Іван Звінник: «Головне – не обіцяти щось нереальне, а зберегти досягнення, які маємо сьогодні!»
Надзвичайно насиченим
виявився 2012 рік для Профспілки авіапрацівників України. Лише за минулі вісім
місяців спілчани відсвяткували 76-ту річницю існування, брали активну участь у
проведенні футбольного чемпіонату Євро–2012 тощо. Нині профспілка готується до
підписання нової галузевої угоди. Про ці та інші питання напередодні
професійного свята – Дня авіації ми говорили з головою Профспілки
авіапрацівників України Іваном Звінником.
– Іване Давидовичу,
розкажіть, будь-ласка, чи відрізняється нинішній рік від минулих і чи
вплинуло проведення Євро–2012 в Україні на поточну роботу профспілки та галузі
в цілому?
– Цього року наша профспілка відзначала 76 років із дня
заснування. Традиційно до неї входять: організації сприяння обороні України,
в основному сьогодні це аероклуби, які готують пілотів і парашутистів,
працівники гідрометеослужби України та, звичайно ж, авіапрацівники. Нині
профспілка налічує понад 32 тисячі осіб, серед яких близько 17 тисяч –
студенти.
Авіація, як і більшість галузей, багато втратила за роки
незалежності України. Однак нині за темпами розвитку вона посідає одне з
провідних місць серед транспортних галузей країни. Так, приміром, цей рік
видався особливим для перевезень завдяки Євро–2012, проведення якого сприяло
значному розвиткові всієї галузі в цілому. Перш за все, за рахунок державного
бюджету ми отримали інвестиційні вклади, зокрема чотири сучасних аеропорти, на
розвиток яких саме до чемпіонату з футболу було спрямовано понад 10 млрд гривень.
Відомо, що аеропорт Бориспіль поповнився новим терміналом, а Львів, Донецьк і
Харків тепер мають нові злітно-посадкові смуги й термінали. Це дало змогу не
тільки покращити рівень обслуговування пасажирів, а й сприяло поліпшенню
умов праці самих працівників і появі нових робочих місць.
Завдяки введенню нових терміналів і розбудові інфраструктури
аеропортів загалом цього року з’явилося майже тисячу нових робочих місць, а
це, перш за все, – стабільна заробітна плата. Вона не така вже й велика, як
хотілося б, однак, за офіційними даними Міністерства інфраструктури України,
минулого року середньомісячна заробітна плата на підприємствах міністерства
становила 2853 гривні, а зарплата льотного та інженерно-технічного складу
зросла на більш ніж 15% – із 7360 до 8496 гривень. На деяких підприємствах ця
цифра навіть перевищує 10 тисяч. На жаль, окремі аеропорти в країні, як-от
Рівного, Хмельницького, Миколаєва та ін., не працюють, тож там зарплата
виплачується на мінімальному рівні.
Важливо, що обсяги перевезень в Україні щороку зростають.
Порівняно з минулим роком вони збільшилися більш ніж на 10%. За півроку, що
минули, перевезено близько 3,5 мільйона пасажирів і понад 54 тисячі тонн
вантажів і пошти.
– Нині всім живеться та працюється нелегко. З якими проблемами
стикається нині профспілка авіапрацівників і як Ви їх вирішуєте?
– До цього року ми не мали проблем із фінансуванням
статутної діяльності та вищих виборних органів профспілки. Проте цього року
два найбільших профспілкових комітети ухвалили рішення виплачувати ЦК на
статутну діяльність не 20% отриманих профспілкових внесків, як встановив
пленум, а лише 5%. Звісно, це є порушенням статутних вимог, відтак маємо
певний конфлікт між апаратом Центрального комітету профспілки та профкомами
цих підприємств. Уже наступного місяця ми винесемо це питання на розгляд пленуму,
аби розібратися і навести порядок! Усі ланки профспілки повинні чітко й
злагоджено працювати у межах, визначених Статутом профспілки, щоб ми могли
успішно та якісно виконувати наше основне завдання – соціальний захист
працівників.
Сьогодні без фінансів захистити членів профспілки
неможливо! У нас діють відділ соціального захисту, юридична служба й технічна
інспекція, і якщо ми не фінансуватимемо цих працівників, то й не матимемо
змоги захищати членів профспілки, які потребуватимуть кваліфікованої
допомоги. Завдяки гарним кадрам ми спроможні ефективно працювати, вирішувати
трудові спори й розв’язувати проблеми наших підприємств.
Проте, на превеликий жаль, можна констатувати, що лише за
два минулі роки кількість членів нашої профспілки скоротилася на тисячу,
переважна більшість із яких – пенсіонери. А от стосовно осіб робочого віку,
то тут навпаки – спостерігається тенденція до зростання. Ми ведемо активну
роботу, аби залучити до наших лав якнайбільше спілчан, розповідаємо про нашу
діяльність і досягнення, проте не всі працівники, які тільки-но стали до
роботи, погоджуються стати членом профспілки. Тож ми не зупиняємося і працюємо
в цьому напрямі як із трудівниками, так і зі студентами. Так, приміром, у
Національному авіаційному університеті діє окремий профспілковий комітет –
студентський профком, голова якого є членом президії Центрального комітету
профспілки та молодіжної ради ФПУ, що дає змогу вести відповідну роботу з
молоддю.
Також стикаємося із проблемою працевлаштування, частіше за
все, – молодих кадрів. У галузі залишилося дуже мало державних підприємств,
переважна більшість стала комунальною та приватною власністю, де діють свої
«правила гри». Приміром, в оголошеннях про роботу часто можна побачити, що
необхідні працівники віком 25–35 років та ще й зі стажем роботи…
– Розкажіть про свої плани до кінця року. Над чим нині
працюєте, які питання розглядаєте та чого прагнете досягти?
– Цього року завершується термін дії галузевої угоди, тож
уже наступного місяця ми ініціюватимемо перед Міністерством інфраструктури
України питання про розроблення нового варіанта цього документа й ведення
відповідних переговорів. Хочу зауважити, що в чинній галузевій угоді завдяки
сприянню Верховної Ради України нам вдалося зберегти вислугу років для
працівників. У нашій галузі працюють висококваліфіковані працівники, і для
їхньої підготовки, як-от авіаційного інженера чи пілота, необхідні роки та чималі
кошти. Тому ми домагалися, аби зберегти сьогодні ці пільги.
Окрім того, мінімальна заробітна плата збережена як 120%
від державної гарантії, яку дає Верховна Рада щоразу, затверджуючи держбюджет
на наступний рік. Якщо цього року це 1312 гривень, то вже наступного – ця
цифра значно збільшиться. Це надає пільги для наших працівників, і дає право
утримувати заробітну плату на рівні вищому, ніж у середньому по Україні.
Нині наше завдання полягає в тому, аби зберегти досягнення,
закріплені в минулій галузевій угоді. Цього року переговори щодо нової угоди
будуть значно складнішими, ніж раніше. З усіх напрямків спостерігається
активний наступ капіталу на трудові права та соціальні гарантії працівників.
Тож зрозуміло, що нам буде складніше захищати інтереси працівників порівняно
з минулими роками. Та хоч би там як, а зарплата щороку зростає, і це дає нам
право дивитися в майбутнє з упевненістю, що наша профспілка буде однією з
благополучних в Україні.
Розмову вела
Анна Рєпіч, «ПВ»
ДОРОГІ ДРУЗІ, ШАНОВНІ
КОЛЕГИ!
Щиро вітаю всіх, хто пов’язаний з авіацією, її створенням,
використанням та обслуговуванням, із професійним святом – Днем авіації!
Завдяки вашій наполегливій праці Україна залишається однією
з небагатьох країн світу авіаційною державою, країною високих технологій із
власним літакобудуванням і розвиненою мережею авіаперевезень.
Трудову славу авіації створюють фахівці різних професій і
просто роботящі люди, які шанують сумлінну працю, поколіннями накопичують і
підносять гордість за належність до неї.
Із почуттям глибокої поваги й вдячності я вітаю зі святом
представників старших поколінь, авіаційну молодь, профспілкових активістів.
Висловлюю впевненість у тому, що ви й надалі наполегливо
працюватимете задля розвитку авіації незалежної України, зміцнюватимете
профспілкову єдність.
Бажаю вам чистого неба, творчих успіхів і доброго здоров’я!
Іван ЗВІННИК
Голова професійної спілки авіапрацівників України
29.08.2012
|