Розмова з головою Профспілки машинобудівників та приладобудівників України Анатолієм Кубраченком
Найголовніше – захистити
вітчизняного виробника і внутрішній ринок
– Анатолію Володимировичу,
складається враження, що в нашій країні досі не завершився дикунський період первісного
накопичення капіталу. Засмучує доля недавно ще могутніх заводів «Дніпропрес» або
київських «Точелектроприлад», «Електроприлад». Що ж, як і раніше, – не кращі часи?
– Авжеж. Ситуація в економіці України складна, а щодо нашої галузі,
то підприємства «прихватизовувалися», реорганізовувалися, змінювали профіль, закривалися,
відтак ми втрачали членів профспілки. Серед причин такого стану речей назву дві,
які вважаю основними. По-перше, ми виробляємо не кінцеву продукцію, а засоби виробництва
– верстати, прилади, інструмент. Колись, за часів планового господарства, за цією
продукцією черга стояла. За невеликим винятком, усе було наше, вітчизняне. Чимало
йшло на експорт. А нині, коли спостерігаємо падіння в усіх сферах виробництва
– машинобудуванні, суднобудуванні, в оборонній, металообробній промисловості, практично
немає попиту на нашу продукцію. По-друге – безконтрольне ввезення імпортного устаткування,
причому найчастіше – аналогічного класу. Тобто наші підприємства могли б випускати
таку саму продукцію, тим часом везуть її з-за кордону.
– Особиста матеріальна зацікавленість, звичайно...
– Так. Зарубіжні фірми добре заохочують придбання їх обладнання.
Зрозуміло, не виробничий колектив, а менеджерів, які закуповують. До нас надходять
прилади й машини зі Швейцарії, Німеччини, Японії, Південної Кореї. Вже не кажу про
Китай: там цілі міста – сотні заводів виробляють різні види устаткування. І хронічно
в нас перевага надається імпорту. Та найприкріше, що з-за кордону в Україну ввозиться
також й інструмент. Навіщо?! Аби випустити свердло, фрезу, різець, не потрібні
високі технології, формат не змінюється. Але держава замість того, аби подбати
про свого виробника, посилається на норми та правила СОТ.
– А що, ці правила – догма?
– Річ у тім, що Україна під час вступу до СОТ уклала угоду, за
якою взяла на себе зобов’язання і як цивілізована країна повинна їх виконувати.
Але розвинуті країни практикують гнучкий підхід до своїх зобов’язань, запроваджують
чимало різних нетарифних методів обмеження імпортної продукції і не допускають
на власний ринок товарів, які можуть виробляти самі. На цьому наголосив директор
Національного інституту стратегічних досліджень Андрій Єрмолаєв 16 листопада
ц. р. під час засідання правління УСПП, присвяченого розвитку вітчизняного виробництва.
Крім того, правила СОТ дозволяють змінювати умови договору про вступ. Але ми такі
можливості, на жаль, поки не використовуємо.
На згаданому засіданні наводилися невтішні цифри: торік майже
10% національного ВВП спрямовано на підтримку іноземних виробників – замість розширення
й модернізації власного виробництва. Обсяг імпорту промислових товарів в Україні
за останнє десятиріччя збільшився вчетверо, випередивши зростання власного промвиробництва
у 2,7 раза. У результаті з українського ринку поступово зникають вітчизняні виробники.
Крім того, впродовж 2001–2011 років це призвело до різкого зростання
– у понад 50 разів! – від’ємного сальдо зовнішньої торгівлі продукцією промисловості:
2001 рік – мінус 0,4 млрд дол. США, 2011 рік – мінус 20,6 млрд дол. США.
– Чи не логічно у цьому разі говорити про серйозні прорахунки
адмінреформи? Адже ліквідація Мінпромполітики болісно вдарила одразу по багатьох
галузях...
– Справді, багатьох здивувала відсутність у новому переліку центральних
органів виконавчої влади України – держави з потужною промисловістю – такого міністерства:
його повноваження передано Мінекономрозвитку й торгівлі. Але, за великим рахунком,
проблема не в назві, а у складності ведення великого промислового бізнесу в Україні.
Це й відсутність доступних кредитів та інвестицій, і недосконалість податкової та
судової систем, і недобросовісна конкуренція, і відсутність кваліфікованих робітничих
та інженерних кадрів…
Щоправда, на зустрічі міністра Мінекономрозвитку і торгівлі
Петра Порошенка з керівниками промислових профспілок, яку організував і в якій
узяв участь Голова ФПУ Юрій Кулик, нам повідомили про обнадійливі кроки відомства
щодо вирішення проблем. Зокрема, йшлося про проект Плану першочергових заходів
із виконання Державної програми розвитку внутрішнього виробництва, розробленого
міністерством і поданого уряду на затвердження.
– Унаслідок зміни власників, реорганізації підприємств страждають
і первинні профспілкові організації. Нерідко це призводить до «потери бойца»...
– Так, падіння чисельності – значне, але не тому, що хтось незадоволений
роботою профспілки чи невиконанням нею обов’язків. Процент охоплення профчленством
не зменшується – 95–98%, а в системі технічного регулювання – сто відсотків.
Маємо, на жаль, об’єктивні обставини. Я вже казав, що багато
підприємств змінили профіль чи власників. Так, Лубенський завод «Шліфверст» змінив
належність до профспілки, бо перейшов до складу «Мотор Січі» і став її власним
цехом із виробництва верстатів. Це зайвий раз підтверджує, що наші підприємства
випускають конкурентоспроможну продукцію. Адже авіабудівництво – виробництво високотехнологічне.
Водночас верстатоінструментальна промисловість нині перебуває
на межі закриття. І це нас дуже непокоїть. Адже можна її врятувати, як зробили,
приміром, у Росії. Там при «Росверстатоінструменті» (аналогічна структура є й
в Україні) постановою уряду створено міжвідомчу комісію, що розглядає всі потреби
державних підприємств і установ на модернізацію устаткування та стежить, аби
імпорт не перекривав кисень власній аналогічній продукції. Так можна зберегти і
виробництво машин для АПК, і меблеву, і легку промисловість.
Серед першочергових завдань, адресованих від УСПП українському
уряду, – розроблення та реалізація Плану заходів для здійснення імпортозаміщення,
локалізації виробництва в Україні як одного з найголовніших чинників розвитку внутрішнього
ринку. Сподіватимемося, що з часом проблему буде вирішено. Хоча на всі наші звернення
та аргументи досі отримуємо «згори» лише відписки...
– Що, на Вашу думку, треба робити, щоб до звернень профспілок
уважніше ставилися як «нагорі», так і «в низах»?
По-перше, дуже важливо, на мою думку, створити страхові (фактично
страйкові) фонди для того, аби у разі необхідності ми могли призупинити роботу,
оголосити страйк і на цей час надавити страйкарям матеріальну допомогу. Іншого
шляху досягти бажаного за ринкових умов просто не існує. Адже власник зацікавлений
лише своїми прибутками, ділитися ними він не хоче. І лише фінансово міцні, добре
організовані профспілки здатні справедливо перерозподілити зароблений прибуток
за принципом «сила – на силу»: шляхом загрози, що цей прибуток узагалі буде ліквідовано.
Де взяти кошти для фондів, адже первинки, де залишається левова частка внесків,
мають свої об’єктивні потреби? Тож необхідно законодавчо встановити, що роботодавець
має виділяти частину свого прибутку на діяльність первинних профорганізацій. А
вивільнені профвнески можна централізувати у страхових фондах. І це не призведе,
як комусь здається, до залежності профкому від роботодавця. Адже останній не з
власної ініціативи це робитиме, а виконуватиме законодавчу норму.
Тим часом не всі роботодавці за нашої мовчазної згоди сплачують
навіть встановлені законом 0,3% на культмасову, спортивну та оздоровчу роботу, все
лягає на плечі профспілки. Більше того, спостерігаються непоодинокі випадки, коли
зібрані у безготівковому порядку членські внески не перераховуються профспілкам.
По-друге, з радянських часів лишилося дев’ять машинобудівних
профспілок, і ми ще понад п’ять років тому запропонували об’єднатися у федерацію
металістів. Адже чисельність у всіх зменшується, а виробнича діяльність підприємств
дедалі більше, як-то кажуть, пересікається. Якби ми все-таки об’єдналися, то вдалося
б посилити обкоми профспілок, їхню допомогу первинним організаціям. На сьогодні
об’єдналися навіть промислові профспілки на світовому рівні. А ми все думаємо.
Наступний крок: центральні профоргани укладають галузеву угоду
– колективний договір, який напряму поширюється на членів профспілки на підприємствах.
Додається список таких підприємств. Паралельно запроваджується інститут представників
профспілки на підприємствах, які призначаються в тому числі і з-поміж обраних голів
профкомів. Це послабило б їхню залежність, насамперед незвільнених, від адміністрації.
І обкоми можна було б реорганізувати у представництва профспілки. Це їх посилить
і водночас спростить їхню роботу, а повноваження лишаються ті самі. Фінансове
зміцнення, об’єднання зусиль профспілок, про яке я говорив, – єдиний шлях реального
впливу на виклики сучасності.
17.12.2012
|