Що гарантує новий закон?
Нещодавно Президент
України підписав Закон України «Про державну службу», який набирає чинності 1
січня 2013 року. Значний внесок у підготовку цього закону зробила Профспілка
працівників державних установ України та її членські організації. Які саме
пропозиції та зауваження вносила профспілка, і що гарантує новий закон? Ці питання
обговорювалися під час семінару, організованого Кіровоградським обласним
комітетом профспілки працівників держустанов.
За словами голови
обкому профспілки Віктора Федотова, перший варіант ЗУ «Про держслужбу» мав
низку недоліків. Профспілку, приміром, не влаштовували певні обмеження для
держслужбовців, відсутність правових та соціальних гарантій при звільненні,
низька зарплата рядових працівників. Основна з пропозицій профспілки
стосувалася розміру посадового окладу, який, на її думку, має становити не
менше двох мінімальних зарплат, гарантованих державою.
Головний спеціаліст управління держслужби в області
Олександр Сужаєв зупинився на новелах, запроваджених новим законом. Так,
змінено класифікацію посад держслужби. Зокрема, посади держслужби залежно від
характеру й обсягу повноважень поділяються на 5 груп (замість 7), а кожна з
них – на 4 підгрупи, залежно від рівня органу та меж поширення його повноважень.
Замість 13 чинних вводяться 9 рангів держслужбовця. Висуваються конкретні
вимоги до рівня професійної компетентності для обіймання кожної посади
підгрупи, крім підгрупи І-1.
Внесено зміни до порядку вступу на держслужбу та просування
по службі. Вступити на держслужбу, крім посад І групи, можна буде лише за
конкурсом. З метою просування по службі держслужбовець може бути переведений
за рішенням керівника на вищу вакантну посаду тієї ж або попередньої за
числовим визначенням групи в тому ж держоргані за його письмовою заявою. У законі
визначені вимоги до політичної неупередженості держслужбовців.
Окремою статтею виписано порядок формування стажу
держслужби, який дає право на встановлення надбавки за вислугу років. Щодо
матеріального забезпечення держслужбовців, то відповідно до закону схема посадових
окладів щорічно визначається КМУ, при цьому мінімальний розмір окладу
чиновника не повинен бути менше подвійного розміру мінімальної зарплати, встановленої
в країні. Найвищий посадовий оклад (підгрупа І-1) не може перевищувати 10
розмірів найнижчого посадового окладу (підгрупа V-4). Відповідно до закону
пенсія держслужбовцям призначається в розмірі 80% від їхньої зарплати – до неї
включаються всі види оплати праці, з якої відраховуються внески. Максимальна
пенсія держслужбовців не може перевищувати 10 прожиткових мінімумів для
осіб, які втратили працездатність.
Головний правовий інспектор ФПО Максим Баланенко,
проаналізувавши новий закон, висловив деякі зауваження до окремих його
статей. Зокрема, норми законодавства про працю поширюються на держслужбовців у
частині, не врегульованій новим законом. Така позиція не враховує того, що
окремі положення закону за своєю належністю є частиною законодавства про працю,
оскільки між держслужбовцем і держорганом, в якому він працює, виникають
трудові відносини (держслужбовець є працівником, з яким укладається трудовий
договір, а державний орган – роботодавцем).
Хибність відокремлення положень ЗУ «Про держслужбу», які
регулюють працю держслужбовців, від КЗпП України проявляється в тому, що жоден
трудовий аспект не врегульований повною мірою так, як у законодавстві про
працю. Навіть у питаннях припинення державної служби, дисциплінарної та
матеріальної відповідальності правове регулювання є фрагментарним і неповним.
Значна частина положень КЗпП України дублюється в законі
без жодної потреби. Запровадження запропонованого підходу щодо відокремлення
положень ЗУ «Про держслужбу» від законодавства про працю спричинить суттєве
необґрунтоване зниження рівня захисту трудових прав держслужбовців. Так, у
разі видання за ініціативою суб’єкта призначення акта про звільнення держслужбовця
в період його тимчасової непрацездатності чи перебування у відпустці такий акт
набирає чинності наступного робочого дня після закінчення терміну лікарняного
чи відпустки. Виникає низка зауважень і до положень про умови переведення
держслужбовця. Система держслужби є посадовою, тобто невід’ємною, визначеною
структурою і штатним розписом первинною одиницею конкретного держоргану та
його апарату, тому зміна посади, хоч і шляхом переведення, є в правовому
розумінні укладенням нового трудового договору.
Для держслужбовців передбачена можливість відрядження для
виконання завдань, пов’язаних із службовою діяльністю, однак залишилося законодавчо
неврегульованим питання щодо їх направлення на навчання чи стажування з метою
обміну міжнародним досвідом. Фактично нічим не обмежене залучення держслужбовців
до роботи у вихідні, святкові та неробочі дні, що звужує права і свободи цієї
категорії громадян. Оскільки держслужба, як вважає головний правовий
інспектор ФПО, є однією з форм реалізації громадянами права на працю, всі
права та гарантії, встановлені трудовим законодавством, повинні повною мірою
поширюватись і на її працівників. Усі висловлені зауваження до закону будуть
направлені в ЦК профспілки працівників держустанов України.
Марія ІВАНОВА,
м.
Кіровоград
Додаткова відпустка
для сумісника
Чи має право працівник
на щорічну додаткову відпустку за ненормований робочий день за основним
місцем роботи, якщо він одночасно працює за сумісництвом?
Борис ПЕТЛЮК,
м.
Львів
Згідно із ст. 8 ЗУ
«Про відпустки» щорічна додаткова відпустка за особливий характер праці
надається працівникам з ненормованим робочим днем і має тривалість до 7
календарних днів за списками посад, робіт і професій, визначених колдоговором
чи угодою.
Відповідно до п. 1 Рекомендацій щодо порядку надання
працівникам з ненормованим робочим днем щорічної додаткової відпустки за особливий
характер праці, затверджених наказом Мінпраці та соцполітики України від
10.10.1997 № 7 (далі – Рекомендації), ненормований робочий день – це
особливий режим робочого часу, який встановлюється для певної категорії
працівників у разі неможливості нормування часу трудового процесу. За потреби
ця категорія працівників виконує роботу понад нормальну тривалість робочого
часу (така робота не є надурочною). Міра праці в даному випадку визначається
не тільки тривалістю робочого часу, а й колом обов’язків і обсягом виконаних
робіт (навантаженням).
Ненормований робочий день не застосовується до працівників,
зайнятих неповний робочий день. Водночас до тих, хто працює на умовах неповного
робочого тижня, ненормований робочий день може застосовуватись.
У п. 3 Рекомендацій зазначається, що додаткова відпустка
працівникам з ненормованим робочим днем надається як компенсація за виконаний
обсяг робіт, складність і самостійність у роботі, необхідність періодичного
виконання службових завдань понад встановлену тривалість робочого часу. Таким
чином, при визначенні тривалості додаткової відпустки працівникам з
ненормованим робочим днем за особливий характер праці необхідно враховувати
всі зазначені вище умови.
На працівників з ненормованим робочим днем поширюється
встановлений на підприємстві, в установі, організації режим робочого часу. У
зв’язку з цим власник або уповноважений ним орган не має права систематично залучати
співробітників, які працюють за таким режимом, до роботи понад встановлену
тривалість робочого часу. Отже, однією з основних умов для встановлення працівнику
ненормованого робочого дня є періодичне виконання ним роботи понад
установлену тривалість робочого часу, тобто понад 40 годин на тиждень. Як
компенсація за роботу в таких умовах надається додаткова оплачувана відпустка
тривалістю до 7 календарних днів.
Сумісництвом є виконання працівником, крім своєї основної,
іншої регулярної оплачуваної роботи на умовах трудового договору у вільний від
основної роботи час на тому ж або іншому підприємстві, в установі, організації
чи громадянина за наймом (Положення про умови роботи за сумісництвом
працівників державних підприємств, установ, організацій, затверджене наказом
Мінпраці, Мін’юсту, Мінфіну України від 28.06.1993 № 43). Тобто, працівник не
може виконувати в один і той же час (приміром з 9.00 до 18.00) роботу як за
основним місцем роботи, так і за сумісництвом. У випадку, коли працівник після
закінчення роботи за основною посадою відразу розпочинає виконання роботи за
сумісництвом в одній установі, тобто в нього немає можливості періодично
виконувати роботу понад встановлену тривалість робочого часу, підстав для
встановлення йому ненормованого робочого дня за основним місцем роботи не
вбачається. Відповідно, він не має права і на отримання додаткової відпустки.
У разі ж якщо працівник має можливість періодично виконувати
таку роботу, підстав для невстановлення йому ненормованого робочого дня за
основним місцем роботи немає, і такий працівник, відповідно, має право на отримання
додаткової відпустки за особливий характер праці.
Департамент правового захисту апарату ФПУ
09.04.2012
|