Розмова з Юрієм Куликом, Головою ФПУ
Гідна праця: реалії та перспективи становлення її в Україні
7 жовтня профспілковий рух ушосте відзначає Всесвітній
день дій за гідну працю, впроваджений у 2008 році за ініціативою Міжнародної
конфедерації профспілок (МКП). Про те, як буде відзначатися цей День українськими
профспілками, ми попросили розповісти Голову Федерації профспілок України,
Голову Національної тристоронньої соціально-економічної ради Юрія Кулика.
– Шановний Юрію Миколайовичу, з настанням осені вже стало
традицією, що профспілки своїми активними діями виборюють кращі умови для
професійної діяльності людини праці. Що включає в себе це поняття – гідна
праця?
– Робота складає основну частину життя людини з погляду
присвяченого їй загального часу, соціального визнання й самоповаги. Гідна праця
з усією очевидністю виступає основоположним елементом якості життя, є вагомим
джерелом доходу для переважної більшості людей та рушійною силою розвитку суспільства.
І наше завдання полягає в тому, щоб створити умови для гідної результативної
праці, забезпечити реалізацію людиною свого потенціалу на ринку праці. Реалізація
права людини на працю відіграє визначальну роль у процесі її соціалізації,
створює мотивацію для самовдосконалення та розвитку творчого потенціалу
нації.
Кожна людина заслуговує на гідне життя. Тому для неї необхідно
відкрити можливості просуватись вперед, допомогти подолати бідність та
покращити своє матеріальне становище, реалізувати власні та сімейні плани і
сподівання. І в цьому зможуть допомогти трудові колективи, первинні профспілкові
організації, в яких людина зростає як особистість і формується як професіонал,
стає профспілковим активістом.
Поняття гідної праці, за офіційним визначенням Міжнародної
організації праці (МОП), означає продуктивну працю чоловіків та жінок в умовах
свободи, рівності, безпеки та поваги до людської гідності. І це, на мою
думку, головне, чого не вистачає сьогодні для повноцінного розвитку української
економіки. Гідна праця повинна забезпечувати справедливий заробіток, безпеку
на робочому місці та соціальний захист працівників та членів їхніх сімей,
сприяти особистому зростанню працюючих та їхній соціальній інтеграції. Люди
мають право і повинні вільно висловлювати свої погляди, об’єднуватися для
того, щоб впливати на рішення, що стосуються їхнього життя. Це поняття
передбачає рівне ставлення та рівні можливості для всіх і кожного.
Міжнародний день дій за гідну працю надає додаткову можливість
профспілкам масово підтримати загальну програму МОП «Гідна праця для всіх»,
ухвалену в 1999 році, щоб переорієнтувати діяльність організації відповідно до
вимог XXI століття.
– Яку роль у забезпеченні гідної оплати праці відіграє підвищення
мінімальної заробітної плати?
– Несправедливий розмір мінімальної заробітної плати є
однією з причин низького рівня оплати праці загалом по країні, породжуючи
бідність серед працюючих. Це негативне явище притаманне національній економіці,
і з ним Федерація профспілок веде послідовну боротьбу. Такий стан речей не
має жодного логічного пояснення, коли мінімальна заробітна плата менше
прожиткового мінімуму і не є адекватною соціальною гарантією.
Профспілки наполягають, щоб в основу мінімальної заробітної
плати було закладено соціальний стандарт нормального відтворення робочої
сили. Мінімальна заробітна плата повинна перевищувати прожитковий мінімум для
працюючої особи щонайменше втричі, аби працівник зміг забезпечити не тільки
себе, а й свою родину необхідними життєвими благами для відновлення робочої
сили, для забезпечення накопичень з подальшим інвестуванням у житло, отримання
медичних, освітніх та інших соціальних послуг тощо. Адже реальність нині така,
що за все треба платити.
У ході тристоронніх переговорів профспілкова сторона запропонувала
соціальним партнерам визначати розмір мінімальної зарплати на 3 роки. Розмір
мінімальної заробітної плати з урахуванням єдиного соціального внеску та
податку на доходи фізичних осіб має відповідати фактичному прожитковому
мінімуму, в складі якого вартість продуктів харчування має складати 40–45%,
включати сімейну та інвестиційну складову.
Етапність таких кроків повинна визначатись динамікою
прогнозних макропоказників, зокрема ростом ВВП.
– Як профспілки вирішують проблему заборгованості із виплати
зарплати?
– Федерація профспілок України постійно взаємодіє з
урядовими інституціями, місцевими органами державного управління, у сфері
відповідальності яких перебувають підприємства-боржники, Фондом держмайна
України, Державною інспекцією праці, органами прокурорського нагляду,
всеукраїнськими об’єднаннями організацій роботодавців.
З метою захисту конституційного права працівників на
отримання заробленого ФПУ підготовлено проект Закону України «Про внесення змін
до деяких законодавчих актів України у сфері оплати праці». Профспілки
наполягають на введенні економічної відповідальності роботодавця за порушення
трудового законодавства та створенні Фонду гарантованих трудових виплат.
Завдяки активним діям ФПУ та її членських організацій
вдалося погасити заборгованість із заробітної плати на таких підприємствах,
як ДАХК «Артем», Харківське державне виробниче авіаційне підприємство,
Київський завод «Радар», ПрАТ «Росава» тощо. Крім того, в серпні ц. р. ФПУ
провела цикл тематичних нарад щодо погашення заборгованості із заробітної плати
на державних, комунальних та приватних підприємствах за участі соціальних
партнерів.
За підсумками нарад було прийнято низку пропозицій щодо
забезпечення конституційного права громадян на своєчасне одержання винагороди
за працю, які після затвердження Президією ФПУ будуть направлені керівництву
держави.
– Не кожна людина, яка бажає працювати, може в умовах
українських реалій влаштуватися на гідну роботу. Що вдалося зробити ФПУ та
соціальним партнерам для збільшення кількості робочих місць?
– В Україні справді актуальною проблемою залишається
дисбаланс попиту і пропозиції, на одну вакантну посаду претендують шестеро
зареєстрованих безробітних. Створення нових робочих місць – досить складний
процес, безпосередньо пов’язаний з розвитком економіки. Причому нам потрібні
саме якісні, гідні робочі місця, а не просто більше робочих місць за будь-яку
ціну.
Завдяки реалізації норм Закону України «Про зайнятість населення»
роботодавці стали більш зацікавленими у створенні нових робочих місць. Стимули
проявляються у зменшенні на 50% розміру єдиного соціального внеску для тих
роботодавців, які в попередньому році створювали нові високооплачувані робочі
місця із зарплатою не нижче трьох мінімальних, а також 100% компенсації по
сплаті єдиного соціального внеску за працевлаштування на новостворені робочі
місця осіб, які мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню.
У зв’язку з необхідністю створення умов для забезпечення
реалізації конституційного права на працю та достатній життєвий рівень,
збереження та розвитку трудового потенціалу Всеукраїнськими об’єднаннями
організацій роботодавців, професійних спілок, профоб’єднань та урядом України
1 червня 2012 року було підписано Національну тристоронню угоду «Про
зайнятість та робочі місця». Визначені цим документом мета, принципи та
завдання сторін соціального діалогу – це «дорожня карта» до 2017 року, де
наведено конкретні кроки для зменшення рівня безробіття, зростання зайнятості
населення у працездатному віці до 68,5%.
Вже є результат: на сьогодні рівень зайнятості населення
працездатного віку складає 67,3%, що на 0,4-відсоткових пунктів більше за дані
відповідного періоду минулого року.
Щодо створення нових робочих місць, то важливо подивитися
на ці процеси в динаміці. Міністерство соціальної політики вже затвердило
методику моніторингу створення нових робочих місць. Найближчим часом ми зможемо
побачити результати наших зусиль.
Вважаю, що одним з напрямів стимулювання створення робочих
місць є підвищення конкурентоспроможності продукції вітчизняних товаровиробників
на внутрішньому та зовнішніх ринках збуту, запровадження нормативно-правової
бази, що стимулюватиме розвиток інноваційно-інвестиційної діяльності,
розроблення довго- й середньострокових державних і галузевих програм, які
забезпечать створення якісних та високотехнологічних робочих місць для
збалансування попиту й пропозиції на ринку праці. Необхідно також збільшувати
бюджетні витрати на ці цілі.
Крім того, за ініціативою ФПУ соціальні партнери досягли
домовленості про проведення на початку 2014 року Міжнародної конференції з
питань українського ринку праці.
– За відсутності робочих місць люди змушені шукати
заробітку, де хто зможе. Яку загрозу становить розширення сфери «нетипової
зайнятості» для гідної праці?
– Поширення «нетипової зайнятості» в Україні становить
реальну загрозу, адже гідна праця – це можливість одержати відповідну професійним
знанням гідну і продуктивну роботу. А «нестандартна зайнятість» базується на
низькому рівні оплати праці, не надає гарантій працевлаштування, призводить до
порушень безпеки праці та її гігієни, закриває шлях до подальшої освіти,
професійного та кар’єрного зростання.
На жаль, офіційна статистична інформація не дозволяє в
повному обсязі вимірювати масштаби поширення такої зайнятості на ринку праці
нашої країни. За окремими експертними оцінками, сьогодні щонайменше 2 млн
працівників виконують роботу без оформлення трудових відносин. Нестандартні
види зайнятості та їх поширення – це загроза для робітничого руху. Така зайнятість
веде не тільки до погіршення умов та оплати праці, напруження відносин між працівниками,
а й зменшує їх соціальну єдність та стає на заваді вступу до профспілок.
Федерація профспілок активно протидіє поширенню
нестандартної зайнятості. 2013 рік оголошений роком боротьби профспілок проти
нелегальної зайнятості. При підготовці нової редакції Закону України «Про
зайнятість населення» вдалося не допустити лібералізації трудових відносин,
тобто впровадження тотальної гнучкості ринку праці через нестабільну зайнятість.
Верховна Рада України прийняла у першому читанні законопроект «Про внесення
змін до деяких законів України щодо видачі дозволу на наймання працівників
для подальшого виконання ними роботи в Україні в іншого роботодавця». Це
дозволить Державній службі зайнятості України розпочати видачу спеціальних
дозволів та надасть реальні інструменти для захисту прав найманих
працівників. Важливо також ратифікувати Конвенцію МОП № 181 «Про приватні
агентства зайнятості».
Велике значення для зменшення поширення нестандартної
зайнятості має мотивація легальної зайнятості та консолідація зусиль
соціальних партнерів проти тіньової зайнятості, законодавче врегулювання умов
найму та соціального захисту працівників, що виконують роботу на дому або в
інших нестандартних умовах зайнятості, заборона застосування нетипових форм
зайнятості, при яких втрачаються прямі відносини між працівником і роботодавцем.
– Одним із критеріїв гідної праці є безпечна праця. Як Ви
охарактеризували б роботу ФПУ в цьому напрямі?
– Так, дійсно, безпека праці – це життя та здоров’я кожної
людини. Федерація профспілок України постійно вимагає від органів державної
влади посилення законодавчих гарантій безпечної праці, а від роботодавців –
створення на кожному робочому місці здорових та безпечних умов праці.
Сьогодні питання охорони праці регулюються не лише
законодавством, а й понад 90 тис. колдоговорів. Працює Центр незалежних
експертиз із охорони праці, який проводить кваліфіковану атестацію робочих
місць за замовленнями підприємств.
На засіданні Національної тристоронньої
соціально-економічної ради 16 вересня цього року розглянуто питання «Про
збереження трудового потенціалу країни за рахунок зниження захворюваності,
виробничого травматизму та забезпечення безпечних і здорових умов праці».
Пропозиції профспілкової сторони склали основу прийнятих Радою рішень. 24
вересня разом з Національним координатором МОП в Україні, редакціями журналів
«Охорона праці» та «Промислова безпека» ми провели круглий стіл на тему
«Безпека праці: навантаження на бізнес чи фактор зростання української
економіки?».
Найближчим часом профспілки зосередять свою увагу на
виконанні Загальнодержавної соціальної програми поліпшення безпеки, гігієни
праці та виробничого середовища на 2014–2018 роки, збільшенні обсягів і
дієвості громадського контролю за виконанням законодавства з охорони праці,
підготовці пропозицій з удосконалення законодавчої і нормативно-правової
бази, гармонізації її з європейським законодавством. Гідна праця – це
передусім праця безпечна.
– Як повернути людям віру в здатність профспілок захистити
права своїх членів через гідну працю?
– У цій справі ми маємо задіяти весь захисний «арсенал»
профспілок – від центру до низових організацій, щоб кожний належно використовував
надані законодавством права та повноваження: ФПУ, галузеві профспілки, територіальні
профоб’єднання. Тоді сукупно це дасть очікуваний результат.
Саме таким чином ми захистили населення від масштабного
зростання ціни на газ у 2006 році, вона й досі залишається незмінною. Через
систему колективних договорів щорічно домагаємося зростання фонду оплати
праці на 40–50 млн грн. Забезпечено обов’язкове соціальне страхування понад
13,5 млн працівників.
Та все ж передова захисту – в трудових колективах, де нині
ми маємо майже 80 тис. первинних профспілкових організацій, які ефективно
працюють. Профспілки зростили дуже багато активних, креативних і
висококваліфікованих профспілкових лідерів, які працюють не за страх, а за совість,
займають принципову позицію щодо дій адміністрації, обстоюючи законні права та
інтереси працівників. Саме від таких рядових «бійців-активістів» і залежатиме
те, наскільки люди довірятимуть профспілкам, а також те, щоб у них не
зневірились.
ДЕКІЛЬКА МІФІВ, ЩО ВВОДЯТЬ В ОМАНУ
1. Будь-яка
робота
краще, ніж її відсутність.
Насправді мета полягає не лише в створенні робочих місць, а
робочих місць прийнятної якості. Всі країни світу мають свою концепцію гідної
праці, проте для трудящих якість робочих місць передбачає багато значень. Це,
насамперед, заробітна плата, права, різновиди й умови праці, а також відчуття
значимості та задоволеності. Життєво важливо розробити стратегії створення таких
робочих місць, де поважались би права трудящих, а заробітна плата, соціальний
захист та умови праці приносили їм задоволення.
Наразі світ праці відчуває потребу в створенні
соціально-економічних систем, які б забезпечували захист, відповідну оплату
праці та зайнятість, залишаючись одночасно здатними пристосуватися до
мінливого ринку праці. Робота, яка загрожує вашому здоров’ю або життю, яка не
дає вам можливості забезпечити свою сім’ю, не може вважатися гідною.
2. Стандарти й основоположні
трудові
принципи та
права
заважають
просуванню
глобалізації.
Неправда! Ми живемо в часи шаленої конкуренції на світовому
ринку, коли трудящі відчувають на собі постійний тиск, пов’язаний з виконанням
нагальних завдань, дотриманням встановлених термінів та нормативів.
Глобалізація, разом з багатьма своїми перевагами, призвела також до зростання
ненадійності, невизначеності, аутсорсингу та можливості працювати поза межами
батьківщини за законодавствами інших країн.
Щоб забезпечити захист та справедливе ставлення до
трудящих, нам необхідно визнати й ефективно впроваджувати міжнародні трудові
стандарти, такі як свобода об’єднання, рівність, заборона примусової та
дитячої праці. Це спільні зобов’язання, які дозволять боротися з невизначеністю,
запобігти соціальному демпінгу в умовах конкуренції, забезпечити рівне
ставлення, відповідальність та повагу під час внесення глобальних орієнтирів
до трудового законодавства. Права трудящих мають стати дороговказом для
світової промисловості й ефективного управління нею.
3. Гідна праця вже існує у всіх індустріалізованих країнах.
Зовсім необов’язково. У багатьох індустріалізованих країнах
концепція гідної праці вважається застарілою. Поміж тим, існує значний
соціальний розрив між країнами, залишаються актуальними проблеми подолання
дискримінації жінок та трудящих-мігрантів, у багатьох країнах триває наступ
на права профспілок, досі існують галузі та країни, де відсутній соціальний
діалог між трудящими та роботодавцями.
В індустріалізованих країнах є потреба в створенні більшої
кількості кращих робочих місць як складової концепції гідної праці, а для
цього необхідно забезпечити професійну підготовку, підвищення кваліфікації,
соціальний прогрес, безпеку та права для всіх трудящих – як складової соціального
виміру глобалізації.
4. Концепція гідної праці не підходить для
країн, що розвиваються, з
огляду
на
переважання
в них
неформальної економіки.
Хибна думка! Половина населення Африки живе в крайній бідності,
заробляючи менше 1 дол. США на день, а характерними ознаками ринків праці
африканських країн є переважно неформальна економіка в містах та величезні
запаси робочої сили в сільській місцевості. Більшість із цих 300 млн людей хоч
і мають роботу, проте не можуть забезпечити ні власні потреби, ні потреби своїх
сімей.
Питання створення гідних засобів для існування є, можливо,
навіть більш важливим для країн, що розвиваються, хоча певні перешкоди існують
як на міжнародному рівні, так і безпосередньо всередині країн. Просування
гідної праці для всіх у країнах, що розвиваються, дозволить створити нові
можливості для продуктивної праці чоловіків і жінок, дозволить їм отримувати
регулярні доходи та захистити свої права і, врешті-решт, допоможе їм перемогти
у боротьбі з бідністю. Гідна праця у всіх її формах допоможе створити більш
соціально інтегровану та економічно дієву модель розвитку.
5. Ринок праці
в
глобалізованій економіці
несумісний
згідною
працею.
Насправді нам потрібна глобалізована економіка «з людським
обличчям». Ріст конкуренції, прискорення соціально-економічних змін та
підвищення продуктивності в умовах ринкової економіки не ведуть автоматично
до соціальної інтеграції, не окреслюють шляхів до стабільної екології.
Соціальні наслідки глобалізації можуть бути протилежними,
якщо трудящі не боротимуться за рівні можливості для чоловіків та жінок як
складової Програми гідної праці МОП, яка передбачає просування прав на
робочих місцях, зайнятість, соціальний захист та соціальний діалог.
Стабільний розвиток та гідна праця для всіх мають стати невід’ємною складовою
глобалізації, що дозволить створити ефективне «однорідне конкурентне
середовище» для зайнятості, рівності та людської гідності.
ДЕПАРТАМЕНТ МІЖНАРОДНОЇ РОБОТИ АПАРАТУ ФПУ
06.10.2013
|