Василь ХАРА: Нам вдалося консолідувати Профспілковий рух України
Нестабільність соціально-економічної ситуації і всього
суспільного життя досить активно концентрує думку, що найчисленніше
профспілкове об’єднання України, найбільша наша громадська організація має
провести справді доленосний VI з’їзд ФПУ, рішення якого стануть маяком як для
профспілок, так і для владних інституцій держави. Успіх справи, поза сумнівом,
на 90% залежатиме від очільника Федерації, людини, яка візьме на себе
відповідальність як за людей праці, так і за порозуміння з владою.
Чимало членських організацій, Рада ФПУ висунули на посаду
Голови ФПУ кандидатуру Василя Георгійовича Хара, за плечима якого десятки років
роботи у профспілках і останні майже два з половиною роки праці на посаді
Голови Федерації.
– Василю Георгійовичу, Ви очолили ФПУ в листопаді 2008
року у подвійно важкий період: зовсім недавні тоді спроби рейдерських
захоплень майна Федерації та початок і різке посилення фінансовоекономічної
кризи. Ви взяли кермо впевненою, міцною рукою – недаремно Вас назвали
«кризовим менеджером». Мабуть, перед Вами тоді постали не одна, а дві програми
– мінімум і максимум? Це так чи ні?
– Саме так. Мінімум, по-перше, був пов’язаний із боротьбою з
рейдерськими атаками. До речі, вони не припиняються й нині. Щоправда, потроху
згасають. По-друге, з наявністю колосальної фінансової проблеми у самій
Федерації: практично жодної перехідної гривні залишку з грудня 2008-го на
2009 рік. Я навіть був змушений позичати гроші, аби ми у цей перший період вижили
й далі нормально працювали. До моєї програми-мінімум входило й те – я дуже на
це сподівався! – що, з огляду на таку «кругову оборону», ми швидко згуртуємося
фінансово та організаційно. Відразу хочу сказати, що, на жаль, цього не
сталося, ситуацію, звісно ж, було подолано, але того, що я тоді планував, не
вийшло.
А моя програма-максимум полягала в інвентаризації всіх
рішень, починаючи з V з’їзду, аби визначитися, що зроблено і що належить
зробити і як конкретно підійти до вирішення основних завдань, котрі поставили
перед нами попередній з’їзд, Рада, Президія. І це – зауважте – за умов значного
фінансового дефіциту! Тож стало зрозуміло, що слід переформатувати всю роботу з
підготовки рішень, їх ухвалення, реалізації та контролю. У зв’язку з цим
довелося переглянути основні функції, скоротитися (на третину – нікуди не
дінешся: вся країна скорочувалася), тобто було проведено певну рекогносцировку
всередині апарату.
Ну й, зрештою, найголовніше – це активна діяльність
Федерації, усіх членських організацій у рамках цієї програми-максимум. Якщо
хочете, піднесення престижу, авторитету профспілок! Сьогодні можемо констатувати,
що Федерація профспілок України посідає гідне місце у громадсько-політичній
системі держави.
– Про що передусім ідеться?
– Ми досягли того, що соціальний діалог за формою близький,
скажімо так, до ідеального: діалог і партнерство. Маємо місце у залі засідань
Кабміну, намагаємося впливати на ухвалення рішень на засіданнях урядових
комітетів. Причому йдеться не лише про законопроекти, а й про документи, що
стосуються поведінкових рішень самого Кабінету. Ми заповнили нішу державних
комітетів, котрі розглядають галузеві питання, домоглися, що сьогодні всі
голови ЦК є членами міністерських колегій, тобто маємо безпосередній доступ до
інформації і відповідного міністра. А всі голови обласних та регіональних
об’єднань – члени колегій облдержадміністрацій.
Ми піднесли на вищий рівень взаємовідносини з роботодавцями
і хоч це природні опоненти, але в нас із ними непогані стосунки.
Найрезультативніше – це діалог з людьми, зустрічі, розмови, переконування. Це
певна доказова база, проти якої нема заперечень...
– Василю Георгійовичу, чи вдалося досягти організаційного й
фінансового зміцнення Федерації?
– Остаточно мети не досягнуто, однак результати все ж
обнадіюють. Вони навіч. Подивіться хоча б на атмосферу засідань президій,
Ради. Раніше ніхто нікого не слухав і не чув, ухвалені рішення не виконувалися.
А сьогодні – команда, уважність, дисципліна. До слова, колеги й самі
почуваються краще, стали активнішими у спільних діях. Що ж до фінансового
зміцнення – тут особливо похвалитися нічим. Сидимо на тій самій половині
відсотка, визначеній ще 2009 року. Тоді я був змушений погодитись: криза, всім
погано... А сьогодні – ні. Питання фінансування Федерації будемо розглядати
найближчим часом.
– В українському профспілковому просторі панує така собі
анархічна демократія: наявність так званих альтернативних профспілок, «жовтих»,
«кишенькових», «паперових» тощо. Й усі прагнуть конкурувати з ФПУ. Ви налаштовані
на примирення чи на конфронтацію?
– Мені здається, що нам удалося консолідувати профспілковий
рух в Україні. Що ми для цього зробили? На нових засадах сформували СПО.
Певна річ, основою спільного представницького органу профспілок у владі є ФПУ
як найбільша організація. Але ми запросили всіх! І всі до нас пішли (за певним
винятком, зрозуміло). Для того, аби бути чесними й чистими один перед одним,
ми створили певну модель, конкретно – комісію, яка провела роботу із підтвердження
основних профспілкових показників. Ідеться про таке собі «чистилище»: хочеш
увійти до СПО – пред’яви, будь ласка, документи, які свідчать, що в тебе є
члени профспілки, профспілкові внески, первинні організації, які укладають
колективні договори. Немає цього – отже, немає й профорганізації. І, до речі,
задля, так би мовити, «чистоти експерименту», мандатну комісію очолює голова
незалежної профспілки працівників Української Академії наук Анатолій
Широков.
– Хто ж «не пішов»?
– Тут от що цікаво: всі справжні профспілки і профоб’єднання
увійшли до складу СПО, навіть мій вічний опонент Михайло Волинець. А не ввійшли
бізнес-структури, котрі – і ми це добре знали – лише паразитують на профспілках:
Якибчук, Петриченко, Рой та іже з ними. Вони не є профспілками.
– Василю Георгійовичу, Вас небезпідставно обурює
категоричність МВФ, а Президент і уряд з ним співпрацюють. Ви також активно
критикуєте урядову політику цін і тарифів, зрештою, нав’язувану людям пенсійну
реформу. І нещодавно заявили в інтерв’ю одному з інтернетвидань, що стосовно
відносин із владою цілком можете перейти від конструктивної до жорсткої
опозиції... Як людина «від влади», не побоюєтеся так різко опонувати, казати
про можливі масштабні акції протесту?
– Ні, не боюсь. Якщо ні влада, ні роботодавці не шукатимуть
компромісів відповідно до вимог профспілок, ми будемо змушені перейти від
конструктивної до жорсткої опозиції, включно з усіма законними протестними
формами.
Знаєте, який основний козир? Я людина команди Президента і
горою стою за реалізацію його програми «Україна для людей». Там чітко, майже
профспілковою рукою, написано, що саме збирається робити Віктор Федорович, і
я вірю, що все це можна реалізувати. Більше того – я в цьому переконаний,
звісно, якщо кожен на своєму місці буде працювати дисципліновано й професійно.
Решта мене не цікавить і суворе ставлення влади не лякає…
Щодо МВФ – я давно його не люблю, бо немає жодного
прикладу, де вони втрутилися б, допомогли – і країна розквітла. Багато обіцяно
й нічого не зроблено – такі от брехуни! МВФ дозволяє собі цинічно втручатися у
внутрішню політику суверенної держави, диктує, нав’язує, користуючись тим, що
нинішній уряд одержав у спадок повну розруху, системну кризу в економіці,
фінансовій, соціальній, політичній сферах. Уряд намагається дати всьому лад, а
МВФ тисне: «Підніміть ціни на газ! Ухваліть у березні закон про пенсійну
реформу, інакше у квітні не передамо черговий транш!» Міжнародні банкіри
диктують нам обмеження заробітних плат і соціальних виплат, підвищення цін,
пенсійного віку... А ми – проти диктату, ФПУ наполягає на діалозі, ми
переконані, що співробітництво Президента й уряду з МВФ слід припинити.
– Якщо не помиляюсь, зустрічі віце-прем’єр-міністра –
міністра соціальної політики С. Тігіпка з профспілками стосовно пенсійної
реформи конструктивно нічого не вирішили: він сам фактично між молотом і
ковадлом. Але ж Федерація запропонувала механізми, реалізація яких дала б
змогу державі наповнити Пенсійний фонд!
– Заради справедливості слід сказати: хоч ми не схвалюємо
підвищення пенсійного віку для жінок (і чоловіків), але розуміємо, що рано чи
пізно нам доведеться піти на це. Сьогодні півтора працівника утримують одного
пенсіонера, і якщо так триватиме й далі, то жодна пенсійна система не витримає…
Однак, з іншого боку, держава має ресурси, і, проаналізувавши їх, Федерація
пропонує такі джерела наповнення Пенсійного фонду: виведення з тіні
(легалізація) заробітної плати; підвищення частки оплати праці у витратах на
виробництво продукції (тобто підвищення в рази заробітної плати); створення
нових робочих місць, розширення зайнятості громадян України. ФПУ переконана,
що у разі реалізації наших пропозицій доходи солідарної пенсійної системи
зростуть на понад 75 млрд грн щорічно, а це більше, ніж учетверо перекриває
майбутній дефіцит Пенсійного фонду. А те, на чому наполягає Кабмін, тобто
підвищення пенсійного віку, дасть лише близько 500 млн. От і порівняйте.
Стосовно відносин із владними структурами, то я вже колись
пояснював: ми сповідуємо три рівні – соціальний діалог і партнерство,
конструктивна опозиція, жорстка опозиція. Адже подивіться: передусім
порушується Генеральна угода. Зокрема, з таких питань, як пенсійна реформа,
бюджет 2011 року, виконання судових ухвал – це вони тишком-нишком в обхід
Генугоди «протягли». Тому сьогодні й маємо такі неприємні розмови.
– Відомо, що найулюбленіша тема наших недоброзичливців –
майно Федерації: мовляв, треба профспілкове майно відчужити, бо воно належить
усім. Нині Президія ФПУ розглянула програму впровадження Концепції розвитку
системи управління майном Федерації. Це щось зовсім нове?
– Аж ніяк, це не нова стратегія. Свого часу я вивчив усі
документи, розроблені ще до мене, і серед інших знайшов Концепцію піднесення
ефективності використання власності профспілок, ухвалену ще 2006 року. Якби
хоч половину з того було реалізовано! І друге. У 2010 році – вже з моєї
ініціативи та з моїми ідеями – ухвалено рішення про використання певних
механізмів задля значного поліпшення ефективності, у тому числі фінансової,
нашої власності. Загалом ідеться про елементарне наведення порядку, адже
сьогодні ми лише наприкінці року бачимо цифри: хто що витратив або заробив.
Потрібна централізована система, контроль за фінансовими потоками, витратною
частиною, щоб бачити рух цих грошей. І, аби не було непотрібних витрат,
плануємо створити профспілкову скарбницю. Далі – необхідно централізувати
систему менеджменту, реклами, продажу путівок, добору й підготовки кадрів.
Тобто йдеться про комплексний підхід. Усе це просто добре забуте старе.
А щодо продажу об’єктів, чим нам дорікають, то я хочу вам
сказати: власність – живий організм. Сьогодні з 85 санаторно-курортних
закладів лише невелика частина працює рентабельно. Є об’єкти з нульовою і
навіть мінусовою рентабельністю. За ринкових відносин утримувати їх
недоцільно. А от підтримувати власність, яка працює ефективно, вкладати в неї
ресурси необхідно – для конкурентоспроможності на ринку товарів і послуг.
Слід навести порядок у всьому, досягти європейського рівня, позбутися
колосальної залежності від Фонду соцстраху з тимчасової втрати працездатності.
Адже ми залежимо від нього на 70%, і цього року, через нечесні оборудки певних
осіб, у першому кварталі не змогли продати жодної путівки. Найстрашніше –
реабілітаційні відділення лишилися порожніми. Щоправда, відтепер фондом
керуватиме Лідія Миколаївна Дроздова, професіонал і порядна людина. Проте й
нам належить стати нормальним суб’єктом ринкових відносин. І ми обов’язково
цього досягнемо.
– Василю Георгійовичу, Ви мали численні зустрічі із
спілчанами в областях. Які враження і Ваші відчуття у зв’язку з цим, чи задоволені
Ви профспілковою роботою на місцях?
– Так, я побував у багатьох регіонах, і стосовно профспілкової
роботи хочу вам сказати: маю до них претензій більше, ніж вони до мене.
Приємно, що люди це сприймають, розуміють. І я їх розумію, але відстань долає
той, хто йде. Адже диво саме по собі не станеться. Я вже зробив не один крок,
бачу результати і після з’їзду буду предметно, вимогливо реалізовувати завдання,
котрі він поставить. Контролювати з першого дня – щоб не згаяти часу.
– А як Ви прокоментуєте певні розбіжності у поглядах
спілчан щодо майбутніх документів з’їзду?
– Попервах справді були критичні зауваження, мовляв,
потрібна програма! Але врешті-решт усі погодилися з моєю пропозицією. Річ у
тім, що коли в перші місяці моєї роботи я підняв усю документальну
передісторію, то побачив, що програми... вкриті пилом. Про них забули, ніхто
їх не реалізовував. Кому й навіщо потрібні такі програми?! Тим більше, що в
нинішній ситуації дуже важко щось планувати на більш-менш віддалений термін,
скажімо, на три–п’ять років. Тому ми будемо ухвалювати програмні резолюції –
це мобільний і гнучкий інструмент. Розумно його використовуючи, можна
формувати цільові програми, нагальні заходи з реалізації цих резолюцій. Тобто
рухатися раціонально, покроково.
Таких програмних резолюцій вісім. Головна – «Гідна праця –
основа соціального добробуту та економічного прогресу». Тут передбачено
комплексний підхід, що охоплює майже всю діяльність профспілок у виробничій
сфері. Ми ще до з’їзду обговоримо завдання цієї резолюції з делегатами,
експертами, працівниками економічно активних підприємств, щоб виробити підходи,
що конкретно слід робити, аби реалізувати цю програму гідної праці. Завдання
інших резолюцій – підвищення ефективності соціального діалогу, робота з
молоддю як надійною опорою профспілок, гарантування трудових прав, виконання
вимог Конвенцій МОП про свободу об’єднань, захист прав профспілкових
організацій, якість і доступність громадського обслуговування та інші важливі
аспекти.
– Як Ви оцінюєте свої шанси стосовно переобрання?
– Стовідсотково. Не маю сумнівів, особливо після останнього
засідання Ради.
– Бажаємо успіхів.
– Дякую.
Підготувала
ТЕТЯНА МОРГУН, «ПВ»
ВАСИЛЬ ГЕОРГІЙОВИЧ ХАРА
Біографічна довідка
Народився 11 вересня 1947 року в селі Максимівка (нині
Бугас) Волноваського району Донецької області. Служив у лавах радянської
армії. У 1976 році закінчив Ленінградську вищу профспілкову школу. 1969–1993
роки – керівник колективу Будинку культури ім. М. Горького (Донецьк),
завідувач клубу шахти «Бутовка–Донецька», директор Палацу культури
шахтоуправління «Жовтневе», завідувач відділу, заступник голови Донецького обкому
профспілки металургів.
1993 рік – заступник голови Донецької облпрофради.
1993–2009 роки – голова Донецької
обласної
ради профспілок. З 1998-го – народний депутат України, з 2002-го – голова
Комітету Верховної ради України з питань соціальної політики і праці.
20 листопада 2008 року на засіданні Ради ФПУ В. Хара обраний
головою Федерації профспілок України.
Нагороджений грамотою Президії Верховної Ради України УРСР,
Почесною грамотою Верховної Ради України, орденом Рівноапостольного Володимира Великого
II ступеня, Почесним срібним знаком Загальної Конфедерації профспілок «За
заслуги перед профрухом». Заслужений працівник соціальної сфери.
17.03.2011
|