«Секрет» успішних компаній
Розмова з академіком Петром КАЛИТОЮ, президентом української асоціації якості
– Петре Яковичу, девіз VІІІ Всеукраїнського з’їзду якості –
«Якість як національна ідея України». А його невеселий «тренд» – складний соціально-економічний
стан України, необхідність суттєво підвищити рівень ділової досконалості усіх
ланок вітчизняної економіки. Тож що Ви сказали б стосовно якості державного управління?
– Одразу звертаю вашу увагу на значення валового національного
доходу (ВНД) на душу населення. Це, власне, ККД усієї нашої економіки. А також
інтегральний показник якості управління державою. Тим часом в Україні ВНД приблизно
в 15–20 разів менший, ніж у розвинених єврокраїнах. Відтак і держбюджет не в змозі
забезпечити прийнятну якість життя громадян. А значення ВНД найвищою мірою залежить
від ефективності вітчизняних підприємств та організацій. Знову ж таки, порівняно
із світовими лідерами, продуктивність більшості вітчизняних компаній майже вдесятеро
нижча, а собівартість більша в рази! На жаль, чимало компаній застосовують недосконалі
системи менеджменту. На такому хисткому фундаменті неможливо побудувати квітучу
економіку.
– А ділова мотивація – це аспект загальної культури чи професіоналізму?
– Аспект культурно-цивілізаційний. Причому головний. На жаль,
ділова мотивація в Україні здебільшого має знак «мінус». Жорстка автократична регуляторна
політика призводить до масової тінізації організацій, виплати зарплат у «конвертах»,
скорочення робочих місць, а часом і згортання бізнесу. Тож і мало хто мотивований
до систематичного навчання співробітників, вивчення й освоєння кращої ділової
практики, системного вдосконалення менеджменту. Нарешті, рівень корупції в Україні
не сприяє не те що вдосконаленню, а й навіть існуванню вітчизняних організацій.
– В юристів існують поняття «дії» та «бездіяльність». Але ж не
можна дорікнути бездіяльністю державним органам управління?
– З одного боку, щоб вирішити економічні проблеми, піднести
конкурентоспроможність економіки, поліпшити життя українців, у нас на державному
рівні періодично порушують питання оподаткування, структурних чи організаційних
перебудов тощо. Великі надії покладаються на стандартизацію, метрологію, технічне
регулювання, захист прав споживачів. А з іншого боку, вдосконаленню самих організацій
увага приділяється лише епізодично, часто формально, та й то переважно за нормами
стандартів. Водночас конкурентна боротьба у перенасиченому світі точиться на рівні,
що перевершує такі норми. Розв’язання проблем удосконалення – вельми специфічних
і суто добровільних – узяли на себе регуляторні органи, а для них ця функція невластива,
чужорідна, призводить до підміни цілої низки кроків і понять.
– Щодо недосконалого менеджменту. У чому сутність цієї проблеми?
– Наприкінці 80-х років, після появи стандартів ISO 9000, фахівців
з управління якістю почали готувати за спеціальністю «Стандартизація, сертифікація
і якість», а не «Менеджмент». Попри настання ринкових умов і досі у вищій школі
роздільно готують менеджерів «узагалі» й менеджерів із стандартизованих цільових
систем управління. Перших (спеціальність «Менеджмент») недостатньо навчають управлінню
якістю та іншими системами, що регламентовані певними стандартами й необхідні
для існування компанії за умов конкуренції, а других (спеціальність «Стандартизація,
сертифікація і якість») лишили без підготовки за основами організаційного управління.
Як результат, ні ті, ні інші не мають достатніх знань. А організації потрібна єдина,
цілісна, збалансована система менеджменту, що забезпечує розв’язання цілого комплексу
завдань задля досягнення всієї сукупності цілей. Ситуацію слід виправляти якомога
швидше.
– У чому ж секрет успішності?
– Є дуже цікаве дослідження американських науковців, описане
в книжці «Побудовані навічно». Спираючись на думку 700 перших осіб провідних фірм,
вони відібрали 18 найкращих компаній, розподілили їх по парах (для порівняння)
і почали шукати фундаментальні основи їхньої успішності. Одного Великого Секрету
знайти не вдалося, зате було розвінчано 12 міфів про успішні компанії й зроблено
певні узагальнення. Один із таких міфів: успішні компанії націлені передусім на
отримання прибутку. Виявилося, що найкращі насамперед дбали про соціальні цінності,
вважали їх пріоритетними. А при цьому за період 1926–1999 рр. повернули на долар
інвестицій у 15 разів більше, ніж у середньому по економіці США. І ще одне спільне
було в найкращих компаній: ідеологія, віра в призначення («Для чого існує компанія?»,
«Для чого ми все це робимо?»). Це й виявилося базовою цінністю: ставка на створення
правильної організації, інакше кажучи, наскільки сильно й щиро працівники компанії,
від керівника до прибиральниці, просякнуті такою вірою в призначення, й чим вони
готові заради нього пожертвувати.
Давно помічено, що успішні компанії заохочують і залучають креативність
співробітників, орієнтовані на постійне вдосконалення та інновації – навіть у тих
напрямах, що презентують їхні сильні сторони. Все це допомагає їм лишатися конкурентоспроможними.
Більше того, далекоглядні керівники успішних компаній приділяють увагу збалансуванню
робочого й особистого часу своїх співробітників.
Є й у нас компанії-лідери, що прокладають шлях у завтра, демонструють
перспективний напрям розвитку економіки України. Приміром, свого часу ВАТ «Броварське
шляхово-будівельне управління № 50» перебувало на межі банкрутства. Прийшов талановитий
керівник Віктор Гавриленко, який, спираючись на життєвий досвід, інтуїцію й логіку,
шукав шляхів збереження компанії, її розвитку. А коли познайомився з моделлю
EFQM, сказав: «Я рухався наосліп. Тепер в мене є мапа». Ця популярна європейська
стратегічна модель створення ідеальної організації найбільше придатна для України.
Вона характеризує будь-яку організацію, незалежно від галузі, форми власності,
рівня зрілості, за допомогою 9 критеріїв, безпомилково спрямовуючи на кращий, ключовий,
результат. За сприяння УАЯ, Броварське ШБУ № 50 разом з іншим українським підприємством
– заводом з виробництва соків ТОВ «Сандора» (який, застосовуючи модель EFQM, за
6 років збільшив обсяг виробництва у 15 разів) першими в СНД досягли статусу фіналіста
найпрестижнішої Європейської нагороди якості. Зрештою, кращий досвід успішного
ведення справ, який УАЯ прищепила в Україні, дозволив багатьом вітчизняним організаціям,
безперервно вдосконалюючись, значно підвищити свій діловий рівень і конкурентоспроможність.
Узагалі, сьогодні необхідні нестандартні рішення. Зокрема, створення
таких правил, які мотивували б власників, керівників, персонал компаній прагнути
до найкращого, ставати кращими – з урахуванням найсучасніших підходів, методів
та інструментів. Повинна діяти формула «чим досконаліша компанія, тим комфортніше
їй у державі». Бо державі досконалі компанії вигідні!
Україні, щоб не перетворитись на чиюсь «філію», належить досягти
цього в стислі терміни, й тут необхідна державна підтримка, бо без неї закордонні
компанії можуть витиснути недосконалих українських виробників з власного ринку.
Втім, це бачать і розуміють усі. Що потрібно від уряду? Продумати й задіяти зрозумілі,
переконливі, привабливі для людей і довготривалі механізми мотивації, аби колективи
підприємств бажали постійно вдосконалюватися на ґрунті кращої світової та вітчизняної
практики. Необхідна система нагород – від грамот до вищої відзнаки країни – як
свідчення поваги до досконалих організацій. Крім того, слід ухвалити ЗУ «Про засади
підтримки й розвитку руху за ділову досконалість і якість», запровадити відповідну
національну програму.
Треба істотно піднести рівень досконалості маси українських
організацій, де трудиться більшість населення країни, посприяти кардинальному зростанню
їхнього добробуту, що в результаті багаторазово збільшить ВНД і держбюджет. Скасувати
надумані норми, що перешкоджають функціонуванню й розвитку ділових кіл, тобто піти
на перегулювання, й водночас запровадити такі, які мотивували б ці кола до безперервного
активного системного вдосконалення. Подбати про належну підготовку кадрів, здатних
забезпечити швидке вдосконалення підприємств і економіки в цілому. А це, в свою
чергу, стане передумовою для безконфліктного проведення реформ у різних секторах
економіки, з’являться кошти й для проведення реформ у соцсфері. Адже інтегруватися
в світовий простір з недосконалими організаціями й відсталою економікою – безперспективна
справа.
– Тобто національна ідея – це передусім соціальна відповідальність,
на ґрунті якої розвиваються досконалість і якість, які, в свою чергу, є фундаментом
конкурентоспроможності.
– Так, і ця ідея універсальна, вона – для будь-яких партій, течій,
націй та державного ладу! Мова йде про філософію, цілі розвитку суспільства. З іншого
боку, якість і ділова досконалість – потужні інструменти й практична наука, що
дозволяють зацікавленій владі адекватно оцінити потенціал організації та сприяти
його розкриттю в інтересах держави.
25.05.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|