Про порядок подання документів на пенсію
Відомо, що документи
для призначення пенсії оформляються за місцем роботи. Якими нормативними
актами це передбачено, і хто має цим займатися?
Василь ГІРЧАК, м.
Охтирка, Сумська обл.
Статтею 44 Закону
України «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» передбачено, що
заява про призначення пенсії та необхідні документи подаються до територіального
органу Пенсійного фонду України (ПФУ) або уповноваженого ним органу чи
уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням фонду. Постановою правління
ПФУ від 25.11.2005 № 22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів
для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України «Про
загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» (далі – Порядок № 22-1).
Оскільки працюючим
громадянам документи для призначення пенсії оформляються за місцем роботи, на
кожному підприємстві (організації, установі) адміністрацією має бути визначено
уповноважену посадову особу, на яку покладаються обов’язки з підготовки таких
документів.
Уповноваженій
особі доцільно вести облік працівників, які протягом певного періоду (приміром,
року) виходитимуть на пенсію. Це потрібно для того, щоб можна було завчасно
перевірити документи, необхідні для призначення пенсії (чи всі записи внесені до
трудової книжки і належно оформлені), зробити запити на інші підприємства
щодо видачі уточнюючих довідок тощо.
Звертатися за
призначенням пенсії можна в будь-який час після виникнення права на пенсію.
Для призначення пенсії за віком можна звертатися і до настання пенсійного віку,
але не раніше ніж за місяць до виникнення такого права.
Пенсії за віком і
по інвалідності призначаються незалежно від того, чи припинила особа працювати
на час звернення за пенсією, чи ні. А пенсії за вислугу років призначаються
лише після залишення роботи, яка дає право на цей вид пенсії.
Уповноважена посадова
особа підприємства зобов’язана не пізніше ніж за місяць до дня досягнення
працівником пенсійного віку повідомити йому про виникнення права на пенсію за
віком, у тому числі на пільгових умовах. Працівник подає уповноваженій особі заяву
про призначення пенсії за встановленою формою. До заяви обов’язково додається
паспорт або інший документ, що засвідчує особу, місце її постійного
проживання. Зразки заяви та інших документів, необхідних для призначення
різних видів пенсій, зазначені в Порядку № 22-1.
Подана заява про
призначення пенсії реєструється уповноваженою особою в журналі, який вона
повинна вести. У десятиденний термін з дня одержання заяви про призначення
пенсії уповноважена особа оформляє всі необхідні документи і подає їх до
районного управління ПФУ.
Заяви про
призначення пенсії реєструються в журналі реєстрації рішень районного
управління ПФУ, який призначає пенсію. Заявнику або уповноваженій посадовій
особі підприємства органом ПФУ видається розписка із зазначенням дати прийняття
заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів.
Не пізніше 10
днів після надходження для призначення пенсії документів орган Пенсійного
фонду повинен розглянути подані документи та прийняти рішення. При цьому
органи ПФУ мають право вимагати додаткового оформлення прийнятих і подання
додаткових документів, а також перевіряти, якщо необхідно, обґрунтованість
їх видачі. У разі відмови в призначенні пенсії заявникові направляється
(видається) відповідне повідомлення із зазначенням причини відмови та порядку
оскарження рішення.
Заява про призначення
пенсії з усіма поданими документами та рішенням про призначення пенсії
зберігається в окремій пенсійній справі на кожного пенсіонера в органі ПФУ за
місцем фактичного його проживання. Документом, який підтверджує призначення
громадянину пенсії, є пенсійне посвідчення, що видається органом, який
призначає пенсію. За бажанням пенсіонера йому видається виписка з розпорядження
про призначення (перерахунок) пенсії з інформацією про періоди страхового
стажу та заробітної плати (доходу), які враховані при розрахунку пенсії.
Крім того,
пенсіонеру видається пам’ятка, в якій зазначено права та обов’язки
пенсіонерів. Зокрема, цією пам’яткою передбачено, що пенсіонери зобов’язані
повідомляти органи ПФУ про обставини, що спричиняють зміну розміру пенсійної
виплати або припинення її виплати: про влаштування чи звільнення з роботи,
зміни в складі сім’ї.
Володимир МАКСИМЧУК,
завідувач відділу пенсійного забезпечення соціально-економічного департаменту ФПУ
ДО ВІДОМА
Згідно з Порядком
№ 22-1 заява про призначення пенсії працюючим громадянам і членам їхніх сімей
(у разі втрати годувальника) подається до районного (міського) управління ПФУ
через уповноважену посадову особу підприємства, організації, установи. За
бажанням особи така заява може бути подана особисто за місцем проживання
(реєстрації). Заява про призначення пенсії непрацюючим громадянам і членам
їхніх сімей подається безпосередньо ними до районного (міського) управління
ПФУ за місцем проживання.
ПРАВО НА
ЗВЕРНЕННЯ
У ФПУ створена і
діє Приймальня громадян, покликана забезпечити реалізацію конституційного
права членів профспілок на звернення і, відповідно до компетенції ФПУ, сприяння
вирішенню порушених у цих зверненнях питань.
Працівники
Приймальні громадян забезпечують організацію та проведення особистого прийому
членів профспілок Головою ФПУ та його заступниками, здійснюють щоденний прийом
громадян, які звертаються до ФПУ зі своїми проблемами, надають консультації і
роз’яснення з питань трудового, профспілкового, пенсійного, житлового та
соціального законодавства України.
У минулому році
на особистому прийомі в Приймальні побували понад 1 тис. осіб. Фахівцями
апарату ФПУ розглянуто 401 письмове звернення громадян. За результатами цього
розгляду підготовлено та надано 397 відповідей.
З метою
оперативного реагування на звернення профспілкових організацій та членів
профспілок із питань реалізації і захисту їхніх прав та законних інтересів у
ФПУ створена і функціонує профспілкова «гаряча лінія», на яку протягом 2011
року надійшло більш ніж півтисячі повідомлень.
Аналіз питань,
порушуваних у зверненнях громадян на особистому прийомі, за телефоном
профспілкової «гарячої лінії» і в листах, свідчить, що найбільш актуальними
залишаються проблеми, пов’язані із застосуванням трудового законодавства та
захистом трудових прав, пенсійним забезпеченням, організацією і проведенням
профспілкової роботи, дотриманням профспілкових прав. За статистикою, характер
зазначених звернень насамперед зумовлений негативними наслідками фінансово-економічної
кризи в країні, масовим вивільненням працівників, зростанням нелегальної
зайнятості, невиплатою зароблених працівниками коштів, порушенням законодавства
про відпустки тощо.
Більшість
профспілкових організацій зверталися з приводу утисків з боку роботодавців та
переслідування профактивістів у зв’язку з виконанням ними своїх громадських
обов’язків. Певна частина зазначених звернень була пов’язана з організацією
діяльності профспілок, зокрема процедурою створення та ліквідації
профспілкових організацій, реєстрацією змін до статутних документів та в
складі керівних органів профспілки. Численні питання виникали в зв’язку із
запровадженням Закону України «Про захист персональних даних».
Як і в минулі
роки, традиційно великою залишається кількість звернень із питань пенсійного
забезпечення. Упровадження пенсійної реформи, перерахунок пенсій та їх низький
рівень, порушення в сфері соціальних виплат були основними чинниками, що
зумовили таку тенденцію.
Членам профспілок
та іншим громадянам, які зверталися до Приймальні громадян ФПУ, крім безпосередньої
юридичної допомоги та усних роз’яснень, надавалися консультативні,
інформаційні та методичні послуги з питань захисту їх прав і законних
інтересів, а також необхідні витяги з нормативно-правових актів, зразки
процесуальних та інших документів, довідкові матеріали й інформація.
Слід також
зазначити, що успішному розв’язанню багатьох проблем, з якими звертаються до
ФПУ члени профспілок та окремі громадяни, сприяє налагоджена взаємодія
працівників Приймальні з відповідними фахівцями інших підрозділів апарату ФПУ,
особливо відділу пенсійного забезпечення соціально-економічного департаменту,
а також галузевих профспілок та територіальних профоб’єднань.
З урахуванням
аналізу й актуальності порушуваних у зверненнях громадян питань на сайті ФПУ
та у «ПВ» регулярно розміщуються тематичні консультації та відповідні
роз’яснення положень законодавства України.
Департамент правового
захисту ФПУ
19.02.2012
|