Розмова з першим проректором Інституту підготовки кадрів державної служби зайнятості України Юрієм МАРШАВІНИМ
Принципові проблеми
ринку праці зосереджені, насамперед, у сфері грошово-кредитної політики
– Юрію Миколайовичу, яка сьогодні ситуація на ринку праці в
Україні?
– Справа в тому, що ринок праці – це віддзеркалення усіх без
винятку процесів, що відбуваються в економічному житті та суспільстві.
Сьогодні на ринку праці відбуваються такі процеси, які є результатом багаторічної
економічної та соціальної політики. Так, наслідком тривалої рецесії, фізичного
і морального зношення основного капіталу є зниження ділової активності
суб’єктів підприємництва, ускладнення стану сфери зайнятості населення. Прорахунки
в державній грошово- кредитній, податково-бюджетній, інвестиційній політиці
спричинили зменшення кількості найманих працівників, подальшу деформацію
структури зайнятості. За два останніх десятиліття значно скоротилася частка
зайнятих у реальному секторі економіки, особливо в машинобудуванні, легкій та
електронній промисловості. Також ситуація у сфері зайнятості загострюється у
зв’язку з військовими діями на сході України.
Тільки люди з примітивним мисленням вважають, що проблеми
ринку праці мають вирішувати Міністерство соціальної політики і центр
зайнятості. Насправді функції центрів зайнятості на ринку праці полягають ось
у чому: є вільне робоче місце, але роботодавець не знає, де знайти
кваліфікованого працівника, і є людина, яка хоче працювати, але не знає, де
знайти вакансію. Завдання центру зайнятості – за допомогою інформаційних
потоків звести їх разом та забезпечити відповідність. Якщо є професійна невідповідність
шукачів роботи вільним робочим місцям, підучити потенційного працівника, допомогти
йому зорієнтуватися на ринку праці, зокрема зробити правильний вибір професії –
професійне самовизначення.
Варто зазначити, що й держава в ринкових умовах також не
створює робочих місць, хіба що в бюджетній сфері (лікарі, вчителі, медики,
міліція). У ринкових умовах робочі місця створює бізнес, підприємці, а держава
має створити умови для його розвитку.
– Яка оцінка перспектив щодо рівня безробіття?
– На сьогодні надійних методик прогнозування стану зайнятості
не існує, але результати суцільного експертного опитування керівників базових
центрів зайнятості, які гостро відчувають ситуацію, проведеного Інститутом
підготовки кадрів державної служби зайнятості України, показали, що до кінця
2014 і в 2015 роках на вітчизняному ринку праці слід очікувати загострення
негативних процесів. До кінця поточного року, за ймовірним сценарієм функціонування
ринку праці, експерти очікують збільшення кількості зареєстрованих безробітних
до 600 тис. осіб, за кризовим сценарієм – до 800 тис., що, відповідно, майже
у 1,5 і 2 рази більше, ніж у червні.
– Чи впорається Фонд загальнообов’язкового державного
соціального страхування України на випадок безробіття з таким навантаженням,
чи вистачить коштів на виплати?
– Давайте порахуємо: 0,5% від зарплати працівника надходили
у Фонд, крім того, роботодавець відраховував 1,6% з фонду оплати праці. В
сумі виходило 2,1%, що давало надходжень близько 10 млрд грн на рік. Понад 6
млрд йшло на виплату допомоги по безробіттю, включаючи одноразову для
організації підприємницької діяльності. Тут варто зазначити, що з 1997 року
жодного разу не порушено порядку виплати по безробіттю – ні щодо розмірів, ні
щодо термінів. Крім того, 2 млрд – на профнавчання безробітних, оплачувані
громадські роботи, профорієнтацію тощо, біля 1,5 млрд – утримання Державної
служби зайнятості (оплата праці, утримання приміщень, телефонний зв’язок,
комунальні платежі, канцелярські потреби тощо).
У травні було прийнято рішення щодо зменшення податків або
навантаження на бізнес (що, в принципі, правильно): замість тарифу 1,6% від
фонду оплати праці роботодавці сплачують 0,6%. Таким чином, надходження до
Фонду за рік складатимуть лише 6 млрд грн. І це попри те, що цьогоріч лише на
виплати допомоги по безробіттю знадобиться значно більше коштів, ніж минулого
року. А інші статті витрат як фінансувати?
– Де ж вихід із цієї скрутної ситуації?
– Слід усвідомити, що принципові проблеми ринку праці
зосереджені поза межами цього ринку, насамперед у сфері грошово-кредитної
політики.
Ще в 1936 році англійський економіст Джон Кейнс у своїй
праці «Загальна теорія зайнятості, відсотків і грошей» запропонував як засіб
виходу з економічної кризи і зменшення безробіття змінити урядову політику
щодо контролю за банківською сферою та створити стимули попиту на товари і послуги.
Щоб вирішити сучасні проблеми на ринку праці, що накопичилися за 20 років, треба,
насамперед, звернутися до кредитно-грошової системи. Приміром, ми кажемо, що
бізнес має створювати робочі місця. За розрахунками фахівців Національного
інституту стратегічних досліджень, середня вартість створення одного робочого
місця в Україні складає 15,4 тис. євро. Множимо на 2 млн безробітних, а потім
на курс євро. Виходить 10 державних бюджетів! Тобто, жодними державними
грошима створити таку кількість робочих місць неможливо. Тільки бізнес спроможний
це зробити. Але для цього потрібно змінити державну кредитно-грошову політику,
коли банки надаватимуть кредити не під 30%, а під 5–7%. Бо 30-відсоткові
кредити здатні окупити лише такі види діяльності, як виробництво зброї,
торгівля наркотиками та спекуляція. Інших видів діяльності з рентабельністю
вище 30% не існує.
Ще один постулат: чим більше ми споживаємо вітчизняної
продукції, тим більше створюється робочих місць для задоволення нашого
споживання. Американський економіст та публіцист Пол Кругман у своїй книзі
«Вихід з кризи є!» пише: «Якщо правильно змінити курс від політики жорсткої
економії до заохочення споживання, ми змогли б відновитися досить швидко».
Потрібно дати поштовх економіці, ринку праці. А споживання залежить від чого?
Заробітної плати та пенсій! Під час кризи проблеми ринку праці потрібно вирішувати
шляхом запровадження стимулюючої політики, зокрема щодо пенсій і зарплат, це й
підштовхне економіку. На збільшену зарплату ми маємо купувати вітчизняну продукцію,
бо в іншому випадку ми вкладатимемо гроші у створення робочих місць в інших
країнах. У такі часи потрібно робити все, щоб максимально збільшити власний
експорт і зменшити імпорт, особливо тих товарів, які можемо виробляти в
Україні.
Враховуючи визначальне значення у формуванні обсягів і
структури зайнятості населення, слід також стимулювати інвестиційну
активність вітчизняного бізнесу шляхом оптимізації податкової системи, створення
сприятливого інвестиційного середовища, поваги до підприємців і мінімізації
втручання у законні майнові відношення.
З огляду на важливість створення робочих місць на інноваційних
об’єктах необхідно сприяти започаткуванню високотехнологічних виробництв 5-го
і 6-го технологічних укладів (наразі в Україні переважає 4-й), стимулювати
створення робочих місць у переробній промисловості, машинобудуванні, легкій
та електронній промисловості, на підприємствах, що виробляють
конкурентоспроможну продукцію високого рівня переробки.
– У чому, на Вашу думку, має полягати політика Державної
служби зайнятості?
– Не можна допустити, щоб ДСЗУ перетворилася на «контору» з
виплати допомоги по безробіттю. Навпаки, в кризу мають розвиватися програми
активного сприяння працевлаштуванню, а саме: профнавчання, оплачувані
громадські роботи, заохочення підприємництва і самозайнятості, компенсація
роботодавцям єдиного внеску при прийомі на роботу інвалідів, молоді, жінок,
інших категорій безробітних, розвиток технологій працевлаштування тощо.
Причому йдеться про профнавчання не лише під замовлення роботодавців, а й під
майбутні робочі місця.
08.08.2014
Олена ОВЕРЧУК, «ПВ»
|