Розмова з генеральним директором, головою Правління ПАТ «Київхліб» Володимиром Чередою
На вартість хліба
треба дивитися в комплексі, а не лише з полиці магазину
– Володимире Вікторовичу, нещодавнє підвищення ціни на хліб
соціальних сортів викликало чимало критики в ЗМІ. Розкажіть, що відбувається
сьогодні в хлібопекарській промисловості, аби правильно зрозуміти причини
зростання ціни.
– Виходити треба з того, що на сьогодні через низку проблем
закупівельна вартість тонни зерна становить 220 дол. США, або 2900 грн. За
прогнозами аграріїв, вартість пшениці другого класу (з якої виробляють
борошно вищого ґатунку для випікання хлібобулочних виробів – авт.) у поточному
році становитиме 3 тис. грн через те, що на світовому ринку є дефіцит продовольчої
пшениці. На вартість хліба треба дивитися в комплексі, а не лише з
полицімагазину.
Чому сьогодні ні в кого з керівників влади немає бажання
пояснити людям про природні негаразди, коли влітку під час достигання хліба
йшли дощі? Про той момент, коли пшениця наливалася, коли формувалася
клейковина, її властивості вимивалися, через що знижувалася якість борошна. А
також про те, що аграріям для того, щоб отримати високоякісне борошно, треба
купити насіння високого класу, високоякісні міндобрива, витратні матеріали.
На сьогодні, за оперативними даними, урожаю пшениці зібрано
24 млн тонн. Здавалося б, чимало. Але зерна другого класу немає, воно в
дефіциті. Тож у нас проблема не тільки в ціні. Підібрати другий клас навіть
за високою ціною ми не можемо – на ринку відсутні пропозиції.
Але наразі, за великим рахунком, потрібно говорити вже не
про ціну, а про продовольчу безпеку. До того ж, треба розуміти, на яку
кількість пшениці укладені форвардні договори, й ці договори в будь-якому разі
треба виконувати. Якщо компанія одного року не виконає умови договору, то
наступного з нею ніхто не матиме справи. Тобто, якщо дивитися на перспективу,
їх треба виконувати. В комплексі.
– Як сьогодні вирішується питання забезпечення зерном, аби
уникнути кризової ситуації?
– Нещодавно в Міністерстві аграрної політики та продовольства
України відбулася нарада, де розглядалося це питання. Тоді за одним столом
зібралися зернотрейдери, переробники та хлібопекарі. Це три різних напрями.
І вони один одного ніколи не зрозуміють. Тому що зернотрейдери орієнтовані
на експорт, це їхня спеціалізація. Переробники, навпаки, орієнтовані на
внутрішній ринок, їм вигідно, щоб була велика пропозиція по зерну. Хлібопекарі
хотіли б кращого борошна.
Ми посиділи за одним столом, висловили один одному приємні
та неприємні речі. Але всі почули, що ми маємо спільну проблему. Проблему не
кількісного, а якісного забезпечення зерном. Це відповідь на запитання, що
нас очікує. На сьогодні ціна пшениці закладена на рівні 2300 грн за тонну. За
прогнозами МінАПК, на початок осені вона може сягнути 3000–3200 грн за тонну.
Також, здавалося б, такі дрібниці, як сіль. У рецептурі
хліба її використовується до 1,5%. На місяць ми витрачаємо близько 200 тонн
солі. Єдине джерело виробництва солі в Україні – це підприємство «Артемсіль»,
з яким сьогодні відсутнє сполучення. Тому ціна на цей продукт зросла. Якщо ми
раніше платили за 1 тонну солі 850 грн з доставкою, то сьогодні її ціна
збільшилась до 2000 грн. А ще кількаразово зросла вартість сировини, газу,
енергоносіїв.
Існує Аграрний фонд як інструмент для регулювання різкого
підвищення цін. У момент збору врожаю Аграрний фонд зобов’язаний не допустити
обвалу цін на зерно, за максимально високою ціною закупити велику його кількість,
щоб зернотрейдер підтримав ціну товаровиробника. А з дорогого зерна
переробнику треба зробити дешеве борошно. Як це можливо?
І після цього державні чиновники заявляють про те, що,
мовляв, це «Київхліб» збільшив ціну на хліб. То під організацію, яку створено
для стабілізації цін на ринку, до 7% ми підвищуємо ціну, в них на це є
підстави, а у нас, кінцевого споживача (в ланцюжку виробників), підстав
немає.
– Сьогодні з’явилася інформація про те, що в столиці буде
реалізовано інвестиційний проект щодо створення мережі кіосків роздрібної
торгівлі хлібом та оголошено конкурс між виробниками хлібобулочних виробів. Яка
Ваша думка з цього приводу?
– Який би конкурс не проводився, через збільшення кількості
кіосків кияни не купуватимуть хліба більше, ніж їм потрібно.
На мою думку, перед тим, як запроваджувати даний проект,
слід провести низку круглих столів за участю всіх зацікавлених сторін –
зернотрейдерів, переробників, хлібопекарів, почути думку кожного з них і
дійти спільного консенсусу. Проте наразі все відбувається навпаки. Окрім
того, сьогодні власники малих пекарень мають кіоски, де реалізують продукцію
власного виробництва. Якою буде їхня доля? А це робочі місця, на яких
трудяться сотні киян. Люди теж хочуть заробляти гроші, годувати свої сім’ї.
Їхні інтереси також треба враховувати.
– Хіба погано, коли є конкуренція серед виробників?
– Добре, коли вона чесна та прозора. Для всіх виробників
хліба повинні створюватися однакові умови функціонування. Але, на жаль,
сьогодні так не відбувається.
– Що буде з трудовим колективом у разі скорочення виробництва
«Київхлібом»?
– Мене непокоїть те, що в такому випадку постане питання
про скорочення персоналу до 2 тис. осіб. Турбує ця проблема і профспілки.
Наразі Київська міська рада профспілок готує звернення до столичної влади
щодо ситуації, що склалася навколо підприємства, навколо долі трудового
колективу. У Федерації профспілок України планується проведення круглого столу
з цього питання.
– Звідки з’явився термін «соціальний хліб»?
– Цей термін ніде законодавчо не виписаний. Відповідно до
пп. 11 п. 12 постанови Кабміну № 1548 «Про встановлення повноважень органів
виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін
(тарифів)», це хліб простої рецептури масою не менше 0,5 кг, що виробляється
з борошна, води, солі та дріжджів. Такий хліб повинен випускатися за ціною,
яку, згідно з постановою, мають регулювати місцеві органи виконавчої влади.
Це традиційні та якісні сорти хліба, який рекомендується для споживання всім
верствам населення.
– Які завдання ви ставите перед собою сьогодні?
– У першу чергу ми повинні зберегти трудовий колектив, робочі
місця, саме підприємство, продукція якого користується великим попитом
громадян.
01.09.2014
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|