Розмова з Олексієм РОМАНЮКОМ головою ЦК Профспілки працівників житлово-комунального господарства, місцевої промисловості, побутового обслуговування населення України
«Чиста вода та санітарні
умови є правами людини»
– Ваша профспілка свого
часу виступила з ініціативою про забезпечення якісного громадського обслуговування.
Нинішня кампанія – це також ваша ініціатива?
– Ініціатором кампанії «Чиста вода та санітарні умови є правами
людини» став Громадський комітет ЄС. Пізніше її підтримала Європейська федерація
профспілок громадського обслуговування (ЄФПГО) та всі її членські організації.
Звісно, що наша профспілка не може залишатися осторонь цього важливого заходу.
Цю кампанію можна вважати складовою Програми Федерації профспілок України «За
якісне та доступне громадське обслуговування».
– Що посприяло зародженню цієї кампанії в Європі?
– За даними ООН, сьогодні в світі 884 млн людей не мають необхідного
доступу до безпечної питної води, а понад 2 млрд – до водопровідної. Захворювання,
що передаються через воду, такі як дизентерія та діарея, становлять реальну загрозу
для найбільш незахищених верств суспільства: кожні 20 секунд у світі від них помирає
одна дитина. Щорічно ж від хвороб, пов’язаних із уживанням непридатної для пиття
води, гинуть близько 1,5 млн дітей віком до 5 років.
Такий стан справ щодо якості та доступу до води не може залишатися
без уваги громадських інституцій та міжнародної спільноти. Зокрема, 2002 року всесвітня
зустріч на найвищому рівні в Йоганнесбурзі визначила такі напрями: розвиток систем
комплексного управління водними ресурсами, розробка урядами планів ефективного
водокористування і скорочення вдвічі до 2015 року частки населення, яке не має доступу
до базової санітарії.
У грудні 2003 року Генеральна асамблея ООН оголосила
2005–2015 роки Міжнародним десятиріччям заходів «Вода для життя», основним завданням
якого стало заохочення зусиль для виконання взятих на міжнародному рівні зобов’язань
з питань води і водопостачання до 2015 року.
У липні 2010 року ООН проголосила доступ до чистої питної води
одним із прав людини. «Питна вода є правом людини, необхідним для повноцінного
життя і здійснення решти прав», зазначено в Резолюції цієї організації. Генасамблея
закликала країни – члени ООН і міжнародні організації надавати фінансову та технічну
допомогу бідним країнам у забезпеченні їх мешканців чистою питною водою та безперешкодному
доступі до неї.
– Які основні заходи здійснюються вашими європейськими колегами
в рамках цієї кампанії?
– 10 травня п. р. розпочато офіційний збір підписів за реалізацію
права людини на воду. В десятках європейських міст профактивісти, екологи і пересічні
громадяни збирали підписи і фотографувалися з метою повернути воду людям як загальне
благо, а не товар. Планується зібрати більше мільйона підписів.
Різні заходи кампанії влітку п. р. пройшли в усій Європі. За
ініціативою італійської профспілки громадського обслуговування в країні було створено
Італійський рух за воду, який попри всі перешкоди, а іноді й блокуючі заходи, забезпечив
проведення в країні загального референдуму проти прийнятого урядом Берлусконі закону
про початок приватизації систем водопостачання. 96% італійців виступили проти
приватизаційних планів уряду.
Слід зазначити, що міфи про необхідність приватизації водопостачальних
підприємств у квітні 2012 року було розвіяно доповіддю Міжнародного дослідницького
центру громадського обслуговування, який довів, що вода повинна залишатися громадською
послугою, яка надається заради загального блага, а не особистого прибутку. Ця доповідь
докладно викриває неефективну роботу приватних компаній, мізерне інвестування та
завищення цін і тарифів. Так, у Франції приватні корпорації встановили тарифи на
воду в середньому на 16% вище, ніж у державному секторі. У Великобританії тарифи
на водопостачання за 17 років після масової приватизації за часів Маргарет Тетчер
при незмінному рівні операційних витрат зросли на 40% більше за інфляцію, тобто
вся різниця пішла виключно на збільшення прибутку компаній.
– Якою мірою ці проблеми стосуються нашої держави?
– Проблема доступу населення до якісної питної води є дуже актуальною
для України. Майже 2,5 млн громадян нашої країни в 102 містах отримують питну воду
за графіком, що призводить до порушення режиму роботи систем водопостачання і, як
наслідок, значного погіршення якості води.
Понад 750 каналізаційних очисних споруд потребують реконструкції,
а 250 необхідно побудувати заново. Недостатньо очищені та взагалі не очищені каналізаційні
стоки скидаються у водойми (за даними Мінприроди, понад 1,7 млрд куб. м на рік).
Зношеність технологічного обладнання становить в середньому
65–70%, понад 37% мереж перебувають в аварійному стані та потребують негайної заміни.
Втрати питної води з цих причин перевищують 40%. Високий рівень зношеності мереж
сприяє також вторинному забрудненню питної води.
Більшість підприємств водопостачання не здатні виробляти якісну
питну воду, оскільки існуючі станції очищення морально застаріли й не відповідають
сучасним вимогам. Із цієї причини близько 5 млн громадян України в 261 населеному
пункті отримують воду, якість якої не відповідає санітарним нормам.
З ініціативи Міністерства з питань житлово-комунального господарства
України, громадських організацій та галузевої профспілки 2005 року було прийнято
Загальнодержавну програму «Питна вода України» на 2006–2020 роки.
За рішенням президії ЦК профспілки, засідання якої відбулося
наприкінці вересня ц. р., було утворено робочу групу для розробки конкретних заходів
з метою реалізації цієї кампанії в Україні. На мою думку, до неї варто було б
приєднатися всім членським організаціям ФПУ. Адже чиста питна вода потрібна кожній
людині.
22.11.2012
Тетяна РУБАН, «ПВ»
|