Розмова із Світланою Демидовою, керівником Центру розвитку профспілкової освіти АПСВ ФНПР
У Росії діє багаторівнева
система профнавчання
– Світлано Євгеніївно, хто сьогодні представляє систему профспілкової
освіти в Росії?
– Система профспілкової освіти в Росії є досить розгалуженою.
На базі Федерації незалежних профспілок Росії (ФНПР) діють два вищих навчальних
заклади: це Академія праці та соціальних відносин (АПСВ) у Москві та Гуманітарний
університет профспілок у Санкт-Петербурзі. Також на території країни є 40 регіональних
навчальних центрів профспілок. Власний навчальний центр створено при профспілці
працівників агропромислового комплексу. Крім того, АПСВ і Гуманітарний університет
мають низку філіалів.
– Як формується система цільової підготовки в навчальних закладах
профспілок?
– Цільова робота відбувається за кількома напрямами. Враховуючи
те, що у нас існують два види членських організацій, Інститут розвитку профспілкового
руху є координуючим і методичним центром у системі профспілкової освіти. До наших
завдань, зокрема, входить розробка нових програм, їхня апробація. Це один напрям
на базі Інституту розвитку профспілкового руху.
Ми також реалізуємо короткострокові програми (40 годин) та
72-годинні програми профнавчання, перепідготовки додатково до вищої освіти (понад
1000 годин) із присвоєнням кваліфікації «менеджер у соціально-трудовій сфері».
Ці програми значною мірою орієнтовані на кадрових профспілкових працівників, на
резерв керівників членських організацій.
З іншого боку, в більшості регіонів федерації профспілок формують
замовлення для навчальних центрів, визначають категорії профспілкових працівників,
які повинні пройти навчання (це і вперше обрані, і члени молодіжних рад, й інші
категорії слухачів), обирають відповідні програми. Це багатовекторна та багатоступенева
система підготовки профкадрів.
За статистичними даними, в 2012 році різними формами профспілкового
навчання були охоплені 1,2 млн профактивістів, з яких близько 1 млн пройшли навчання
в центрах, частина навчалася на місцях, у членських організаціях.
– Які програми є базовими в навчанні, і на яких дисциплінах
робиться особливий наголос при підготовці профспілкових кадрів?
– Вимоги постійно змінюються. Ми намагаємося відповідати тим
завданням, які визначає Федерація незалежних профспілок Росії. Існує низка програм,
які розроблялися на замовлення виконавчого комітету ФНПР. Зокрема, наші фахівці
розробили програму медіації в сфері трудових прав і відносин, запровадження якої
потребувало чималих зусиль через відсутність відповідного законодавства. Сьогодні
програму медіації почали освоювати регіональні навчальні центри профспілок.
Важливими є питання, пов’язані із залученням профспілкових керівників
до створення нових членських організацій. На перший план висуваються проблеми,
пов’язані з модернізацією профспілкового руху, організаційним зміцненням. Тобто
періодично ми визначаємо ті пріоритети діяльності профспілок, які потребують
«підкріплення» освітніми програмами навчання профспілкових кадрів, профспілкового
активу.
Існує великий проект підготовки резерву на посади керівників
членських організацій ФНПР. У 2008–2010 роках було апробовано такий підхід. Претенденти
на посади пройшли психологічне тестування, за результатами якого наші фахівці підготували
психологічний портрет кожного з них. Потім вони пройшли відповідне навчання за
програмами професійної перепідготовки.
У 2012 році ми з новим складом резерву розпочали подібну роботу.
Наш попередній досвід показав, що люди, які пройшли перепідготовку, є більш затребуваними.
– Який відсоток серед студентів становить молодь, що висловила
бажання працювати в профспілках?
– За статистичними даними ФНПР, 30% членів профспілок – це молоді
люди. І серед профспілкових активістів, членів виборних профспілкових органів
близько 25% молоді. І ми все більше бачимо молоді обличчя на профспілковій роботі.
Скажімо, якщо серед першої хвилі резерву (150 осіб) молодих людей віком до 35 років
було всього 15, то вже сьогодні цей показник збільшився до 35%.
– Хто проводить навчання в профцентрах? Чи залучаєте до навчального
процесу закордонних викладачів?
– В Інституті розвитку профруху АПСВ майже відсутня практика
запрошення закордонних колег-викладачів. Наші галузеві профспілки та територіальні
профоб’єднання за своїми міжнародними контактами мають відповідні напрями співпраці
й освітні програми. Північно-західні території нашої країни, а також міста Ростов,
Великий Новгород мають відповідні контакти із скандинавськими профспілками. У них
є цікаві освітні програми.
Зокрема, німецька профспілка «ІГ-метал» співпрацює з російською
профспілкою працівників гірничо-металургійного комплексу, з машинобудівниками.
І там теж є цікаві освітні проекти, що користуються попитом серед профспілкового
активу.
Що ж стосується Інституту розвитку профруху й АПСВ, то ми намагаємося
насамперед використовувати викладацький потенціал самої академії. До того ж, у
нас є великий загін профспілкових викладачів, серед яких ті, що навчалися за спільними
міжнародними проектами Міжнародної організації праці, опанували сучасні освітні
технології, будучи профспілковими практиками, працюючи в системі профспілок.
І цей досвід викладачів є досить результативним. Більш того,
наш останній спільний з МОП проект із проблеми ВІЛ/СНІДу в сфері праці показав,
що експертна група, сформована при Інституті профруху для того, аби реалізовувати
даний проект, виявилася досить кваліфікованою і заслужила схвальні оцінки закордонних
колег. А це говорить про те, що наші викладачі – люди творчі, швидко переймають
інформацію і, маючи гарну психологічну підготовку, створюють методичні прийоми.
І, як результат, з’являються нові оригінальні програми, заняття.
Звичайно, нам було б цікаво співпрацювати із закордонними викладачами.
Але на сьогодні це сфера діяльності міжнародних практик у профспілковому русі.
– Які нагальні проблеми існують в профспілковій освіті вашої
країни? Як вони вирішуються?
– Однією з головних проблем є те, що членські організації часто
неспроможні забезпечити системну підготовку профспілкових кадрів. Тим більше, що
наші кадри – це 13 тис. звільнених профспілкових працівників. Вони мають відчувати
серйозну відповідальність за те, як вони виконують свої обов’язки, як захищають
інтереси спілчан.
У цьому контексті постійно діюча Організаційна комісія при Генеральній
раді Федерації незалежних профспілок Росії розглядала питання стосовно кваліфікаційних
характеристик профспілкових працівників і їх громадської атестації. Адже не лише
довіра членів профспілки має значення, а й вимоги, які по суті формують ці профспілкові
кадри.
Інша проблема полягає в недофінансуванні профспілкового навчання.
Рішеннями з’їздів, Генеральної ради ФНПР визначено: 6% профспілкового бюджету членських
організацій різних рівнів мають спрямовуватися на профспілкову освіту.
На жаль, у повному обсязі ці кошти не використовуються, середньостатистичний
показник за ФНПР становить 3%. Хоча можу назвати кілька профспілок, які залучають
усі 6%. Це профспілка працівників гірничо-металургійного комплексу та профспілка
нафтогазпрому. І не тільки тому, що вони найбільш багаті, а й через потужну кадрову
політику та активну реалізацію навчальних програм різного рівня.
Будь-які програми потребують організаційних ресурсів, а не лише
фінансових. Ми вибудували міцну систему на базі відповідних документів. Існує концепція
формування єдиного освітнього простору. Наші фахівці розробили низку програм,
які можна назвати освітніми стандартами для різних рівнів підготовки профспілкових
кадрів. Але, на жаль, поширення цих програм відбувається повільними темпами. Хоча
вже близько 20 регіонів вивчають їх і направляють на навчання своїх працівників.
– Які Ваші враження від Міжнародної науково-практичної конференції,
яка щойно відбулася в Чернігові?
– Дуже цікавим, на мій погляд, є досвід побудови системи профспілкової
освіти в Україні. Хоча проблеми в нас подібні, проте шляхи вирішення їх різні,
а це викликає певні суперечності. Під час конференції я мала нагоду обговорити
зі своїми українськими колегами питання, які турбують як українські, так і російські
профспілки. Приємно, що люди відкрито висловлюються, обговорюють нагальні проблеми,
у них є бажання вдосконалювати систему профспілкової освіти, розвивати її, робити
навчання більш системним.
10.02.2013
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|