Розмова з Володимиром ТЬОТКІНИМ, головою профспілки працівників соціальної сфери України
Працівники соціальної
сфери потребують соціальної справедливості!
– Володимире Івановичу, 2014-го Вашій профспілці виповнюється
десять років. І вже вісім років Ви її очолюєте. Чим було зумовлене створення профспілки
працівників соціальної сфери, з чиїх «надр» вона вийшла й кого об’єднує?
– Вийшла здебільшого з профспілки працівників держустанов, і
ми теж стали членською організацією ФПУ. Мета створення профспілки – активний
захист прав та інтересів працівників соціальної сфери, адже в цій галузі трудяться
десятки тисяч людей: працівники управлінь праці й соціального захисту населення,
служб зайнятості, будинків-інтернатів, територіальних центрів із надання соціальних
послуг, протезних підприємств, центрів реабілітації інвалідів, фондів соціального
страхування та інших структур, підпорядкованих Міністерству соціальної політики.
Так склалося, що у своїй діяльності міністерство головну увагу приділяло, як ми
кажемо, підопічним: категоріям споживачів, якості послуг тощо, тож руки далеко
не завжди доходили до захисту тих, хто безпосередньо надає соціальні послуги населенню.
Тому першочерговим завданням профспілки стало укладення Галузевої угоди, серед
головних питань якої – робота з кадрами.
– А яка динаміка членства у Вашій профспілці?
– На момент створення до її лав входило приблизно 50 тисяч осіб.
Поступово кількість зросла до 75 тисяч. Ми орієнтували наші обкоми (діють у 23
областях) таким чином, аби дати спілчанам можливість самим визначатися, у якій
профспілці вони почуватимуться більш захищеними. Хочу наголосити, що всі наші
організаційні кроки ґрунтувалися на нормах законодавства, відбувалися без жодних
порушень. Приміром, торік саме на таких засадах до нашої профспілки увійшла профорганізація
Снятинського районного управління праці й соціального захисту населення (Івано-Франківська
область).
– У чому ж, на Ваш погляд, така притягальність профспілки?
– Гадаю, передусім у тому, що її керівники в усіх областях –
вихідці з системи, а отже, в обкомах і терцентрах розуміють усі нюанси роботи й
докладно обізнані з потребами спілчан. Знають кого, коли і як захищати – і діють
у цьому напрямі. Важливо й те, що ми, так би мовити, «підтягли» й такі організації,
де взагалі не було профспілки; тепер їм працюється набагато спокійніше.
– А як працівники соціальної сфери захищені законодавчо? З одного
боку, діє Закон України «Про соціальні послуги», у якому, здається, передбачено
права надавачів таких послуг. З іншого, Кабінет Міністрів торік схвалив Стратегію
реформування системи надання соціальних послуг, але там про надавачів немає жодного
слова...
– Проблема полягає у тому, що ми не маємо свого базового закону.
Освітяни, медики, працівники культури мають, а ми – ні. Тому, так би мовити, регулярно
«випадаємо з обойми», не маючи ані гарантій, ані пільг.
Чинний закон, знову ж таки, визначає насамперед основні засади
надання соціальних послуг особам, які перебувають у важких життєвих обставинах
і потребують сторонньої допомоги, і не містить гарантій працівникам соціальної
сфери. Ми розробили розділ про такі державні гарантії й запропонували внести його
до закону про соціальні послуги. Профільне міністерство нас підтримало, проте коли
наша пропозиція надійшла на розгляд Мінфіну й Мінекономіки, вони поховали цю ініціативу.
Сьогодні профспілка знову ініціює необхідність прийняття законодавчих актів, які
сприятимуть підвищенню престижності праці в соціальній сфері, встановлять державні
гарантії, аналогічні гарантіям працівникам в інших бюджетних галузях.
– Інакше кажучи, працівники Вашої системи – найменш захищені
серед колег-бюджетників?
– Саме так. Наші працівники отримують найнижчу заробітну плату,
а для переважної більшості – це єдине джерело існування. Про яку соціальну справедливість
може йтися? Приміром, зарплати у працівників інтернатів – 1200 грн на місяць, держслужбовці
районної ланки після всіх відрахувань одержують до 1000 грн, їхній оклад – менше
мінімальної зарплати й не переглядався із 2008 року. Преміальних, надбавок, оздоровчих
немає.
У березні цього року відбувся Пленум ЦР профспілки, на якому
знову йшлося про те, що профспілка неодноразово зверталася до уряду, Міністерства
фінансів, Міністерства соціальної політики щодо виділення у держбюджеті окремим
рядком видатків на забезпечення діяльності місцевих органів праці. Це значно поліпшило
б фінансування цих установ, у тому числі оплату праці. На жаль, Мінфін заперечує,
мотивуючи тим, що управління праці та соціального захисту населення є структурними
підрозділами відповідних місцевих державних адміністрацій, тож законодавчо їм не
можуть бути виділені бюджетні призначення. Й нині управління праці забезпечуються
за залишковим принципом; із них, на жаль, починається скорочення чисельності працівників,
і при цьому не береться до уваги те, що навантаження на таких працівників рік
у рік зростає, функції з обслуговування населення – найбільші, бо на управління
праці та соціального захисту населення покладаються нові функції щодо підтримки
сім’ї, забезпечення рівності прав чоловіків та жінок, протидії торгівлі людьми,
запобігання насильству в сім’ї тощо. Отже, для забезпечення соціальної справедливості
необхідно збільшити обсяги міжбюджетного трансферту на галузь у державному бюджеті,
внести зміни у відповідні формули розрахунку.
Тим часом через негаразди звільняються висококваліфіковані кадри,
й саме тому найголовніше для нас – підвищення заробітної плати. В усіх документах
ми постійно порушуємо цю проблему, вважаємо її першочерговою, не кажучи про решту
нагальних проблем. Звісно, в основу Галузевої угоди покладено низку попередньо
обговорених питань, які суттєво впливають на організацію роботи, оплату, умови
праці. Скрізь укладені й діють колективні договори. Проте якщо ще два роки тому,
напередодні другого з’їзду, ми сподівалися, що обіцяні урядом нові соціальні стандарти
хоч трохи змінять ситуацію на краще, то сьогодні мушу констатувати, що базові
проблеми, на жаль, лишилися нерозв’язаними.
Цьогоріч, наприкінці березня, після непростих переговорів і
консультацій між представниками уряду та профспілок на засіданні Кабінету Міністрів
України ухвалено постанову «Про підвищення оплати праці працівників установ, закладів
та організацій окремих галузей бюджетної сфери», якою встановлено, що тариф І розряду
за ЄТС з 1 січня 2013 року становитиме 852 грн. У такий спосіб не допущено збільшення
розриву між посадовим окладом працівника І тарифного розряду та мінімальною заробітною
платою.
Тож спільними зусиллями – я маю на увазі профспілки інших бюджетних
галузей – нам удалося у боротьбі за ставку I розряду ЄТС одержати хоч і невелику,
але перемогу.
– У Вашому галузевому часописі «Соціальний захист» вміщено
матеріал заступника Уманського міського голови, начальника управління праці та соціального
захисту населення міськради, члена ЦР профспілки Галини Кучер, яка пише, що вступ
до лав профспілки згуртував трудовий колектив, посилив до нього увагу, пожвавив
роботу, поліпшив умови праці й побуту. Та й багато інших спілчан акцентують, що
створення власної профспілки було обґрунтованим, дозволило людям відчути себе
не лише потрібними, а й захищеними...
– Принагідно наведу свіжий приклад: керівництво Державного центру
зайнятості ініціювало притягнення до персональної відповідальності кілька директорів
обласних центрів. Троє з них – члени Центральної ради профспілки і притягнути
їх до відповідальності без згоди профспілки не можна. Тож Центральна рада розібралася
з кожною справою і відстояла цих людей.
– Отже, про мотиваційні міркування не питатиму. А чи задоволені
Ви роботою Молодіжної ради профспілки, якій пішов уже третій рік?
– Чесно кажучи, хотілося б, аби ця Рада працювала активніше,
тим більше, що її члени – люди завзяті, освічені, розумні, вони й самі можуть писати
переконливі статті про важливість та ефективність грамотної профспілкової роботи.
Втім, і ми, старші колеги, могли б систематичніше опікуватися нашою профспілковою
молоддю. Загалом профспілка чудово усвідомлює важливість цілеспрямованої молодіжної
політики задля захисту прав та інтересів молодих працівників. До речі, саме вони
здатні підказати нам нові форми, методи, підходи, що сприятимуть омолодженню та
зростанню профспілкових лав, піднесенню авторитету профспілки та її організацій
у молодіжному середовищі. Вважаємо, що ми обов’язково маємо і надалі створювати
молодіжні ради (комісії) в організаціях профспілки всіх рівнів; залучати молодь
до складу виборних органів; організовувати й проводити серед молоді більше цікавих
заходів.
Нині для активізації діяльності організацій профспілки, зміцнення
профспілкової солідарності, посилення мотивації профчленства президія оголосила
огляд-конкурс серед територіальних організацій на кращу роботу з реалізації статутних
цілей і програмних завдань щодо захисту прав та інтересів членів профспілки, а
також конкурс на кращу методичну розробку на допомогу первинним профспілковим організаціям.
Підсумки підбиватимуться у травні.
11.04.2013
Тетяна МОРГУН «ПВ»
|