Розмова з Олександром СТОЯНОМ, народним депутатом України, заступником голови комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики та праці
Головне для мене – захист інтересів трудової людини
– Олександре Миколайовичу, Ви відома людина, понад 10 років очолювали
Федерацію профспілок України, знаний політик. Ми зустрічаємося напередодні Першотравня
і Вашого ювілею, з яким Вас щиро вітає Федерація профспілок України. Це символічно.
Тож чим є для Вас День міжнародної солідарності трудящих?
– Святом, що не втрачає сенсу й актуальності. За часів мого
перебування на посаді Голови ФПУ спостерігалися спроби неодноразово скасувати
святкування 1 і 2 Травня. Я тоді з трибуни Верховної Ради напівжартома сказав:
1 Травня – День солідарності трудящих, і вони демонструють солідарність, його відзначають
усі трудівники, а тому, поки я працюю в Парламенті, ці свята відзначатимуться.
– Розкажіть, коли було важче працювати: тоді чи в умовах нинішніх
реалій?
– Коли мене обрали Головою ФПУ, великого досвіду профспілкової
діяльності я не мав. Але перед цим я очолював профком Донецького університету,
згодом у Києві був головою профкому в Інституті підвищення кваліфікації викладачів
суспільних наук при університеті ім. Т. Г. Шевченка. І навіть в Адміністрації Президента
України Леоніда Кравчука, обіймаючи посаду його радника зі зв’язків із профспілками,
створив в апараті профспілку. Тож певні знання все ж були. Однак запрошення від
керівництва Федерації профспілок України очолити її виявилося для мене все ж несподіваним.
Я вагався, розуміючи, що це різкий поворот у моєму житті. Тим паче, що кандидатур
на посаду Голови ФПУ було аж дев’ять чи десять. Але профспілковці в мене повірили
і 1992 року на з’їзді обрали Головою ФПУ.
Перше, на що я звернув увагу на новій посаді, – це те, що зовсім
не було на той час розроблено законодавчої бази для діяльності профспілок за умов
незалежності. Як заявити про себе? Як зробити, щоб із твоєю думкою рахувалися? Це
було можливим лише через створення відповідного законодавчого поля. Я вніс пропозицію
у профспілкове середовище, яку підтримала Федерація профспілок: потрібні свої депутати
у Парламенті. Тож 1994 року я виставив свою кандидатуру на мажоритарному окрузі
у Вінницькій області й у другому турі набрав понад 60% голосів.
Уже як народний депутат я розпочав свою діяльність із напрацювання
законів, які захищали б права людей праці й профспілкові права. Разом із фахівцями
апарату ФПУ ми підготували значну кількість законопроектів, які потім ухвалила
Верховна Рада. Зокрема, такі важливі закони, як про оплату праці, про порядок вирішення
колективних трудових спорів. Вносили зміни та доповнення до законів із урахуванням
профспілкової позиції. Поза сумнівом, найбільш дієвим стало те, що я як народний
депутат виступив із пропозицією внести до ст. 36 (частина друга) Конституції таке
формулювання: «Громадяни мають право на участь у професійних спілках з метою захисту
своїх трудових і соціально-економічних прав та інтересів». Доти подібного не було.
В Парламенті пройшла також моя пропозиція до Основного Закону на право трудящих
проводити страйк для захисту своїх законних прав та інтересів, а також багато інших
правових норм. Це вже був великий прорив, з нами почали рахуватися як із вагомою
силою, яка є фундаментом побудови громадянського суспільства в Україні.
Але я й далі виступав з ініціативами, і у 1999 році було прийнято
Закон України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності». За це
довелося боротися п’ять років, бо певна категорія депутатів не бажала за нього
голосувати (опиралися і профспілки, які не входили до ФПУ, хоча в цьому Законі передбачено
їхній захист). Після ухвалення закону ми вже могли сформувати незалежне правове
поле в інтересах національного профспілкового руху. Тобто, за дві мої депутатські
каденції, 1994–2000 років, було створено системну повноцінну законодавчу базу. А
це давало змогу профспілкам уже не просити, а вимагати, спираючись на чинне законодавство.
Найтяжчий період – 90-ті роки: руйнувалося все попереднє, були
спроби знищити профспілки. Газета «Известия» на своїх шпальтах розмістила статтю
Президента України Леоніда Кравчука, у якій він дуже негативно висловився про профспілки,
охарактеризувавши їх як радянські, застарілі й такі, що треба зруйнувати, тощо.
Та мені вдалося переконати його, що профспілки реформуються і їх потрібно навпаки
– підтримати. І справді, профспілковці звикли жити в комфортних умовах, а до нових
і жорстких умов ще не були готові, зокрема до необхідності боротися за збереження
робочих місць, вчасну виплату зарплати, створення профорганізацій на підприємствах
приватної форми власності тощо.
Починаючи з 1990-го року й надалі ми вдавалися до акцій протесту:
пікетування, мітинги, вимоги, страйки. За радянських часів такого не було. Й бути
не могло. Згадую 1997-й, коли через багатомісячну затримку зарплати ми провели
найпотужнішу за моєї пам’яті акцію протесту – по всій країні. Лише у Києві профспілки
вивели на вулиці понад півмільйона людей. І Уряд мусив сісти з нами за стіл переговорів.
Склали графік погашення заборгованості й почали виплачувати людям зарплату.
Оскільки доводилося вдаватися до жорстких заходів, траплялися
і гоніння, і тиск, і спроби зняти мене. Рятував лише статус народного депутата
України. Мушу з болем сказати, що мене зраджували й представники деяких Центральних
комітетів. Зокрема, 2004-го, під тиском Майдану мої колеги абсолютно незаконно,
хоч і опустивши голови, проголосували на Президії ФПУ за зняття мене з посади Голови
ФПУ.
Але для мене важливі не функціонери, а пересічні члени профспілок
– мільйони людей, яких я захищав, які мене підтримували. Тому вирішив, що й надалі
співпрацюватиму з профспілками, бо нічого кращого світ іще не придумав, як захист
людини праці через профспілки. Тож коли мені запропонували стати на громадських
засадах представником профспілок у Верховній Раді, я погодився. Всі пропозиції ФПУ
намагаюся реалізувати – окремим законом чи змінами й додатками до закону.
– Стосовно майна Федерації. У чому сутність законопроекту, який
Ви внесли на розгляд до Парламенту?
– Коли вже все поділили в державі – фабрики, заводи, подивилися
– є ще профспілкові санаторії, туристські бази. Тоді розпочали через суди відбирати
профспілкову власність. Я побачив, що потрібно законодавчо закріпити профспілкові
права на майно, підкреслюю – за всіма профспілками. Вніс зміни до двох статей законопроекту,
що передбачають таке закріплення. Безумовно, знову доведеться поборотися, бо знаю
настрій деяких депутатів. З іншого боку, є потреба позбутися якоїсь частини майна,
котру вже неможливо використовувати, яка не підлягає реставрації. Але кошти від
реалізації цієї частини мають спрямувати цільовим призначенням на розвиток санаторно-курортного
комплексу, який належить зробити сучасним, європейським.
Після того, як я пішов з посади Голови ФПУ, було створено комісію,
яка місяць шукала «санаторії Стояна», шукали їх і мої опоненти, та нічого не знайшли.
Михайло Волинець де тільки міг звинувачував мене в розкраданні профспілкового майна;
я подав до суду, виграв, зажадав, аби він вибачився. Звісно ж, не вибачився...
– Олександре Миколайовичу, які, на Ваш погляд, перспективи Трудового
кодексу?
– Чому так довго приймали новий ТК і не прийняли? Профспілки
хочуть захистити людей, а роботодавці – не дати їм можливості зробити це повною
мірою. Але законопроект влаштовував профспілки, бо захищає інтереси людини праці,
зокрема відчутно розширює права профспілок. Водночас ви знаєте, які спекуляції
з’явилися навколо документа. Ярослав Сухий і я взяли на себе сміливість подати
фактично новий варіант ТК, бо були авторами підготовки законопроекту до другого
читання. Врахували всі пропозиції профспілок, постаралися уникнути негативів, однак
знову знайшлися такі, хто воліє бачити лише негативне.
Законопроект зареєстровано, він має пройти через Комітет, намагатимемося
на осінь вийти з ним на парламентські слухання й нарешті ухвалити. В цьому документі
буде зафіксовано, узагальнено, об’єднано все законодавство, ухвалене за двадцять
років у сфері трудових відносин.
– Схожі проблеми супроводжують і пенсійну реформу...
– Зрозуміло, що держава змушена реформувати пенсійну систему,
тому що сьогодні в нас на одного працівника – 1,3 пенсіонера. Й на збільшенні віку
виходу на пенсію наполягав МВФ. А суспільство обурене: ми не жаліємо українських
жінок. Але багато хто з них воліє працювати й після досягнення пенсійного віку.
Я вніс таку пропозицію – добровільний
вибір віку виходу на пенсію.
При цьому жінка має знати, що, за системою, яку ми запропонували, йдучи на пенсію
у 60 років, вона матиме не 50%, а 70% середньої зарплати або й більше (залежно
від страхового стажу), плюс іще десять мінімальних окладів. Стосовно стажу ми ухвалили
рішення, що прив’язуватимемо його до поетапного виходу на пенсію. Окрема тема
– дві категорії держслужбовців: ті, які завдяки Юлії Тимошенко мають 17–18 тис.
грн зарплати й відповідну пенсію, й ті, хто одержує 1200–1400 грн. Таких, звісно,
більшість. Уявляєте розрив між пенсіями перших і других? Ми обмежили найвищий
розмір пенсій десятьма прожитковими мінімумами, і, крім того, вважаємо за необхідне
підвищити зарплату чиновникам нижчої категорії. Тоді матимемо право сказати: всі
пенсіонери виходять на пенсію за трьома критеріями: стаж, заробітна плата, єдина
система обчислення відсотка нарахування пенсії. І це буде соціально справедливим.
– З огляду на Ваш досвід, яке напутнє слово Ви могли б сказати
молодим профспілковцям?
– Молодим і «середньомолодим» хотів би сказати, що моїм становленням
як політичного діяча, людини, з якою рахуються, завдячую профспілкам. Тут я змужнів,
став зрілим. Узагалі це унікальне явище, коли ти зустрічаєшся з людьми, вислуховуєш
їх, переконуєшся, що зробив для них щось позитивне, – й люди тобі за це вдячні.
Буває нелегко, часто треба мати сміливість, але присвятити себе роботі у профспілках
варто – це дуже добре й почесно.
А профспілковим керівникам побажав би активніше готувати молоду
зміну. Вважаю достатніми дві каденції для Голови ФПУ і дві-три – для голови ЦК.
Щоб молоді не «перегоріли», поки дочекаються. Не побоюся сказати, що треба б запровадити
віковий ценз на посаду керівника ЦК, Голови Федерації. І нас, народних депутатів
України. Вірю в досвід і можливості Юрія Миколайовича Кулика, й мені дуже хотілося
б, аби ті, від кого залежить його робота, надавали йому всебічну підтримку.
13.05.2013
|