КОНСУЛЬТУЮТЬ ПРОФСПІЛКОВІ ЮРИСТИ
– Працівниці
надана додаткова відпустка тривалістю 10 календарних днів з 22 січня 2025
року до 31 січня 2025 року. Однак, перебуваючи у цій відпустці, працівниця
хворіла з 23 січня 2025 року до 25 січня 2025 року, про що свідчить наданий
нею листок непрацездатності. Чи підлягає додаткова відпустка продовженню або
перенесенню на інший період у зв’язку з хворобою працівниці?
У ч. 7 ст. 20
Закону України від 15 листопада 1996 року № 504/96-ВР «Про відпустки» вказано:
додаткові відпустки працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину – особу
з інвалідністю з дитинства підгрупи А I
групи – переносяться на інший період або продовжуються у порядку, визначеному
ст. 11 цього Закону (тобто
за правилами, установленими для щорічної
відпустки).
Так, додаткова
відпустка працівникам, які мають дітей або повнолітню дитину – особу з
інвалідністю з дитинства підгрупи А I
групи, – має бути перенесена на інший період або продовжена у разі, зокрема,
тимчасової непрацездатності працівника, засвідченої в установленому порядку
(п. 1 ч. 2 ст. 11 Закону № 504). Тобто, додаткові відпустки працівникам, які
мають дітей або повнолітню дитину – особу з інвалідністю з дитинства підгрупи
А I
групи –
переносяться
на інший період або продовжується на кількість календарних днів хвороби, що
припали на цю відпустку згідно з листком непрацездатності.
У нашому випадку
на період додаткової відпустки припали 3 календарні дні тимчасової
непрацездатності працівниці. Отже, якщо додаткова відпустка підлягає продовженню,
то вона подовжується на 3 календарних дні, а саме – на період з 1 лютого 2025
року до 3 лютого 2025 року. Якщо ж ця відпустка підлягає перенесенню, то 3 календарні
дні можуть бути використані працівником в інший період. Зауважимо, що у
такому разі заборона про поділ додаткової відпустки на частини не
застосовується.
ОФОРМЛЕННЯ ГРАФІКУ РОБОТИ
Чи потрібно у
графіку роботи на відповідний місяць вказувати посади працівників, які перебувають
у відпустках для догляду за дитиною до трьох або шести років? Чи вказують лише
працівників, які на час складання графіка працюють і не перебувають у таких
відпустках?
Режим робочого
часу
– це розподілення
часу роботи в межах доби чи іншого календарного періоду.
Режим робочого
часу передбачає 5- або 6-денний робочий тиждень, початок і кінець робочого
дня, час і тривалість обідньої перерви, число змін протягом облікового
періоду.
Режим роботи
конкретного підприємства
, установи, організації (далі – підприємство) визначається методом
локального регулювання. На законодавчому рівні встановлюються лише окремі
елементи режиму робочого часу. Час початку і закінчення роботи (зміни)
визначається відповідності до законодавства.
Законодавство
визначає, насамперед, правила встановлення режиму роботи підприємств. Режим
роботи підприємства визначає режим робочого часу працівників.
Якщо режим роботи
працівників є стабільним, він може встановлюватися безпосередньо в правилах
внутрішнього трудового розпорядку (далі – ПВТР). У ПВТР він може
встановлюватися як для всього підприємства, так і для окремих його підрозділів.
Графіки змінності
затверджуються при роботі змінами протягом дня (доби). З пункту 13 Типових
правил внутрішнього трудового розпорядку, затверджених постановою Держкомпраці
СРСР за погодженням з ВЦРПС від 20 липня 1984 року №213, можна зробити
висновок про те, що графіки змінності затверджуються саме в таких випадках.
Графіки
змінності доводяться до відома працівників
, як правило, не пізніше, як за 1 місяць до їх
введення в дію.
В інших випадках,
коли робота не проводиться змінами, але час початку і закінчення роботи не є
постійним або вихідні дні надаються «за змінним графіком», передбачено
затвердження графіків роботи. Вони складаються на певний проміжок часу, на
певний обліковий період, у межах якого має бути дотримана встановлена
тривалість робочого тижня.
У будь-якому разі
має забезпечуватися дотримання річного балансу робочого часу. У таких
випадках графіки змінності визначають порядок чергування працівників у змінах,
тож складаються на працівників бригад або структурних підрозділів з
зазначенням посад та П. І. Б. працівників.
Графіки
складаються для рівномірної роботи працівників та залучення їх до роботи – і
зазначати там працівників, які будуть відсутніми тривалий період часу, немає
сенсу.
ПРАВО
ПРАЦЮВАТИ ЗА СУМІСНИЦТВОМ
Чи має право
заступник директора з навчально-виховної роботи закладу освіти працювати за
сумісництвом на посаді вихователя групи продовженого дня в цьому ж закладі?
Т.
МАНЬКОВСЬКА,
Миколаївська
обл.
Умови оплати
праці педагогічних працівників визначаються на підставі наказу Міністерства
освіти і науки України від 26.09.2005 р. №557 «Про впорядкування умов оплати
праці та затвердження схем тарифних розрядів працівників навчальних закладів,
установ освіти та наукових установ» (зі змінами, далі – наказ №557),
розробленого на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2002
р. №298 «Про оплату праці працівників на основі Єдиної тарифної сітки розрядів
і коефіцієнтів з оплати праці працівників установ, закладів та організацій
окремих галузей бюджетної сфери» (зі змінами), та Інструкції про порядок обчислення
заробітної плати працівників освіти, затвердженої наказом Міністерства освіти
України від 15.04.93 р. №102, яка з 1 вересня 2005 р. застосовується в частині,
що не суперечить умовам оплати праці, визначеним наказом №557. Згідно з пп. 3
п. 4 наказу №557 працівникам можуть установлюватися доплати у розмірі до 50%
посадового окладу (тарифної ставки): за виконання обов’язків тимчасово відсутніх
працівників, за суміщення професій (посад), за розширення зони обслуговування
або збільшення обсягу виконуваних робіт.
Зазначені види
доплат не встановлюють керівникам навчальних закладів, установ освіти та
наукових установ, їхнім заступникам, керівникам структурних підрозділів навчальних
закладів, установ освіти та наукових установ, їхнім заступникам. Водночас
відповідно до ст. 1021 Кодексу законів про працю України сумісництвом вважають
виконання працівником, крім основної, іншої оплачуваної роботи на умовах
трудового договору у вільний від основної роботи час на тому самому або іншому
підприємстві, в установі, організації або у роботодавця – фізичної особи.
Працівники, які працюють за сумісництвом, одержують заробітну плату за
фактично виконану роботу. Отже, заступник директора з навчально-виховної
роботи закладу освіти може працювати за сумісництвом на посаді вихователя групи
продовженого дня на умовах трудового договору лише поза межами робочого часу
за основною посадою.
ОКСАНА
РІЗНІЧУК,
ГОЛОВНИЙ
СПЕЦІАЛІСТ ДЕПАРТАМЕНТУ ПРАЦІ ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ДОБІРКУ
ПІДГОТУВАЛА ВІКТОРІЯ ЛІПЧАНСЬКА,
КЕРІВНИК ЦЕНТРУ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ ФПУ
28.05.2025
|