Законно? Чи ні?
Керівництво нашої
фірми запропонувало всім працівникам заповнити анкети, які містять питання
стосовно приватного життя, приміром: яким майном володіють члени родини, де
вони працюють тощо? Окрім того, від працівників вимагають пройти перевірку на
детекторі брехні. Чи правомірні такі дії?
Олена САХНО, м.
Черкаси
Ні, не
правомірні. Статтею 32 Конституції України передбачено, що не допускається збирання,
зберігання, використання та поширення конфіденційної інформації про особу без
її згоди, крім випадків, визначених законом, і лише в інтересах національної
безпеки, економічного благоустрою і прав людини. Аналогічні положення містить
і стаття 302 Цивільного кодексу України та Закону України «Про захист персональних
даних».
У статті 24
Кодексу законів про працю України опубліковано перелік документів, які особа
зобов’язана подати під час укладання трудового договору. Це, зокрема, паспорт
або інший документ, який посвідчує особу, трудова книжка, а у випадках, що
передбачені законодавством, документ про освіту (спеціальність, кваліфікація),
про стан здоров’я та ін. Тим часом стаття 25 КЗпП забороняє вимагати від осіб,
що влаштовуються на роботу, документи, які не передбачені законодавством.
Тому Ви маєте
право відмовитися заповнювати запропоновані Вам анкети. Тим більше на законних
підставах можете не погодитися пройти тестування на детекторі брехні.
ВИБИРАЄМО
ПРАЦІВНИКА
Часто в
оголошеннях про вакансії на підприємствах йдеться про те, що всі зацікавлені
особи можуть узяти участь у відкритому конкурсному відборі. Що це означає та
які критерії такого відбору?
Микола МИКИТЕНКО,
м. Фастів, Київська обл.
У відкритому конкурсному
відборі можуть узяти участь як працівники підприємства, так і інші особи.
Оголошення про вакансії розміщується не тільки на внутрішніх інформаційних
засобах підприємства, а й у засобах масової інформації (друкованих, електронних,
на сайті підприємства).
В оголошенні
обов’язково вказується електронна адреса відділу із роботи з персоналом, на
яку надсилається резюме. Зазначаються також і контактні телефони для довідок.
Звісно, що
існують чіткі критерії відбору кандидатів. Про них можна дізнатися в оголошенні
про вакансію в розділі «Вимоги до кандидата». Серед основних критеріїв відбору
– наявність освіти певного рівня та підготовки, необхідних професійних знань і
досвіду, орієнтація на результат. Процедура оцінювання дає змогу відбирати
кандидатів винятково за їхніми професійними й діловими якостями.
ПРОБЛЕМУ
ВИРІШУЄМО СПІЛЬНО
Я працюю
незвільненим головою профкому автотранспортного підприємства. У трудовому
колективі зростає невдоволення, пов’язане з умовами й оплатою праці водіїв
автобусів, які вважають, що працюють більше за всіх. Що робити?
Михайло
ПОТАПЕНКО, м. Миронівка, Київська обл.
Обговоріть суть
проблеми з працівниками, а потім поінформуйте керівника автопідприємства.
Призначте дату проведення зборів трудового колективу, на які запросіть
директора підприємства, нормувальника, бухгалтера. Після зборів адміністрація
ймовірно ухвалить рішення, яке влаштує усіх працівників.
У разі
ігнорування проблеми підготуйте звернення до керівника, в якому висловіть свою
позицію щодо ситуації, яка склалася. Під листом мають поставити підписи всі
працівники. Передайте звернення до канцелярії та контролюйте хід його
виконання.
У разі
невирішення проблеми звертайтеся по допомогу до вищих профорганізацій.
ПРОВИНА І
ПОКАРАННЯ
Що таке
дисциплінарна відповідальність і які її види існують?
Микола ГАПОНЕНКО,
м. Суми
Дисциплінарна –
це юридична відповідальність, впливом реагування якої є дисциплінарне
стягнення, застосовуване керівниками адміністрації підприємства, установи до
працівника, який вчинив порушення.
Кожен працівник
на підприємстві, в організації чи установі, незалежно від форми власності,
повинен дотримуватися трудової дисципліни, сумлінно виконувати покладені на
нього обов’язки.
Дисциплінарна
відповідальність поділяється на регулятивну, превентивну, каральну,
відновлювальну і виховну функції.
Відновлювальна і
виховна – основні функції, покликані запобігти каральній функції. Формують у
працівника переконання щодо неприпустимості неправомірних дій, вчинення
порушень.
Регулятивна
функція спрямована на формування свідомості працівника, вміння розрізняти
правомірну і неправомірну власну трудову діяльність.
Превентивна, або
застережна, – це залякувальна функція, спрямована на запобігання порушенню
дисципліни в трудовому колективі.
Остання функція –
каральна, накладення на винних співробітників дисциплінарних стягнень.
Дисциплінарна
відповідальність буває двох видів: загальна і спеціальна. Загальна – це
відповідальність усередині трудового колективу, загального розпорядку, яка
поширюється практично на всіх працівників. Спеціальна дисциплінарна відповідальність
може покладатися тільки на певних осіб, наділених владою.
Оскаржити
накладене дисциплінарне стягнення можна заявою до адміністрації або в
судовому порядку.
Сторінку підготувала
Олена ЛАРІНА, «ПВ»
24.12.2011
|