Розмова з головою Федерації профспілок Рівненської області Миколою ШЕРШУНОМ
Головне – почути один одного!
Тамара СТЕЦЮК,
Жанна АРСЕНІЧЕВА
Рівненська обл.
Після завершення Форуму «Соціальний діалог – дієвий механізм
участі влади, роботодавців, профспілок у формуванні соціальної держави»
голова Федерації профспілок Рівненщини Микола Шершун, який був основним
доповідачем на Форумі, поділився своїм баченням останніх подій у країні та
розповів про напрями вдосконалення соціального діалогу в області.
– Миколо Харитоновичу, чому, на Вашу думку, нині виникла
така напруга в суспільстві? Як варто діяти, щоб у майбутньому запобігти масштабним
кризовим явищам?
– Причину подій, що відбуваються в Україні, я бачу в тому,
що влада протягом багатьох років не чула людей, та що там казати, навіть не
прагнула почути, а проголошений діалог із профспілками був схожий на розмову
сліпого з глухим. Нас не розуміли, коли ми прямо вказували на приклади
нехтування інтересами простих людей, на корупцію, на занепад виробництва і
неадекватний розподіл результатів праці. Напевне, не так вказували. Говорили
високими словами з трибун, а не простою мовою народу, який, нарешті, змусив
себе почути через майдани і кровопролиття… Для профспілок це урок, бо ми не
завжди ефективно використовували чудовий механізм цивілізованого вирішення
всіх назрілих проблем – соціальний діалог, який у всьому світі вважається
основним потужним важелем вирішення соціально-економічних питань. Саме тому
минулого року спеціалісти Федерації профспілок області разом із колегами з
членських організацій побували на багатьох підприємствах і в організаціях
усіх районів Рівненщини, містах обласного підпорядкування і в самому Рівному.
Проаналізували всі проблеми та надали практичну допомогу з питань колдоговірного
регулювання для поліпшення соціально-економічного стану в трудових колективах.
І переконалися, що там, де партнери соціального діалогу діють узгоджено, там і
більший захист, нормальний робочий мікроклімат, урешті, кращі результати
праці.
– Ваша оцінка ситуації свідчить про те, що соціальний
діалог все ж таки потребує переформатування?
– Так, і Форум, який ми провели, це підтвердив. Як одна зі
сторін соціального діалогу ми були недостатньо «зубаті», вимогливі до бізнесу
і влади (у своїх виступах на цьому наголошували очільники області,
роботодавці, профспілкові активісти). Нині зроблені серйозні кроки для
перебудови соціального діалогу з акцентом на його ефективність. Маємо широке
поле діяльності, продовжуємо співпрацювати з владою, об’єднанням роботодавців,
через колективні договори, які є своєрідною міні-конституцією, маємо домогтися
підвищення конкурентоспроможності економіки регіону, гідної оплати праці,
створення ефективних робочих місць. Для цього напрацьовуємо спільні заходи, що
базуються на пропозиціях, внесених членськими організаціями Федерації
профспілок області.
Час іде вперед, змінюється політична ситуація, і профспілки
мають суттєво посилити захисні дії щодо людей найманої праці. Ми повинні бути
в курсі справ кожного колективу, працювати з людьми і знати їхні проблеми. Про
це говоритимемо на наших конференціях, з’їздах. Ми приречені працювати з
владою і роботодавцями, для захисту людини праці маємо консолідовано
вирішувати спірні питання із соціальними партнерами. Тільки у такий спосіб
усі прагнення до кращого життя маємо втілити в лаконічні рядки Регіональної
угоди.
– Отже, профспілки як найбільші громадські організації
області готові підставити плече та докласти зусиль для розбудови
громадянського суспільства?
– Звісно, адже іншого просто не дано. Ми знаємо, що за
останні роки було зведено нанівець громадський контроль у вищеперелічених
питаннях. Державу перевіряла сама держава – в особі державних інспекторів
праці та охорони праці. Саме тому ставимо завдання перед Федерацією профспілок
України домогтися повернення права цього контролю і права законодавчої
ініціативи, що завжди було прерогативою профспілок. А першочергове завдання –
домогтись укладення нової Генеральної угоди, з урахуванням боротьби за нову
державну політику престижності праці. Якщо ми хочемо бути європейською
країною – неприпустимо нехтувати інтересами тих, хто створює блага.
– В уряді вже лунали заяви про те, що Україна виконає всі
вимоги МВФ задля отримання нових кредитів на розвиток економіки. Основна вимога
– підвищення тарифів ЖКГ для населення. Отже, знову порятунок держави хочуть
покласти на плечі найбільш уразливих верств населення. Прокоментуйте це,
будь-ласка.
– Звісно, це неприпустимо. Адже маємо в країні жахливу ситуацію,
коли працююча людина не може убезпечити себе від бідності, не кажучи вже про
непрацездатних членів сім’ї. За статистикою, за межею бідності сьогодні перебуває
19% українських працівників. У європейських країнах мінімальна ставка
заробітної плати становить 2,5–3 прожиткових мінімуми, а у нас мінімальна
заробітна плата і є прожитковий мінімум. У промисловому секторі частка
виплат на заробітну плату становить лише 6% собівартості, тоді як у країнах з
розвиненою економікою – 30–35%. Фонд оплати праці у валовому продукті України
– 32%, у європейських країнах – 60–65%. Тож як для такого бідацького народу
підвищувати в рази плату за комунальні послуги? До речі, в їх структурі найбільша
ціна – оплати за газ.
Щороку Україна видобуває понад 20 млрд кубів власного газу,
його має повністю вистачити, аби задовольнити потреби населення. Собівартість
видобутку цього газу становить 80 доларів, а отримувала його країна від
власників труби за ціною імпортованого – 400 доларів за 1000 кубів. То кого ж
дурять? Власний народ?
Громадськість має бути поінформована, чому «Нафтогаз» є
збитковим, хто заробляє на постачанні блакитного палива до України, чому
всього лише за кілька місяців борги зросли до 2 млрд доларів.
Останніми роками ми були свідками того, як планомірно
закручується система збирання податків, яка вона непрозора і несправедлива,
тому завдання номер один – і для профспілок у тому числі – перехід до
соціально спрямованої системи оподаткування, яка сприятиме розвитку економіки,
а добросовісному працівникові дасть змогу отримувати гідну заробітну плату та
мати соціальні преференції.
– Які зміни мають відбутися в нашому профспілковому середовищі,
аби кожен відчув захист профспілки?
– Профспілки мають оновитися, відійти від формалізму, виконувати
захисні функції. Аби не залежати від роботодавця за виконання профспілкової
роботи, її оплата має здійснюватися через централізований профбюджет. Ми маємо
спрямовувати кошти на забезпечення профспілкових програм, і для цього просто
необхідна часткова централізація коштів. Не можуть бути сильними,
самостійними, вмотивованими профспілкові осередки, якщо вони фінансово неспроможні.
Ми повинні мати можливість створювати страйкові фонди і використовувати ці кошти
за потреби, вільно, адресно спрямовувати грошові ресурси на оздоровлення,
навчання профактиву, розвиток інформаційної складової, без якої неможливо
створити позитивний імідж профспілок.
Ще одне важливе питання: на повну силу належить запрацювати
Національній тристоронній соціально-економічній раді, яка має посилити свій
вплив на рівень соціального діалогу в регіонах.
Широким обговоренням Меморандуму про соціальне партнерство
в області ми зробили тільки перший успішний крок до подальшого просування
соціального діалогу. Переконаний, що підписання нової Регіональної угоди
сприятиме його продовженню.
Із досвіду знаю, що попереду надзвичайно серйозна та
складна робота, і саме від злагодженості дій усіх владних, профспілкових
структур і об’єднань роботодавців залежить формування позитивного результату,
відтак – поліпшення життя мешканців області.
29.03.2014
|