Розмова з Віктором ТУРМАНОВИМ, народним депутатом України, головою підкомітету з питань вугільної промисловості комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки
За «неприборканої» демократії
законодавча робота неоціненна
– Вікторе Івановичу, як Ви оцінили б роботу Верховної Ради України
VІІ скликання стосовно її результативності та наближення до покращення життя?
– Негативно. Й це навіть м’яко сказано, адже поки що роботи фактично
немає, а ті проблеми, що означилися за попереднього скликання, лише загострились.
Ось у Європі, куди ми так прагнемо, ажніяк не могло б статися подібного прецеденту
– блокування роботи парламенту! Так що рішення більшості піти до залу будівлі ВР
на Банковій, аби працювати й ухвалювати необхідні закони, по-перше, було вимушеним,
а по-друге, не суперечило регламенту, хоча й було піддане нещадній критиці. Та
при всьому тому ми ухвалили 20 законотворчих актів! А серед них, між іншим, актуальні
соціальні питання, котрі просто необхідно розглядати, зокрема щодо підвищення
пенсій, мінімальної заробітної плати, соціальної допомоги тощо. Й узагалі в регламенті
ВР прописано, що якщо депутат блокує роботу парламенту, слід порушити питання про
правомірність його подальшого перебування в законодавчому органі країни. Чому не
виконується те, що вже ухвалено?! Вакханалія демократії! Кожен робить, що хоче,
безкарно принижує, ображає, паплюжить. Чи не час дати всьому лад?! До слова, й
громадяни мали б серйозніше ставитися до обрання народних депутатів.
– Профспілки наполягають на негайному ухваленні Трудового кодексу,
законопроект якого склали народні депутати Олександр Стоян і Ярослав Сухий. Десятки
статей документа 1971 року вилучено, змінено, дописано. Скільки, на Ваш погляд,
може ще тривати подібне безчасся: старий кодекс уже втратив актуальність, а новий
ще не ухвалено?
– Документ пройшов перше читання. До речі, й ми як Профспілка
гірників внесли свої поправки й пропозиції. Можу сказати лише одне: нині цей законопроект
перебуває невідомо де, одне слово, «на полиці». Як народний депутат хотів би зазначити,
що треба було ухвалювати той проект, що його підготувала ВР VI скликання. Бо ми
тоді дуже уважно його розглядали, радилися з профспілковими організаціями на місцях.
Усі проблемні питання здебільшого було належно врегульовано. А які далі будуть
зміни й доповнення до КЗпП, мені важко сказати, оскільки цього питання немає в
порядку денному. Але за будь-якого розкладу Федерація профспілок наполягатиме,
аби її пропозиції було неодмінно включено до Кодексу про працю.
– Скажіть, Вікторе Івановичу, чи відбито в цьому законопроекті
(у рядках приписів чи, може, між рядками) нові завдання й для профспілок – з огляду
на те, що в новітній історії України з’явилися такі «кластери», як роботодавці,
власники, менеджери, а також нові економічні й моральні прецеденти, цілком відмінні
від радянських?
– Певно, що так. Наприклад, за попереднім законодавством, зокрема
Кодексом про працю, якщо профспілка не давала згоди на звільнення працівника, це
було остаточним рішенням. Відтепер – і це мусується в ЗМІ – роботодавець може й
не зважати на думку профспілки, маючи власні аргументи. Тому профспілкова роль
стає більш серйозною: вона повинна відстояти працівника, аж до подання судового
позову, бо має на це право згідно із приписами законопроекту. Так, ніде правди
діти, на профспілку, очевидно, чекає копітка робота, вона мусить залучити всі
механізми захисту, підключити профспілкових юристів. У нас, вуглярів та гірників,
є висококваліфіковані фахівці, й лише торік ми відстояли у судах понад 1800 людей.
Або ще таке. Згідно із Законом про престижність шахтарської праці, що його ухвалила
ВР, ми повернулися до попередніх норм у вугільній галузі: ті, хто працює під землею
й іде на пенсію за списком № 1, сплачують лише 10% податку на доходи фізичних осіб.
Досягти цього нам було нелегко: відмова за відмовою. Тоді ми включилися, як то
кажуть, по повній програмі й переконали податкову та правоохоронні органи, що порушень
не допущено. В результаті незаконно відшкодовані суми буде шахтарям повернуто.
Тож, як бачите, аби було бажання!
Багато ЗМІ здійняли галас навколо нібито незаконного збільшення
робочих годин на тиждень. Знову ж таки маємо справу з недобросовісними політиками
й журналістами, котрі або свідомо «піаряться», або просто не бажають розібратися.
Існують певні види робіт і професій, де не можна використати стандартні норми,
тобто 8-годинний робочий день. Проте за понаднормовий час такі працівники неодмінно
матимуть відгули чи додаткову оплату їхньої роботи. Але ж дехто воліє вульгаризувати
документ, налаштувати громадян на негатив...
– Президія ФПУ вважає укладення нової Генеральної угоди на
2013–1015 роки неможливим без досягнення консенсусу з низки важливих питань, які,
на переконання профспілкової сторони, є принциповими. Чому цей процес посувається
так важко? На Ваш погляд, чи може справа дійти до колективного трудового спору?
– Федерація до цього готова, але, гадаю, до конфлікту не дійде.
А взагалі процес укладення Генугоди останнім часом дуже непростий, вимагає не лише
максимуму зусиль для переконання інших сторін, а й зваженого, аргументованого
підходу до проблем, які постають, обговорюються й мають бути узгоджені та підписані
всіма сторонами. Наша хронічна біда, що в цій так званій тристоронній угоді уряд
і роботодавці, як правило, по один бік, а профспілки – по інший. Часом профспілки,
які неухильно обстоюють економічний та соціальний захист людей праці й не можуть
діяти інакше, бо це є їх головною місією, перебувають у дуже складній ситуації,
коли необхідно переконати відразу обидві сторони!
З іншого боку, далеко не в усіх країнах профспілки так захищені
законодавчо, як, приміром, в Україні чи Росії. Скажімо, в Латинській Америці й
близько немає закону про колективні договори й угоди, трудівники там безпорадні,
а великі корпорації проводять дуже жорстку політику щодо тривалості робочого дня,
заробітної плати, соціальних пільг. Якщо ж профспілки обурюються, з ними негайно
розправляються аж до того, що запроваджують кримінальні справи й арештовують
профспілкових лідерів. А ми своїми законами користуємося, в крайньому випадку маємо
змогу звернутися до Національної служби посередництва і примирення.
Звичайно, укладення ГУ гальмують багато чинників, передусім
економічний. Ми бачимо, які складні процеси відбуваються в усьому світі, зокрема
в Європі, яка буквально «тріщить по швах». Подивіться, що робиться в Італії, Іспанії,
Португалії, Греції. Повсюдно знижуються соціальні стандарти! Й українська економіка
поки що пробуксовує. І при цьому є залежною від зовнішніх економічних векторів.
Приміром, сьогодні маємо чималий профіцит вугілля, знизився експорт електроенергії.
Що з оцим робити? Але наше вугілля – добра альтернатива імпортному газу, ціна
на який, затверджена попереднім урядом, вбиває економіку. Й сьогодні чимало електростанцій
переводяться з газу на вугілля, яке фактично є основою економічного зміцнення
держави. В нашій галузі теж складно посувається укладення галузевої угоди, але
все ж таки минулого року ми п’ять разів піднімали тарифну ставку для вуглярів, тобто
все ж таки знаходимо розуміння.
Хай там як, а профспілки завжди й за будь-якого уряду при обговоренні
ГУ планку соціальних стандартів піднімають доволі високо. Опуститися нижче того,
що вже досягнуто, не можемо, а сторони роботодавців та влади намагаються саме
це нав’язати, мовляв, така нині економічна ситуація. А йдеться ж про життєво важливі
речі: ставку працівника І розряду за ЄТС, розмір доплат і надбавок до тарифних ставок
та окладів, скорочення розриву між розміром тарифної ставки І розряду й мінімальною
зарплатою тощо. Тому вихід лише такий: переговори, ще раз переговори – й досягнення
консенсусу. Поки що кожна сторона активно обстоює свої інтереси. Зрештою, у законі
прописано, що поки не укладено нової угоди, діє попередня.
– Вікторе Івановичу, що можете сказати стосовно обстоювання пропозицій
профспілок членами профільного Комітету у ВР? Зокрема щодо внесення змін до Закону
України «Про відновлення платоспроможності боржника та визнання його банкрутом».
Бо йдеться про найболючіше – погашення заборгованості із заробітної плати...
– Я вже 11 років у парламенті й повинен сказати, що Комітет ВР
з питань соціальної політики та праці завжди серйозно ставиться до захисту трудової
людини. Жодного разу не траплялося такого, щоб ФПУ подала до комітету свої пропозиції
і їх було проігноровано. Більше того, на засідання комітету завжди запрошується
як мінімум заступник Голови Федерації, й це як правило досвідчений, високопрофесійний
Григорій Осовий, який завжди жорстко обстоює пропозиції Федерації профспілок України
щодо будь-якого законопроекту. Нині офіційним представником профспілок у парламенті
є Олександр Стоян, який теж давно й тісно пов’язаний із профспілками.
Щодо погашення заборгованості із заробітної плати взагалі, то
ця заборгованість знижується... поступово, адже накопичувалася роками. Знову ж
таки, з шахтарями, приміром, уже розрахувалися за попередні роки, й сьогодні ми
регулярно виплачуємо людям зарплату. Що ж до внесення змін до закону, про який
ви запитали, то нині уряд готує законопроект, сутність якого полягає в тому, що
якщо підприємство державної форми власності збанкрутіло, то держава покладає на
себе обов’язок погашення заборгованості із зарплати. Адже працівники ні в чому
не завинили й мають одержати зароблені гроші. Досі це питання ніяк не вирішувалося.
Я багато ним опікувався, але відповідь завжди була одна й та сама: подавайте до
суду! А як суд може зарадити, коли часто-густо навіть майно такого підприємства
ніхто не хоче купувати?! Нині питання стоїть цілком адекватно: якщо держава довела
підприємство до стадії банкрутства, то зобов’язана компенсувати борги із зарплати.
20.04.2013
Тетяна МОРГУН оглядач «ПВ»
|