Розмова з Ярославом СУХИМ, народним депутатом України, першим заступником голови комітету ВР з питань соціальної політики та праці
Профспілки – наш надійний
партнер
– Ярославе Михайловичу, з 1 січня ц. р. набув чинності Закон
України «Про зайнятість населення». Чи можна вже говорити про його плюси й мінуси?
– Насамперед ми маємо отримати інформацію з місць. Так, на червень
заплановане виїзне засідання нашого Комітету у Чернівцях за участю представників
роботодавців та управлінь соціального захисту, профспілкових організацій Західної
України. Бо там ця проблема стоїть особливо гостро. Ми хочемо дізнатися, чи запровадження
цього закону допомогло поліпшити ситуацію із зайнятістю. Що має дати цей закон?
На мою думку, він має зацікавити роботодавців створювати нові робочі місця з гідною
зарплатою, адже тоді цей роботодавець матиме преференції при сплаті єдиного соціального
внеску. Ми подивимось, як цей закон працює на місцях.
– Ви разом з народним депутатом Олександром Стояном розробляли
законопроект про Трудовий кодекс. Яка його доля зараз?
– Вважаю, що Верховна Рада повинна повернутися до законопроекту
нового Трудового кодексу, оскільки трудові відносини регулюються Кодексом законів
про працю, прийнятим 1971 року. Із 265 статей чинного Кодексу 221 статтю змінено,
35 – вилучено, 21 – дописано, із 18 глав працюють вісім. Із 1991 року в суспільно-трудових
відносинах з’явилися такі поняття, як приватна власність на засоби виробництва,
банкрутство. А уявіть собі за Радянського Союзу заборгованість із зарплати! Раніше
ми всі працювали на державу – тепер є роботодавці. З’явилися поняття «моральна
шкода» і «комерційна таємниця». Тому цілком зрозуміло, що потрібно вдосконалювати
соціально-трудові відносини. Олександр Стоян, який є офіційним представником Федерації
профспілок України у Верховній Раді, поінформував на засіданні Президії ФПУ
28 лютого про ситуацію з прийняттям Трудового кодексу, повідомив, що в новій його
редакції враховано пропозиції як профспілок, так і роботодавців. Суперечки між
ними, звісно, будуть. Але наше завдання – досягнути максимум компромісу з найважливіших
питань трудових відносин. Зазначу, що першими, кому ми дали для оцінки цей документ,
були профспілки. Адже від позиції Федерації профспілок України багато що залежить
у сфері соціально-економічного захисту людини праці. А Трудовий кодекс, до речі,
захищає права як працівника, так і роботодавця.
– Ярославе Михайловичу, що Ви можете сказати про ситуацію, яка
склалася навколо фондів державного соціального страхування?
– Ми звернулися з листом до Президента України про те, що його
Указ стосовно того, аби всі фінансові потоки фондів соцстрахування підпорядкувати
новоствореному Міністерству доходів і зборів, загрожує ліквідації системи соціального
страхування. Хочу нагадати, що бюджет усіх фондів соцстраху охоплює значні кошти,
і тепер їх намагаються залучити до державного бюджету, що може мати негативні наслідки.
– Чому саме?
– Тому що кошти цих фондів – цільові, вони використовуються
під контролем профспілок, роботодавців і урядових структур. А якщо їх буде спрямовано
у загальнодержавний бюджет, то, ясна річ, що ми втратимо цей контроль, і все. Нам
кажуть, що там начебто є елементи корупції. До профспілок, знаю, претензій немає.
Якщо у чомусь звинувачують роботодавців, то нехай організують перевірку. Нам треба
зберегти соціальні фонди, тому що саме вони реально допомагають вирішити безліч
проблем працюючих. І це дуже добре розуміють у Федерації профспілок України.
– Серед запропонованих Вами на розгляд Верховної Ради законопроектів
є такий, що стосується обов’язкового загальнодержавного медичного страхування.
Чому, на Ваш погляд, досі не вдається вирішити це питання?
– На жаль, у нас немає такого страхування. Медики втрачають
мотивацію до праці, бракує коштів на нове обладнання. Районна лікарня, де немає
реанімації, сто років нікому не потрібна. Ненормально, коли людину після операції
доглядають родичі, замість того, щоб лежати під апаратами, під контролем, під усіма
моніторами. Скажіть, будь ласка, чому за останні роки в Україні витрати на охорону
здоров’я збільшилися в чотири рази, споживання ліків – у п’ять разів, а смертність
– найвища в Європі? Тому що виділені на медицину гроші використовуються неефективно.
Неефективною виявилась і так звана медична реформа. Я вніс законопроект із цього
питання. Це, до речі, не вперше. Я реєстрував законопроекти про медичне страхування
у 2003, 2009, 2011 роках. І щоразу сесійна зала їх не підтримувала.
– Нині ми бачимо, що у парламенті знову популярне гасло про
скасування пенсійної реформи. Що це – популізм чи необхідність?
– Це не популізм, це просто не розуміння того, що вони пропонують.
Пенсійне страхування ми запроваджували десять років, тому що ще в 90-ті роки знали,
що відлуння демографічної катастрофи накриє нас на початку 2000-х. І Україна виявилася
єдиною в Європі державою, не готовою до цього. Мета пенсійного страхування – аби
пенсія залежала від стажу роботи й зарплати. На нинішніх пенсіонерах це мало позначиться,
але потрібно думати про дітей та онуків. В умовах дефіциту пенсійних коштів держава
мала три шляхи: збільшити відрахування із заробітної плати, зменшити пенсії чи
підвищити пенсійний вік для жінок. Вибір було зроблено на користь останнього варіанта.
Ми знали, що це позначиться на рейтингу партії на виборах, але іншого виходу не
було, тому що цим потрібно було займатися з 2003 року. Якщо сьогодні Пенсійному
фонду потрібні дотації з бюджету, то ми повинні розуміти, що ці дотації держава
забирає з медицини, ЖКГ, освіти. Щоб забезпечити людей високими пенсіями, треба
реформувати всю пенсійну систему.
– Але високі пенсії залежать від рівня заробітної плати. А вона
у нас усе ще дуже низька…
– Низькі зарплати залежать від нашої продуктивності праці. На
одного мешканця України маємо 10 тисяч доларів валового внутрішнього продукту,
тоді як у найбіднішій європейській країні Болгарії – 14 тисяч, Польщі – 20 тисяч.
Не кажу вже про США – 70 тисяч доларів. Чому один наш муляр дає на місяць 5 умовних
квадратних метрів житла, а в Чехії ті самі українці – 25 квадратних метрів? У середньому
в Європі – 30 квадратних метрів на місяць. Чому український металург дає на рік
198 тонн сталі, а європейський – 586 тонн? Чому українці на виробництво тонни сталі
витрачають у 164 рази більше води, ніж європейці? Такого марнотратства більше
немає ніде у світі.
– Ярославе Михайловичу, як Ви оцінюєте роль Федерації профспілок
України, її членських організацій у забезпеченні соціально-економічних прав та
інтересів наших громадян?
– Я вважаю, що профспілки, насамперед Федерація профспілок України,
– надійний союзник і партнер нашого Комітету, Верховної Ради в обстоюванні законних
прав людини праці, тому що вони мають свою думку, можуть її аргументовано обстоювати.
30.03.2013
Олексій ПЕТРУНЯ
|