Проблема не в законах, а в їх реалізації
На шляху прогресивного розвитку Україна постала перед проблемами
реформування пенсійної, податкової, освітньої та інших систем. Думками Центрального
комітету профспілки працівників освіти і науки України стосовно змін законодавства
щодо вищої школи та їх наслідків для педагогів та студентства поділився голова освітянської
профспілки Георгій Труханов.
– Георгію Федоровичу, яка позиція профспілки щодо внесення
змін до Закону України «Про вищу освіту»?
– У цілому законодавство, яке регламентує діяльність освіти,
в тому числі вищої школи, потребує вдосконалення та осучаснення.
Головною проблемою галузі є невиконання впродовж багатьох
років гарантій та статей закону, які визначають рівень її фінансування й
оплати праці педагогічних та науково-педагогічних працівників. Як правило,
кожна зміна влади супроводжується нововведеннями. Проте суть проблем не в
змінах норм закону, а в тому, як вони реалізуються. Сьогодні необхідно зосередити
зусилля на реалізації чинних норм законодавства, і більшість проблем освітян
просто зникне.
– Які позитиви та новації передбачає новий законопроект?
– Проект закону «Про внесення змін до Закону України «Про
вищу освіту» (реєстр. № 7486-1 від 22.12.2010) передбачає низку новацій, які
спрямовані на осучаснення та впорядкування діяльності вищої освіти.
На законодавчому рівні буде закріплено зовнішнє незалежне оцінювання
знань випускників школи, які бажають здобувати вищу освіту на базі повної
загальної середньої освіти.
Новації торкнуться й освітньо-кваліфікаційних, наукових
рівнів та вчених звань. Так, зникає підготовка фахівців за
освітньо-кваліфікаційним рівнем «спеціаліст», запроваджується новий
освітньо-науковий рівень «доктор філософії», що замінює науковий ступінь
«кандидат наук». Також замість вченого звання «старший науковий співробітник»
запроваджується вчене звання «старший дослідник».
Безперечним позитивом законопроекту є підвищення статусу
коледжу шляхом надання йому повноважень з проведення наукової,
науково-методичної та науково-виробничої діяльності. Адже це підвищує не лише
престиж навчального закладу, а й, відповідно, заробітну плату його
працівників. Також законодавчо закріплюється новий тип такого вищого
навчального закладу – «професійний коледж».
Проектом передбачається підпорядкування вищих навчальних
закладів одному спеціально уповноваженому центральному органу виконавчої
влади в галузі освіти і науки, за виключенням ВНЗ комунальної та приватної
форм власності, а також військових навчальних закладів.
Для ВНЗ ліквідуються рівні акредитації. Законопроектом
пропонується повернутися до класичних назв – університет, академія, інститут
(на правах структурного підрозділу). Щодо критеріїв диференціації навчального
закладу залежно від кількості студентів, то вони потребують широкого
обговорення.
– А які ще показники, крім кількості студентів, на Вашу
думку, варто враховувати при визначенні статусу ВНЗ?
– Наміри міністерства щодо надання ВНЗ статусу «професійний
коледж», «коледж», «академія», «університет» за кількістю студентів денної
форми навчання потребують доопрацювання. Особливо в частині встановлення
додаткових якісних критеріїв. Зокрема, на думку профспілки, мають
враховуватися ще й чисельність науково-педагогічних працівників, які мають
вчене звання, наукові ступені, кількість студентів, які здобувають освіту за
іншими формами навчання, наукові здобутки тощо. Адже поряд із кількісними
показниками ми не повинні втратити якісну складову вишу.
– Які ще недоліки приховані за буквою закону?
– Насправді, законопроект має багато суперечностей, з якими
не може погодитися профспілка освітян.
На нашу думку, насамперед не потрібно зменшувати норми про
кількість студентів, які приймаються на навчання за державним замовленням, з
обсягу не менше 51% на 50%. І аргументом для такого зменшення не може бути
лише нинішня демографічна ситуація. Адже ситуація може з часом покращитися, а
підготовка одного фахівця потребує чимало часу. Скорочення держзамовлення –
це також не лише урізання конституційного права молодого громадянина на
безоплатне здобуття вищої освіти, а й звільнення педагогічних працівників і
поповнення армії безробітних. Виникають запитання і щодо забезпечення статусу
педагогічних працівників тим особам, які обіймають посади методистів,
завідуючих навчальними лабораторіями. Крім того, законопроект потрібно
доповнити положеннями щодо необхідності розробки кваліфікаційних характеристик
та кваліфікаційних вимог за посадами педагогічних і науково-педагогічних
працівників.
Окреме питання – унормування робочого часу. Ми вважаємо, що
максимальний обсяг навчального навантаження науково-педагогічних працівників
на ставку не повинен перевищувати 720 академічних годин упродовж навчального
року, як це встановлено нині для педагогів, які готують кадри нижчого
освітньо-кваліфікаційного рівня порівняно з університетами, академіями.
Потребує законодавчого врегулювання оплата праці
педагогічних працівників професійних коледжів за виконання окремих видів
роботи, зокрема за класне керівництво, перевірку письмових робіт, завідування
предметними комісіями, кабінетами, відділеннями, лабораторіями.
Стипендія та її виплата – це те, що нині хвилює студентство
найбільше. З метою дотримання положень закону «Про прожитковий мінімум»
необхідно доповнити законопроект положеннями щодо виплати студентам, які
успішно навчаються, академічних стипендій у розмірах залежно від прожиткового
мінімуму, а окремим їх категоріям – соціальних стипендій, в тому числі на період
канікул.
Сьогодні багато говорять про зміну оплати за навчання в
новому варіанті закону. Профспілка вважає, що така зміна має бути пов’язана із
собівартістю наданих послуг, з урахуванням прогнозного рівня інфляції.
Підтримка молодих спеціалістів – важлива ланка роботи.
Тому в законопроекті варто виписати норми щодо матеріального забезпечення
молодих спеціалістів при їх працевлаштуванні. На конкретні міністерства
мають бути покладені обов’язки щодо працевлаштування випускників, потреба в
яких визначена державним замовленням, а також сприяння працевлаштуванню тих
випускників, які навчалися за рахунок коштів фізичних та юридичних осіб.
– Яким чином профспілка впливає на процеси, які нині
відбуваються в освіті?
– Я боюсь помилитися, але це вже чи не п’ятий варіант
проекту нової редакції Закону «Про вищу освіту» за останні роки. Профспілка
детально опрацьовувала кожен законопроект, вносила в нього відповідні пропозиції
до Міносвіти та парламентського Комітету з питань науки і освіти. Тобто, ми
намагаємося впливати на процеси в освіті через соціальний діалог, у тому числі
шляхом погодження нормативних документів.
Вела розмову
ІННА ЖУРАВЕЛЬ, Медіа-центр ФПУ
03.03.2011
|