ПРО ОХОРОНУ ПРАЦІ
Чи обов’язково
відмічати у спеціальному журналі факт оформлення наряду- допуску на роботи
підвищеної небезпеки?
Я. Тулін,
Київська обл.
Законом про
охорону праці забезпечено право реалізації конституційного права працівників
на охорону їхнього життя і здоров'я у процесі трудової діяльності, на належні,
безпечні і здорові умови праці, регулює за участю відповідних органів державної
влади відносини між роботодавцем і працівником із питань безпеки, гігієни
праці та виробничого середовища.
Статтею 27 Закону
про охорону праці встановлено, що нормативно-правові акти з охорони праці –
це правила, норми, регламенти, положення, інструкції та інші документи,
обов’язкові для виконання.
Наряд-допуск – це
складене на спеціальному бланку завдання на безпечне проведення роботи, що
визначає її зміст, місце, час початку і закінчення, необхідні заходи безпеки,
склад бригади і осіб, що відповідають за безпечне виконання робіт.
Тобто
наряд-допуск передбачає організаційно-технічні заходи, які гарантують
правильність підготовки робочого місця, достатність вжитих заходів безпеки,
після виконання яких члени бригади мають право розпочати роботи. Журнал
реєстрації нарядів-допусків застосовують, зокрема, для обліку та реєстрації
робіт за нарядами-допусками, в тому числі реєстрації видачі нарядів-допусків.
На продовження
робіт необхідно оформити новий наряд-допуск, за яким здійснюється новий
допуск до роботи. При цьому в журналі реєстрації нарядів- допусків у графі
«Наряд-допуск здано» роблять запис «Наряд-допуск втрачено».
У випадках, коли
наряд-допуск вилучено особами, обов’язком яких є здійснення контролю за
безпечним виконанням робіт, долучено до матеріалів розслідування нещасних
випадків та/або аварій на виробництві відповідно до Порядку розслідування та
обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.08.2019 р. №337, до
журналу реєстрації нарядів-допусків необхідно вносити відповідний запис.
Отже, журнал
реєстрації нарядів-допусків є невід’ємною частиною організаційно-технічних
заходів із безпеки праці під час виконання робіт підвищеної небезпеки.
Альтернативним
варіантом документообігу у паперовому вигляді в системі управління охороною
праці є електронний документообіг, який здійснюється відповідно до Порядку
впровадження електронного документообігу в системі управління охороною праці,
затвердженого наказом Міністерства економіки України від 28.10.2021 р.
№839-21, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 11.11.2021 р. за
№1488/37110 (далі – Порядок).
Порядок
передбачає можливість організації роботи в системі управління охороною праці,
зокрема створення, відправлення, передавання, одержання, зберігання,
оброблення, використання та знищення різних видів документів, які сьогодні
регламентовано численними нормативно-правовими актами з охорони праці, через
запровадження електронного документообігу.
З урахуванням
зазначеного інформуємо, що роботодавець має право вибору засобу здійснення на
підприємстві документообігу в системі управління охороною праці – в паперовому
чи в електронному варіанті.
Хто має право
затверджувати порядки проведення попередніх і періодичних медичних і
психіатричних оглядів?
Т. Васильєва,
м. Київ
Відповідно до ст.
17 Закону України «Про охорону праці» (далі – Закон про охорону праці) та
Порядку проведення медичних оглядів працівників певних категорій,
затвердженого наказом Міністерства охорони здоров’я України від 21.05.2007 р.
№246, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 23.07.2007 р. за
№846/14113, роботодавець зобов’язаний за свої кошти забезпечити фінансування
та організувати проведення попереднього (під час прийняття на роботу) і
періодичних (протягом трудової діяльності) медичних оглядів працівників,
зайнятих на важких роботах, роботах зі шкідливими чи небезпечними умовами
праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічного обов’язкового
медичного огляду осіб віком до 21 року.
Згідно з п. 1
Положення про Міністерство охорони здоров’я України, затвердженого постановою
Кабінету Міністрів України від 25.03.2015 р. №267 (далі – Положення про МОЗ),
Міністерство охорони здоров’я України є головним органом у системі центральних
органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику
у сфері охорони здоров’я, забезпечує формування та реалізує державну політику
у сферах розвитку медичних послуг, забезпечення державних фінансових гарантій
медичного обслуговування населення.
Перелік робіт, де
є потреба у професійному доборі, затверджено наказом Міністерства охорони
здоров’я України та Державного комітету України по нагляду за охороною праці
від 23.09.94 р. №263/121, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України
25.01.95 р. за №18/554.
Перелік медичних
психіатричних протипоказань щодо виконання окремих видів діяльності (робіт,
професій, служби), що можуть становити безпосередню небезпеку для особи або
оточуючих, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 10.05.2022
р. №577.
Згідно з пп. 10
п. 4 Положення про МОЗ Міністерство охорони здоров’я України відповідно до
покладених на нього завдань затверджує порядки проведення попередніх і
періодичних психіатричних оглядів.
З урахуванням
викладеного пропонуємо з питаннями до зазначених нормативно-правових актів
звернутися до МОЗ України.
ТЕТЯНА
КАНЕВЕЦЬ-ЦИБУЛЬКО,
ГОЛОВНИЙ
СПЕЦІАЛІСТ ДЕПАРТАМЕНТУ ПРАЦІ ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ
ПІДСТАВИ ДЛЯ
ПРИПИНЕННЯ ТРУДОВОГО ДОГОВОРУ
Чи можна
припинити трудовий договір із працівником, який відсутній на роботі понад
чотири місяці поспіль?
Л.
Твардовська,
м. Ужгород
Згідно з частиною
1 ст. 36 Кодексу законів про працю України (далі – КЗпП) підставами для
припинення трудового договору є угода сторін, розірвання трудового договору з
ініціативи працівника (ст. 38, 39), з ініціативи власника або уповноваженого
ним органу (ст. 40, 41) та інші підстави.
Частиною 1 ст. 21
КЗпП визначено, що трудовим договором є угода між працівником і роботодавцем
(роботодавцем – фізичною особою), за якою працівник зобов’язується виконувати
роботу, визначену цією угодою, а роботодавець (роботодавець – фізична особа)
зобов’язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови
праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю,
колективним договором і угодою сторін.
Відповідно до
частини 1 ст. 29 КЗпП до початку роботи роботодавець зобов’язаний узгодженим із
працівником способом поінформувати працівника, зокрема про правила внутрішнього
трудового розпорядку або умови встановлення режиму роботи, тривалість
робочого часу і відпочинку, а також про положення колективного договору (у разі
його укладення).
Згідно зі ст. 139
КЗпП працівники зобов’язані працювати чесно і сумлінно, своєчасно і точно
виконувати розпорядження роботодавця, додержуватися трудової і технологічної
дисципліни, вимог нормативних актів про охорону праці, дбайливо ставитися до
майна роботодавця, з яким укладено трудовий договір.
Частиною 2 ст. 30
Закону України «Про оплату праці» визначено, що роботодавець зобов’язаний
забезпечити достовірний облік виконуваної працівником роботи і бухгалтерський
облік витрат на оплату праці в установленому порядку.
Відповідно до п.
83 частини 1 ст. 36 КЗпП України підставою для припинення трудового договору є
відсутність працівника на роботі та інформації про причини такої відсутності
понад чотири місяці поспіль.
Відповідно до
роз’яснення Міністерства економіки України, яке є головним органом у системі
центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує
державну політику у сфері праці, відсутність працівника на роботі та інформації
про причини такої відсутності понад чотири місяці поспіль не слід ототожнювати
зі звільненням у зв’язку з прогулом (п. 4 ст. 40 КЗпП).
Для припинення
дії трудового договору за відповідною підставою мають бути одночасно
дотримані дві обов’язкові умови:
1) фактична
відсутність працівника на робочому місці понад 4 місяці поспіль;
2) відсутність
інформації у роботодавця про причини такої відсутності понад 4 місяці поспіль
(при цьому не має значення поважність чи неповажність причин такої
відсутності).
Вбачається, що у
випадку невиконання одночасно двох вищенаведених умов звільнення відповідно до
такої підстави може бути визнано судом незаконним, наприклад якщо працівник
доведе, що протягом 4 місяців поінформував роботодавця про причини своєї
відсутності.
При цьому,
виходячи з необхідності виконання вимоги щодо відсутності працівника або
інформації про нього 4 місяці поспіль, не може вважатися виконанням цієї умови
наявність кількох подібних періодів, які в сумі дорівнюють або перевищують 4
місяці.
ВІКТОРІЯ
ТЕМЧЕНКО,
ГОЛОВНИЙ
СПЕЦІАЛІСТ ВІДДІЛУ З ПИТАНЬ ТРУДОВИХ ВІДНОСИН ДЕПАРТАМЕНТУ З ПИТАНЬ ПРАЦІ
ДЕРЖАВНОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ ПРАЦІ
СТОРІНКУ
ПІДГОТОВЛЕНО ЗА МАТЕРІАЛАМИ ГАЗЕТИ «ПРАЦЯ ТА ЗАРПЛАТА»
26.12.2024
|