ЩОДО ЗАКОНОДАВЧИХ ЗМІН СТОСОВНО ОПЛАТИ ЛІКАРНЯНИХ ЛИСТКІВ СУМІСНИКАМ
Внаслідок
внесення змін до Закону України «Про загальнообов’язкове державне соціальне
страхування», які набрали чинності з 1 січня 2023 року, виникли проблеми з
виплатою допомоги по тимчасовій непрацездатності та вагітності і пологах
для застрахованих осіб, які, крім основної роботи, працюють за сумісництвом,
оскільки ст. 22 цього Закону було передбачено, що зазначені види допомоги
застрахованим особам надаються за основним місцем роботи (діяльності) або
за місцем роботи за сумісництвом у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів
України.
У зв’язку з цим
органи Пенсійного фонду надавали роз’яснення, що допомога по тимчасовій
непрацездатності та допомога по вагітності та пологах застрахованим особам
надається за основним місцем роботи
і лише коли застрахованою особою не
реалізовано право на таку допомогу за основним місцем роботи, тоді допомога
надається за місцем роботи за сумісництвом.
Таким чином,
застраховані особи безпідставно позбавлялися права на отримання страхових
виплат у страхувальника, у якого вони працювали за сумісництвом, у разі
отримання такої допомоги за основним місцем роботи, адже, як за основним
місцем роботи, так і за сумісництвом працівники підлягають
загальнообов’язковому державному соціальному страхуванню і відповідно за цими
місцями роботи за них сплачується єдиний соціальний внесок.
З метою усунення
зазначеного порушення Федерація профспілок України та СПО об’єднань профспілок
надсилали неодноразові звернення до Мінсоцполітики, Кабінету Міністрів
України, Верховної Ради України, проводили обговорення цього питання на
різних засіданнях, узгоджувальних нарадах тощо. Після внесення урядом відповідного
законопроєкту до Верховної Ради України та доопрацювання його в робочій групі
(відбулося п’ять засідань), створеній при Комітеті Верховної Ради України з
питань соціальної політики та захисту прав ветеранів, з урахуванням пропозицій
народних депутатів України Верховною Радою України 18 грудня 2024 року
прийнято Закон України №4158 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо загальнообов’язкового державного соціального страхування», який
набирає
чинності 04 квітня 2025 року.
Разом з низкою
інших уточнень і доповнень, Законом №4158 відновлено надання допомоги по
тимчасовій непрацездатності та допомоги по вагітності і пологах за місцем
роботи за сумісництвом. Зокрема, змінами до ст. 22 Закону передбачено, що
допомога по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною),
допомога по вагітності та пологах застрахованим особам (у тому числі тим, які
здійснюють підприємницьку чи іншу діяльність та одночасно працюють на умовах
трудового договору) надається за основним місцем роботи (діяльності) та за
місцем роботи за сумісництвом (наймом) у порядку, встановленому Кабінетом
Міністрів України.
Зазначеним
Законом внесені зміни щодо надання допомоги по тимчасовій непрацездатності
для осіб, які потерпіли внаслідок нещасного випадку на виробництві. Зокрема,
що допомога по тимчасовій непрацездатності призначається та виплачується
роботодавцем,
у якого настав страховий випадок за соціальним страхуванням від нещасного
випадку, у розмірі 100 відсотків середньої заробітної плати (оподатковуваного
доходу). При цьому перші сімнадцять днів тимчасової непрацездатності
оплачуються цим роботодавцем за рахунок коштів підприємства, установи,
організації. У разі перебування потерпілого у трудових відносинах з іншими
страхувальниками (у тому числі здійснення підприємницької чи іншої діяльності
та одночасної праці на умовах трудового договору) за місцями роботи іншими,
ніж місце роботи, на якому настав страховий випадок за соціальним страхуванням
від нещасного випадку, виплачується допомога по тимчасовій непрацездатності
відповідно до розділу IV
«Загальнообов’язкове державне соціальне страхування у зв’язку з тимчасовою
втратою працездатності» цього Закону в розмірі 100 відсотків середньої заробітної
плати (оподатковуваного доходу) незалежно від страхового стажу.
Також внесено
окремі доповнення і уточнення, які стосуються надання соціальних послуг
потерпілим на виробництві, а також щодо надання внутрішньо переміщеним особам
страхових виплат і соціальних послуг за загальнообов’язковим державним
соціальним страхуванням у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності і від
нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання.
УПРАВЛІННЯ
СОЦІАЛЬНОГО СТРАХУВАННЯ І ПЕНСІЙНОГО ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ АПАРАТУ ФПУ
ЧИ ПІДЛЯГАЄ
ОПЛАТІ РОБОТА ПРАЦІВНИКІВ У ВИХІДНИЙ ДЕНЬ?
Чи підлягає
оплаті робота працівників у вихідний день? Роботодавець наполягає на тому, що
в період воєнного стану компенсація за роботу у вихідний день не передбачена.
Відповідно до
Закону України від 1 липня 2022 року №2352-ІХ «Про внесення змін до деяких
законів України щодо оптимізації трудових відносин» з переліку статей, норми
яких не застосовуються у період дії воєнного стану, вилучено ст. 72 КЗпП, що
регламентує компенсацію за роботу у вихідний день.
Норма ст. 72 КЗпП
відновила свою чинність з дати набуття чинності цим Законом, тобто з 19 липня
2022 року.
Так, робота у
вихідні дні має компенсуватись, як і в мирний час, за згодою сторін, наданням
іншого дня відпочинку або у грошовій формі у подвійному розмірі відповідно до
ст. 107 КЗпП.
При цьому в
нормах законодавства є «цікава» невідповідність. Так, норма ст. 72 КЗпП містить
вказівку на те, що рішення щодо компенсації роботи у вихідні дні приймається
за згодою сторін (і тільки розмір компенсації визначається ст. 107 КЗпП). А ст.
107 КЗпП, як імперативною нормою, визначено, що робота у святкові дні
відповідно оплачується в подвійному розмірі, і тільки за бажанням працівника
може компенсуватися наданням іншого дня відпочинку.
На практиці в
разі застосування компенсації за роботу у вихідний день враховують зазвичай
саме бажання працівника, хоча відповідно до ст. 72 КЗпП потрібно опиратися на
домовленість сторін.
У визначенні ж
варіанту компенсації за роботу у вихідний день є паритетність сторін трудового
договору, тобто ініціатором визначення виду компенсації може бути як працівник,
так і роботодавець, хоча на практиці перевага віддається працівникові.
Відповідно до ч.
1 ст. 72 КЗпП робота у вихідний день може за згодою сторін компенсуватися:
– у грошовій
формі;
– наданням іншого
дня відпочинку.
ВІКТОРІЯ
ЛІПЧАНСЬКА,
КЕРІВНИК
ЦЕНТРУ ПРАВОВОЇ ДОПОМОГИ ФПУ
ПОВІДОМЛЕННЯ
РОБОТОДАВЦЯ ПРО СТВОРЕННЯ ПРОФСПІЛКОВОЇ ОРГАНІЗАЦІЇ
На Телефонну
«гарячу лінію» ФПУ звернулися з питанням, чи зобов’язана новостворена профспілкова
організація надавати роботодавцю інформацію про своє створення на
підприємстві, в установі, організації та в який строк?
Відповідно до
ст.38 Закону України «Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності»
від 15.09.1999 p
. (далі –
Закон про профспілки) виборний орган утвореної на підприємстві, в установі,
організації профспілкової організації наділяється певними повноваженнями;
відповідно до ст. 40 цього Закону – певними правами, що забезпечують його
діяльність, а відповідно до ст.45 цього Закону встановлено обов’язок
роботодавця надавати інформацію на запити профспілок, яка є в його
розпорядженні, з питань умов праці та оплати праці працівників, а також
соціально-економічного розвитку підприємства, установи, організації та
виконання колективних договорів і угод.
Для ефективної
співпраці профспілкової організації з роботодавцем під час здійснення своїх
повноважень та дотримання роботодавцями прав профспілок та своїх обов’язків повідомлення
роботодавця про створення профспілкової організації є необхідною умовою.
Процедура
повідомлення роботодавця про створення профспілки у Законі про профспілки не
деталізована, як і питання строків.
Однак, ч. 7 ст.
16 Закону про профспілки визначає, що «про належність до певної профспілки
організації, які діють на підставі статуту цієї профспілки, надсилають
легалізуючому органу за місцем свого знаходження повідомлення із посиланням
на свідоцтво про легалізацію профспілки, на підставі якого вони включаються до
реєстру об’єднань громадян.
Первинні профспілкові організації також
письмово повідомляють про це роботодавця».
Більш того,
відповідно до ч. 2 ст. 2 Закону про профспілки діяльність профспілок будується
на принципах законності та гласності, отже інформація щодо їх статутних і
програмних документів є загальнодоступною.
ОКСАНА
ЗАЙЦЕВА,
ПРАВОВИЙ
ІНСПЕКТОР ДЕПАРТАМЕНТУ ПРАВОВОГО ЗАХИСТУ АПАРАТУ ФПУ
13.02.2025
|