Прогресисти
справедливо б’ють на сполох щодо жахливого стану праці в США протягом
десятиліть. Сьогодні щільність профспілок у приватному секторі становить лише
6%, порівняно з понад 30% у 1960-х роках, а робітничий рух має менший вплив на
американську політику, ніж у 1920-х роках.
Тож не
дивно, що американські робітники почуваються не дуже добре, і багато
коментаторів справедливо стверджують, що єдиними ліками є масштабне відродження
робітничого руху.
Проте
профспілкам потрібно не лише залучати нових членів, але й бути присутніми в
громадах так, як вони не були присутні протягом тривалого часу.
ПРОФСПІЛКОВА
ЛЮДИНА І ПРОФСПІЛКОВЕ МІСТО
Чому
профспілки сьогодні не резонують з людьми так, як колись, особливо в громадах
«іржавих поясів», таких як західна Пенсильванія. У період розквіту профспілкових
міст профспілки допомагали організовувати рекреаційні ліги та громадські
заходи. Вони були активними в церквах, школах і політиці. Профспілкові будинки
були символом присутності профспілок у громадах. До того ж, люди отримували
основну політичну інформацію з профспілкових видань.
ОСІНЬ
Проте
ця крихка екосистема майже повністю залежала від післявоєнного економічного
буму, який сприяв швидкому зростанню металургійних заводів на заході
Пенсильванії. Після того, як почала зростати європейська та японська конкуренція,
набрав обертів неоліберальний натиск, доля американських робочих місць у
промисловості була практично вирішена, і профспілкове містечко почало невпинно
занепадати.
Профспілки
намагалися зупинити занепад своїх галузей, в деяких випадках намагаючись
використати право примусового відчуження для захоплення заводів, але це не
вдалося. Громади почали відчувати, що профспілки просто не в змозі захистити
робочі місця, і що доцільніше йти індивідуальним, а не колективним шляхом.
Оскільки
профспілки небезпідставно намагалися спрямувати свої ресурси, що стрімко
зменшувалися, на екстрену політичну адвокацію, припинилося спонсорство
дитячих бейсбольних ліг, паради до Дня праці були скорочені або скасовані,
місцеві профспілкові видання призупинені, а профспілкові зали зачинені або
перетворені на продовольчі банки. Як наслідок, присутність профспілок у містах
поступово зменшувалася, а разом з нею і їхня роль у повсякденному житті трудящих.
ПОРОЖНЕЧА
ЗАПОВНИЛАСЯ
Коли
профспілки вийшли зі стадії «іржавого поясу», консервативна трійка великих
роботодавців, євангельських церков і все більш поширених стрілецьких клубів
заповнила цю порожнечу. Компанії почали пропонувати послуги та пільги громадам,
які колись надавали профспілки, що призвело до того, що робітники почали більше
ідентифікувати себе з компанією, ніж з профспілками.
ПОВЕРТАЄМО
ПРОФСПІЛКОВІ ЗАЛИ НА ГОЛОВНУ ВУЛИЦЮ
Хоча
ця картина є похмурою, для Ньюмана та Скокпола надія не втрачена. Рішення
від них напрочуд просте: профспілкам потрібно краще працювати в громадах і
налагоджувати зв’язок зі своїми членами.
Незалежно
від того, наскільки обмеженими в ресурсах можуть бути профспілки, лідери
повинні усвідомити, що зусилля зі створення та зміцнення зв’язків з громадами
за межами та на робочих місцях є життєво важливими. Спільне почуття гордості
між існуючими членами профспілки також важливе для залучення нових членів;
нові члени повинні чути не лише про те, що профспілки збирають внески, але й
про те, що вони пропонують спільноту братів і сестер, які «прикривають один
одного» під час переговорів про укладення контрактів і багато іншого.
НОСТАЛЬГІЯ
ЗА МИНУЛИМ, ЯКОГО НЕ ПОВЕРНУТИ?
Масове
вбудовування профспілок у місцеві громади є дуже привабливою ідеєю. Проте на
горизонті не видно чітких політико-економічних змін, які б забезпечили
матеріальну основу для економічного відродження в цих громадах.
По-перше,
працівники змушені їздити на роботу все далі і не можуть підтримувати міцні
соціальні зв’язки на роботі, навіть якщо хочуть цього. Працівники набагато
рідше працюють в одному місці зі своїми сусідами, тому цей важливий механізм,
який дозволив профспілкам так міцно закріпитися в громадах, більше не існує.
Більше того, громади сьогодні набагато частіше формуються в Інтернеті, де
налагодити глибокі та тривалі соціальні зв’язки складно – якщо не неможливо.
Все це
змушує замислитися над тим, чи не є чіткий заклик Ньюмана і Скочпола до
відродження профспілкового «іржавого поясу» більше ностальгічним, ніж стратегічним.
ДОРОГА
ПОПЕРЕДУ
Тим не
менш, Ньюман і Скокпол пропонують дещо дивовижний приклад побудови профспілок
як можливу модель. З огляду на те, що будівельні профспілки завжди мали
охоплювати велику географічну територію, їм доводилося постійно шукати
способи налагоджувати зв’язки між розпорошеними членами профспілки. Це дозволило
профспілкам будівельників вистояти під час масштабних змін неоліберальної
епохи так, як не змогли інші профспілки.
Якщо
відродження профспілок набуде гібридних особистих і віртуальних форм, а також
поєднуватиме організацію спільнот на місцях із креативними підходами до
підтримки солідарності на великій відстані, воно має шанс стати успішним.
ДЕПАРТАМЕНТ МІЖНАРОДНИХ ЗВ’ЯЗКІВ АПАРАТУ
ФПУ
ЄС ГОТОВИЙ ПІДТРИМУВАТИ УКРАЇНУ,
СКІЛЬКИ БУДЕ ПОТРІБНО
Рада та Парламент ЄС досягли попередньої домовленості
про створення нового інструменту для підтримки відновлення України.
Загальний
бюджет Українського фонду становитиме €50 млрд.
«ЄС
готовий підтримувати Україну стільки, скільки буде потрібно. Український фонд
дозволить нам спрямувати підтримку Україні, щоб допомогти її народу
відновити свою країну. Водночас ця підтримка допоможе Україні просувати реформи
та модернізацію, необхідні для просування на шляху до майбутнього членства в
ЄС», – Вінсент ван Петегем, Міністр фінансів Бельгії.
СТРУКТУРА
У ТРЬОХ НАПРЯМКАХ
Структура
Програми для України складатиметься з трьох компонентів:
Компонент
I
:
уряд України підготує
«Український план», в якому будуть викладені його наміри щодо відновлення,
реконструкції та модернізації країни, а також реформи, які він планує
здійснити в рамках процесу вступу до ЄС. Фінансова підтримка у формі грантів
та кредитів державі Україна надаватиметься на основі виконання «Українського
плану», який буде підкріплений набором умов та графіком виплат.
Компонент
II
:
в р амках
інвестиційної програми ЄС надаватиме підтримку у формі бюджетних гарантій та
поєднання грантів і позик від державних і приватних установ.
Компонент
ІІІ:
допомога у вступі до ЄС та інші заходи підтримки, що допомагають
Україні адаптуватися до законодавства ЄС та здійснювати структурні реформи на
шляху до майбутнього членства в ЄС.
ФІНАНСОВІ
АСПЕКТИ
Загальний
бюджет Програми для України у розмірі € 50 м лрд б уде розподілено між €33 млрд
у вигляді кредитів та €17 млрд у вигляді грантів.
Україна
може запросити в рамках Українського плану попередній платіж у розмірі до 7%
від суми Програми.
16.02.2024