руду, а не вироби з неї.
«Чим більше труб
димить, тим вищий економічний рівень» – хибне твердження. У високорозвинутих
країнах, приміром Бельгії, промисловість становить менше 27,5% ВВП, а
високотехнологічне сільське господарство – 6–8%, усе інше – інноваційні
технології. Вони і поповнюють державний бюджет. Україна ж випускає таку
продукцію, яку дорого неможливо продати. Експортуємо за кордон метал, потім із
нього ж таки виготовляють продукцію, яку, врешті-решт, ми й купуємо у
кільканадцять разів дорожче.
Щоб переломити
ситуацію на краще, курс лише один – інноваційно-інвестиційний. Варто проаналізувати
та оцінити інноваційний потенціал українців та зробити ставку саме на них.
Так, у нас геніальні комп’ютерні спеціалісти. Дати їм достойну зарплатню та створити
належні умови праці – і за три місяці вони видадуть такий продукт, що буде
конкурентоспроможним та затребуваним на міжнародному ринку.
Скільки можна
радіти багатству України – чорнозему? Він уже, до речі, не той, що був
раніше. Адже сівозміною, якої свято дотримувалися у Радянському Союзі, зараз
просто нехтують, перетворюючи землю на шлаки. Чому ж ми сьогодні купуємо продукти
сільського господарства за кордоном? Причина проста – достатньо багато
вирощуємо, але практично 60% псується, бо не вміємо зберегти, не вистачає
сховищ. Невже ми за 20 років незалежності не зуміли їх побудувати? Ніхто не
займається цим. Є можливість вкрасти – її обов’язково використають, а от щось
створювати – бажання немає. Тому пріоритетний курс для України – створення нових
високотехнологічних робочих місць з достойним рівнем заробітної плати.
– На початку 2011
року була прийнята програма розвитку майнового комплексу ФПУ. Охарактеризуйте,
будь ласка, для читачів «ПВ» кінцеву мету цієї програми, як розвиватиметься надалі
майновий комплекс ФПУ та якими шляхами ми рухатимемося далі?
– Ми всі маємо
дякувати один одному за те, що нам вдалося зберегти профспілкове майно,
зокрема санаторно-курортну систему. Якби не профспілкові оздоровниці, то
проста людина (лікар, учитель, робітник) не мала б змоги оздоровитися. Що отримує
спілчанин від профмайна сьогодні? Хоч і не регулярно, але він має можливість за
пільговими путівками поліпшувати своє здоров’я.
Хочу наголосити,
що в останні роки ми погано розпоряджалися профспілковим майном. Усі ці рейдерські
атаки, судові справи показали, що у нас є великі ресурси розумно керувати
цією власністю, коригувати свою роботу.
ФПУ шукає шляхи
виходу зі складної ситуації, що склалася через недофінансування оздоровчих закладів
Фондом соцстраху. Для проблемної категорії санаторіїв планується залучати
інвесторів, і спільними зусиллями ми маємо привести у належний вигляд
оздоровчі заклади, які потребують невідкладної допомоги.
Нині кожен
відвідувач, навіть із середнім достатком, хоче відпочивати у комфортних
умовах. Ми повинні зробити так, щоб у ринкових умовах, розумно використовуючи
нашу власність, ми працювали б ефективно, заробляли б гроші, щоб надалі мали
можливість здешевити послуги, аби члени профспілок, що входять до складу ФПУ,
могли одержати дешеві путівки.
Профспілкам треба
врятувати і зберегти те, що вони сьогодні мають. Адже нині так багато охочих
відібрати профспілкове майно. Постійні напади опонентів, альтернативних профспілок
спрямовані на одне: відібравши заклади системи оздоровлення, відпочинку,
позбавити Федерацію профспілок вагомої фінансової підтримки.
Напередодні
з’їзду профспілок проти мене було організовано війну в засобах масової
інформації. Мене звинувачували в тому, що я маю у Туреччині замки. Мені тільки
залишається дивуватися безсоромності журналістів, які використовують
неперевірені факти. Ніколи, ще раз наголошую на цьому, у мене не було
приватної власності за кордоном.
Вл. інф.
СОЦІАЛЬНИЙ ДІАЛОГ
ДІЄ
За останні два
роки профспілки добилися, аби соціальний діалог за своїм змістом піднявся на
високий рівень. Юридично врегульовано повноваження Спільного представницького
органу. Членство голів центральних комітетів галузевих профспілок в урядовій
колегії забезпечує профспілкам участь у розгляді проектів управлінських
рішень, які можуть як позитивно, так і негативно впливати на
соціально-економічні інтереси працівників, права яких захищають профспілки, а
також можливість оперативно реагувати на ті чи інші порушення, домагаючись їх
повного усунення.
Окрім того,
представник від ФПУ постійно бере участь у засіданнях Кабінету Міністрів
України, обстоюючи позицію профспілкової сторони з тих чи інших питань. І до
його слова часто дослухаються урядова сторона й роботодавці.
26.05.2011
Коментарі
#1 19.02.2012 12:14 добавил: Юрій | додати коментарПро які профспілки йде мова це рада директорів, а де трудящі які важко працюють за мізер який їм платять а профспілкові чини переживають лиш за майно яке хочуть присвоїти або продати і заробити на цьому не погані гроші.
|
|
|