Розмова з Юрієм КУЛИКОМ, Головою федерації профспілок України
Пенсійному забезпеченню
– справедливість і гідний рівень
– Нещодавно на засіданні
НТСЕР, головою якої Ви є, було розглянуто ініційоване профспілковою стороною питання
щодо стану реформування системи пенсійного забезпечення в країні. Чому це питання
виявилося нагальним?
– Як відомо, профспілки підтримали необхідність проведення
пенсійної реформи й основні її напрями, та заявили, що в ході реформи слід створити
систему, яка має ґрунтуватися на засадах справедливості та забезпечити єдиний принцип
для всіх – залежність розміру пенсії лише від тривалості трудового стажу й одержуваного
заробітку.
На жаль, із 2004 року це досі не вирішено. Не розв’язали нагальних
проблем пенсійного забезпечення і зміни, внесені до законодавства з 1 жовтня
2011 року.
Насамперед не забезпечено соціальну справедливість під час обчислення
пенсій. Загальні розміри пенсій низькі: за мінімальної пенсії за віком 894 грн,
максимальної – 8940 грн середній розмір пенсії становить 1478 грн. При цьому з
13,5 млн пенсіонерів майже 10 млн отримують пенсії до 1500 грн, із них – майже
2,5 млн мають пенсії до 1000 грн, а в розмірі від 1001 грн до 1200 грн – 5,2 млн
осіб. Це практично межа бідності.
Немає належного підвищення пенсій залежно від темпів зростання
середньої заробітної плати в країні. Все ще діють десятки законодавчих актів, якими
передбачено інший порядок призначення та перерахунку пенсії окремим категоріям працівників.
І найголовніше: цього року вперше кількість платників єдиного соціального внеску
– 13,2 млн осіб – виявилася меншою за кількість пенсіонерів, що вкрай загострило
ситуацію із фінансовим забезпеченням Пенсійного фонду.
Крім модернізації солідарної системи, потрібно подумати над
перспективою подальшого впровадження накопичувальної системи та удосконаленням
системи недержавного пенсійного забезпечення.
– Звісно, потрібно думати над перспективою. Але повернімося
до поточної ситуації у солідарній системі, яка охоплює 13,5 млн пенсіонерів. На
Ваш погляд, які зміни треба внести?
– Пенсійна реформа 2011 року проведена невдало. Сподівання людей
на усунення несправедливості й суттєве підвищення рівня матеріального забезпечення
не справдилися.
Профспілки виступали категорично проти підвищення пенсійного
віку та збільшення на 10 років страхового стажу, необхідного для призначення мінімальної
пенсії, у спосіб, запропонований Урядом. Найперше потрібно було привести у дію
наявні ресурси в економіці, спрямовані на поповнення бюджету Пенсійного фонду,
насамперед за рахунок підвищення оплати праці, детінізації економіки, легалізації
трудових відносин, розширення зайнятості. Це резерви на десятки мільярдів гривень.
Але пенсійний вік підвищили, а пропозиції з наповнення Пенсійного фонду залишилися
на папері.
Що ми пропонуємо? Наприклад, альтернативою директивного підвищення
пенсійного віку для жінок могло б стати стимулювання пізнього виходу на пенсію
та встановлення права дострокового виходу після 55 років за наявності тривалого
стажу роботи.
Потрібно зняти з Пенсійного фонду невластиві йому виплати, а
це, за даними Мінсоцполітики, – 41 млрд грн, які можна спрямувати на підвищення
пенсій.
Необхідно усунути несправедливість в обчисленні пенсій, призначених
у різні роки, і щорічно підвищувати пенсії на величину темпів зростання середньої
зарплати в країні, а не на 20%, як це робиться протягом останніх років.
Врешті-решт, треба забезпечити поступовий перехід на однакові
правила та норми пенсійного забезпечення для всіх громадян, прозорість і зрозумілість
у пенсійному забезпеченні.
– Нині понад 3 млн пенсіонерів продовжують працювати й порушують
питання, у т. ч. перед профспілками, щодо необхідності посилення мотивації до праці,
як це робиться в багатьох країнах. Що в цьому плані?
– Раніше працюючі пенсіонери мали право що два роки перераховувати
пенсію з урахуванням стажу й заробітку після призначення пенсії. Такий порядок
перерахунку пенсій – справедливий, оскільки пенсіонери, продовжуючи працювати,
сплачують (і за них сплачуються) внески на пенсійне страхування, розмір яких доволі
високий. Окрім того, це є стимулом для залучення пенсіонерів до трудової діяльності,
що за нинішніх умов скорочення кількості зайнятого населення вкрай важливо.
З 2011 року відповідно до внесених змін до законодавства пенсії
за роботу після їх призначення перераховуються лише з додаванням стажу роботи.
Це знизило мотиви продовжувати працювати, сплачувати внески до Пенсійного фонду,
тож значна частина пенсіонерів перейшла працювати в тінь.
Якщо звернутися до досвіду зарубіжних країн, то побачимо, що
держава пропонує різні фінансові стимули для більш тривалого перебування осіб
пенсійного віку на ринку праці. Наприклад, зменшення податку на доходи, отримані
у віці 55–65 років, більша тривалість стажу роботи винагороджується вищим коефіцієнтом
заміщення (75–80% заробітку) для працівника, який працював, наприклад, 45–50 років,
тощо.
На жаль, в Україні сьогодні працюючим пенсіонерам за два роки
роботи після призначення пенсії її розмір збільшується лише на 2,7% (2 роки х
1,35%). Це вкрай низьке підвищення. Відтак ми переконані, що за допомогою різних
стимулів, у т. ч. пенсійних, маємо заохочувати пенсіонерів продовжувати працювати
після призначення пенсії.
– Раніше адміністрування єдиного соціального внеску здійснював
Пенсійний фонд, нині цю функцію передали новоствореному Міністерству доходів і
зборів. При цьому питання адміністрування внесено до Податкового кодексу. Як Ви
вважаєте, таке рішення покращить соціальне страхування працівників?
– Справді, адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове
державне соціальне страхування дотепер було покладено на Пенсійний фонд. Збір нарахованих
страхових коштів сягав 99,6%, і ці кошти миттєво, без посередників, спрямовувалися
на виплату пенсій та інших страхових виплат. Чи забезпечить такий самий рівень
збирання коштів Міністерство доходів і зборів? Це ще питання!
Профспілки не підтримували передавання адміністрування єдиного
соціального внеску до Міністерства доходів і зборів. Ми розуміємо, що страхові
кошти, які відкладені із заробітної плати кожного працівника, можуть перетворитися
на податок, розчинитися в Державному бюджеті та використовуватися на латання численних
бюджетних дірок.
Потрібно зазначити, що експеримент із передачі функцій збору
соціальних страхових внесків до податкових органів у Російській Федерації тривав
9 років і повністю розбалансував систему обов’язкового соціального страхування.
Працівники заплатили за це зниженням рівня власних соціальних гарантій практично
за всіма напрямами соціального страхування. Повністю зникли страхування від безробіття,
на санаторно-курортне лікування і оздоровлення працівників та членів їхніх родин,
обмежені виплати з тимчасової непрацездатності, вагітності та пологах.
Нині проходження страхових коштів через органи Держказначейства
призводить до проблем з фінансуванням страхових виплат, зокрема з оплати лікарняних
листків, регресних виплат потерпілим на виробництві, фінансування дитячого оздоровлення
тощо. Це спричиняє невдоволення і протести людей.
Профспілки докладатимуть усіх зусиль для вирівнювання ситуації
та своєчасного забезпечення в повному розмірі страхових виплат.
08.08.2013
|