Розмова з головою Київської міської організації профспілки працівників культури Лідією КОЛОДКО
Головне – встановлення соціальної справедливості для людини
праці
– Лідіє Василівно, культура в нас завжди фінансувалася за
сумнозвісним «залишковим принципом», але профспілки активно обстоюють законні
права трудівників. Чи можемо казати про певні успіхи в цьому напрямі?
– Беззаперечно. Маю на увазі, до прикладу, досягнення для
працівників належних трудових і соціальних умов, що, завдяки діяльності
профкому, лягає рядками приписів у колективних договорах. Або певні державні
кроки, здійснені на вимогу профспілок. Адже що робочій людині потрібно? Гідна
зарплата, аби не почуватися приниженою, повага до неї самої та до її праці. Це
дає їй спокій, упевненість, мотивацію, належні можливості для достойного
побуту й дозвілля. Все це разом називається соціальна справедливість, і такої
справедливості ми, профспілки, активно намагаємося досягти, використовуючи
весь, законодавчо забезпечений, і власний професійний інструмен- тарій.
– Які конкретно державні кроки маєте на увазі?
– Приміром, те, що профорганізації працівників культури й,
до речі, лише вони, – тут я повинна в першу чергу сказати про лідерську роль
нашого Центрального комітету – ми всі разом, починаючи з 2005 року, домоглися
ухвалення з відповідними змінами законів України «Про бібліотеки і бібліотечну
справу», «Про культуру». Профільне міністерство нічого подібного не
ініціювало, а нам пропонувало: ви, мовляв, починайте, а ми підтримаємо. Тож
підкреслюю: ці закони ухвалено лише за нашим наполяганням. Завдяки цьому
передбачено непогані преференції для працівників музеїв, бібліотек, театрів,
музичних шкіл. Йдеться, зокрема, про додаткові виплати, коли людина йде у відпустку,
надбавки у розмірі до 50 відсотків окладу і таке інше. Це неабияк важливо для
бюджетників, особливо для працівників музеїв, бібліотек, музичних шкіл, бо в
них зарплата невисока. Тож на рівні міста всі попередні роки профспілки
вирішували питання стосовно 20% надбавок для бюджетників через Територіальну
угоду між Київською міською адміністрацією, Київською міською радою профспілок
та Федерацією роботодавців м. Києва. Ці муніципальні надбавки для бюджетників
необхідні. І розуміючи, що ситуація в Києві складна, ми обурені постановою
КМУ № 65 від 01.03.2014 щодо змін надбавок, доплат, допомог, винагород, тим,
що всі ці питання вирішуються лише з огляду на економію фонду заробітної
плати. Це протизаконно і неправильно, бо є чинні закони, й вони зворотньої сили
не мають! І саме наші профспілки в усіх регіонах порушили питання про
поновлення дії цих чинних законів України.
– Мабуть, і справді потрібні якісь нові методи й підходи в
роботі із соціальними партнерами?
– У принципі формат таких взаємостосунків уже давно знайдено
й відпрацьовано. Це передусім угоди. Ми готуємо відповідні документи; ЦК
співпрацює з Міністерством культури, ми – з Департаментом культури КМДА, де нас
розуміють і підтримують. Голова нашого ЦК Л. Ф. Перелигіна зустрічалась з
міністром Кабінету Міністрів, провела конструктивну розмову: заклик урядовців
затягувати паски у зв’язку зі складною соцекономічною ситуацією в жодному разі
не має вдарити по людях, які й без того одержують неприпустимо низькі
зарплати. Тож урешті-решт Уряд дозволив поновити доплати, замінювати відсутніх,
дозволив повернути додаткові години для викладачів творчих навчальних закладів.
Адже середня заробітна плата у сфері культури – від 2100 до 2400 гривень, а за
такі гроші людина не може гідно існувати. У нас – я маю на увазі нашу владу –
полюбляють говорити про духовність, відродження нації, але про культуру,
працівників культури, котрі є основною складовою цього відродження нації й
духовності, майже не згадують. Слово КУЛЬТУРА в словнику публічних людей
відсутнє! Ось ми й намагаємося пояснити нашим соціальним парнерам, що від
рівня культури українців багато в чому залежать і соціальний, і економічний
стан країни. А стан самої сфери культури, котра покликана плекати в людях
духовність, передусім залежить від достойного матеріально-технічного
забезпечення її працівників. Сьогодні для нас, тобто для галузевої профспілки,
головне – встановлення розміру тарифної ставки I розряду на рівні мінімальної
зарплати. Адже поки що цей розмір набагато менший, і різниця, на превеликий
жаль, збільшується, сягаючи нині 390 гривень. Працівники культури, включно з
усіма технічними службами нашої галузі, втрачають від ста до семисот гривень
щомісяця (залежно від розряду), а ми досі не можемо схилити Уряд до негайного
виправлення такої ситуації!
– А чи задоволені Ви як голова міськкому профспілки станом і
духом соціального партнерства на рівні міста?
– У цілому так. Пригадую, коли я тільки-но почала працювати
у профспілках, колективним договорам та угодам приділялося не так уже й
багато уваги. А нині в закладі, організації, творчому колективі колдоговір, як
тепер кажуть, є малою конституцією, документом номер один. Профспілка
працівників культури разом з іншими київськими профспілками вже вісім років
укладає тристоронню територіальну угоду з Київською державною адміністрацією
та Київською міською організацією роботодавців. Тактика нашої спільної роботи
справді змінюється – залежно від викликів часу, але сутність її лишається та
сама: що ми спільно можемо й повинні зробити на конкретному етапі для
піднесення якості життя працюючих і непрацюючих киян?
Приміром, коли соцстрах почав управлятися на тристоронній
основі, я запросила до себе всіх керівників районних дирекцій соцстраху, а
також усіх голів профкомів, аби обмінятися думками про напрями і формат
майбутньої спільної роботи. Запропонувала цим керівникам із розумінням
поставитися до того, що голова первинки буде представником або головою комісії
соцстраху у своїй організації. Ми порозумілися. Тому наші профспілки роками
оздоровлювали працівників культури та їхніх дітей. Бувало, що саме ми – а не
міськпрофрада – вивозили на оздоровлення по 2000 дітей.
– Лідіє Василівно, що, на Ваш погляд, може зміцнити сучасні
профспілки фінансово й організаційно?
– Це теж не сьогоднішнього дня тема. Ще з радянських часів
первинки традиційно вирішували самостійно, скільки коштів лишати в себе,
скільки переказувати вищим структурам. Воно й донині здебільшого так, хоча в
нас більшість профкомів небагаті, тож лишають собі приблизно 80 відсотків.
Примусити їх відраховувати більше, довести, що чим більше коштів буде в
розпорядженні міськкому й ЦК, тим ефективніше вони захищатимуть працівника, –
важко. З іншого боку, можна зрозуміти й голів первинних профорганізацій, коли
пояснюють, що життя людей так погіршилося, вони так збідніли, що матеріальна
допомога в 100–200 гривень важить для них «тут і зараз» більше, ніж будь-що.
Повторюю: у сфері культури принизливо низькі зарплати! Що ж до другого, то хоча
б наш приклад, тобто приклад багаторічних спільних – і загалом успішних – дій
профспілок бюджетної сфери доводить нашу єдність і взаємопідтримку. Хоча,
звісно, наявність фондів солідарних дій, передбачених згаданою Стратегією модернізації,
відчутно посприяла б іще більшому організаційному зміцненню.
– Хто, з Вашого погляду, є успішним профлідером і чи можете
похвалитися молодими профспілковими кадрами?
– Прекрасний профлідер у Національній опері – народний
артист України Олександр Дяченко, і заступник у нього бойовий – Василь
Гайдаржі. У Театрі імені Лесі Українки – народна артистка України Ірина Дука,
авторитетна, шанована, має хороший контакт з художнім керівником колективу
Михайлом Рєзниковичем. А в Київському оперному профспілку завжди розуміє й
підтримує генеральний директор Петро Чуприна. Там, де є взаєморозуміння між
адміністрацією і профспілкою, є й результати.
Принагідно нагадаю, що в нашій міській профспілці є така
структура – звільнені штатні працівники. Скажімо, в Києві вісімнадцять музеїв,
їх профкоми входять до об’єднання первинних профспілкових організацій, яке
очолює звільнений штатний працівник. Так само штатний працівник об’єднує
театральні первинки; інший – об’єднання профкомів усіх 54 музичних шкіл і шкіл
естетичного виховання. Так ось, хочу сказати добре слово про всі об’єднання
первинних профспілкових організацій щодо виховання молодого покоління
профспілкових працівників. Нещодавно побувала в музейників на профспілковій
звітно-виборній конференції і, знаєте, отримала величезне задоволення. Чомусь
була впевнена, що не побачу там молодих облич (бо, як правило, музейники,
бібліотекарі – більш старші люди). Проте на цій конференції з восьми промовців
четверо були зовсім молоді. Вчений секретар, працівник фонду, екскурсовод...
До профспілки прийшли за покликанням. А як виступали! То були просто-таки
мудрі філософські притчі про життя музейне, про те, як вони створюють
експозиції, що хочуть ними сказати людям, – й слухати було неймовірно цікаво.
Піднімалася в душі гордість за нашу розумну й соціалізовану молодь. Так само
прекрасно пройшли звітно-виборні конференції в музичних школах, у театрах,
де знову-таки молоді люди говорили про важливість профспілкової роботи. А ми,
старші колеги, у свою чергу, їм кажемо: ваша активність, зацікавленість, ваше
вболівання за людей – оце і є сутність профроботи. Адже люди судять про неї не
за окремими керівниками, а передусім із того, як працює голова первинної
профспілкової організації. Мої враження подарували мені впевненість, що
профспілки будуть зміцнюватися, а також, що молодь неодмінно поповнюватиме
наші лави.
22.06.2014
Тетяна МОРГУН спеціально для «ПВ»
|