Розмова з Миколою СТАРОДУБОМ, головою профспілки працівників зв’язку України
Доба високих телекомунікаційних
технологій ще більше згуртовує нашу Профспілку
– Миколо Михайловичу, як Ви могли б прокоментувати виробничі
та профспілкові досягнення й проблеми року, що минув?
– Наша галузь дуже наукомістка, високотехнологічна, а це вимагає
особливого професіоналізму, навіть майстерності, в тому числі й у профспілковій
роботі. Звичайно, є те, що нас тішить, і те, що засмучує. Передусім утішає те,
що щороку збільшується обсяг послуг, які надаємо. Торік виробництво зросло на
6–7% і це дозволило підвищити зарплату працівникам зв’язку. Хотів би наголосити,
що на всіх підприємствах зарплата виплачується своєчасно, відповідно до положень
колективних договорів, і коли зустрічаєшся з людьми, вони неодмінно дякують за
це. Ми витратили понад 170 млн грн на реалізацію соціальних пільг, передбачених
у колдоговорах наших підприємств: оздоровчі, на навчання, преміальні. Якщо гроші
заробили, для людей не шкодуємо, й керівники ставляться до цього з розумінням.
Непогані справи й з охороною праці. На ці цілі підприємства витратили понад 70
млн грн. Профактив скрупульозно це контролює. Тож я сказав би, що в цілому наша
галузь непогано тримається на плаву.
– Чи вдається Профспілці захистити людей, особливо середнього
й старшого віку, за ситуації стрімкого розвитку технічного прогресу?
– Це турбує Профспілку й усі колективи. Підгалузь телекомунікації
дуже динамічно розвивається, мало не щороку на ринку з’являються нові засоби зв’язку,
й доводиться змінювати технології, переобладнувати робочі місця, проводити перепідготовку
фахівців. Тобто фактично йдеться про повне переозброєння, що потребує знань, ресурсів,
волі. З одного боку, розумієш, що треба йти в ногу з часом, а з іншого – що підгалузь,
на базі якої виросли ці нові технології, у цілому страждає, багато працівників
вивільняється. І скажу вам, не дуже комфортно почуваєшся, коли зустрічаєшся з
людьми, які віддали галузі 20–30 років, а тепер мусять шукати нове робоче місце.
Щоправда, багатьох ми, успішно перенавчивши, працевлаштовуємо
і при запровадженні нових технологій, приміром, сучасних інтернет-послуг на базі
широкосмугового доступу, відповідно організувавши нові робочі місця. А бувало,
що при оптимізації структури, впровадженні технічних засобів і новітніх технологій
на підприємстві оголошувалась акція, під час якої працівник міг звільнитися за
згодою сторін, при цьому, залежно від стажу роботи на підприємстві, одноразово
отримував при звільненні від трьох до десяти посадових окладів.
– А чи відшкодовуються витрати послуг зв’язку в сільській місцевості?
– Проблеми села – «ахілесова п’ята» галузі. Річ у тім, що працівники
зв’язку в сільській місцевості, особливо на пошті, маючи велике навантаження,
одержують малі зарплати. Бо послуги зв’язку, що надаються мешканцям села, для
підприємств є збитковими – через віддаленість, відсутність інфраструктури й застаріле
обладнання, для заміни якого коштів немає, бо воно практично не окуповується. Саме
тому приватні компанії, які працюють на ринку телекомунікацій та пошти, не йдуть
із своїми послугами до селян. Тут послуги телефонного зв’язку та проводового мовлення
надає тільки Укртелеком, і це для села життєво необхідно. Принагідно зауважу, що
коли недавно в Челябінській області Росії впав метеорит, залишивши великий регіон
без мобільного зв’язку, то працював лише стаціонарний і проводове мовлення, й це
відіграло велику роль в оповіщенні мешканців.
На селі, крім пошти, здебільшого практично немає інших структур:
магазину, аптеки чи фельдшерського пункту, підприємства побуту. Тому пошта взяла
на себе, крім своїх традиційних, також і забезпечення селян іншими, життєво необхідними
послугами: тут можна придбати продукти харчування, господарчі товари, інші побутові
речі, замовити ліки. За таких умов наші трудівники заслуговують на належну оплату
праці та соціальний захист, але, на жаль, вони працюють неповний робочий день,
тож заробітні плати в них найнижчі у галузі. Всім працівникам у нас видаються спецвзуття
і спецодяг, електромонтери і електромеханіки для ліквідації пошкоджень під’їжджають
на відомчому транспорті, а листоноші доставляють пошту на велосипедах.
Для поліпшення становища як селян, так і наших спілчан, потрібна
підтримка держави або внесення змін до деяких законодавчих актів, які дали б змогу
утворити фонд універсальних послуг, аби відшкодовувати збитки тих, хто надає послуги
на селі.
– Ще донедавна нікому й на думку не спадало називати ту чи іншу
підгалузь зв’язку монополістом. Сьогодні такі закиди часом лунають на адресу УДППЗ
«Укрпошта», ПАТ «Укртелеком»...
– Але для Укрпошти регулятор цін – держава, а приватні оператори
надають послуги за завищеними тарифами, для них регуляторів немає. Тому Укрпошта
виходить наразі з пропозицією переглянути законодавство. Це не дуже подобається
приватникам, і що цікаво, їх підтримує Антимонопольний комітет, бо, мабуть, розцінює
позицію Укрпошти як намір монополізувати послуги. Але це побоювання безпідставне,
саме з огляду на значну кількість різних операторів. До речі, на Укрпошті сьогодні
запроваджується понад 20 новацій, які осучаснять підгалузь, змінять ставлення
людей до пошти як такої. В кожному відділенні зв’язку буде автоматизоване робоче
місце на базі комп’ютерної техніки, більш розгалужена корпоративна мережа, за допомогою
якої можна буде надавати фінансові, інтернет-послуги, багато інших інформпослуг.
Саме цьогоріч уперше було запроваджено «резиденцію Діда Мороза», куди надходили
дитячі листи. Вони розглядалися, й кожному дописувачу було надіслано відповідь.
А дітям з особливими потребами або тим, які написали особливо зворушливі листи,
Укрпошта разом із спонсорами замовила сім інвалідних візків, допомагає в лікуванні,
подарувала від Діда Мороза іграшки, книги, фотоапарати, ноутбуки.
– Нелегко співіснувати з приватними операторами зв’язку?
– Нелегко, дуже заважають. Вважаю стратегічною помилкою, що приватні
оператори – окремі структури, а не структурні одиниці єдиної галузі. І технічні
проблеми вирішувалися б зовсім інакше, і захист працівників був би ефективніший.
Адже ресурс, що його мають наші оператори мобільного зв’язку, не використовується
повністю! Всі хочуть бути незалежними, а технічна можливість обладнання сьогодні
дозволяє оптимізувати мережу і більш ефективно пропускати весь телефонний трафік!
Крім того, ми неодноразово зверталися до приватних операторів, провайдерів (де
працюють наші люди, яких ми навчали!) з рекомендацією створити в себе профспілкові
організації. Не хочуть і не чують.
Серед проблем я назвав би й взаєморозрахунки телерадіокомпаній
з Концерном радіомовлення, радіозв’язку й телебачення за розповсюдження телерадіопрограм.
Станом на 01.01.2013 державні компанії заборгували КРРТ близько 30 млн грн. При
цьому адміністрація все ж таки знаходить можливість вчасно виплачувати людям зарплату.
Але коштів на технічну підтримку засобів зв’язку немає, не кажучи вже про модернізацію.
Ми багато разів зверталися до уряду, особисто я на своєму рівні – до Прем’єр-міністра
М. Азарова. Разом з Держтелерадіо розроблено спільний план реструктуризації погашення
заборгованості, розписано заходи. А віз і нині там.
– Ви порівняно недавній заступник міністра зв’язку, тож легше
чи важче Вам вирішувати нагальні проблеми із соціальними партнерами, перебуваючи
вже в цьому кріслі?
– Так, я пройшов усі сходинки виробництва – інженер, начальник
лабораторії, головний інженер, керівник підприємства, заступник міністра. А у
Профспілці – понад 6 років. Мені легко знаходити спільну мову із соцпартнерами.
Навіть попри те, що приходять нові люди. Всі розуміють, що галузь наша непроста,
потребує відповідної кваліфікації, усвідомлюють її значущість для суспільства.
Та й, зрештою, наша Профспілка нічого зайвого не вимагає, лише те, що має бути
надане. Приміром, ми запропонували на 2013 рік зростання зарплати в поштовій підгалузі
на 15%. Керівництво з нами погодилось, і нині ми спільно шукаємо шляхів, аби перейти
в площину вмотивованої праці людей.
– Чи впливає наявність об’єд-наних профспілкових організацій
– Укртелеком, Укрпошта, Український державний центр радіочастот, концерн РРТ
– на організаційне та фінансове зміцнення всієї Профспілки?
– Наші об’єднані профорганізації створені та функціонують уже
понад 10 років. Створювалися вони з метою вдосконалення координації діяльності
первинок підгалузей зв’язку та більш тісного зв’язку з Центральним комітетом Профспілки.
Тому й у нашому Статуті ОПО є керівними координуючими організаційними ланками
Профспілки між первинною профорганізацією й ЦК. Безперечно, ОПО глибше володіють
ситуацією на місцях, можуть оперативніше впливати на неї, а отже, мають тісніший
зв’язок із членами Профспілки, працюють з кожним працівником безпосередньо.
Однак, проблеми не виникають лише там, де не працюють. Об’єднані
профорганізації мають обкоми та первинки й, таким чином, зменшується бюджет галузевої
Профспілки. Два роки тому я виступив на пленумі ЦК з пропозицією, щоб кожна вища
організація укладала договір з нижчою за таким принципом: є результат роботи
вищої організації – їй платять, немає – ні. Це мотивувало б роботу кожної профорганізації.
Але, на жаль, мене не підтримали.
Хочу зазначити, що частка профчленства в нашій Профспілці у
загальній чисельності працівників на сьогодні не зменшується, хоча з різних об’єктивних
причин – оптимізація структури й мережі, впровадження новітніх технологій тощо
– зменшується загальна кількість персоналу.
Може, тому що я патріот своєї галузі, вважаю, що вона, як жодна
інша, міцно згуртована. У нас давно заведено, що один за всіх і всі за одного! Згадую
той рік, коли була повінь у Карпатському регіоні. Як же я вдячний нашим спілчанам
за ту підтримку, в тому числі матеріальну, яку вони надавали одне одному! Жодної
сім’ї не забули, навіть власним коштом будинки будували.
Ми насправді міцно згуртовані навколо єдиної мети – поліпшення
життя працівників зв’язку. Разом із соцпартнерами всіляко сприяємо культурному і
фізичному розвитку спілчан, оздоровленню й дозвіллю їх та їхніх родин. І будь-які
складні питання завжди намагаємося залагодити в найбільш прийнятний для людей
спосіб.
07.03.2013
Тетяна МОРГУН «ПВ»
|