Розмова з Олегом ХМАРНИМ, головою Профспілки працівників автомобільного транспорту та шляхового господарства України
Розвиток галузі гальмується
вже 20 років
– Олегу Тимофійовичу, галузь піддається критиці згори й знизу,
а тим часом вона до сьогодні змушена працювати без підтримки й будь-якої програми
розвитку…
– Стабілізація будь-якої галузі, тим більше її розвиток, ґрунтуються
на чіткій схемі й належній оплаті праці, без цього годі й мріяти про позитиви.
Держава зобов’язана виробити всім зрозумілі правила гри, а суспільство, в свою чергу,
має переконуватися, що в нас справді «грають за правилами», та довіряти владним
структурам. На жаль, похвалитися таким не можемо.
Конкретний приклад: автомобільний транспорт, потужний сектор
економіки, який обслуговує практично все народне господарство. За радянських часів
цю галузь було взято під жорсткий контроль, десятиріччями вироблялися правила,
інструкції, вимоги до персоналу. Існувала вертикаль управління. А після проголошення
незалежності України все це зникло, як і більшість державних підприємств! Кожен
лишився сам на сам із ситуацією, і як розуміє процес перевезення, так і діє.
– Приватні перевізники – члени вашої профспілки?
– Так, але значна частина керівників не бажають мати в себе
профспілку. Активність профспілок Євросоюзу, можливість контролю з боку профспілки
за дотриманням норм законодавства, в тому числі режиму праці та відпочинку, необхідність
мати колективний договір – усе це лякає, впливає на ведення соціального діалогу.
Хоча ми, як профспілка, фактично працюємо на керівника, захищаємо його, а не насамперед
інтереси людини праці. Все це задля того, щоб зберегти колективи, дати керівникові
можливість сплатити людям зарплату.
У минулому держава активно підтримувала автоперевізників, створювала
й контролювала умови їхньої роботи. За останній період не створено нічого позитивного,
інтенсивне формування ринкових відносин спровокувало чимало проблем! Відсутність
маршрутної мережі, старіння автобусів і вантажівок, втрата фінансових спроможностей
через перевезення пільгових категорій пасажирів унеможливлюють економічне зростання
автопідприємств. У законодавстві – прогалини, недомовки, неточності.
Стверджую: немає політичної волі для наведення ладу! Майже
15 років у геометричній прогресії зростає кількість нелегальних перевізників, які
з-під носа вихоплюють 80% пасажирів у перевізників, котрі мають паспорт маршруту
й на законних підставах його обслуговують.
Тобто, будучи дисциплінованими, чесно віддавши державі всі
борги й податки, автотранспортники практично нічого не заробляють! До речі, автомобіліст
фактично за свій рахунок надає пільги відповідним категоріям пасажирів, оскільки
держава компенсує хіба 10% того, що він витратив. Ось тоді й створюється маршрутне
таксі без пільг для пасажирів, без комфортних умов перевезення. Але кому за таких
умов висувати претензії стосовно фізичного стану водія, безпеки перевезення, належного
обслуговування пасажирів?! А якщо взяти до уваги й те, що «нелегал» працює на лінії
по 19 годин, чого робити категорично не можна? За оцінками фахівців, сьогодні
«в тіні» перебуває близько 12 млрд грн. Це обсяг грошей, якого фактично бракує
державі на пенсійне обслуговування населення.
Навіч дивна гра за очевидної відсутності підконтрольного регулятивного
механізму. Переконаний, що змінити ситуацію можливо лише за підтримки уряду.
– Яка ж позиція уряду, чи є порозуміння із соціальними партнерами?
– З’явилась нова структура – Укртрансінспекція, орган контролю
за безпекою на наземному транспорті. Й профспілка вже співпрацює з нею. Отже,
наші соціальні партнери – Міністерство інфраструктури, Укртрансінспекція й Державне
агентство автомобільних доріг України (Укравтодор). Останні півтора року налагодилося
повне взаєморозуміння. Нині чекаємо затвердження Державної цільової програми розвитку
автотранспорту на період до 2015 року. Головна мета програми – встановлення чітких
вимог до автоперевізників задля розвитку транспортного ринку європейського рівня.
Досягненню цього великою мірою має сприяти й адекватна тарифна політика, що повинна
забезпечувати рентабельність, безпеку, якість, впровадження сучасних видів транспорту
й новітніх технологій перевезення. Однак досі вартість проїзду в Україні мінімум
утричі менша, ніж у Росії чи Білорусі, не кажучи про інші європейські країни! Актуальне
завдання – оновити рухомий склад автотранспорту, бо близько половини загальної
кількості автобусів експлуатується понад 10 років, тоді як автобусний парк щороку
необхідно оновлювати на 10–15%. А цього, звісно, не робиться; нормам безпеки не
відповідають 56% автобусів, що здійснюють перевезення пасажирів.
Міністерство активно розробляє проект нового закону про автотранспорт,
в якому всі недоліки планується усунути. До нього додаються близько 15 підзаконних
актів. До робочої групи входять представники нашої профспілки, двох потужних громадських
організацій – Асоціації міжнародних перевізників і Асоціації пасажирських перевізників,
та ін. Тож добра перспектива є, хоча невідомо, яка доля спіткає вироблені нами
документи, коли вони потраплять до інших міністерств, Верховної Ради... Тому маємо
намір супроводжувати ці документи, а ще – зробити їх надбанням громадськості, адже
не можна допустити збереження суттєвих помилок останніх 20 років. І до слова, профспілки
наполягають, а соціальні партнери нас підтримують, аби туди було закладено неухильне
виконання умов Галузевої угоди.
Планується укрупнення автопідприємств. Якщо, приміром, у приватника
один-два автобуси, він не може дозволити собі брати до штату механіка чи лікаря,
який контролюватиме виїзд на лінію, тощо. А у збережених, колишніх державних,
АТП є, по-перше, необхідні штатні працівники, а по-друге, вільні земельні ділянки.
Приватник на умовах оренди ставить там свій транспорт, зате має все необхідне для
якісного обслуговування, виконання вимог безпеки. Це також треба вирішувати законодавчо.
– Народний депутат Ігор Єремеєв у своєму блозі написав, що дороги
в Україні стали символом розрухи в державі...
– Так, організовано накинулися на дорожників, аж до огидного
ролика в інтернеті «Я ненавиджу Укравтодор». Це нормально?! 30-тисячний колектив
дорожників – структура державна, і впродовж 4 місяців, починаючи з серпня минулого
року, вони взагалі не одержували зарплати! А Кабмін не став на їхній захист, не
визнав своєї провини! Тим часом дорожники, передбачаючи зимову негоду, по крихтах
збирали кошти, аби далі ремонтувати (трохи допомагали облдержадміністрації, зацікавлені
в ремонті власних доріг). А як самовіддано працювали дорожники цієї суворої зими,
і знову ж таки – безплатно! Це ж, по суті, трудовий подвиг, бо борги із зарплати
досі не ліквідовано. Ми зверталися до Міністерства фінансів, окремо до Миколи Азарова
й загалом до Кабінету Міністрів, але відповіді не одержали. То кого звинувачувати
у згаданій розрусі, якщо держава 30 років не вкладала коштів у ремонтування доріг?!
– Як реагувала профспілка?
– Ми провели з цього питання пленум, підтримали обкоми Київської
й Харківської областей, котрі вступили в колективний трудовий спір, ще раз звернулися
до уряду.
Профспілкова робота – це серйозна ідеологічна робота, зібрати
профспілку в єдиний кулак нам поки що заважає ціла низка об’єктивних причин, тим
більше, що звільнених голів профкомів немає, й далеко не всі голови обкомів ідуть
до людей у колективи та розмовляють із ними, пояснюючи нашу лінію. Утім, є й суб’єктивні
причини, передусім розподіл фінансових потоків. Адже переважна більшість членських
внесків лишається в первинках і спрямовується на спорт, культуру й матеріальну
допомогу, тобто немає реальних дій на захист і підтримку членів профспілки ні
за масових звільнень, ні задля судових витрат. Люди з останніх сил намагаються вижити,
а ми не витрачаємося на юридичний чи протестний захист їхніх законних прав! Я звертався
до попередніх керівників Федерації з пропозицією створити громадську приймальню
в кожній області, але питання юридичного захисту не розглядалося зовсім. Тим часом
організація системної юридичної допомоги членам профспілок буде суттєвою мотивацією
для вступу до профспілки.
З огляду на все пережите, гадаю, час сказати прямо й відверто:
доти, доки наші профспілки, в рамках Федерації профспілок України, не вироблять
єдиної ідеології, єдиного підходу, спільного бачення, – справжнього захисту трудівника
не буде, динаміка профроботи не відчуватиметься. Профспілкам сьогодні бракує єдності,
вміння показати характер, силу, ми лише просимо й пояснюємо. Підтвердженням ефективного
принципу дій сьогодні є робота профспілок Греції, Німеччини, Іспанії, Туреччини.
21.06.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|