Розмова з Володимиром ПАСТУШЕНКОМ, головою Донецької обласної ради профспілок
Профспілки працюють в
умовах, коли держава ігнорує свою соціальну функцію
– Володимире Михайловичу, почнемо з взаємовідносин на тристоронній
основі. Як Ви прокоментували б цю ситуацію?
– Наші досягнення – результат тривалої й ефективної взаємодії
профспілок із соціальними партнерами. Як приклад, у Донецьку позитивно вирішуються
питання підвищення рівня оплати праці, ліквідації зарплатних боргів. У Маріуполі
забезпечено стовідсоткове охоплення підприємств колдоговірним регулюванням, тут
щорічно проводиться огляд-конкурс «Кращий колективний договір року», тож зрозуміло,
що соцдіалог у місті дає практичний результат. А скажімо, в Мар’їнському районі,
завдяки територіальній угоді, гарантований захист мають інваліди, пенсіонери,
діти-сироти та інші малозахищені категорії населення.
Однак сформованої системи досі немає. Не заперечуємо, що профспілки
мали б бути ініціативнішими, проте й владні органи часто не бажають себе обтяжувати,
уникають спільної роботи під будь-яким приводом.
Звісно, діалог і партнерство не одне й те саме, але раніше всі
учасники переговорів прагнули конструктивності й конкретного результату. Нині ж,
на нашу думку, соцдіалог зведено до дискусій, а не до ухвалення конкретних рішень,
і це промовисто підтверджує хоча б багатомісячний процес укладення Генугоди на
новий термін, низька ефективність роботи НТСЕР. А додати ще відсутність нового Трудового
кодексу, покликаного стати результатом ефективного співробітництва всіх сторін
соціального діалогу! Адже це парадокс, що мінімальну зарплату визначено як мінімальну
гарантію забезпеченості, а рівень бідності серед трудящих становить нині 21%!
Вважаємо, що найсерйозніші проблеми визначилися на державному
рівні: значущість соціального діалогу здешевлюється згори. Й це підтверджують
зокрема спроби держави бути одноосібним розпорядником коштів фондів соціального
страхування, які за статусом є самоврядними. Ми підтримуємо позицію ФПУ стосовно
переходу до двостороннього управління фондами соцстраху – «профспілки – роботодавці»,
результативність чого підтверджує досвід зарубіжних країн. Однак така позиція має
бути підкріплена спільними діями всіх профспілок країни – лише в такий спосіб нас
почують.
– Побутує точка зору, що соціальна відповідальність бізнесу
– запорука високої якості всіх соціально-економічних аспектів. Ви згодні?
– Безперечно. Йдеться як про суворе додержання всіх норм законодавства,
так і про увагу власника до умов, оплати й охорони праці, підготовки кадрів, соціального
розвитку колективу, встановлення додаткових пільг і гарантій. Держава не в змозі
забезпечити підготовку кадрів: хоч, відповідно до Конституції, оголосила себе соціальною,
проте мало робить для реалізації ухвалених соціальних програм, у тому числі й програм
Президента України. Тож покладатися можна хіба на свідомість підприємця. Але наш
підприємець упевнений, що за ворітьми стоїть юрба професіоналів, які не потребують
ні навчання, ні підвищення кваліфікації й при цьому готові працювати за малі гроші.
Помиляється, тому й пасе задніх.
Отже, час порушити питання про суттєвішу участь бізнесу в підготовці
потрібних йому кадрів, починаючи від добору, направлення на навчання, часткової
оплати його вартості до практики на новому технологічному обладнанні, аби гарантовано
одержати працівника, який відповідає вимогам, цілям і завданням підприємства.
Маємо гідні приклади, коли роботодавець бере на себе всю відповідальність
за підготовку кадрів і дістає чудовий результат. Таку кадрову політику здійснюють
у ПАТ «НКМЗ», ПАТ «МК «Азовсталь», Артемівська меблева фабрика ВАТ «Белона Україна»,
ПАТ ««Хайдельбергцемент Україна», де створено навчальні центри для підвищення
кваліфікації, реалізуються програми за принципом «школа – виш – компанія», практикується
довготермінове стажування. Компанія ДТЕК відкрила на базі Донецького технологічного
університету спеціалізовану кафедру з метою максимально наблизити профільну освіту
до потреб бізнесу.
На жаль, подібних прикладів обмаль. Бо хіба можна назвати соціально
відповідальним роботодавця, який сплачує мінімальну зарплату кваліфікованим працівникам
або переводить їх на неповний робочий тиждень, чи не забезпечує навіть мінімально
необхідними засобами індивідуального захисту?
Поза сумнівом, найголовніше – жорстка позиція держави. На наше
переконання, позиція профспілок у масштабі всієї країни мусить бути такою: держава
повинна суворо карати роботодавця за невиконання чинних законів у сфері трудових
відносин! Не виконує – не має права на ведення бізнесу!
– Як вирішуються в області проблеми із зайнятістю?
– Останніми роками, відповідно до Регіональної угоди, в області
щорічно створювалося майже 100 тис. робочих місць за умови обов’язкового збереження
чинних. Та попри зусилля сторін соцдіалогу, поки не вдається забезпечити робочим
місцем усіх, хто бажає трудитися.
Найбільша біда – масові звільнення. Донецька облпрофрада та
її членські організації взяли активну участь у розробленні проекту нового Закону
про зайнятість населення, докладаємо максимум зусиль, аби не допустити масових
скорочень. Уже багато років, за Регіональною угодою, роботодавці зобов’язані погоджувати
з первинними й обласними профорганізаціями звільнення понад 5% працівників. Проте
за зростання цін на енергоносії, комунальні птатежі, сировину тощо власники почали
шукати шляхів економії і, на жаль, передусім жертвують працівниками.
У Донецькій області за останні 15 років втрачено близько 600
тис. робочих місць у найбільш продуктивних галузях промисловості. Причому ця цифра
враховує проведену велику роботу органів влади, профспілок та роботодавців щодо
стабілізації ситуації.
Закон про зайнятість передбачив повноваження органів влади
та місцевого самоврядування щодо координування заходів з пом’якшення наслідків вивільнення
працівників, однак механізм реалізації цього положення поки недопрацьовано. Потребує
доопрацювання й порядок створення спеціальних комісій для вжиття заходів з упередження
різкого зростання безробіття через масові вивільнення.
Це особливо важливо сьогодні, коли профспілки не можуть «достукатися»
до власників підприємств. Яскравий приклад – ситуація на Донецькому електрометалургійному
заводі, де було заплановане звільнення понад 1 тис. працівників, а роботодавець
відмовлявся від будь-яких переговорів з профспілками.
Не менш гострим є питання нестандартних форм зайнятості – аутстафінгу
та інших видів запозиченої праці, що робить трудові відносини ще вразливішими.
Обласним профспілкам удалося добитися внесення до Регіональної угоди норм про недопущення
не передбачених законодавством форм зайнятості, й певні результати наших зусиль
є: близько тисячі людей повернуто до штату Харцизького трубного заводу, 1300 осіб
– на МК «Азовсталь».
Ясно, що профспілки мають працювати на випередження й передусім
– у процесі колдоговірних кампаній. Від якості колективного договору залежить
можливість наступного захисту інтересів працівників за будь-якого спору чи конфлікту.
Загалом же необхідна послідовна державна політика, спрямована
на реалізацію норм нового Закону про зайнятість населення. Передусім це робота
профільного міністерства спільно з органами державного нагляду й контролю. Із
свого боку, профспілки завжди готові до співробітництва на благо людини праці.
– Як діють профспілки області у випадках заборгованості із заробітної
плати?
– На жаль, погодившись свого часу на графіки погашення заборгованості,
профспілки сьогодні вважають своєю перемогою зниження боргу з шести до трьох місяців
чи зменшення відсотка людей, котрі одержують зарплату, нижчу від законодавчо встановленої
мінімальної. Але ж за цифрами – живі люди, які мають сім’ї й потребують щодня чималих
витрат, не кажучи про задоволення культурно-духовних потреб. Дивує й держава, що
сама припускається багатомісячної заборгованості із зарплати на державних підприємствах,
подаючи бізнесу поганий приклад. Профспілки вносили чимало пропозицій стосовно вирішення
проблем заборгованості із зарплати, підвищення її рівня, проте все це лишилося
на папері.
Болісне питання – частка фонду оплати праці у витратах виробництва,
що нині є предметом тривалих перемовин профспілок і роботодавців, хоча за умов
нестійкого виробництва цей критерій втратив будь-який сенс. Жодні «відсотки» не
гарантують ані своєчасної виплати зарплати, ні її гідного рівня. Тобто державне
регулювання практично відсутнє, розмір зарплати не відповідає справжній ціні будь-якої
праці. Тож роботодавець і керує виплатами в ручному режимі.
Нині ФПУ ухвалила нову Концепцію гідної праці, що має стати
підґрунтям програми соціального розвитку країни: безперечно, результатів можна
досягти лише спільними зусиллями держави, бізнесу та профспілок.
31.08.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|