Розмова із Сергієм САВЧУКОМ, національним координатором міжнародної організації праці в Україні
Усі рішення, що стосуються суспільства, мають прийматися з урахуванням
його думки, і будь-які спроби оминути цей етап будуть наражатися на невдоволення
та спротив
– Сергію Петровичу, яким, на Вашу думку, є зміст поняття «соціальна
справедливість»? І чи існує вона в Україні?
– Соціальна справедливість має бути однією з невід’ємних частин
будь-якої соціально орієнтованої економіки. Оскільки, згідно з Конституцією, Україна
є соціально орієнтованою державою, то соціальна справедливість – це також невід’ємна
частина будь-якої сфери життя українського суспільства.
Міжнародна організація праці вбачає соціальну справедливість,
по-перше, у створенні умов для гідної праці. МОП визначає поняття «гідна праця»
як продуктивну зайнятість чоловіків і жінок в умовах свободи, рівності, безпеки
та поваги до людської гідності. Мені здається, що це визначення відображає суть
соціальної справедливості, коли ми говоримо про соціально-трудові відносини, соціальний
захист, реалізацію прав людини у сфері праці зокрема.
У цьому контексті Україна зробила величезний поступ уперед.
Будучи членом МОП з 1954 року, внесла свій доробок у розвиток соціальної справедливості,
так би мовити, у себе вдома. Україна за час свого членства у МОП ратифікувала
69 конвенцій МОП, які не лише визначають основоположні права і принципи у сфері
праці, а й встановлюють тут мінімальні стандарти, що, зокрема, торкаються питань
гідних умов та оплати праці, відповідного соціального захисту як працюючих, так
і членів їхніх сімей.
Звичайно, що й ті міжнародні зобов’язання, які взяла на себе
Україна, мають знаходити своє відображення та розвиток у національному законодавстві
й на практиці. Тут також можна сказати, що Україна зробила величезний поступ у
цьому напрямі.
Інше питання – це загальний соціально-економічний контекст на
сучасному етапі розвитку України й ті виклики, що постали перед державою. Тут є
чимало факторів, що не сприяють розвитку соціальної справедливості. Хоча, потрібно
сказати, що водночас в Україні розроблена ціла система соціального захисту, яка
встановлює певні запобіжники щодо погіршення економічної та соціальної ситуації
тих чи інших категорій громадян.
– Який, на Вашу думку, наразі стан соціального діалогу в нашій
країні?
– Я би не брав на себе роль оцінювача стану соціального діалогу.
Соціальний діалог – непростий процес, який не є самоціллю, а є засобом досягнення
порозуміння між різними групами суспільства щодо поточних справ і окреслення шляхів
соціально-економічного розвитку країни. Звичайно, що у різних груп суспільства можуть
бути різні погляди на соціально-економічний розвиток країни, і питання полягає в
тому, наскільки сторони дослухаються одна до одної, чи здатні вони дійти згоди
щодо формування порядку денного соціально-економічного розвитку. Мені здається,
що на даному етапі в Україні створені потужні інституції соціального діалогу, такі
як Національна тристороння соціально-економічна рада, тристороннє управління фондами
соціального страхування, консультації урядів з представниками соціальних партнерів,
громадські ради при центральних органах виконавчої влади, нещодавно створена Громадянська
платформа моніторингу реалізації Угоди про асоціацію між Україною та Європейським
Союзом.
Інше питання, що Україна переживає сьогодні складний етап свого
розвитку, коли напрацьовані підходи соціального діалогу потрібно переосмислити
й окреслити шляхи подальшого їх зміцнення. Оскільки події, які відбувалися в
Україні не так давно, свідчать про те, що структуроване громадянське суспільство
залишалося за бортом прийняття життєво важливих рішень, і це не сприяло сталому
соціально-економічному розвитку. Усі рішення, що стосуються суспільства, мають
прийматися з урахуванням його думки, і будь-які спроби оминути цей етап будуть
наражатися на невдоволення та спротив.
– Чи дотримуються в Україні вимог ратифікованих конвенцій МОП?
– Ратифікація конвенцій не веде автоматично до їх дотримання.
Ратифікована конвенція не лише має віднайти своє продовження у вітчизняному законодавстві,
а й, що ще складніше, отримати своє реальне втілення на практиці. Це дуже непростий
процес, що вимагає серйозних зусиль, спеціальних знань, досвіду. Саме тому МОП
має такі інструменти, як контрольні механізми реалізації застосування конвенцій
та рекомендацій МОП, а також технічне співробітництво.
– Яка ситуація на ринку праці в Україні? Чого очікувати в перспективі?
– Ситуація досить складна. Безробіття складає близько 9,5%, молодіжне
наближається до 20%. Хоча це не ті цифри, що можуть вразити в порівнянні з безробіттям,
скажімо, в Іспанії чи на Балканах, де загальний його рівень становить більше
20%. Економічна ситуація, що складається в Україні на фоні втрати традиційних
експортних ринків, конфлікту на сході країни і збільшення кількості внутрішньо
переміщених осіб, свідчить про те, що вже позначилась тенденція до зростання рівня
безробіття, і це також призведе до певних проблем на ринку праці. Наскільки він
зросте, поки що важко спрогнозувати. Якщо говорити про внутрішньо переміщених
осіб, то, за даними ООН, уже сьогодні їхня кількість переважає 1 млн осіб. Ще 600
тис. шукають міжнародного притулку. Тобто, ми говоримо про 1,6 млн осіб, приблизно
третина яких – люди працездатного віку. Звичайно, що не всі вони є активними шукачами
роботи, але десь 65% із цієї третини – потенційні клієнти Державної служби зайнятості.
Варто зазначити, що Донбас – індустріально розвинений регіон, тому професії внутрішньо
переміщених осіб вказують на те, що, напевно, не всіх їх можна буде працевлаштувати,
особливо на фоні економічного падіння (близько 10% за минулий рік). Кількість робочих
місць і вакансій постійно знижується, у той час як кількість тих, хто шукає роботу,
зростає.
Поглиблюється також проблема своєчасної виплати зарплати. Протягом
минулого року заборгованість із заробітної плати зросла вдвічі й нині сягає більше
2,5 млрд грн. Ситуація досить складна і потребує невідкладного вирішення. Із зростаючими
проблемами на ринку праці, із збільшенням кількості безробітних на фоні падіння
економічної активності Україні самотужки впоратися буде досить важко. Саме тому
МОП разом з ООН, а також у співпраці з Європейським Союзом та Світовим банком вдалися
до оцінки потреб посткризового відновлення в Україні, де питанням зайнятості ми
приділяємо велику увагу. Ми сподіваємося, що на найближчій донорській конференції,
що має відбутися попередньо в квітні, цей документ стане основою для прийняття
рішень щодо виділення коштів (можливо, донорських, можливо, інвестиційних) на
відновлення економіки й інфраструктури, де питанням зайнятості приділятиметься
значна увага.
– Наскільки складним є процес працевлаштування внутрішньо переміщених
осіб?
– На сьогодні внутрішньо переміщеним особам, які реєструються
у відповідних органах, запропоновано вказувати, потребують вони роботи чи ні. На
жаль, ми знаємо лише загальну картину внутрішньо переміщених осіб, і у нас поки
що немає даних, хто ці люди за рівнем освіти, кваліфікацією, віковими, професійними
групами. Це наступний етап нашої роботи в Україні – скласти повний портрет внутрішньо
переміщених осіб працездатного віку для того, щоб ми могли у співпраці з Державним
центром зайнятості розробити відповідні активні заходи на ринку праці для таких
людей.
– Розкажіть про стратегічні цілі, проекти МОП, що запроваджуються
в Україні, а також співпрацю з профспілками.
– Тристоронні партнери визначили для себе пріоритетні цілі та
завдання, що стали стратегічними й отримали своє втілення в програмі співпраці
між МОП та Україною – Програмі гідної праці на 2012–2015 роки. Три стовпи, на яких
базується програма гідної праці, це зайнятість, соціальний захист та соціальний
діалог. Розпочато підготовку до розроблення нової програми співпраці між МОП та
Україною. За ініціативою Мінсоцполітики, вже в липні цього року має відбутися
мультидисциплінарна місія МОП в Україні, де в рамках тристороннього діалогу заплановано
перегляд програми співпраці, визначення нових стратегічних напрямів та цілей, що
складатимуть основу наступної програми співпраці, починаючи з 2016 року.
Щодо співпраці з профспілками, то, зважаючи на їх особливу роль
у захисті соціально-економічних інтересів працівників, було проведено цілу низку
заходів. Наприклад, підвищення обізнаності щодо діяльності контрольних органів
МОП, захисту прав домашніх працівників, мігрантів. Ми допомагали профспілкам розбудовувати
міжнародні зв’язки з їхніми італійськими колегами щодо захисту прав трудових мігрантів.
З польськими колегами – щодо захисту домашніх працівників-мігрантів з України до
Польщі. Працювали ми й над різними аспектами колективно-договірного регулювання.
І я думаю, що залежно від тих пріоритетів, які будуть визначені профспілками
в рамках наступної програми співпраці, ми з вами зможемо говорити про якісь конкретні
заходи для профспілок. Відповідно, певні заходи були спрямовані виключно на організації
роботодавців та представників Уряду. Водночас більша частина заходів МОП відбувається
в тристоронньому форматі, де всі три сторони, включно з профспілками, представлені
на рівноправній основі. Тому, сподіваюся, наша плідна співпраця продовжиться в майбутньому,
й надалі говоритимемо про неї лише в позитивному ключі.
20.02.2015
Олена ОВЕРЧУК «ПВ»
|