Профспілки та виклики часу
Аліса Андрющенко – професор Харківського
соціально-економічного інституту, один з авторів книги «Профспілковий менеджмент».
Як керівник наукових проектів вона протягом 20 років вивчає трансформацію
соціально-трудових відносин і профспілкового руху в Україні. Моніторингові
дослідження періодичністю кожні 2 роки дозволяють проаналізувати ці зміни.
Часто буває на підприємствах, бере участь у роботі
Національної служби посередництва й примирення.
Гадаємо, що нашим читачам будуть цікаві її спостереження та
висновки.
– Алісо Іллівно, дуже багато говорять про кризу
профспілкового руху, але найчастіше обмежуються загальними фразами – «потрібно
розбудовувати», «стати реальними захисниками». Мало конкретних пропозицій.
– Тому що немає простих рішень. Занадто глибокі зміни
відбулися в економіці й соціальному житті країни останнім часом. Падіння
економічної активності підприємств призвело до масового безробіття. Збитки
від кризи підприємці й держава намагаються компенсувати за рахунок найманих
працівників. Як наслідок, їх експлуатація, за даними профспілок, за 2
останні роки зросла у 8 разів. Проте наймані працівники не в змозі протистояти
тиску капіталу через професійну неорганізованість, неусвідомленість своїх
соціально-економічних інтересів, низький рівень соціальної зрілості в цілому.
Якщо раніше профспілки брали активну участь в організації
виробничого процесу, то сьогодні роботодавець (та держава як роботодавець)
не допускає їхнього втручання в господарську діяльність. Профспілки, трудові
колективи намагаються захистити права найманих працівників через колективні
договори, але положення цих документів не зобов’язують роботодавця їх
виконувати. До того ж профспілкам не вдається захистити працюючих від масових
скорочень. Як наслідок, рівень довіри до них падає.
За результатами опитування нашого незалежного центру
соціальних досліджень, лише третина членів профспілки довіряє своїм
професійним союзам, більшість респондентів вважають за краще для вирішення
власних проблем звернутися до роботодавця, а не в профспілку. Половина
працівників зберігає членство за інерцією, кожен п’ятий посилається на те, що
так заведено на їхньому підприємстві, і лише 18,7% опитаних вважають
профспілку необхідною для захисту своїх прав.
– Як же підвищувати довіру, а разом із нею й чисельність
профспілок?
– Недалекоглядність профспілок полягає в тому, що вони
працюють тільки із членами профорганізацій, а не найманими працівниками в
цілому. Розширювати свою соціальну базу вони мають за рахунок як тих, хто з
якихось причин не стоїть на обліку в профорганізації, так і безробітних. Можна
також зберегти та збільшити чисельність профспілок, використовуючи
асоційовану форму членства. Тобто людина, що втратила роботу, залишається у
складі профспілки, сплачує внески на пільгових умовах, має право на
користування тими ж пільгами, що й решта членів профорганізації.
– Але такій людині насамперед необхідне місце роботи. Як
профспілка може допомогти в цьому?
– В умовах масового скорочення працівників можливі різні
шляхи вирішення проблеми зайнятості. Профспілки (профкоми, галузеві райкоми,
міськкоми) спільно з державними та муніципальними органами влади можуть брати
активну участь в організації громадських робіт. Профспілкам доцільно створювати
свої центри зайнятості, центри підвищення кваліфікації, перепрофілювання. За
даними, які ми маємо у своєму розпорядженні, лише кожен десятий безробітний
звертається в державний центр зайнятості. Де ж решта? Цими дев’ятьома якраз і
повинні займатися профспілки.
У зв’язку зі зміною вікового складу працюючих, коли основна
частка робітників – це люди передпенсійного та пенсійного віку, актуальності
набуває питання підготовки молодих кадрів. Та оскільки система ПТУ зруйнована і
робочі спеціальності ніхто не готує, профспілкам доцільно створювати власні
центри підготовки молодих кадрів.
Ще одна ніша – соціальне підприємництво. Це інноваційний
вид діяльності, що не має комерційного характеру. Одержані доходи йдуть на
задоволення потреб тих, хто бере участь у соціальному підприємництві, а
прибуток використовується для розвитку того чи іншого виду діяльності – пошиву
одягу, виготовлення декоративно-прикладних виробів, вирощування
сільгосппродукції тощо.
– Нам часто доводиться бувати на підприємствах, та щоразу
помічаємо: якщо роботодавець соціально відповідальний, то на підприємстві
приділяється увага соціальним питанням, якщо ні – суцільні проблеми.
– У вирішенні конфліктних питань заради досягнення
консенсусу профкоми мають використовувати всі існуючі механізми та технології.
Їм потрібні високий рівень професіоналізму, розуміння проблем, причин їх
виникнення та можливостей розв’язання. Профспілки, які з’явилися в середині
90-х років, намагаються використовувати нові форми взаємодії з роботодавцем,
знаходять спільні точки зіткнення та доводять вирішення проблеми до логічного
кінця. Це можна сказати про досить молоді профспілки торговельних працівників,
профспілки працівників соціальної сфери.
На тлі цього в Україні дуже повільно, але вже з’являється
роботодавець, який розуміє, що від його ставлення до найманого робітника, від
атмосфери в колективі безпосередньо залежить його прибуток. Закордонні
аудиторські фірми продіагностували стан справ у трудовій сфері та дійшли
висновку, що затяжні конфлікти між працівниками знижують доходи підприємства
на 30%, а якщо напружені стосунки склалися між працівниками і роботодавцем –
на 50%.
– У нас багато незвільнених голів профкому. Вони постійно
побоюються втратити своє робоче місце. Чи не доцільно було б мати при міських
або районних галузевих профспілках звільненого куратора, який забезпечував
би супровід двох-трьох невеличких підприємств?
– Питання дискусійне, та наш центр не займався вивченням
цієї проблеми.
– Які проблеми профспілок Ви вважаєте сьогодні актуальними?
– Одна з найважливіших – підготовка профспілкових кадрів,
адже вони вирішують усе. Має бути розроблено нову концепцію, яка
передбачатиме підготовку профспілкових працівників як соціальних менеджерів,
фахівців профспілкового та робітничого руху. Зрозуміло, що насамперед їх
потрібно готувати у профспілкових вузах (таких два – в Києві та Харкові), і
ми вже порушили питання про введення нових спеціальностей «профспілковий
менеджер», «соціальний аудитор» тощо.
– Якими Ви бачите українські профспілки через 10–20 років?
– Необхідно підвищити роль профспілок як регулятора
соціально-трудових відносин в Україні. Досягнення цієї мети передбачає перетворення
профспілок на соціальний інститут. Уже сьогодні вони мають для цього всі
передумови: чітку організаційну й управлінську структуру, правове поле,
традиції, легітимність у соціальному просторі.
Вела розмову
Ніка СЕРЬОГІНА,
Харків
03.02.2011
|