Ольга ЄФІМЕНКО: «Легка промисловість виявилася для держави важким іспитом»
Мабуть, людина вже так
влаштована: що менше чогось у житті, того більше хочеться. І сьогодні, обираючи
одяг, взуття, сумки, посуд тощо, покупець шукає вітчизняне. Радіє вітчизняному.
Бо спалах поклоніння імпорту здебільшого розчарував і минув, і наш громадянин подумки
й душевно, так би мовити, «повернувся додому»: практично бездоганні вироби золотих
рук українських майстринь і майстрів кращі, надійніші, здоровіші. Лише біда: їх
дедалі менше. І голова Профспілки працівників текстильної та легкої промисловості
України Ольга Єфіменко тяжко зітхає: «Для нас, на жаль, не так склалося, як гадалося...»
– Ольго Іллівно, таке
враження, що вітчизняний виріб самостійно шукає дорогу до покупця, бо не відчувається
системи в забезпеченні українців власними товарами легкої промисловості...
– Річ у тім, що намагання створити умови для розвитку легкої
промисловості розрізнені й несистемні. З одного боку, не можна сказати, що легкій
промисловості не приділяється увага. Щоправда, це було два роки тому: у вересні
2010-го відбулася нарада представників легкої промисловості з тодішнім віце-прем’єр-міністром
Борисом Колесніковим і головою Держкомпідприємництва Михайлом Бродським. Було
порушено чимало нагальних злободенних питань щодо проблем легпрому. Принаймні
вдалося звернути увагу високих урядовців на очевидну необхідність державної підтримки
підприємств легкої промисловості. Після того у різний час ми подавали на розгляд
керівників держави чимало цінних пропозицій. Уже начебто й відповідні розпорядження
були, але все це зрештою загубилося в апаратних нетрях, тож добрі наміри лишилися
на папері.
– Про які проблеми йшлося тоді та йдеться нині?
– Легка промисловість тривалий час функціонує у скрутних економічних
умовах, спричинених нестабільною фінансовою ситуацією, інертністю кризових економічних
явищ і багаторічними системними проблемами галузі. Вони зародилися ще в 90-х роках
минулого століття й досі лишаються нерозв’язаними. Щороку становище погіршується,
гинуть підприємства, люди розбігаються. За двадцять останніх років у нашій галузі
із 750 тисяч працівників лишилося близько 70-ти. Членів профспілки, звісно. Але
ж подивіться, скільки людей ми втратили. І фактично в такій же пропорції скоротився
випуск тканин, одягу, взуття, посуду на душу населення. Цьогоріч, приміром, обсяг
вітчизняного виробництва знизився іще на 13 відсотків.
Ніде правди діти: чималою проблемою для галузі виявився вступ
до СОТ. Внутрішній ринок майже не захищено, сьогодні імпорт завозиться і контрабандою,
і за дешевими митними ставками. 70–80 відсотків внутрішнього споживчого ринку
– це імпортна продукція, що створює недобросовісну конкуренцію вітчизняним товарам
(хоча й спостерігається слабенька тенденція до зменшення обсягів імпорту). Слід
сказати, що в особливо скрутному становищі – підприємства фарфорової промисловості,
бо 94% цієї продукції імпортується. Найбільш недобросовісно заполонив цей ринок
Китай. У результаті фарфорове виробництво в Україні майже повністю знищене, славетні
підприємства (Житомир, Коростень) практично розграбовано. Нині йдеться хоча б
про ліквідацію там боргів із заробітної плати, над чим нині працюють фахівці ФПУ.
Через загальну непрозорість ринку, неврегульованість імпорту,
нерівні умови конкуренції вітчизняні підприємства легкої промисловості не можуть
пробитися на ринок, а деякі змушені припинити виробничу діяльність.
– Останнім часом Державна податкова служба України рапортує
про реалізацію реформ, про поліпшення взаємин із платниками податків. Чи справді
потеплішали стосунки з податківцями?
– Міркуйте самі. Багато підприємств, які давно й уміло працюють,
опинилися в гіршому становищі, ніж підприємства малого бізнесу, бо ті – на єдиному
податку... Ми сподівалися, що новий Податковий кодекс вирішить проблеми, підприємства
матимуть обіцяні 10 відсотків на свій розвиток. Але не так сталося, як гадалося.
Адже умови для цих підприємств якраз і ускладнили, вони не можуть отримувати прибуток.
Приміром, для текстильників є непідйомною орендна плата за землю: вона «з’їдає»
увесь прибуток. А ще плати за воду, електрику, сировину, фурнітуру, фарбники тощо.
Донедавна швейники більш-менш стабільно працювали на давальницькій сировині,
а сьогодні, через введення нового податку, давальницька сировина фактично стає
недоступною...
Покупець нарікає: тканини дуже дорогі. А ми й раді скинути ціну,
та зусібіч тиснуть! Наші люди працюють у дуже важких умовах – як керівники підприємств,
так і голови профкомів.
Начебто всі розуміють, що динамічна, мобільна, гнучка легка
промисловість забезпечує оборотність коштів і швидко наповнює бюджет. Та наші
звернення до високих інстанцій, зокрема до Прем’єр-міністра Миколи Азарова з проханням
створити сприятливі умови для розвитку легпрому, дістали одноманітну відповідь:
економіці й так важко, допомогти нічим не можемо. Між іншим, свого часу Росія,
ще за Рюриковичів, активно виробляла й продавала хутро, й це сприяло значному припливу
грошей, рятувало державу.
– Пригадую також і законодавчі акти ХVІІ століття: Торговельна
статутна грамота, Новоторговельний статут, які захистили попервах слабке вітчизняне
купецтво й зробили його сильним конкурентом іноземцям на внутрішньому ринку.
– Я переконана: нам необхідне таке законодавче поле, яке дозволило
б легкій промисловості відродитися, знову стати на ноги. Потрібна політична воля,
державний протекціонізм.
Новий Податковий кодекс лише частково згладжує гострі проблеми,
але не вирішує їх. До прикладу, скасування на десять років оподаткування прибутку
й можливість спрямовувати вивільнені кошти на розвиток матеріально-технічної бази
(нові технології, сплата кредитів і відсотків за кредит, придбання устаткування),
на перший погляд, забезпечує інвестиційну привабливість легкої промисловості, ставить
її у ряд пріоритетних. Але в галузі стримано оцінюють таке, здавалося б, досягнення,
оскільки більшість підприємств, які працюють прозоро, не мають можливості заробити
цей прибуток, адже до країни постійно потрапляють контрабандні товари, дешевий
секонд-хенд.
Одне слово, підприємства легкої промисловості потерпають, не
маючи належного патронування, тому й наполягають на встановленні для всіх виробників
рівних умов на внутрішньому ринку. Тобто на внесенні змін до Податкового кодексу,
починаючи з чіткого визначення походження товарів, контролю на етапі їхньої реалізації.
– Ольго Іллівно, чи допомагає профспілці газета «Профспілкові
вісті»?
– Безперечно. Особисто я залюбки читаю кожен номер, знаходжу
для себе чимало корисного, особливо цікавить досвід колег, тому серію інтерв’ю
з головами ЦК вважаю дуже доцільною. Взагалі наша позиція така: кожна первинка
повинна мати центральну профспілкову газету. Мені часто дзвонять з обкомів нашої
профспілки, діляться враженнями: оце було цікаво прочитати, а ось про це, шкода,
не написали. Я відповідаю: а ви самі напишіть, це ж ваша газета!
РОЗМОВУ ВЕЛА
ТЕТЯНА МОРГУН, «ПВ»
16.09.2012
|