Розмова з Сергієм ОРЄХОВИМ, головою Державної інспекції України з питань захисту прав споживачів
Україна – перша серед країн СНД ще в 1991 році прийняла Закон
«Про захист прав споживачів», який отримав високу оцінку з боку європейської спільноти.
За роки незалежності була сформована і діє розгалужена система захисту прав споживачів
на державному та регіональному рівнях, визначені пріоритетні напрями споживчої
політики, розвивається громадський рух споживачів, здійснюються заходи щодо захисту
внутрішнього ринку від небезпечних, неякісних та фальсифікованих товарів.
– Сергію Миколайовичу, на що найбільше скаржаться споживачі,
коли звертаються до Держспоживінспекції та її територіальних органів?
– Тут варто виділити такі сегменти ринку: якість надання послуг
– 47%, в тому числі послуги ЖКГ – 13,5%; якість продовольчих товарів – 9%; якість
непродовольчих товарів – 37%; торгівля на відстані (зокрема через інтернет) –
4%. Тому саме ці напрямки перебувають під посиленою увагою та постійним контролем
Держспоживінспекції України.
Загалом за минулий рік було розглянуто 29 тис. офіційних звернень
від громадян.
– Кількість звернень від споживачів значна, й повернуті їм кошти
теж чималі… На Вашу думку, ці звернення – результат безвідповідальної роботи виробника
чи зростання обізнаності споживачів щодо своїх прав?
– Ми не можемо стверджувати, що на українських прилавках збільшується
кількість неякісного товару, обслуговування стає гіршим, а тому число звернень
від споживачів зростає. Це не так. Сьогодні споживач знає, що робити, коли його
права порушені. Можливо, завдяки ЗМІ, освітянському напрямку роботи обізнаність
споживачів щодо власних прав зростає. І тому нині після придбання неякісного товару
людина не несе його на смітник, а прагне добитися справедливості й обміняти товар
або повернути витрачені кошти. Крім того, Держспоживінспекції та її територіальним
органам у захисті прав споживачів неабияк допомагає фінансування незалежних експертиз
товарів споживчого ринку. У минулому році на це було виділено 6,8 млн гривень.
Раніше проведення експертиз держава практично не фінансувала, а тому несумлінні
виробники, будучи впевненими в своїй безкарності, сміливо випускали на ринок продукцію
низької якості.
Сьогодні ситуація кардинально змінилася. Виробники знають, що
ми взяли під контроль якість продукції і будемо послідовно й безкомпромісно виносити
рішення про притягнення порушників до відповідальності. За минулий рік нами перевірено
товарів на суму понад 270 млн грн, з яких забраковано та знято з реалізації на
суму близько 93 млн грн (34%). Основний вид порушень – відсутність інформації про
походження товару, його якісні характеристики.
За результатами перевірок до адміністративної відповідальності
притягнуто близько 16 тис. осіб, адміністративно-господарських санкцій застосовано
на суму 239 млн гривень. Видано більше 6 тис. приписів про припинення порушень прав
споживачів. Для відповідного реагування близько 1800 матеріалів направлено правоохоронним
та іншим державним органам.
– Абсолютно новий напрямок роботи Держспоживінспекції України
– це здійснення державного ринкового нагляду, запровадженого фактично з серпня
минулого року. Розкажіть докладніше про його перші результати.
– У ІІІ–IV кварталах планами перевірок територіальних органів
Держспоживінспекції України було охоплено продукцію дитячого асортименту, побутову
техніку, миючі засоби, нафтопродукти. Порушення вимог нормативно-правових актів
та нормативних документів встановлено в 600 випадках, що складає 72% від загальної
кількості перевірок.
За результатами перевірок характеристик продукції прийнято більше
800 рішень про застосування обмежувальних (коригувальних) заходів, таких як: тимчасова
заборона реалізації продукції; приведення продукції у відповідність; заборона реалізації
продукції на ринку.
Основні недоліки, виявлені в ході перевірок характеристик продукції:
відсутність національного знака відповідності на продукцію; відсутність декларації
про відповідність; відсутність іншої передбаченої чинним законодавством інформації,
яка повинна доноситися до споживача; невідповідність фізико-хімічних властивостей
продукції вимогам нормативних документів.
За результатами проведених перевірок до 470 суб’єктів господарювання
застосовані штрафні санкції на суму 2,4 млн грн, з яких сплачено до державного
бюджету 1,2 млн гривень.
– А як справи з перевірками дотримання законодавства про заборону
куріння в закладах ресторанного господарства? Ця тема мало кого залишила байдужим.
– У 2012 році антитютюнове законодавство було посилено: у вересні
введено тотальну заборону на рекламу і стимулювання продажу тютюнових виробів,
а в грудні заборонено куріння в громадських місцях, зокрема ресторанах і барах.
Це ще одна сфера, яка підлягає нашому контролю. Сьогодні ми ведемо послідовну роботу
з припинення порушень і одночасно розробляємо підзаконні акти, які дозволять її
суттєво активізувати. Так ми захистимо населення України і насамперед наших дітей
від шкідливого впливу тютюнового диму.
Відповідно до Закону України «Про заходи щодо запобігання та
зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров’я населення»
з 16 грудня 2012 забороняється куріння тютюнових виробів, електронних сигарет і
кальянів у приміщеннях закладів ресторанного господарства. За порушення зазначеної
вимоги передбачено застосування фінансових санкцій до суб’єктів господарювання центральним
органом виконавчої влади, який реалізує державну політику в сфері державного контролю
за дотриманням законодавства про захист прав споживачів. При розміщенні попільничок
або курінні в приміщеннях закладів ресторанного господарства сума штрафу становить
1–10 тис. гривень. Планом діяльності Управління захисту прав споживачів та реклами
Держспоживінспекції України і територіальних інспекцій у першому кварталі 2013 року
передбачено обов’язкове проведення тематичних перевірок дотримання суб’єктами господарювання
вимог даного Закону.
На сьогодні територіальними органами Держспоживінспекції перевірено
110 суб’єктів господарювання щодо дотримання вимог Закону. За результатами проведених
перевірок у 32 випадках виявлені порушення та застосовані фінансові санкції в розмірі
понад 44 тис. гривень.
– І наостанок, Сергію Миколайовичу, Ваші побажання з нагоди Всесвітнього
дня прав споживача.
– Кожен з нас – споживач. Нам гарантоване право на якісну, безпечну
продукцію, товари та послуги, адже це не тільки здоров’я нації, а й упевнений крок
до інтеграції у світовий споживчий простір. Я бажаю всім здоров’я, добробуту, життєвої
наснаги та родинного щастя! Не бійтеся обстоювати свої права, і спільними зусиллями
ми досягнемо вершин та зробимо наше життя якісним.
14.03.2013
|