« на головну 22.12.2024
Архів номерів  •  Актуальний номер » (1263)
21
Листопад
 
Інтерв’ю
 
ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ

ЗАКЛАД ВИЩОЇ ОСВІТИ – ЯК ОСНОВА СОЦІАЛЬНОЇ СТАБІЛЬНОСТІ ТА ВІДБУДОВИ УКРАЇНИ


РУБРИКИ


Передплата





Статті Юридична сторінка

ТЕРМІН ВИПЛАТИ ВІДПУСКНИХ, АБО ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ПРАЦІВНИК ІДЕ У ВІДПУСТКУ ПОЗА ГРАФІКОМ?

ТЕРМІН ВИПЛАТИ ВІДПУСКНИХ, АБО ЩО РОБИТИ, ЯКЩО ПРАЦІВНИК ІДЕ У ВІДПУСТКУ ПОЗА ГРАФІКОМ?

Заробітну плату працівни­кам за весь час щорічної відпустки виплачують до початку відпустки, якщо інше не передбачено трудо­вим або колективним дого­вором. Це передбачено ст. 115 КЗпП та частиною 1 ст. 21 Закону України «Про від­пустки» від 15.11.96 р. №504/96-ВР (далі – Закон про відпустки).

Тобто виплата відпускних може бути проведена і за тиждень, і за три дні, і за день до початку від­пустки. Конкретний день виплати перед відпусткою законодавство не визначає. Моментом початку відпустки доцільно вважати нуль годин нуль хвилин першого кален­дарного дня відпустки, зазначено­го у наказі про її надання.

Отже, якщо останній день стро­ку виплати відпускних припадає на вихідний день, відпускні слід виплатити не пізніше останнього робочого дня тижня до початку відпустки.

ЧИ МОЖЕ РОБОТОДАВЕЦЬ УСТАНОВИТИ ІНШИЙ ТЕРМІН ВИПЛАТИ ВІДПУСКНИХ У ЛОКАЛЬНИХ ДОКУМЕНТАХ?

Так, може. Трудовим або колек­тивним договором можуть бути встановлені інші умови здійснен­ня такої виплати. Закон прямо не визначає заборони можливості ви­значення у колективних чи трудо­вих договорах термінів виплати, що припадають на період після по­чатку відпустки.

Водночас слід урахувати, що за ст. 9 КЗпП умови договорів про працю, які погіршують становище працівників порівняно із законо­давством України про працю, є не­дійсними.

Отже, умови, в тому числі тру­дових договорів, щодо відтерміну­вання належних працівникові ви­плат на більш пізній момент вва­жають гіршими порівняно з умова­ми виплати їх у гарантований за­конодавством термін або раніше. З метою уникнення конфліктів і спорів недоцільно при укладенні договорів вносити до них положен­ня, що не відповідатимуть нормам ст. 115 КЗпП.

ЯКІ НАСЛІДКИ ОЧІКУЮТЬ РОБОТОДАВЦЯ У РАЗІ ПОРУШЕННЯ ТЕРМІНІВ ВИПЛАТИ ВІДПУСКНИХ?

Відповідно до п. 2 ст. 11 Закону про відпустки щорічна відпустка на вимогу працівника повинна бути перенесена на інший період у разі несвоєчасної виплати власни­ком або уповноваженим ним орга­ном заробітної плати працівнику за час щорічної відпустки.

Крім того, невчасна виплата відпускних розцінюється як пору­шення інших вимог трудового за­конодавства. Отже, якщо виплату відпускних затримано на строк до одного місяця, потенційний штраф у розмірі однієї мінімаль­ної зарплати, установленої на мо­мент виявлення правопорушення за кожне таке порушення (абзац 10 частини 2 ст. 265 КЗпП).

Слід звернути увагу, що на пері­од воєнного стану в Україні діє мо­раторій на проведення планових перевірок Держпраці України згід­но з постановою КМУ №303 від 13.03.2022 р. Винятком є перевірки на наявність загрози, що має нега­тивний вплив на права, життя та здоров’я людини, захист навко­лишнього природного середовища та безпеки держави.

Позапланові заходи державного нагляду (контролю) у період дії во­єнного стану здійснюються за:

– звернення фізичної особи (фі­зичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) пра­вам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому при­родному середовищу чи безпеці держави, з додаванням докумен­тів чи їхніх копій, що підтверджу­ють такі порушення (за наявності);

– доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфе­рі у зв’язку з виявленими систем­ними порушеннями та/або настан­ням події, що має значний нега­тивний вплив на права, законні ін­тереси, життя та здоров’я людини, захист навколишнього природно­го середовища та забезпечення безпеки держави;

– настання аварії, пожежі, смер­ті потерпілого внаслідок нещасно­го випадку або професійного захво­рювання, що було пов’язано з діяль­ністю суб’єкта господарювання;

– за зверненням Київської місь­кої військової адміністрації або обласної військової адміністрації;

– у зв’язку з невиконанням суб’єктом господарювання припи­сів про усунення порушень вимог законодавства, виданих після 1 травня 2022 р.

Це передбачено ст. 16 Закону України «Про організацію трудо­вих відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 р. №2136-ІХ.

У ПРАЦІВНИКА ВИНИКЛА ТЕРМІНОВА НЕОБХІДНІСТЬ ПІТИ У ВІДПУСТКУ ПОЗА ГРАФІКОМ: КОЛИ ВИПЛАЧУВАТИ ВІДПУСКНІ?

Час від часу трапляються форс- мажорні обставині і працівник іде у відпустку терміново, поза графі­ком. У зв’язку з цим у роботодавця не завжди є можливість виплати­ти відпускні до її початку. Тому відпускні виплачують по повер­ненні з відпустки. На таку можли­вість виплати відпускних свого часу звертало увагу Мінсоцполіти­ки України.

У разі необхідності отримання щорічної відпустки (або її части­ни) у стислі строки в заяві праців­ник може висловити своє бажання про отримання відпускних у стро­ки, визначені за домовленістю між працівником та роботодавцем (лист Мінсоцполітики України від 04.08.2016 р. №430/13/116-16).

Тож виплата відпускних після початку відпустки у виняткових ситуаціях є допустимою. І така си­туація стосується окремо взятого працівника, який бере відпустку поза графіком. Тому у цьому разі відповідальності у роботодавця за затримку виплати відпускних не повинно бути.

ОЛЕНА ГАБРУК, КОНСУЛЬТАНТ З ОПОДАТКУВАННЯ, ОБЛІКУ, КАДРОВОЇ СПРАВИ

 

ПОРЯДОК ПРОВЕДЕННЯ МЕДИЧНИХ ОГЛЯДІВ ПРАЦІВНИКІВ, ЗАЙНЯТИХ НА РОБОТАХ ЗІ ШКІДЛИВИМИ УМОВАМИ ПРАЦІ

Який порядок прове­дення оглядів праців­ників певних катего­рій, зайнятих на важ­ких роботах, роботах із шкідливими чи не­безпечними умовами праці?

С. Шпак,

Миколаївська обл.

Статтею 17 Закону України «Про охорону праці» визначе­но, що роботодавець зобов’язаний за свої кошти за­безпечити фінансування та ор­ганізувати проведення попе­реднього (під час прийняття на роботу) і періодичних (про­тягом трудової діяльності) ме­дичних оглядів працівників, зайнятих на важких роботах, роботах зі шкідливими чи не­безпечними умовами праці або таких, де є потреба в професій­ному доборі, щорічного обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року. Порядок проведення медич­них оглядів визначає цен­тральний орган виконавчої влади, що забезпечує форму­вання державної політики у сфері охорони здоров’я.

Порядок проведення ме­дичних оглядів працівників певних категорій (далі – Поря­док проведення медичних оглядів), затверджений нака­зом Міністерства охорони здоров’я України від 21.05.2007 р. №246, зареє­стрований у Міністерстві юсти­ції України 23.07.2007 р. за №846/14113 (зі змінами), ви­значає процедуру проведення попереднього (під час при­йняття на роботу) і періодич­них (протягом трудової діяль­ності) медичних оглядів пра­цівників, зайнятих на важких роботах, роботах зі шкідливи­ми чи небезпечними умовами праці або таких, де є потреба у професійному доборі, щорічно­го обов’язкового медичного огляду осіб віком до 21 року.

Пунктом 3.1 Порядку прове­дення медичних оглядів пе­редбачено, що роботодавець організовує лабораторні до­слідження умов праці з визна­ченням шкідливих та небез­печних факторів виробничого середовища і трудового про­цесу на конкретних робочих місцях працівників відповідно до гігієнічної класифікації пра­ці за показниками шкідливості та небезпечності факторів ви­робничого середовища, важ­кості і напруженості трудового процесу з метою визначення категорій працівників, які під­лягають попередньому (періо­дичним) медичному огляду, і подає ці дані відповідній сані­тарно-епідеміологічній стан­ції.

Відповідно до пп. 15 і 34 п. 4 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 р. №96 (зі змінами, далі – Положення), Держпраці:

здійснює державний на­гляд (контроль) у сфері гігієни праці, у тому числі нагляд (контроль), зокрема, за факто­рами виробничого середови­ща та виробничих операцій, наявність яких може шкодити здоров’ю працівників; наявніс­тю обов’язкових медичних оглядів працівників;

бере участь серед іншого в організації медичних оглядів працівників, зайнятих на важ­ких роботах, роботах зі шкід­ливими чи небезпечними умо­вами праці або таких, де є по­треба у професійному доборі та щорічному обов’язковому медичному огляді працівників віком до 21 року.

Згідно з пп. 6 п. 5 Положен­ня Держпраці з метою органі­зації своєї діяльності контро­лює та координує діяльність своїх територіальних органів, надає їм методичну та прак­тичну допомогу в організації роботи, перевіряє її виконання.

ТЕТЯНА КАНЕВЕЦЬ-ЦИБУЛЬКО, ГОЛОВНИЙ СПЕЦІАЛІСТ ДЕПАРТАМЕНТУ ПРАЦІ ТА ЗАЙНЯТОСТІ МІНІСТЕРСТВА ЕКОНОМІКИ УКРАЇНИ

СТОРІНКУ ПІДГОТОВЛЕНО ЗА МАТЕРІАЛАМИ ГАЗЕТИ «ПРАЦЯ ТА ЗАРПЛАТА»

25.10.2024



ДОДАТИ КОМЕНТАР 2000
Ваше ім'я:
Коментар:
  введіть цифри на картинці
УВАГА!

З метою підвищення попиту на газету "Профспілкові вісті" редакція прийняла рішення припинити практику розміщення повного чергового номеру у pdf-форматі на власному сайті. Натомість обмежитися публікацією першої сторінки та анонсів найрезонансніших матеріалів. Пропонуємо читачам передплачувати видання. З умовами передплати можна ознайомитися у розділі ПЕРЕДПЛАТА.

НОВИНИ

17.12.2024 21:58

17.12.2024 21:57

25.11.2024 20:08

25.11.2024 20:07

25.11.2024 20:06

25.11.2024 19:49

11.11.2024 21:24

11.11.2024 21:23

25.10.2024 21:44

11.10.2024 22:50

Усі новини


Опитування

Якою б Ви хотіли бачити улюблену газету "Профспілкові вісті" надалі?

Традиційною паперовою, друкованою
- 0 %
Новітньою електронною (виключно в інтернеті за передплатою)
- 0 %
Змішаною (відкриття передплати на електронну версію при збереженні паперово-друкованого формату)
- 0 %
Усього: голосів






 

Профспілкові ВІСТІ, 1990-2023©

01042, Украіна, м. Київ
Майдан Незалежності, 2
Тел/факс: 528-70-49
Використання матеріалів сайту дозволяється за умови посилання