Розмова з в. о. голови Національної тристоронньої соціально-економічної ради Григорієм Осовим
В. о. голови Національної тристоронньої
соціально-економічної ради, в. о. Голови Федерації профспілок України Григорій
Осовий дав інтерв’ю сайту Національної ради, у якому розповів про своє бачення
останніх подій у країні, позицію профспілок щодо вимог Міжнародного валютного
фонду, напрями вдосконалення системи соціального діалогу в Україні, а також
про плани відновлення Будинку профспілок.
– Григорію Васильовичу, як Ви оцінюєте події, які відбулися
в країні останнім часом? Відомо, що Федерація профспілок відігравала доволі
серйозну роль у протестах.
– Події, які відбулися в країні, ще раз засвідчили, що в
Україні є громадянське суспільство і народ України є джерелом влади не лише
юридично, а й справді готовий відстоювати це право, вимагати від влади
виконання обов’язків перед людьми.
Саме непродумані безвідповідальні дії влади призвели до
того, що десятки тисяч людей вийшли на Майдан, протестуючи проти зміни курсу
на євроінтеграцію. Адже зовнішньополітичний курс України був чітко визначений
законом «Про засади внутрішньої і зовнішньої політики», але раптом Уряд
звернув з цього шляху. Звичайно, люди зажадали отримати від влади пояснення.
Звісно, що у протестах брали участь у тому числі й члени
профспілок, і Федерація профспілок України також не залишилася осторонь.
Розуміючи обставини, а також реагуючи на звернення наших членських
організацій, ми надавали протестувальникам можливість перебувати у Будинку
профспілок для обігріву, харчування, отримання медичної допомоги тощо.
«МИ СТАЛИ КРАЇНОЮ-СОБЕСОМ»
– На Ваш погляд, якими були причини загострення ситуації,
розширення від суто євроінтеграційних вимог до вимог кардинальної зміни влади
та системи влади?
– Силові дії влади призвели до ще більшого обурення народу,
загострили вимоги людей і громадянського суспільства. Українці давно
обурювалися тим, що країна є надто корумпованою, чиновницьке свавілля – надто
поширене, а несправедливість і диференціація доходів просто зашкалює. Якщо не
сьогодні, то завтра це обурення призвело би до жорсткого протистояння влади і
народу. Силові дії влади просто стали певним каталізатором.
Зараз ми маємо в країні жахливу ситуацію, коли навіть
працююча людина не може убезпечити себе від бідності, не кажучи про те, щоб
забезпечити непрацездатних членів сім’ї – дітей, батьків старшого віку, які
також отримують невелику пенсію. За межею бідності перебуває 19% українських
працівників. Це взагалі нонсенс!
В європейських країнах мінімальна ставка заробітної плати
становить 2,5–3 прожиткових мінімуми. В нас мінімальна заробітна плата – це і
є прожитковий мінімум, тобто фактично межа бідності. До того ж прожитковий
мінімум протягом багатьох років занижується і взагалі не переглядався з 2000
року.
Зарплата в структурі доходів населення становить близько
40%, решта – соціальні виплати. Ми стали країною-собесом, коли за працю людина
не отримує еквівалент відтворення для себе і своєї сім’ї, і навіть працююча
людина з простягнутою рукою йде до держави за допомогою.
Це є прямим наслідком украй низького рівня витрат на робочу
силу у собівартості продукції. В промисловому секторі частка витрат на заробітну
плату становить лише 6% собівартості, тоді як в країнах із розвиненою
економікою – 30–35%. Фонд оплати праці у валовому продукті країни – 32%, у
розвинених країнах – 60–65%. Цю диспропорцію потрібно неодмінно змінювати,
тоді як зараз вона консервується, а у деяких випадках навіть погіршується.
– Як Ви вважаєте, чому не спрацювала система запобіжників
для недопущення подібної ситуації, зокрема, механізм соціального діалогу в
державі?
– Днями відбулося засідання Ради Федерації профспілок
України, в ході якого ми доволі критично оцінили і власні дії, і ефективність
ведення соціального діалогу.
Інституційно система соціального діалогу розбудована за роки
Незалежності досить серйозно. Були створені такі майданчики, як Національна
тристороння соціально-економічна рада, Координаційний комітет сприяння зайнятості
населення, ми маємо унікальні умови управління фондами загальнообов’язкового
соціального страхування, де рішення сьогодні приймаються трьома сторонами на
паритетних засадах.
З точки зору інституційної розбудови й законодавчого
оформлення соціального діалогу і партнерства ми можемо віднести себе до країн
досить успішних у цьому плані.
Укладається на національному рівні Генеральна угода, понад
90 галузевих угод, більш як 80 тисяч колективних договорів з охопленням 81%
працівників. Ці цифри відповідають рівню країн з розвиненою економікою та
демократією.
Тобто якщо подивитися поверхнево, то навіть є чим пишатися.
Але якщо подивитися на результативність діалогу, то виникають серйозні запитання,
зокрема, чому діалог не зумів відвернути поширення бідності.
СИСТЕМА СОЦІАЛЬНОГО ДІАЛОГУ МАЄ БУТИ ПЕРЕБУДОВАНА З АКЦЕНТОМ
НА ЕФЕКТИВНІСТЬ
– Фактично Ви критично оцінюєте в тому числі й діяльність
профспілок?
– Так, на засіданні Ради Федерації профспілок ми дали
критичну оцінку не лише діям влади, а й критично оцінили свою діяльність,
розуміючи, що там, де є несправедливість, бідність, приймалися авторитарні
рішення, і ми, як одна зі сторін соціального діалогу, були недостатньо жорсткі
до бізнесу й влади, щоб ці антисоціальні аспекти мінімізувати.
Критикуючи себе, ми маємо посилити вимоги до бізнесу, до
роботодавців, до органів державної влади в діалозі. Якщо ми не змінимо ці структурні
парадигми, завжди буде джерело соціальної напруги і раз за разом виникатимуть
соціальні конфлікти, які будуть перманентно переростати у такі події, які ми
маємо на сьогодні. Рада Федерації у своїх рішеннях висловилася за серйозну
перебудову соціального діалогу з акцентом на ефективність.
Це має бути не просто майданчик для обговорення, рішення
якого або не виконуються, або сторони намагаються мінімізувати зобов’язання,
консервуючи таким чином той стан речей, який є. Профспілки мають посилити не
тільки свою компетентну чи професійну складову, а й спонукальну. Якщо влада
чи бізнес не усвідомлять свою відповідальність, рано чи пізно проблеми знову
здетонують, і за це доведеться розплачуватися всьому суспільству, адже
соціальні вибухи не лише спонукають до перетворень, але й мають руйнівну силу.
Соціальні вибухи призводять до нестабільності, погіршення умов інвестиційного
клімату, що несе ризики і для влади, і для бізнесу.
ГРОМАДСЬКІСТЬ ГОТОВА ПІДСТАВИТИ ДЕРЖАВІ ПЛЕЧЕ
– Як плануєте вдосконалювати систему соціального діалогу,
аби унеможливити подібну ситуацію надалі?
– Одним із напрямів може стати посилення громадського
контролю та суспільного впливу на ті сфери життя, де виникають точки суспільної
напруги. Зараз профспілки мають певний контроль у сфері праці. Можливо, ми
порушимо питання щодо надання більш вагомих повноважень у цій сфері. Колись
профспілки мали право призупинити виробництво або його частину в разі, якщо
його технічний стан несе загрозу життю та здоров’ю людини.
У нас в країні лише кількасот інспекторів, а суб’єктів
господарювання – 1 млн 400 тисяч. Чи можуть вони забезпечити щоденний
контроль і нагляд? Навряд чи. Але якщо на підприємстві діє профспілка, то її
члени можуть інформувати відповідні органи для прийняття рішень. Ми готові
підставити плече владі й спільно контролювати цей процес.
Можливо, варто вийти за межі традиційно притаманного
профспілкам сектору, тобто сфери праці. Скажімо, питання ціни на газ напряму
не належить до сфери праці, проте за того рівня зарплат, який ми маємо в
Україні, цей чинник може суттєво вплинути на життя та матеріальне становище
нашого спілчанина.
Потрібно розвертати лінійку суспільного громадського
контролю. На мою думку, варто провести дискусію у Національній тристоронній
раді щодо можливості розширити її формат з тристороннього формату до формату
«3+1», із залученням представників громадськості.
– Чи розраховуєте, що нова влада виявиться більш уважною до
вимог громадськості? Деякі урядовці вже заявили, що виконають усі вимоги
Міжнародного валютного фонду, в тому числі такі болючі для населення, як заморожування
пенсій, інших соціальних виплат. Чи погодитеся ви з цим?
– Федерація профспілок України висловила стурбованість цими
заявами. Ми сподіваємося, що новий Уряд не ігноруватиме суспільну думку й
проводитиме відповідні консультації, як це передбачено законодавством.
Підвищення цін і тарифів, замороження зарплат та пенсій –
це надзвичайно болючі теми. Ми розуміємо ситуацію, в якій опинилася держава,
потребу у кредитній підтримці, оскільки економіка країни вже два роки
перебуває на межі замерзання.
Але разом із тим ми маємо пересвідчитися, що це безальтернативне
рішення. Скажімо, щодо підвищення тарифів на газ. Ми вимагаємо надати всю
інформацію про баланс газу, розкрити інформацію щодо механізму утворення ціни
на газ, про видобуток власного газу – хто його видобуває, яка собівартість і
куди він продається.
Законодавством передбачено, що весь газ власного видобутку,
а це понад 20 млрд кубометрів, має спрямовуватися виключно на потреби населення.
А його вартість є на порядок меншою порівняно з вартістю на російський газ.
Громадськість має володіти інформацією про те, чому є
збитковим «Нафтогаз», хто заробляє на імпорті газу, чому борги сягнули майже 2
млрд всього за кілька місяців.
Коли не буде утаємниченості в цій справі, можливо, ми
зрозуміємо, що просто немає іншого виходу, і самі люди погодяться на такі
заходи на певний час.
Але якщо залишиться закритість, корупційність, відкати,
пільги окремим наближеним, тоді люди побачать, що в країні нічого не змінилося,
і це може мати масштабні наслідки для влади.
БУДИНОК ПРОФСПІЛОК БУДЕ ВІДБУДОВАНИЙ
– Доволі болюче запитання: яка зараз ситуація у Федерації
після того, як Будинок профспілок став фактично непридатним для роботи?
– У ході силового протистояння близько тисячі працівників
Федерації і ще декількох десятків всеукраїнських профспілок, на жаль, втратили
свої робочі місця. Знищена матеріальна база – комп’ютери, меблі тощо. Проте
на цей час ми змогли віднайти певні тимчасові приміщення і потроху збираємо
все необхідне для повноцінного відновлення діяльності.
Саме через Федерацію профспілок України як найбільше
репрезентативне профоб’єднання координувалася робота із соціального діалогу.
Голова ФПУ очолював не лише Федерацію, а й Спільний представницький орган профспілок,
Національну тристоронню раду. Цілком зрозуміло, що внаслідок припинення
роботи нашого центру було порушено ланки діяльності. Наразі ми відновили
основні комунікації.
Триває робота з узгодження законопроектів і проектів
нормативно-правових актів, які надсилаються нам Центральними органами
виконавчої влади, профільними Комітетами Верховної Ради України. Це доволі
масштабна робота – лише за минулий рік таке погодження пройшли понад 900
різних документів.
Цей напрям роботи теж неабияк важливий і необхідний, адже
якщо будуть імплементовані неправильні рішення, згодом вони негативно
позначаться на житті людей.
– Чи плануєте відновлювати Будинок профспілок? Яким чином і
за які кошти?
– Звісно, нам дуже боляче бачити те, що сталося з Будинком
профспілок. Це не лише просто будівля, а й символ Майдану, частина архітектурного
ансамблю головної площі нашої столиці, фактично її візитна картка.
Як власники ми плануємо відновити будівлю. За попередніми
оцінками, вона підлягає відновленню, попри те, що у місцях інтенсивного горіння
було порушено цілісність конструкцій.
Федерація профспілок ініціює створення спеціального фонду
відновлення Будинку профспілок. І пересічні українці, і члени профспілок, і
міжнародні організації, з якими ми співпрацюємо, вже пропонують свою
допомогу.
Звичайно, сподіваємось і на сприяння держави. Насамперед ми
розраховуємо на створення державної комісії, яка б визначила причини пожежі і
руйнування. Аналізуючи попередні дані, якими ми володіємо, це все ж таки
наслідки штурму проти мітингувальників. Якщо відповідні вказівки давали
представники влади, держава має бути відповідальною і теж допомогти нам.
Форми цієї допомоги можуть бути різними: звільнення від
податків пожертв людей, які надійдуть до фонду, або ж надання пільг суб’єкту
господарювання, коли все буде відновлено. Ми розуміємо, в якій ситуації зараз
перебуває держава, але не думаємо, що вона має відвернутися.
Плануємо також прийняти рішення щодо вшанування пам’яті тих
людей, які загинули на Майдані, і взагалі подій, що відбулися в останні
місяці. Це може бути зроблено у формі встановлення відповідних меморіальних
дощок тощо.
Говорити про конкретні суми важко до проведення всебічної
технічної експертизи, проте зараз називаються цифри в межах від 100 до 150 млн
грн.
Унаслідок силових дій 18–19 лютого також постраждав
Жовтневий палац. Було знищено багато обладнання, і склалося враження, що це
робили навмисно. Три місяці ми залишалися поруч із мітингувальниками, і за
весь цей час будівля не зазнала таких наслідків, як за один день штурму.
– На адресу ФПУ останнім часом лунає критика з боку альтернативних
профспілок. Так, закликають до перерозподілу майна і Будинку профспілок
зокрема…
– Під час суспільних заворушень завжди є частина суспільства,
яка прагне докорінних змін, але на цій хвилі обов’язково проявляється і піна.
І завжди є ті, хто хоче скористатися цим процесом, використати його задля зведення
рахунків.
Мене не дивують закиди на адресу ФПУ від тих, хто традиційно
проявляє певну недружелюбність. Федерація профспілок України завжди заявляла,
що готова до співробітництва і вітає співпрацю з будь-якими об’єднаннями, які
посилюють позиції профспілок. Звичайно, це стосується лише тих профспілок, за
якими стоять реальні люди, але не тих, де всі члени профспілки розміщуються
на одному дивані.
В Україні діє п’ять репрезентативних профспілкових
об’єднань. Ми підтримуємо діалог з усіма, і вони мають відповідні квоти у
Національній раді, Фондах соціального страхування тощо.
Тема перерозподілу профспілкового майна не нова. Після
здобуття Україною Незалежності Федерація профспілок України стала правонаступницею
Української республіканської ради профспілок. Цілком природно, що майно Ради
перейшло у власність ФПУ, адже було побудовано на членські внески тих людей,
які були членами профспілок.
Ми не відкидаємо можливості співпраці – є профспілки, які
отримували приміщення для свого розташування у Будинку профспілок на рівні з
нашими організаціями. Але про жодний перерозподіл мови бути не може, адже під
виглядом перерозподілу до процесу долучиться бізнес, і все завершиться тим, що
майно отримає найбільш грошовитий та сильний, і врешті самі профспілки
опиняться на вулиці.
КОЛИ ЙДЕТЬСЯ ПРО ЦІЛІСНІТЬ ДЕРЖАВИ – МИ ПОВИННІ РЕАГУВАТИ
– Представники Громадської ради Російської Федерації повідомили
про готовність допомагати у проведенні референдуму в Криму. Ви доволі різко
висловилися щодо цих заяв.
– Профспілки завжди залишаються осторонь від політики, наш
спектр – економічні, соціальні, трудові питання. Члени наших організацій мають
різні політичні, релігійні й інші індивідуальні погляди, у які ми не
втручаємось. Проте коли заходить мова про цілісність держави, ми зобов’язані
реагувати.
Національна рада зробила заяву на адресу Громадської палати
РФ стосовно неприпустимості втручання у наші внутрішні справи жодної країни,
навіть дружньої, з якою нас багато що пов’язує.
Мені було прикро, що довелося надсилати звернення на адресу
надзвичайно відомої і поважної люди – академіка Євгена Веліхова, з яким я особисто
знайомий. Проте ми отримали інформацію, що один з його заступників заявив, що
Громадська палата РФ проводить якусь роботу щодо набуття кримчанами громадянства
РФ і надає юридичні консультації стосовно референдуму в Криму.
Переконаний, що це не личить такій поважній інституції. До
складу ГП РФ входять відомі громадські діячі, у тому числі з профспілок. Діяльність,
про яку було заявлено, взагалі несумісна зі статусом самого члена Громадської
палати. Ми попросили пана Веліхова донести цю точку зору і до свого колеги, і
до всіх членів ГП РФ.
Наше співробітництво має охоплювати ті сфери, де воно
справді необхідне. У січні ми визначили напрями такого співробітництва в ході
тристоронньої зустрічі, у якій також брав участь президент Європейського
економічного та соціального комітету. На мій погляд, наші форми взаємодії
мають перебувати саме у площині гуманітарного, економічного, соціального
співробітництва.
16.03.2014
|