АЛЬТЕРНАТИВИ СОЦІАЛЬНОМУ ДІАЛОГУ У СФЕРІ СОЦІАЛЬНО-ТРУДОВИХ ВІДНОСИН ДЛЯ ДЕРЖАВИ, ЩО ПРОСУВАЄТЬСЯ ШЛЯХОМ ЄВРОІНТЕГРАЦІЇ, НЕМАЄ
Нещодавно відбувся конгрес Європейської конфедерації профспілок
у Парижі, який констатував трансформацію соціального діалогу в Європейському співтоваристві.
На зміну традиційному формату приходить новий наднаціональний і наддержавний соціальний
діалог. Про це «ПВ» попросили розповісти докладніше Голову Федерації профспілок
України Григорія Осового.
– Григорію Васильовичу, скажіть, будь ласка, ФПУ вперше бере
участь у такому представницькому європейському профспілковому форумі?
– Потрібно зазначити, що ФПУ, не будучи поки що членом такого
авторитетного європейського профспілкового об’єднання, на його запрошення бере
активну участь в заходах ЄКП. Більш того, ФПУ отримує солідарну підтримку у відстоюванні
прав та інтересів працівників від Міжнародної конфедерації профспілок, Пан’європейської
регіональної ради, членом яких вона є, і має спеціальний консультативний статус
при Економічній і соціальній раді ООН, співпрацює з Міжнародним бюро праці, Європейським
соціально-економічним комітетом, національними профцентрами майже 60 країн.
– Це, безумовно, свідчить про авторитет українських профспілок
у міжнародному профспілковому русі, тому важливо, як розвиток соціального діалогу
в Україні кореспондується з міжнародними процесами у цьому питанні.
– Європейські профспілки мають за плечима досвід проведення соціального
діалогу, що вимірюється десятиліттями. Наприклад, у Франції статус Національної
соціально-економічної ради, як органу соцдіалогу, визначено в Конституції країни
ще 1925 року. За цей час відбулося багато трансформацій як його форми, так і змісту.
І водночас цей процес не стоїть на місці, він живий, він рухається і має змінюватися
залежно від того, в які умови поставлені наймані працівники, яким чином бізнес
виконує взяті на себе соціальні зобов’язання. Також у цьому форматі важливою складовою
залишається і регуляторна роль держави. Інтереси трудящих представляють і захищають
профспілки як третя повноцінна сторона соціального діалогу.
Про зміни, що відбуваються, свідчить і те, що в своєму виступі
президент Європейської комісії Жан-Клод Юнкер закликав до зміцнення європейського
соціального виміру. Він наголосив на необхідності заново відкрити для себе ефективність
договірної політики і на рівні підприємств, на рівні учасників, на рівні країн,
на європейському рівні. Щоб підкреслити вагу соціального діалогу, він призначив
віце-президента, відповідального за його розширення. Про необхідність врахування
в політиці ЄС соціального виміру та «перезавантаження» соціального діалогу заявили
президент Європарламенту Мартін Шульц, президент Франції Франсуа Олланд, мер Парижа
Анна Ідальго, а також генеральний директор Міжнародної організації праці Гай Райдер.
Як відомо, соціальний діалог пронизує весь процес євроінтеграції,
він закладений у договорах ЄС, Хартії фундаментальних прав ЄС, європейському трудовому
законодавстві, правозастосовній практиці Європейського суду, Європейської соціальної
хартії та конвенцій МОП, ратифікованих країнами ЄС. Однак універсальної моделі
соціального діалогу не існує, тож усі постійно діючі або спеціалізовані форми ведення
такого діалогу мають бути пристосовані до національних умов і конкретної ситуації.
Говорячи про розвиток виробничої демократії в Україні, ми вимушені
констатувати, що дієвого соціального партнерства до цього часу не існує, як і
в жодній з пострадянських країн. Хоча за формами діалогових стосунків ми виглядаємо
доволі європейськими. Всі проекти постанов і законів, ініційованих Урядом, направляються
СПО профспілок для обговорення, маємо представництва на засіданнях Кабінету Міністрів
і профільного Комітету ВРУ з питань соціальної політики, праці та соцзабезпечення,
на національному рівні укладена на тристоронній основі Генеральна угода, діють
соціально-економічні ради, в тому числі територіального рівня. Тому що держава
і роботодавці ще не сприймають профспілки як рівних партнерів при розробці програм,
прийнятті рішень, і головне, належне реагують на їхні пропозиції, беручи до реалізації.
Україні, як державі, що визначила пріоритетом вступ до Євросоюзу,
необхідно продовжити реформування трудового та соціального законодавства для узгодження
з нормами ЄС та відповідними конвенціями МОП не лише для їх більшої адаптації до
змін, що відбуваються, а й для посилення захисту працюючих. Зокрема, ми не можемо
миритися з тим, що в минулі роки шляхом внесення змін до так званих галузевих законів
фактично вимито право працівників на страйк, гарантоване статтею 44 Основного Закону.
– Ви сказали про необхідність пошуку власної національної моделі
соціального діалогу, і це підтверджується виступами провідних європейських політиків.
На чому, власне, потрібно сфокусувати увагу, щоб досягти успіху?
– Соціальний діалог – це важливий компонент належного державного
управління, а участь усіх трьох сторін у становленні та реалізації соціально-економічної
політики держави дозволяє забезпечувати баланс між потребами економічного розвитку
і соціального благополуччя. Тому прийнятий на конгресі підсумковий документ –
Паризький маніфест – має не лише європейське звучання, а й велику практичну користь
для країн, які стали на шлях євроінтеграції.
Темою номер один на форумі було питання про сталий економічний
розвиток і робочі місця. Його вирішення наші європейські колеги вбачають у діях,
спрямованих на зміцнення реального сектору економіки і стимулювання інноваційних,
конкурентоздатних і соціально стабільних галузей та послуг. Глобалізація диктує
свої умови, і Європа має адекватно реагувати на її виклики, щоб не втратити ринки.
Однак ЄКП виступає проти фінансово зорієнтованого на ринок капіталізму та вимагає
узгодженої з профспілками промислової політики, повної зайнятості та якісних робочих
місць. Вимагає покласти край політиці жорсткої економії, підвищити оплату праці,
щоб стимулювати внутрішній попит та економічне зростання, скоротити соціальну
нерівність. ЄКП бачить «новий шлях» для Європи, який передбачає програму інвестицій
в обсязі 2% від ВВП щорічно протягом 10 років, щоб створити якісні робочі місця
з гідними умовами праці та її оплати. Головне завдання, яке вирішують європейські
профспілки, – це створення сильної економіки для людей.
Генеральний секретар ЄКП Лука Вісентіні, якого обрано на цю посаду
на чотирирічний період, зазначив, що роки кризи і скорочень були дуже руйнівними
для сімей робітників. І ЄКП буде вести переговори з європейськими інститутами і
роботодавцями, аби 2016-й став роком виконання президентом Єврокомісії обіцяного
щодо соціальної Європи, досягнення найбільш вигідних результатів для робітників.
Зокрема, у найближчі два роки має бути створено до 1,3 млн додаткових робочих місць,
до березня 2016 року – розроблено пакет мінімальних соціальних прав як своєрідний
«санітарний кордон» у рамках ЄС для захисту ринку праці та його вирівнювання на
всьому європейському просторі.
Нині спільно з експертами Міжнародної організації праці завершується
опрацювання Проекту програми гідної праці для України. Національна соціально-економічна
рада взяла на себе розроблення програми реформи оплати праці, кардинального підвищення
її рівня.
Інші важливі питання, які обговорювались під час конгресу, це
зростання конкурентоспроможності самих працівників, підвищення їх кваліфікації
разом з науковими дослідженнями й інноваціями на робочих місцях як умова сталого
економічного зростання. І звісно, в цьому питанні основна ставка робиться на молодь,
створення для неї нових високотехнологічних робочих місць, вимоги покласти край
неоплачуваним стажуванням, віковій дискримінації тощо.
– Наскільки ці загальнопрофспілкові проблеми актуальні для українських
профспілок, і що вони роблять, аби вплинути на ситуацію?
– Дійсно, багато в чому соціально-економічні проблеми, що постали
перед нашими колегами, подібні тим, які сьогодні долають українські профспілки.
Це і урядова політика жорсткої економії «затягування пасків», і низький рівень
оплати праці та її незадовільні умови, недостатня соціальна відповідальність бізнесу,
молодіжне безробіття. Але все це в українських реаліях слід помножити на девальвовану
гривню і надвисокий рівень інфляції. Тому Федерація профспілок України активно поєднує
соціальний діалог на всіх рівнях з протестними діями, аби голос простої людини було
почуто. Ми боремося і ведемо перемовини із соціальними партнерами не про «косметичне»,
а кількаразове підвищення мінімальної заробітної плати, встановлення справедливого
прожиткового мінімуму, створення достатньої кількості якісних робочих місць, насамперед
для молоді, з безпечними умовами праці, повагою до прав людей найманої праці. Ми
домоглися внесення до Верховної Ради України пакета соціальних законопроектів про
індексацію грошових доходів населення, зниження рівня оподаткування пенсій, здешевлення
ціни на природний газ для населення, відновлення фінансування за рахунок коштів
соціального страхування літнього оздоровлення дітей, санаторно-курортного лікування
працівників.
ФПУ бере активну участь і вносить пропозиції щодо розробки та
реалізації національних планів реформ у всіх доступних їй робочих групах і комісіях,
виступаючи за європейські соціальні стандарти, зокрема як член Платформи громадянського
суспільства «Україна – ЄС».
З огляду на досвід країн ЄС важливо те, що соціальний діалог
виявився цінним демократичним засобом розв’язання соціальних проблем, сучасним
і динамічним процесом, що має унікальний потенціал і широкі можливості для сприяння
прогресу в питаннях глобалізації, регіональної інтеграції і перехідного періоду.
Тому альтернативи соціальному діалогу в сфері соціально-трудових відносин для
держави, що просувається шляхом євроінтеграції, немає.
Розмовляв
Юрій РАБОТА
13.11.2015
|